html5 blockquote tag, semantiek en seo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231122

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil graag weten hoe jullie de html5 blockquote tag gebruiken en wat jullie ervaring is m.b.t. tot SEO.

Stel dat je op een homepage enkele verkorte artikelen hebt met een "read more" link. Zou je daarvoor een blockquote tag gebruiken? Wordt het anders als duplicate content beschouwd en wordt je daarvoor gestraft? Of wordt je niet gestraft omdat de duplicate content op het zelfde domein staat? Wordt content in de blockquote tag genegeerd door Google? Het liefst wil ik wel dat de homepage de landing page blijft.

Zelf denk ik dat het semantiek juist is om blockquote te gebruiken aangezien de originele content op een andere pagina staat.

Ik weet dat CMS'en zoals Wordpress dit niet doen. Daar is vast wel een reden voor.

Anyway, ik wou graag jullie mening horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 16:59

André

Analytics dude

Er bestaat geen straf voor duplicate content, alleen maar een filter. Google probeert bij een zoekopdracht 10 verschillende stukken content te laten zien, en niet 10 dezelfde. Daarvoor is het duplicate content filter. Qua semantiek zou ik me er om SEO redenen niet druk om maken. Ik zou eerder kijken naar de linktekst die je gebruikt om naar het artikel te linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah duidelijk. Dus als als het filter actief wordt, dan krijg ik of de homepage te zien, of het artikel zelf in Googles resultaten, welke het meest relevant is. Ongeacht of blockquote wordt gebruikt of niet. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:57

samo

yo/wassup

Het lijkt mij in deze situatie om SEO toch echt even op prioriteit #2 te zetten en de user-experience bovenaan. Jouw content maak je toch voor de bezoeker, niet voor Google? Op die manier kan je de duplicate content ook makkelijk voorkomen: schrijf voor je artikel een korte samenvatting met een begin, midden en eind. Maar dan in de beperkte ruimte die je voor de samenvatting hebt. "In dit artikel doe ik deze stelling, leg ik dat tegen deze denkbeelden en kom ik tot een conclusie die hier bij aansluit." Op zie manier ben je ook qua SEO goed bezig, jouw tekst slaat op de volledige doelpagina en niet slechts op de eerste paragraaf.

Daarnaast zal google inderdaad bepalen welk van de pagina's het meest relevant is voor de zoekterm, en zal dat in sommige gevallen de homepage en in sommige gevallen de artikel-pagina zelf zijn. Maar dat wordt bepaald door context.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zou juist geen blockquote gebruiken, persoonlijk vind ik dat semantisch niet in orde. Echter, het zal je inderdaad voor SEO geen penalty opleveren en het zaakje valt net zo te stylen als een section of div, dus er is verder niet echt een reden om het niet te doen.

Verder, omdat ik het gevoel heb dat hier overheen gelezen wordt:
André schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:51:
Ik zou eerder kijken naar de linktekst die je gebruikt om naar het artikel te linken.
Die is heel belangrijk, tenzij je op Google gevonden wil worden als je zoekt op "lees meer." :+

[ Voor 41% gewijzigd door NMe op 04-02-2012 11:57 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@samo, Voor de gebuiker is het idd beter om niet precies dezelfde tekst neer te schotelen. Maar als er blockquote gebruikt wordt, maakt dat voor de gebruiker niet veel verschil, je ziet alleen aanhalingstekens verschijnen in sommige browsers.

@NMe, Waarom vind je dat semantisch niet in orde? Als het eerste paragraaf van een artikel op de homepage staat, dan is het toch een directe quote van dat artikel? (Staat verder los of het een goed idee is, het punt van samo spreekt mij meer aan..)

Verder gebruik ik voor de linktekst "Meer over [insert onderwerp] " met een relevante title attribuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 231122 schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:27:
@NMe, Waarom vind je dat semantisch niet in orde? Als het eerste paragraaf van een artikel op de homepage staat, dan is het toch een directe quote van dat artikel? (Staat verder los of het een goed idee is, het punt van samo spreekt mij meer aan..)
Het is niet echt een citaat maar meer een inleiding. Het is ook niet pertinent fout of zo, het is gewoon iets waar ik zelf niet voor zou kiezen. Samo's oplossing heeft sowieso ook mijn voorkeur. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1