Cpu koeling verkeerd aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

• Cheryl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-12-2025
2 dagen geleden heb ik stof van de cpu koeler verwijderd en mijn cpu is sindsdien te heet waardoor mijn computer na ongeveer 2 uur internetten of 5 minuten een game spelen zomaar uitvalt. Als ik de computer dan weer aan doe en in de bios kijk, is de cpu ong. 74+ graden wat mijn processor blijkbaar niet aankan. Ik heb weinig verstand van computers en alle onderdelen dus het zou zomaar eens kunnen zijn dat ik de koeler verkeerd om heb aangesloten.
Ik heb de koeler aangesloten met het logo van amd aan de bovenkant. Op een afbeelding zie ik de ventilator met het 'serienummer' aan de bovenkant. Ik zou echt niet meer weten wat de bovenkant is en ik hoop dat graag van u te horen. Want het lijkt mij namelijk zo dat als de verkeerde kant bóven zit, de lucht de verkeerde kant word opgeblazen.Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/aanbod/393146/stock-cooler-van-een-amd-athlon-ii-x3-455.html
Hoe kan je zien wat de boven of onderkant is? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
Je hebt toch wel de koelpasta vervangen?

PS: AMD logo hoort boven.

[ Voor 26% gewijzigd door Biersteker op 02-02-2012 21:40 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Cheryl
Nee ik heb de processor er niet afgehaald, alleen de ventilator. Die heb ik er afgeschroefd en zo veel mogelijk stof verwijderd. Voor zover ik weet hoef je alleen de koelpasta te vervangen als de processor er af is gehaald. Voorheen heb ik geen problemen gehad met het plotseling uitvallen van de computer, maar echt nadat ik heb ontstoft. Zou het ook zo kunnen zijn dat er veel stof in dat ijzere ding (met al die gleuven) terecht is gekomen en dat er daarom iets niet goed is met de ventilatie?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:02
kan je een foto maken?
Of de fan zuigt of blaast maakt niet erg veel uit.
De koelribben moet je vooral goed leegzuigen, want daar moet de fan blazen.

Maar het lijkt erop dat je het koelblok mag losmaken , de cpu schoonmaken en nieuwe koelpasta mag aanbrengen , en dan weer monteren.
Youtube is your friend, als je het nog niet eerder deed.

gewaarwordingshorizon

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of de fan zuigt of blaast maakt niet erg veel uit.
Bij een CPU koeler wel. Zuigen is lang niet zo effectief als blazen. Bij blazen wordt de lucht echt goed door de koelvinnen geblazen waardoor het de warmte afvoert. Bij zuigen is er gaat er veel minder lucht door de koelvinnen heen waardoor het veel minder warmte afvoert.

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:44
Heb je het stekkertje van de ventilator wel aangesloten?

• PilatuS
  • Niet online
Maegrim schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 22:05:
Heb je het stekkertje van de ventilator wel aangesloten?
Waarschijnlijk wel. Bij vrijwel ieder moederbord krijg je bij de BIOS een foutmelding als je het niet doet.

• Cheryl
[/quote]Maar het lijkt erop dat je het koelblok mag losmaken , de cpu schoonmaken en nieuwe koelpasta mag aanbrengen , en dan weer monteren.
Youtube is your friend, als je het nog niet eerder deed.
[quote]

Dus het ligt echt aan de stof die in het koelblok terecht is gekomen na het stoffen? Ik heb gelezen dat ik het gewoon met een stofzuiger kan doen? Dus is het dan noodzakelijk om het koelblok te demonteren? Ik heb op het moment namelijk geen koelpasta dus dat kan ik op het moment niet vervangen.

• Cheryl
@aegrim ik heb het stekkertje er niet uitgehaald volgensmij

[ Voor 4% gewijzigd door Cheryl op 02-02-2012 22:22 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Nog een belangrijke opmerking: ik hoop dat je de ventilator stil hebt gehouden of hebt ontkoppeld bij je schoonmaakpoging?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Cheryl
ik heb hem niet ontkoppeld en niet stil gehouden, maar ik hoor de ventilator volgens mij nog wel draaien

• Fordox

Fordox

00101010

Cheryl schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:34:
ik heb hem niet ontkoppeld en niet stil gehouden, maar ik hoor de ventilator volgens mij nog wel draaien
daar gaat het dus fout, ik denk dat je mobo kapot is.
als je aan een ventilator draait, werkt deze als een generator, oftewel je krijgt spanning op de moederbord in de verkeerde richting met waarschijnlijk verkeerde waarden omdat je je fan aangesloten hebt en begon te draaien.

grootste fout van mensen die hun pc schoonmaken... wees maar blij dat je geen groene rook zag ;)

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

zoals ik het begrijp is de fan van het koelblok gehaald en heeft de ts daarna met de stof zuiger het koelblok uitgezogen

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• Fordox

Fordox

00101010

IlIlIlIlIl schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 17:43:
zoals ik het begrijp is de fan van het koelblok gehaald en heeft de ts daarna met de stof zuiger het koelblok uitgezogen
ik heb hem niet ontkoppeld en niet stil gehouden
als je kan, moet je even je voltages controlleren met hardware monitor ;)

• Cheryl
@ llllllllllll nee ik heb geen stofzuiger gebruikt, en ik heb enkel de ventilator er af gehaald en beide ontstoft met een wattenstaafje en een zacht doekje

@ Fordox hoe kom ik er achter dat mijn mobo echt kapot is?

[ Voor 10% gewijzigd door Cheryl op 03-02-2012 18:25 ]

• Cheryl
file:///E:/afbeeldingen/aaaaa.png

ik heb geen idee wat de voltages zeggen

[ Voor 10% gewijzigd door Cheryl op 03-02-2012 18:40 ]

Verwijderd

het zou kunnen dat je met het demonteren van de koeler van het blok de pasta hebt gebroken door de druk.
Als ik jou was zou ik alles er weer afhalen, schoonmaken en nieuwe pasta erop doen en dan weer monteren.

PS.
mocht je dit gaan proberen doe dit wel voorzichtig als het blok erg vast zit op de cpu ga er dan niet aan trekken want voor je het weet heb je het blok en cpu van het bord getrokken met als gevolg kromme of kapotte cpu pennetjes.

Het beste is om hem eerst goed warm te draaien, dan uitzetten en dan de koeler eraf te halen door een beetje heen en weer te draaien (niet trekken).

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2012 18:57 ]

• Cheryl
dat ga ik in ieder geval proberen als ik weer pasta heb

• PilatuS
  • Niet online
daar gaat het dus fout, ik denk dat je mobo kapot is.
Kom op zeg.

Zijn PC doet het nog prima alleen wordt de CPU wat heet. Waarom zou zijn moederbord dan in vredesnaam kapot zijn ?

De fan tegenhouden als je de boel schoonblaast of zuigt is het beste ja. Dat direct het moederbord er vanaf kapot gaat slaat nergens op.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Cheryl schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 18:32:
file:///E:/afbeeldingen/aaaaa.png

ik heb geen idee wat de voltages zeggen
Linken naar een bestand op jouw computer heeft niet zoveel zin. Upload em eens hier: http://imgur.com/ en plaats het linkje :)

• Cheryl
http://imgur.com/PiZXa
http://imgur.com/q477z

de eerste link is ongeveer 5 minuten voor de 2e link gemaakt.

• Biersteker
1.44 is wel een hoge Vcore hoor. Stel hem in je bios eens in op 1.35 en gooi Cool en Quiet eens uit.

Het normale voltage van deze CPU hoort tussen de 1.05 en de 1.4 te liggen, dus 1.44 is toch wel hoog. Heb je er geen truukjes mee uitgehaald trouwens? (Core unlock etc.)

[ Voor 46% gewijzigd door Biersteker op 03-02-2012 22:26 ]

• Cheryl
Hoe stel ik hem in op 1.35? want ik hoor vaak dat je niet in het bios mag klooien en aangezien ik er geen verstand van heb ;p Enigste waar ik ervaring mee heb in het bios om een core te unlocken. Wat niet is gelukt helaas.

• Biersteker
Ik zou beginnen met je bios naar standaard te herstellen in dat geval. (Bios in duiken, en dan staat er altijd wel iets als load optimal default/load setup defaults)

Ook dit even uitzetten trouwens.
http://img37.imagefra.me/i54i/wagtell/hwko_4c0_u7w7q.jpg
AsRock UCC.
Denk dat je daar moet beginnen. Als je UCC nog aan hebt staan, maar je core wilt gewoon simpelweg niet unlocken, kan hij alsnog stroom zuipen, dus heet worden. Dus UCC uit, en je vCore naar max 1.35v en dan zal je Cool en Quiet nog wel aan kunnen laten.

(Volgens mij is dit plaatje van jou soort mobo N68C UCC

[ Voor 96% gewijzigd door Biersteker op 03-02-2012 22:06 ]

• Cheryl
Oke maar heeft de VCore die te hoog staat iets te maken met de crashes/cpu temperatuur van mijn computer?
Ik heb ook gelezen dat bij een te lage stand van de vcore de computer in sommige gevallen niet meer opstart, of dat er fouten komen in het bios

[ Voor 40% gewijzigd door Cheryl op 03-02-2012 22:12 ]

• PilatuS
  • Niet online
Cheryl schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:05:
Oke maar heeft de VCore die te hoog staat iets te maken met de crashes/cpu temperatuur van mijn computer?
Ja. De vCore is het voltage waarop je processor draait. Hoe hoger dit staat des te meer warmte er geproduceerd wordt. De vCore met 0.1V verhogen zorgt al voor een stuk hogere temperaturen.

• Biersteker
Ja. Jou processor verbruikt volgens mij normaal 65w. Dat is gewoon de specificatie. Maar als jij ineens 2 cores extra aan zet. Die misschien wel of misschien niet werken, zal je stroomverbruik van je cpu flink stijgen. Wat weer warmte maakt. Dus 2 extra cores, kunnen je CPU naar 90/100 watt gooien, dat geeft warmte, warmte moet je afvoeren. Maar als je CPU boven een bepaalde grens komt, (68 74 graden dacht ik bij jou cpu), dan gaat hij langzamer lopen. (Hij slaat letterlijk clockcycles over, of clocked terug)

Edit:
En omdat de unlock toch niet werkt, moet UCC dus uit.
Edit2:
http://www.cpu-world.com/...GQ%20(ADX255OCGQBOX).html

[ Voor 14% gewijzigd door Biersteker op 03-02-2012 22:40 ]

• Fordox

Fordox

00101010

Cheryl schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 18:24:
@ llllllllllll nee ik heb geen stofzuiger gebruikt, en ik heb enkel de ventilator er af gehaald en beide ontstoft met een wattenstaafje en een zacht doekje

@ Fordox hoe kom ik er achter dat mijn mobo echt kapot is?
laat maar, ik zie dat je geen stofzuiger hebt gebruikt of een compressor.
PilatuS schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 19:28:
[...]

Kom op zeg.

Zijn PC doet het nog prima alleen wordt de CPU wat heet. Waarom zou zijn moederbord dan in vredesnaam kapot zijn ?

De fan tegenhouden als je de boel schoonblaast of zuigt is het beste ja. Dat direct het moederbord er vanaf kapot gaat slaat nergens op.
kan zijn dat zijn sensor kapot ging, of de voltage verkeerd werd ingesteld. mobo defecten zijn er in verschillende soorten en maten ;) maargoed nu dus wss niet.

• PilatuS
  • Niet online
Fordox schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:59:
[...]

kan zijn dat zijn sensor kapot ging, of de voltage verkeerd werd ingesteld. mobo defecten zijn er in verschillende soorten en maten ;) maargoed nu dus wss niet.
Nee, daar gaat een sensor niet van kapot. En nee, daardoor word het voltage niet verkeerd ingestelt.

• Fordox

Fordox

00101010

PilatuS schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 23:19:
[...]

Nee, daar gaat een sensor niet van kapot. En nee, daardoor word het voltage niet verkeerd ingestelt.
het is ook niet zo zeer het instellen, er kunnen componenten kapot van gaan, en dat geeft rare gevolgen op je moederbord.
lijkt me logisch toch? ;)

• Cheryl
De computer doet het weer goed. de cpu temperatuur is weer laag.
De koelpasta was helemaal uitgedroogd en is zojuist vervangen. Ook zat de ventilator 90 graden gedraaid,dus het hendeltje zat verkeerd om. Niet goed aangesloten dus.

Maar bedankt iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1