Hoe het beste WAN coupling te doen met verschillende adapter

Pagina: 1
Acties:

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Lo all,

Nu ik in mijn huisje 2 WAN aansluitingen heb wilde ik toch eens WAN coupling gaan doen. Nu heb ik hier een x3 8750 machine staan met een gigabyte m720-us3 en 3 gig ram dus leek me een oplossing met pfsense prima.

Echter, los van alle configuratie moeilijkheden die ik ga krijgen, heb ik nog een beetje een twijfel geval wat betreft de poort verdeling. In de machine zit namelijk:

Onboard PCI-e: realtek 8111c gigabit
PCI: Realtek (gok 8111c)
PCI: HP NC7170 (dus dual port gigabit Intel 82546EB)

Hoe krijg ik nu de beste performance binnen mijn lan? De beide WAN geven minimaal 13megabyte per seconde verbindingen, maar die kunnen dus op de 2 traagste verbindingen. Intern trek ik namelijk (over mijn huidige Cisco wrvs4400n + sweex 8 port gigabit switch) zeker 90-100megabyte per seconde (bepaald door te schrijven van mijn PC naar mijn server met core2duo, raid5). Eventueel is er ook nog een 100mbit nic beschikbaar op PCI, maargoed dat is misschien leuk voor WAN...

Mijn gevoel zegt dat ik het beste in ieder geval 1 van de LAN verbindingen op de Intel kan hangen en 1tje op de PCI-E NIC.

Eens kijken hoe jullie er over denken :).

Loeter,
Scorpei

[ Voor 4% gewijzigd door Scorpei op 03-02-2012 09:09 ]

Owner of http://scorpei.com/

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Wat let je om 't te proberen;)?

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Haha, nouja, niets ;). Ik dacht misschien heeft iemand ervaring met deze opties (PCI goede NIC versus PCIe matige NIC (ofja, bevestigd voor desktop gebruik tot 90mb/s)).

Ohja, kleine side note: mijn server support link aggregation, maar dat lijkt me nog niet echt nodig aangezien volgens mij mijn software raid array niet meer haalt dan grofweg 100mb/s. Dat zou natuurlijk eventueel nog wel een rede zijn om geen WAN aan de intel te knopen namelijk...

==edit==
Na nog even nadenken ben ik bij het volgende gekomen: PCI-e --> sweex switch / cisco
PCI op de Intel de beide WANs en op de realtek de sweex danwel de cisco

De PCI bus zou ongeveer 100MB/s moeten kunnen maar aangezien ik met die snelheid nu kan schrijven naar de server (zowel mijn PC als server pakken dat dan) wil ik die zeker ook kunnen leveren. Als ik over WAN ook nog iets aan het tanken ben zou de PCI bus vol lopen los van het feit dat een goede switch er tussen helemaal geen echte data moet sturen naar de router als ik me niet vergis. We zullen zien :). Als het erg lastig blijkt op te zetten zal ik dat nog wel hier posten + uitleg, lijkt me best leuk voor tweakers om in te zetten voor bijvoorbeeld fallback internet als je provider er uit ligt..

[ Voor 91% gewijzigd door Scorpei op 03-02-2012 11:13 ]

Owner of http://scorpei.com/

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Wikipedia zegt over de standaard PCI interface:
133 MB/s (32-bit at 33 MHz)
266 MB/s (32-bit at 66 MHz or 64-bit at 33 MHz)
533 MB/s (64-bit at 66 MHz)

Ongeacht welke versie van PCI gebruikt word is 2x13MB/s prima haalbaar op de PCI kaarten.

Wat ik in jou situatie zou doen is de snelste adapters(testen met iperf) gebruiken op het interne netwerk omdat die het meeste baat hebben bij de snelheid.

De langzamere adapters dan gebruiken voor de WAN links.