Beste Tweakers,
Ik wil mijn HP ML150 G6 server gaan upgraden. Het gebruik is behoorlijk gegroeid sinds ik het systeem in gebruik heb genomen, met name te danken aan SAP. Gevolg is dat het systeem nu (te) traag werkt.
Ik heb ook al bij HP gekeken, echter is die site niet altijd even duidelijk.
Wat is de vraag precies:
Ik kan op 2 manieren upgraden. Enkel intern geheugen opschroeven, of ook meteen een 2e cpu bij plaatsen.
Welke van de 2 is meest verstandig?
Huidige situatie:
Intel Xeon 5502 1.87Mhz
8gb DDR3 ECC Kingston 13333Mhz ram (4x2gb)
Windows SBS 2011 (5 clients, 3 met VPN)
Avast business protection
>File sharing
>Backup maken
>SAP Business One
Vooral dit laatste, SAP neemt behoorlijk werkgeheugen.
Momenteel neemt de server op kantoor uren (alle clients actief, waarvan 2 met SAP) 7,20gb ram.
Ik heb het idee dat hij momenteel 'op zijn tenen loopt': de file-sharing gaat ook behoorlijk traag.
Mogelijkheden om snelheid te verhogen:
- ram verhogen naar 24gb (6x 4gb bij 1 cpu)
- ram verhogen naar 32gb (8x 4gb, bij elke cpu 16gb) + bij plaatsen intel Xeon 5502
Vragen bij plaatsen extra cpu:
- Gaat dit werken met de Windows SBS licentie? (die ondersteund 1 server, 1-4 cpu?)
- Is de voeding voldoende die standaard in het systeem zit?
- Hoe werkt het met de koeling van de Xeon. Ik neem aan dat deze niet 'boxed' wordt geleverd, en de ML150 heeft een fanduct waar niet alle cpu koelers onder zouden passen
- Geeft dit echt een boost in performance? Ik weet dat een extra rekenbron prestatie winst geeft, maar kan de software hier ook mee omgaan?
Alvast bedankt voor het mee denken
Ik wil mijn HP ML150 G6 server gaan upgraden. Het gebruik is behoorlijk gegroeid sinds ik het systeem in gebruik heb genomen, met name te danken aan SAP. Gevolg is dat het systeem nu (te) traag werkt.
Ik heb ook al bij HP gekeken, echter is die site niet altijd even duidelijk.
Wat is de vraag precies:
Ik kan op 2 manieren upgraden. Enkel intern geheugen opschroeven, of ook meteen een 2e cpu bij plaatsen.
Welke van de 2 is meest verstandig?
Huidige situatie:
Intel Xeon 5502 1.87Mhz
8gb DDR3 ECC Kingston 13333Mhz ram (4x2gb)
Windows SBS 2011 (5 clients, 3 met VPN)
Avast business protection
>File sharing
>Backup maken
>SAP Business One
Vooral dit laatste, SAP neemt behoorlijk werkgeheugen.
Momenteel neemt de server op kantoor uren (alle clients actief, waarvan 2 met SAP) 7,20gb ram.
Ik heb het idee dat hij momenteel 'op zijn tenen loopt': de file-sharing gaat ook behoorlijk traag.
Mogelijkheden om snelheid te verhogen:
- ram verhogen naar 24gb (6x 4gb bij 1 cpu)
- ram verhogen naar 32gb (8x 4gb, bij elke cpu 16gb) + bij plaatsen intel Xeon 5502
Vragen bij plaatsen extra cpu:
- Gaat dit werken met de Windows SBS licentie? (die ondersteund 1 server, 1-4 cpu?)
- Is de voeding voldoende die standaard in het systeem zit?
- Hoe werkt het met de koeling van de Xeon. Ik neem aan dat deze niet 'boxed' wordt geleverd, en de ML150 heeft een fanduct waar niet alle cpu koelers onder zouden passen
- Geeft dit echt een boost in performance? Ik weet dat een extra rekenbron prestatie winst geeft, maar kan de software hier ook mee omgaan?
Alvast bedankt voor het mee denken