• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-01 16:10
In mijn huidige setup heb ik (oa) mijn HTPC met HDMI aangesloten via mijn reciever.
De receiver (yamaha RX-V367) speelt het geluid af en geeft het beeld netjes via weer HDMI door aan mijn TV.

HTPC -> Reciever (speelt geluid) -> Tv (geeft beeld)

Tot zover geen problemen.

Nu heb ik van mijn werk een Ipad2 gehad. Deze wil ik gebruiken bij het afspelen van muziek op de HTPC zodat ik mijn tv niet meer aan hoef te hebben. Zolang de tv aan staat werkt dit ook prima.

Het gaat echter mis zodra ik de TV uit zet. De HTPC merkt dan dat zijn standaard uitvoer voor geluid (als HDMI uitgang herkend hij direct de TV) uit staat en stopt maar meteen met iets uitzenden.
Hierdoor heb ik zodra ik de TV uitzet geen geluid meer.

Nergen kan ik in Windows 7 (hierop draait de HTPC) een optie vinden om ook geluid via HDMI te sturen wanneer het beeldschem of de TV uit staat.

Mijn google en overige zoek acties stranden in honderden topics van mensen die helemaal geen geluid krijgen via HDMI, dus dat heeft me niet veel verder gebracht.
Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:17
Welkom in de wereld die HDMI en HDCP heet. Als je de TV uitzet, ziet je computer dit. Het HDMI signaal wordt dus uitgeschakeld en daarom geen geluid meer. Maar dat had je al gemerkt.

HDMI CEC zit volgens mij niet op een videokaart. Wat misschien wel kan helpen is de EDID uitschakelen. Hiermee valt een deel van de communicatie tussen monitor en videokaart weg.

[ Voor 40% gewijzigd door Athome op 03-02-2012 03:51 ]

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-01 16:10
Bedankt voor de tip, eens flink zitten googlen op EDID. Taaie materie.
Het lijkt er op dat ik een EDID overwrite moet schrijven, morgen thuis eens kijken of me dat lukt met enkel mijn beperkte excel visual basic kennis :-)

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 15:12
Ik had daar ook soms problemen mee als ik de receiver op het moederbord aansloot met HDMI. Maar met een discrete videokaart (HD 6670) werkt het perfect. Geluid valt een paar seconden weg als TV uit gaat maar speelt dan gewoon verder door de receiver.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gelieve de edit-knop te gebruiken om iets toe te voegen aan een eerdere posts. Opeenvolgende posts kunnen anders als 'topickicken' gezien worden. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A