Toon posts:

nieuwe HD, wil partities oude HD blijven gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 15 gig Quantum met 4 partities, de C partitie wil ik leeghalen, staat alleen besturingop, besturing instaleer ik opnieuw op de nieuwe schijf(IBM 45Gig). Ik vraag me af wat er met de letters van de partities gaat gebeuren. C: gaat naar de IBM, daar achter komen nog 2 partities en natuurlijke nog de lege aan het begin op de quantum.
????
Wat gaat mijn comp doen?

Verwijderd

Je nieuwe IBM moet je Master zetten en je oude schijf Slave.

Je krijgt dan eerst je nieuwe schijf en zijn partities en dan je oude met zijn partities.

Verwijderd

bij mij in win 98 werkt het zo
de master ( bootschijf ) wordt c:
de tweede hard disk word d:
daarna komen alle partities van de eerste schijf dus e:, f: en g:
en dan komt dus van de 2de schijf alle drive letter zo werkt het onder win98
onder win2000 dan komen eerst alle drive letter van de eerste schijf en dan alle drive letter van de 2de schijf

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 15:57

Opa

Nu Multifocaal!

C: Altijd Primaire partitie van Disk1 op IDE1.
D: Primaire partitie van Disk1 op IDE2.
Daarna worden alle Logische drives in de extended partitie op Disk 1 afgewerkt en dan alle Logische drives in de extended partitie op Disk 2.

Uitzondering: Als je Disk 2 OPNIEUW partitioneert met alleen een Extended partitie met daarin logical drives, zal Windows wel het rijtje afgaan met eerst Primair op Disk 1, dan logische in Extended op disk 1 en dan logische in extended op disk 2.
Onnodig te vermelden dat je alle data moet backuppen voor je gaat partitioneren.

Ik heb overigens disk 2 met primaire partitie gelaten. Maakt het toch makkelijker om van disk 2 verder te werken mocht disk 1 defect raken. Met een schijf zonder primaire partitie kan je niets uitrichten.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor deze uitlegggen, ik weet nu waar ik aantoe ben.
Ik laat inderdaad voor zekerheid een primaire partitie op 2e schijf staan. die drive indeling went wel..