Welke distro (+addons?) voor MKB server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:21
Ik ben op zoek naar een goeie distro voor een server die bij een klein bedrijf komt te staan.
Nu heb ik een server met Windows XP die puur en alleen een gedeelde map heeft, waar elke gebruiker bij kan. Een veredelde netwerkschijf dus.

De nieuwe situatie zou als volgt moeten zijn:
- Fileserver
- Printserver (elke gebruiker print naar de server toe, deze regelt de wachtrij.. of kan ik net zo goed de netwerkprinter bij elke gebruiker toevoegen?)
- Mailserver (nu is er één mail-computer, doel is om elke pc van mail te voorzien, maar wel dezelfde mail, IMAP dus. Server moet via POP mail ontvangen en via IMAP mail intern distribueren).
- Backup (moet backup regelen van één client en zichzelf)

Verder kan ik niet zo één twee drie bedenken. Een Windows server zou op zich mooi zijn, vanwege het feit dat ik dan ook CRM software kan draaien centraal, en dan kan ik Acronis True Image gebruiken, maar een Windows Server kost geld en dat hebben we niet :+

Dus zit ik nu te kijken naar Linux distro's. SME Server en ClearOS komen voorbij, en ik zie ook nog Zentyal.

SME en ClearOS heb ik beide in Virtualbox uitgeprobeerd. ClearOS verdient mijn voorkeur, het ziet er superoverzichtelijk uit, en het lijkt heel makkelijk in te stellen (printers, e-mail). Echter, de optie om als file-server te dienen en backup-opties zitten er niet in.

Dus, back to SME Server, deze heeft zowat wél alle opties, alleen zit ik nog even te kijken naar backup. Er zit al een RAID config in de server, dus op zich zit die backup wel goed, maar ik wil ook nog naar externe USB disk backuppen. Die optie moet ik nog vinden.

Het zou leuk zijn om in de toekomst ook nog Asterisk/FreePBX te draaien op de server, maar dat lukt vast wel want beide distro's zijn op CentOS gebaseerd.

Nu, wat is nou mijn vraag; Wat zou de ideale distro zijn voor mij? Zoals je merkt die ik het liefst alles in een GUI (web-config), dus vandaar SME of ClearOS en geen Ubuntu Server oid. Ik heb alleen bovenstaande opties nodig. SME vind ik net niet 100%, en ClearOS vind ik net niet 100%.

Zijn er add-ons zodat ik één van de distro's 100% kan maken (SME heeft bijvoorbeeld contribs, zoals Affa, maar allemaal discontinued) of zoek ik het verkeerd en is er een veel betere oplossing? Iemand tips of steekwoorden waar ik verder op kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Er zit al een RAID config in de server, dus op zich zit die backup wel goed
RAID is geen backup.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Nee, maar als er een harde schijf besluit kapot te gaan heb ik tenminste nog iets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
maarud schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:45:
[...]

Nee, maar als er een harde schijf besluit kapot te gaan heb ik tenminste nog iets :P
Maar als iemand perongeluk alle files delete, niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
That's true, vandaar ook de noodzaak voor een back-up aanwezigheid in een distro, die back-upt naar de externe USB schijf (die vervolgens ook weer gemirrord wordt). Al schijnt dat met rsync wel te gaan lukken... maar het liefst doe ik dat allemaal in een GUI (of web-config), ook handig voor degenen die er minder veel van snappen :) Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een passende distro die wél alles heeft, en ook nog gegoten in een mooi GUI-jasje. ClearOS bijvoorbeeld, alleen is die niet compleet :'(

[ Voor 51% gewijzigd door maarud op 02-02-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je al eens gekeken naar Windows Home Server 2011 in combinatie met bijvoorbeeld de gratis versie van MailEnable voor de email. Los van de hardware ben je dan voor 50 euro klaar voor je server OS, fileserver, mailserver, printserver en backup van zowel client als server.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:59
Zentyal. Simpel en makkelijk om op te zetten. Open Source. Die heb je voorbij zien komen, dus probeer die eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@maarud
Je geeft aan dat in ClearOS geen fileserver optie zit. Flexshares, home-shares, Active-Directory via samba worden ondersteund evenals FTP etc.; gewoon via de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Als je een 64Bit server gebruikt met een CPU die hardware virtualisatie ondersteund, kan ik je ProxMox VE aanbevelen. http://www.proxmox.com/products/proxmox-ve. Echt mooie virtualisatiesoftware is dat. Gebaseerd op Debian, gebruikt dus hardware VM's (openvz) -containers die je vanuit de software met een paar klikken installeert. Maar je kunt ook volledige KVM's draaien (windows of ISO's installeren bijvoorbeeld). Te beheren via een webinterface. Backups maken kan ook via deze interface.

Een mailserver heb je dan binnen een half uur draaien met een vm-container waar je iRedMail op draait; een installatiescript voor een emailserver. Graylisting, antispam, antivirus, webconfig. www.iredmail.org. Succes met je onderzoek en keuze, er valt genoeg te kiezen in OSS- land ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
toen ik op de Zentyal website keek zag ik maar een karige Free Subscription.. of is dat niet nodig voor een server?

ClearOS kan dan idd goed files serven, die opties zitten er idd in nu je het zegt. Maar dan zit ik nog met de back-up...daar is geen optie voor in ClearOS en Bacula kan ik niet echt instellen voor back-up naar USB disk? Maar misschien moet ik hem dan eerst aansluiten.

Servert is een C2D, dus ik kan op zich ook wel kijken naar virtualiseren. zal eens kijken naar proxmox. Wel een leuk idee, want dan heb ik voor elke activiteit een goeie distro (Elastix voor telefonie, ClearOS voor meeste taken, andere distro voor mail, etc). Zal me eens inlezen want dat is nog nieuwe materie, al draai ik voor de lol wel VM's in Virtualbox ;)

Proxmox ziet er nog niet eens zo verkeerd uit, dat ga ik zeker testen!

Maar ligt het aan mij of heeft IRedMail geen optie om mail te fetchen van POP3 accounts, en verder te distribueren dmv IMAP accounts intern?

[ Voor 12% gewijzigd door maarud op 03-02-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

maarud schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:43:

Verder kan ik niet zo één twee drie bedenken. Een Windows server zou op zich mooi zijn, vanwege het feit dat ik dan ook CRM software kan draaien centraal, en dan kan ik Acronis True Image gebruiken, maar een Windows Server kost geld en dat hebben we niet :+
En jouw tijd is wel gratis?
Ik wil absoluut niet zeggen dat je beter Windows kan gaan gebruiken, maar wil je hier echt aan beginnen? Je gaat je bedrijf afhankelijk maken van die server, maar je hebt niet het geld of de kennis om het goed te doen. Wie is er verantwoordelijk als die servers spontaan in brand vliegt? Hoeveel dagen mag het duren voor je weer online bent?

Als een paar honderd euro voor een licentie echt te veel is dan kan ik met niet voorstellen dat er wel geld is voor degelijke hardware. Dat kan een prima keuze zijn, maar zorg er wel voor dat jij als IT'er niet met de brokken blijft zitten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Maar ligt het aan mij of heeft IRedMail geen optie om mail te fetchen van POP3 accounts, en verder te distribueren dmv IMAP accounts intern?
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met software/OS's in het algemeen. Maar je kan niet verwachten dat je een oplossing of pakket gaat vinden dat alles out-of-the-box gaat of kan doen wat je wilt. 'Gratis' open-source software is 'free in speech, not as in beer!' D.w.z. open-source software kan je aanpassen naar je wensen zoals je alles graag wilt hebben. Niemand gaat dat voor je doen en zeker niet gratis. Zie het als een bouwpakket en zoals aangegeven zul je tijd moeten investeren of iemand moeten betalen die dat werk voor je, of het bedrijf, kan doen.

iRedMail is een installatiescript en geen software. Een mailserver opzetten is normaal gesproken gecompliceerd, er komt nogal wat bij kijken. iRedMail installeert alle benodige pakketten op het OS via de package manager en configureert de database etc. Het is geen softwarepakket ansich.

iRedMail installeert Dovecot en past postfix (MTA) aan tijdens installatie. Deze kan je aanpassen naar eigen wensen. Ik weet niet wat je precies wilt met het doorsturen van email. Hier zijn genoeg mogelijkheden voor. Zoals altijd het advies met open-source: RT*M. het sterretje mag je zelf invullen :| Volhouden, dan lukt het wel en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik hou er wel van om zelf aan te passen en te bouwen, maar ik wil niet het wiel opnieuw uitvinden ;) Met dit topic wass ik eigenlijk op zoek naar iemand die zou zeggen, ja dit of dat is perfect en doet alles heel mooi. Maar als dat er niet is, dan weet ik dat ik niet mijn tijd zit te verdoen door iets te bouwen wat eigenlijk al bestaat :)

En mijn tijd is in dit geval wel gratis dus vandaar dat dit wel 'betaald' kan worden.

ServerOS'en zoals ClearOS is opzich nog wel te begrijpen voor een leek, door die GUI. Maar een text-based iets heeft al meer kennis nodig.

Daarom vond ik het puntje hierboven over WHS met een extra mailserver ook wel een idee, dat lijkt heel erg op de manier van werken nu (windows XP) en problemen kunnen ook nog wel gefixed worden als ik er niet ben. Dat wordt al lastiger met Linux en zeker met Proxmox als daar een container loopt te flippen ;)

Maar ik heb iig stof tot nadenken en ik kom hier zeker wel tot een oplossing mee.. of ik dat nu met Windows doe of met Linux :) Nu is het even roeien met de riemen die we hebben, als het straks beter gaat kunnen we altijd nog even uitbreiden. Maar nu ligt de bottleneck een beetje hier, doordat er maar op één pc e-mail staat, etc etc.

Een eerste stap is mail fetchen en distribueren zodat iedereen bij die mail kan komen op z'n eigen PC, dan zijn we al heel ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 07:14
Ik deel de mening met de mensen, die de ts een windows server aanraden.
Maar dit topic is op NOS geplaatst, dus dan krijgt hij van mij ook een NOS-antwoord.

Ik heb in de jaren al veel mensen zien zwoegen met commandline, textconfigs, verschillende distro's, enz, tijdens het opzetten van een linux-server. Natuurlijk kan het ook anders, zoals we zien bij web-based configs, textmenus, enz.
Naar mijn mening, zie ik een server dat opensuse/sles draait, sneller opgezet is dan andere distro's.
Ik denk dat het door de gebruiksvriendelijke onderdelen van yast komt.

Zie yast als een "configuratiescherm" waarin je verschillende onderdelen kan plaatsen om je (server)systeem op te zetten en verder te beheren. Daarnaast kan je yast benaderen via commandline, textmenus (ncurses), web (webyast) en grafisch (gnome/kde).
(heb nog geen yast2-module voor een pbx gezien. Ach, asterisk kan bijna op elk linuxos geinstaleerd worden).

Wel raad ik de ts aan om zelf eerst een vm op te zetten, de boel te bestuderen en dat het eenmaal beetje werkt in het bedrijfsnetwerk te testen. En natuurlijk is er ook voor opensuse een livecd te vinden, om te controleren of het ook een beetje goed werkt op een fysiek systeem.

Ook zie ik je naar kant-en-klare oplossingen kijken. Dat is wel een goed idee, maar je kan bijvoorbeeld niet snel/eenvoudig, bijvoorbeeld, van proxmox een pbx maken. Die zijn daar niet voor bedoelt.
Of je installeert proxmox (xen, esx, enz mogen ook) en plaatst daar een vm met opensuse/sles op.

Tip: Kijk ook eens naar xrdp, als alternatief voor webbased beheer/vnc/ssh/microsoft terminal server.

[ Voor 17% gewijzigd door freyk op 04-02-2012 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
freyk schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:02:
Ik deel de mening met de mensen die de ts een windows server aanraden.
Maar dit topic is op NOS geplaatst, dus dan krijgt hij van mij ook een NOS-antwoord.

Ik heb in de jaren al veel mensen zien zwoegen met commandline, textconfigs, verschillende distro's, enz, tijdens het opzetten van een linux-server. Natuurlijk kan het ook anders, zoals we zien bij web-based configs, textmenus, enz.
Naar mijn mening, zie ik een server dat opensuse/sled draait, sneller opgezet is dan andere distro's.
Ik denk dat het door de onderdelen van yast komt.

Zie yast als een "configuratiescherm" waarin je verschillende onderdelen kan plaatsen om je (server)systeem op te zetten en verder te beheren. Daarnaast kan je yast benaderen via commandline, textmenus (ncurses), web (webyast) en grafisch (gnome/kde)
(heb nog geen yast2-module voor een pbx gezien. Ach, voor asterisk kan bijna op elk linuxos geinstaleerd worden).

Wel raad ik de ts aan om zelf eerst een vm op te zetten, de boel te bestuderen en dat het eenmaal beetje werkt in het bedrijfsnetwerk te testen. En natuurlijk is er ook voor opensuse een livecd te vinden, om te controleren of het ook een beetje goed werkt op een fysiek systeem.

Ook zie ik je naar kant-en-klare oplossingen kijken. Dat is wel een goed idee, maar je kan bijvoorbeeld niet snel/eenvoudig, bijvoorbeeld, van proxmox een pbx maken. Die zijn daar niet voor bedoelt.

Tip: Mocht je "gratis" nog een leuk alternatief voor microsoft terminal server willen zoeken, installeer xrdp.
Bedankt voor je verhaal! Ik zal zeker in gedachten houden dat ik voor een Windows Server moet kijken, maar mijn eerste insteek is Linux vanwege:
- zowat alles is er voor te krijgen (qua packages) dan wel te maken
- gratis (vaak)
- Asterisk heeft Linux nodig en schijnt niet lekker te werken in een VM

Ik heb iig al 3 VM's draaien met SME Server, ClearOS en ik ga Proxmox bekijken, daarnaast wil ik toch nog even koekeloeren naar een Windows server, maar de focus blijft op Linux, vanwege bovenstaande puntjes.

Ik heb altijd zo'n beeld voor me dat op Windows niet alles draait en dat Linux echt zo'n server-iets is. Maar Windows server zal vast niet voor niets Windows Server heten :+ Nu is het geen ramp dat ik 75 euro moet betalen voor een licentie oid, maar ik heb geen zin om honderden euro's uti te geven aan een OS en dan ook nog eens licenties per werkplek oid. Vandaar Linux. Ik heb iig genoeg uit te zoeken met de reacties in dit topic :)

Over Proxmox, kan ik niet bijvoorbeeld Elastix in een container draaien dan?

[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 04-02-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Het voordeel van OpenVZ containers vs KVM virtualisatie (volledig systeem virtualisatie) is dat je de kernel van de host rechtstreeks aanspreekt. Er is weinig vertraging of extra load op de host (server) merkbaar.

Voor ProxMox en PBX-containers zie punt 2.23 t/m 2.25 op:
http://pve.proxmox.com/wiki/Get_Virtual_Appliances

Tutorial virtual PBX:
http://nerdvittles.com/?p=643

[ Voor 58% gewijzigd door Conzales op 04-02-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:44
maarud schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:30:
[...]

- Asterisk heeft Linux nodig en schijnt niet lekker te werken in een VM
werkt prima in VM's.

Heb verschillende setups draaien, al jaren naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:44
maarud schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:43:

Nu, wat is nou mijn vraag; Wat zou de ideale distro zijn voor mij? Zoals je merkt die ik het liefst alles in een GUI (web-config), dus vandaar SME of ClearOS en geen Ubuntu Server oid. Ik heb alleen bovenstaande opties nodig. SME vind ik net niet 100%, en ClearOS vind ik net niet 100%.

Zijn er add-ons zodat ik één van de distro's 100% kan maken (SME heeft bijvoorbeeld contribs, zoals Affa, maar allemaal discontinued) of zoek ik het verkeerd en is er een veel betere oplossing? Iemand tips of steekwoorden waar ik verder op kan zoeken?
ik zou zeggen Ubuntu en niet omdat ik fan zou zijn oid. maar omdat het een heel duidelijk release-cycle heeft EN long-term support versies.

Een bedrijf heeft behoefte aan die duidelijkheid; ze willen jaren vooruit met een dergelijke investering en niet steeds updates/upgrades etc. uitvoeren.

Als je dus een LTS versie van Ubuntu zou installeren, garandeer je ze voor jaren security updates.

Wel of geen GUI staat los van welke distributie je ook kiest; ze kunnen allemaal met en zonder GUI worden uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Merci, merci...

Ik heb nog eens zitten puzzelen en ik ben nu bezig met een SmarterMail installatie. De enterprise edition is gratis voor max 10 mailboxen. Dat lijkt wel aardig te werken, dus ik denk dat ik hier naar over zal stappen. Nog een dagje flink testen en dan maar over. Tenzij ik nog iets simpelers kan vinden voor POP-retrieval en IMAP doorzenden. Het enige waar die mailserver voor gebruikt wordt is namelijk POPmail binnenhalen, opslaan op de server (backup) en dan via IMAP beschikbaar stellen zodat 3 users tegelijk bij dezelfde mail kunnen.

Dan gebruik ik XP Professional voor de fileafhandeling, printers, backup en e-mail, en een aparte PBX voor eventueel VOIP, als 3CX (huidige installatie) niet voldoet. Dit is namelijk een trial van de volledige versie tot maximaal 2 simultane lijnen. Als er in de toekomst meer gebeld wordt moet er dus overgeschakeld worden naar Asterisk, en dan dus virtueel.

Dan zal ik Proxmox installeren met XP in KVM en een PBX in een container.. dat lijkt me wel wat. Bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door maarud op 09-02-2012 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik zit Proxmox uit de proberen in Virtualbox... en ben bezig om een paar containers te installeren.
De containers krijgen echt geen van allen een IP-adres.. terwijl de netwerkinterface voor de containers vmbr0 is (bridge) en in de proxmox config is vmbr0 weer gebridged aan eth0 (welke dus uiteindelijk in virtualbox gebridged is aan mijn netwerkkaart in m'n desktop).

Proxmox krijgt een IP want die kan ik benaderen vanaf mijn desktop.. maar de rest blijft dood...

Is het omdat ik virtueel in virtueel in virtueel draai (I put a VM in your VM so I can.. :+ ) of doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
maarud schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:23:Is het omdat ik virtueel in virtueel in virtueel draai (I put a VM in your VM so I can.. :+ ) of doe ik iets fout?
Dikke kans dat je nog promiscuous-mode moet toestaan binnen Virtualbox op de betreffende virtuele nic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

GraveR schreef op zondag 12 februari 2012 @ 10:30:
[...]

Dikke kans dat je nog promiscuous-mode moet toestaan binnen Virtualbox op de betreffende virtuele nic.
Promiscuous-mode? Ga eerst eens kijken wat het probleem is. DHCP-server logs bekijken of er wel aankomt op het juiste domein enzo. Alle interfaces up, overlappende subnets, routering issues.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1