P5QL Pro (ICH10) en Intel Rapid Storage

Pagina: 1
Acties:

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 13:35
Kheb een systeempje gemaakt met 2x500GB hdd's die gewoon op sata 1 en 2 staan (Geen RAID dus). Beide in AHCI gezet.

Nou vroeg ik mij af of ik in het begin na win7 X64 install en de chipset drivers geinstalled te hebben ook de Intel Rapid Storage driver moet installeren.

Op google heb ik namelijk wel gelezen dat deze driver beschikbaar is voor dit moederbord en hij staat zelfs op de Asus driverslist (weliswaar bij "other") bij de P5QL Pro.
Linkje Asus site

Als ik daarna bij de drivers kijk op de intel site, staat de ICH10 chipset er niet tussen. wel de ICH10R. Dus moet ik dit nu wel installeren of niet?
Linkje intel site

En is het een grote ramp als ik het niet doe (performanceverlies bijv.), aangezien ik nog een paar andere mobo's heb met ICH - X - zonder de "R" erachter, waar ik het volgens mij bij de ene wel en bij de ander niet heb geinstalleerd (bijvoorbeeld bij een P35 moederbord, P5K EPU).

Nog een klein vraagje verder:
Moet ik de ATK drivers ook installeren, deze staat ook op de ASUS site bij het mobo.

De PC is bedoeld als semi-gamebak en wordt middelmatig overclocked. (C2D E8400's 1-1 met 400mhz fsb).

@edit: links toegevoegd

[ Voor 12% gewijzigd door Saiya op 03-02-2012 02:56 ]

• Saiya
Niemand een idee?

Verwijderd

RST = Rapid Storage Technologies, dat is een softwarefeature exclusief voor ICHxR (R=RAID) chipsets, die niet voor de ICH10 die zal geen RST ondersteunen.

Installeer nooit drivers vanaf CD of vanaf de website van de fabrikant; download nieuwe drivers rechtstreeks van de bron, dus in dit geval Intel en voor je videokaart nVidia; die drivers op de fabrikant kunnen jaren oud zijn en niet langer geupdate.

• Saiya
Thanks, ik gebruik sowieso nooit drivers van de cd, en meer van de website vd. chip fabrikant. Dus Intel, AMD, Realtek en Atheros (voor LAN).

Alleen dus vreemd dat ze de Intel Rapid Storage driver wel als download aanbieden bij het moederbord op de Asus site, maar vervolgens er geen ondersteuning voor is (op het moederbord).

Op de Intel site staat er wel weer dat RST, AHCI ondersteunt, maar blijkbaar is AHCI instellen in de BIOS voldoende zonder de RST driver.