Win7 driver stabiliteit Creative vs Asus geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Hallo,
ik ben nu al een tijdje op zoek naar een geluidskaart voor mijn nieuwe pc, voornamelijk omdat ik soms last heb van ruis tijdens films/muziek op men oude pc (alc 888 onboard geluidschip), zowel met (oude maar goede) logitech set als met sennheiser px 200 II.
3 voornamelijke activiteiten:
- films/series
- muziek
- gaming (shooters zoals bf3, crysis. anno, skyrim, portal,...)

andere eisen:
- max 75 euro
- betrouwbaar, goede driver support (ik vind het niet zo erg als een bepaalde gimmick niet werkt op game x, zolang ik maar geen hinder/crashes ondervind tijdens bovenstaande games.)

Vooral op dat laatste punt knelt het schoentje. Van de creative kaarten lees ik heel vaak slechte driver support. Van de asus xonar kaarten lees ik soms fantastisch, soms brol.
Degene waar ik zelf op uit kom:
pricewatch: Asus Xonar DS
pricewatch: Asus Xonar D1
pricewatch: Asus Xonar DX/XD

Het belangrijkste voor mij is dus een kaart die (onder windows 7!) goed functioneert zonder problemen (als dat nu 1 game zou zijn is dat natuurlijk niet erg) en die mij beter geluid geeft dan onboard.
Ik heb lange tijd de asus xonar dx overwogen, maar blijkt dat de kaart veel minder functioneert onder windows 7 dan onder windows xp/vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:47
dat van die slechte creative drivers is naar mijn beschieden mening zwaar overroepen hoor, heb hier zonder enig probleem een x-fi gamer op een Win 7 64bit draaien.

Ook heb ik een Xonar D1 (ook win7 64) steken, daar was het wat moeilijker om de driver te installeren (bij mij dan toch) maar enmaal het lukt heb je ook fantastisch geluid.

Mijn tip: ga voor een (2dehands) x-fi (géén audio)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Ik heb nog nooit van mijn leven problemen gehad met de drivers van Creative daarom snap ik dat gezeur over slechte driver support bij Creative niet. Mijn hele PC geschiedenis bestaat uit Creative audio chips en het heeft altijd goed gewerkt onder alle Windows.

- Sound Blaster Pro 16 bit op Windows 95 / 98(se)
- Sound Blaster Live! Value op Windows 98se, 2000 en XP
- Sound Blaster Live! 24bit op Windows XP
- X-Fi Elite Pro op Windows XP en Windows 7 64 bit

Nooit problemen gehad met deze kaarten.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Dat is wat kort door de bocht. Na Xp was de ondersteuning voor Live!~kaarten minimaal, waardoor je 3rd party drivers moest downloaden. Ik had twee pc's met zo'n kaart en ben in beide gevallen terug gegaan naar onboard audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Je moet ook een beetje met de tijd mee. Die Live! kaart zijn budget kaarten en het is dan ook niet zo vreemd dat de support wat af neemt op zo een kaartje na een bepaalde tijd. Top modellen daarin tegen moeten wel lang gesupport blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
jastas schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:38:
dat van die slechte creative drivers is naar mijn beschieden mening zwaar overroepen hoor, heb hier zonder enig probleem een x-fi gamer op een Win 7 64bit draaien.

Ook heb ik een Xonar D1 (ook win7 64) steken, daar was het wat moeilijker om de driver te installeren (bij mij dan toch) maar enmaal het lukt heb je ook fantastisch geluid.

Mijn tip: ga voor een (2dehands) x-fi (géén audio)!
bij die xonar d1 pc, speel je daar ook games op?
ik heb geen problemen met 3d part drivers/software, ik wil gewoon dat het werkt. de creative x-fi xtreme/titanium/soundblaster kaarten ben ik nog eens nagegaan, en daar zie ik toch echt NOG meer problemen mee opduiken. oh ja ik ga windows 7 64 bit draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06
Sir_Hendro schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:44:
Ik heb nog nooit van mijn leven problemen gehad met de drivers van Creative daarom snap ik dat gezeur over slechte driver support bij Creative niet. Mijn hele PC geschiedenis bestaat uit Creative audio chips en het heeft altijd goed gewerkt onder alle Windows.

- Sound Blaster Pro 16 bit op Windows 95 / 98(se)
- Sound Blaster Live! Value op Windows 98se, 2000 en XP
- Sound Blaster Live! 24bit op Windows XP
- X-Fi Elite Pro op Windows XP en Windows 7 64 bit

Nooit problemen gehad met deze kaarten.
Soundblaster Audigy 1 windows xp sp2

Werkte bij mij maar op 1 pci-slot.
Zo ver mogelijk van de agp-kaart vandaan.
Elk ander pci-slot kreeg ik BSOD.

Dit met soltek en asrock moederborden

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:03:
[...]

Soundblaster Audigy 1 windows xp sp2

Werkte bij mij maar op 1 pci-slot.
Zo ver mogelijk van de agp-kaart vandaan.
Elk ander pci-slot kreeg ik BSOD.

Dit met soltek en asrock moederborden
Dat kan gebeuren met el-cheapo moederborden, dat heeft dus niks met Creative te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06
Sir_Hendro schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:49:
[...]

Dat kan gebeuren met el-cheapo moederborden, dat heeft dus niks met Creative te doen.
Mwah, paar ASUS CUV4X-D en E bordjes gehad.
Toevallig gisteravond daar is de geluidskaart met een sis agp kaartje ingegooid.
Opstarten, drivers installeren, reboot. BSOD.
Drivers sis kaartje de-installen, Nvidia geforce 2mx 400 erin, drivers installeren, reboot. BSOD.
Geforce 6200 erin, nieuwe drivers, niets aan de hand :S

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak :o

Zaken die elders op GoT besproken worden horen daar en niet in OH. Geluidskaarten zijn audiodevices, en horen dus thuis in Audio & HiFi.

Move OH -> AH

Verder hoort op GoT een titel informatief te zijn. "geluidskaart is dat niet bepaald...

Titelfix: "geluidskaart" -> "Win7 driver stabiliteit Creative vs Asus geluidskaarten"

Edit:
Sir_Hendro schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:49:
[...]

Niks el-cheapo moederborden :o

Heeft te maken met chipsets (o.a. Via en nVidia) die zich strikt aan PCI specificaties hielden, terwijl Creative gebruik maakt van een aantal proprietary extensions van Intel zonder fallback als die proprietary extensies niet aanwezig waren. Strikt genomen voldeden de Creative chips in kwestie niet geheel aan PCI-spec. Gevolg was dat interrupt (*niet* IRQ) sharing fout ging en de kaarten alleen werkten als geen andere bus mastering device op dezelfde interruptlijn zat. Interruptlijnen zijn fysiek over de PCI sloten verdeeld, waardoor je dus moest gaan zitten jongleren met kaarten in sloten om het werkend te krijgen.

Het probleem is wel degelijk Creative-specifiek. Of het bij de nieuwste kaarten nog speelt weet ik niet, 10 jaar terug had bijna iedereen meerdere kaarten in een systeem, tegenwoordig nauwelijks. Sowieso is het een PCI en niet een PCIe issue, dus gaat het niet op voor PCIe kaarten.

[ Voor 60% gewijzigd door dion_b op 08-02-2012 10:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1