Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeetSchot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06 17:52
Beste mede-tweakers, tot nu toe heb ik altijd mijn problemen kunnen oplossen via bestaande threads, maar hoewel dit probleem veelbesproken is heb ik nog geen werkende oplossing kunnen vinden.

Enige tijd geleden heb ik een Sapphire HD 6850 1GB gekocht als vervanging voor mijn overleden 9800GT. In het begin heb ik de kaart met 32-bits XP Professional gebruikt. Hierbij heb ik geen problemen ondervonden.

De problemen begonnen toen ik mijn systeem upgrade naar windows 7 64-bit. Na het installeren van de drivers en het hierna herstarten, crashen de nieuw geïnstalleerde drivers. Soms gebeurt dit direct, soms pas na enige tijd en/of belasting. Wanneer de drivers crashen bevriest het beeld of wordt het zwart en soms komt er dan langzaam een deel van het beeld terug. In de logboeken vind ik Event ID4101, Display driver amdkmdap stopped responding and has recovered.

De volgende dingen heb ik al zonder succes geprobeerd:
- Een 32-bits windows 7 en een andere 64-bits windows 7 installatie
- De kaart zelf omgeruild in de winkel
- Nieuwe (sterkere) voeding
- BIOS-update
- Laatste drivers, meegeleverde drivers en andere versies
- AMD powerplay omzeilen door baseclock hoger te zetten
- Ander beeldscherm

Verder zijn alle kabels correct aangesloten (ook de 6-pin pci-express voeding) en werkt het systeem prima op de Onboard video. Ook wanneer ik de drivers de-installeer in safe-mode en vervolgens opnieuw opstart werkt het systeem prima. Het automatisch installeren van de standaard driver zorgt er echter voor dat na de volgende reset het probleem zich weer voordoet. De temperaturen zijn ook in orde en het systeem is niet overclocked.

Heeft er iemand nog suggesties?!

Mijn systeem:
AMD Athlon 64x2 6000+
4gb DDR2 800mhz
ASUS M4A78L-M LE
500GB Seagate SATA schijf
500W voeding (ook geprobeerd met 700W OCZ ModXstream, deze is inmiddels geretourneerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit klinkt als een probleem die ik leek te hebben met mijn 4850. Ik had ongeveer zoveel als jij geprobeerd maar het enige wat hielp was een system upgrade. (ander moederbord - cpu - geheugen). Het laatste wat ik me kon bedenken was me moederbord namelijk.

Dat was overigens met een X24400+. Misschien zitten daar wat compatibiliteit issues. Die videokaart bleek perfect in orde, daarna nooit meer problemen gehad.

Overigens, bedenk ik me nu, had ik ook POST problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt ongeveer op hetzeflde probleem als

BSOD bij elke Amd catalyst versie

te zijn, hij heeft de RAM voltage verhoogd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2012 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeetSchot
@soup-nazi, Gaat het bij het door jou genoemde topic om het geheugen van de kaart of gewoon je RAM op je mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Mobo, het VRAM voltage kan je alleen tweaken met unlocked software wat je garantie teniet doet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeetSchot schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 09:32:
@soup-nazi, Gaat het bij het door jou genoemde topic om het geheugen van de kaart of gewoon je RAM op je mobo?
De RAM voltage in de mobo BIOS idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeetSchot
Sorry dat het even heeft geduurd. Heb inmiddels het RAM voltage verhoogd maar zonder resultaat, iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-02 15:06
Ik heb net dezelfde kaart, geen enkel probleem mee. Moet echter wel zeggen dat ik een fresh instal heb gedaan van Windows 7 Professional 64bit. Misschien ligt hier bij jouw het probleem? Ik heb wel een XFX kaartje maar dit zou geen probleem mogen veroorzaken normaal. Gebruik je de drivers die op de site van Saphire staan of die van AMD zelf? Probeer misschien eens de drivers van beide leveranciers te deïnstalleren en Windows gewoon de drivers te laten installeren.

Heb ooit een gelijkaardig probleem gehad met een HD4770 kaart, maar dit lag aan het moederbord. Dat normaal gesproken ook compatible zou moeten geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:57

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Driver sweeper al geprobeerd? IK heb dit ook een tijdje gehad met mijn 5850, na een update van bios kreeg ik continu bluescreen. Voor een of andere reden verwijdert deze beter de sporen van zijn voorganger dan officiële software. Iig heeft het gewerkt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeetSchot
Zowel fresh install als driver sweeper heb ik geprobeerd, ook de drivers van de fabrikant, amd en windows zleft zijn getest(probleem met sapphire drivers is bekend) maar alles zonder resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Kan je misschien van iemand een XFX kaartje lenen? Ik heb 1 Sapphire kaartje gehad en heel veel problemen mee gehad, dat kan natuurlijk toeval geweest zijn, maar toch nooit meer eentje genomen. Heb je misschien nog een andere computer waar je de kaart op kan testen? Zo kan je je moederbord al elimineren als boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit wordt echt lastig denk ik, want nu denk ik dat je drivers misschien conflict hebben met een andere software, dat moet je dan stap voor stap uitzoeken software uninstall en daarna kijken of je drivers crashen. Maar probeer eerst je video kaart voltage te verhogen met MSIafterburner.

Kijk ook even hier in

MSDN: Timeout Detection and Recovery of GPUs through WDDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Olivierdc schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:33:
Kan je misschien van iemand een XFX kaartje lenen? Ik heb 1 Sapphire kaartje gehad en heel veel problemen mee gehad, dat kan natuurlijk toeval geweest zijn, maar toch nooit meer eentje genomen. Heb je misschien nog een andere computer waar je de kaart op kan testen? Zo kan je je moederbord al elimineren als boosdoener.
Ik zit met hetzelfde probleem met een XFX kaart (ATi 5850 die ik nu bijna 2 jaar stabiel had draaien) dus dat gaat niks uitmaken...
Ik heb wel laatst mijn RAM van 4GB naar 8GB uitgebreid dus het moet haast wel in een combinatie van RAM, de ATi/AMD GPU en drivers zitten. In ieder geval hielp het voltage van de ram verhogen bij mij niet.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-02-2012 02:06 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
DanielWW2 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 01:55:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem met een XFX kaart (ATi 5850 die ik nu bijna 2 jaar stabiel had draaien) dus dat gaat niks uitmaken...
Ik heb wel laatst mijn RAM van 4GB naar 8GB uitgebreid dus het moet haast wel in een combinatie van RAM, de ATi/AMD GPU en drivers zitten. In ieder geval hielp het voltage van de ram verhogen bij mij niet.
Is je voeding nu nog krachtig genoeg? Ervanuitgaande dat deze even oud is als je GPU. Een voeding verliest namelijk stroomsterkte na een aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Olivierdc schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:43:
[...]

Is je voeding nu nog krachtig genoeg? Ervanuitgaande dat deze even oud is als je GPU. Een voeding verliest namelijk stroomsterkte na een aantal jaren.
Ik denk dat een Seasonic M12II 520watt genoeg is zelfs na een tijdje.. ;) (die is nu ook 1.5 jaar oud)

En dan moet ik er nog wat bij zeggen. Ik heb alleen last van BSOD's als ik lange tijd word, of mijn browser gebruik. Ik kan gewoon 2+ uur BF3 spelen zonder problemen maar 2 uur internet en of word loopt uit op een BSOD.

[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-02-2012 11:11 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Bij een gemiddeld internet gebruik laad ja cache gemakkelijk tot 350MB aan gegevens in je ramlatjes, niet zo zeer een probleem als je +4GB ram hebt toch? Maar vergeet niet dat die elke keer dat je een nieuwe pagina opent opnieuw erin laadt. Mits je grafische kaart heel wat power vraagt en dus waarschijnlijk je ramlatjes, zou het wel eens goed kunnen dat het toch je voeding is hoor.

Ik draai namelijk een XFX 6850 icm een FX4100, 3 harde schijven, dvd-schrijvertje, 3 fans + cpu fan en mobo. Er zijn altijd maar 2 harde schijven actief en de dvd-schrijver heb ik enkel gebruikt bij het installeren van Windows en games. Toch vraagt mijn pc 600 Watt als ik niet game en 650 Watt als ik game. Heb je misschien een multi meter om te testen hoe het bij jouw is? Stel dat je voeding nog 500 Watt levert heb je niet zoveel speling in mijn ogen. Die piekjes in je ramlatjes kunnen wel eens doorslaggevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mijn systeem is als volgt:
i5 750 @ 2.66
ATi 5850 stock
Gigabyte P55 UD2
8GB RAM
500GB HDD
DVD speler
wat fans
En dan de Seasonic 520watt voeding.

Bij elkaar is dat op z'n hoogst 300 watt met een voeding die meer dan 520watt kan leveren bij pieken. Ik weet gewoon zeker dat het niet de voeding is.

• Olivierdc
De topictitel zegt HD6850, jij vermeld hier een 5850.
Pagina: 1