Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-05 11:13
Goedenavond iedereen,

Zojuist heb ik een pc besteld met 2 harde schijven:
  • SSD OCZ Agility 3 120GB
  • HDD WD Caviar Blue 1TB
Nu komt het bekende probleem: 120GB zit natuurlijk zo vol als ik daar mijn Windows(7) op installeer + programma's.
Nou weet ik dat de locatie van users, ProgramData, Program Files en Program Files x86 zijn aan te passen in de registry, maar ik las op verschillende fora dat dit tot problemen gaat leiden.

Mijn idee nu is: Maak een symlink van de mappen en laat deze naar folders op de normale schijf verwijzen.

Omdat het om een pc gaat, die ik om mijn werk in elkaar zet en ga gebruiken, moet het allemaal zonder te veel problemen verlopen.
Mijn plan van aanpak, en graag wil ik weten of dit gaat werken:
  • Installeer windows op de SSD
  • Gelijk na de eerste volledige boot; pc opnieuw opstarten in recovery modus.
  • Hier naar de command-line gaan
  • alle 4 de folders (users, ProgramData, Program Files en Program Files x86) d.m.v. XCOPY verplaatsen naar HDD
  • Hernoem de originele folders op de SSD (voor de zekerheid)
  • De folders op de SSD schijf d.m.v. mklink laten doorverwijzen naar de HDD-folders
  • Photoshop en andere zware applicaties handmatig instaleren in 'SSD:\Program Files (SSD)'
Nu resten mij de volgende vragen:

mklink heeft de volgende argumenten:
/D – Creates a directory symbolic link. Default is a file symbolic link.
/H – Creates a hard link instead of a symbolic link.
/J – Creates a Directory Junction.
Ik snap niet precies wat ze bedoelen hiermee. /D lijkt me duidelijk. Maar wat is het verschil tussen een hard en een softlink/symbolic link? En wat is een Directory Junction?

Mijn laatse vraag: Gaat hierna windows update en dergelijke gewoon goed werken? Iemand ervaring?

tl;dr:
  • Kan ik symlinks maken van users, ProgramData, Program Files en Program Files x86?
  • Wat doen de argumenten van mklink (/H /J)?
  • En blijft mijn windows instalatie werken (Updates e.d.)?
Alvast hartelijk dank als je 1 of meerdere vragen kunt beantwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Misschien dat je ook even aan kunt geven wat je zelf al gevonden heb via bv. Google of de GoT-Search (Je kunt je TS bewerken via de Edit (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif) knop boven je post). Als ik op mklink google dan vind ik toch best wat pagina's met uitleg....

Lees dan, voordat je in de toekomst een nieuw topic maakt, ook even de regeltjes door, dan weet je precies wat er hier wel en niet kan/mag en waaraan je startpost moet voldoen.

Het is hier namelijk op GoT de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar een oplossing voor je probleem alvorens je hiervoor een topic aanmaakt. We zijn namelijk geen Helpdesk...

Dus als jij even laat zien dat je zelf ook inzet hebt getoond, zijn je mede-Tweakerts ook vast wel genegen om mee te denken.. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 02-02-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-03-2024
Niet echt een antwoord op je vraag, maar volgens mij kan het veel simpeler. Bij zo'n beetje elke applicatie die je installeert kun je een locatie aangeven, dat hoeft echt niet op de systemdisk te zijn. Ik heb ook een Program Files op mijn SSD en nog een op een HDD.

Ik heb een 64 GB SSD, en heb eigenlijk altijd 25 GB vrij, en ik heb zo'n beetje alles uiteindelijk toch maar op de SSD geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Is het niet veel gemakkelijker om zowiezo alle progjes die je niet op je ssd wilt gewoon op je hdd te installeren???

Trouwens: ik heb hier Win 7 ultimate, autocad 2012, Adobe Mastersuite en nog veel meer rommel op exact dezelfde ssd, en heeft nog steeds 45GB over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-08 16:34
Ik heb dit laatst opgezocht (ivm met SSD aanschaf op gegevenmoment) en Program Files e.d. verplaatsen gaat problemen opleveren. Maar een google query had je dit zo opgeleverd move user profiles en programdata.

Users & ProgramData verplaatsen naar een andere HDD kan zonder problemen though.

Verder kan je op pagina 2 of 3 ook vinden hoe je dit met een bestaande installatie kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:13
Starke schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:52:
Ik heb dit laatst opgezocht (ivm met SSD aanschaf op gegevenmoment) en Program Files e.d. verplaatsen gaat problemen opleveren. Maar een google query had je dit zo opgeleverd move user profiles en programdata.

Users & ProgramData verplaatsen naar een andere HDD kan zonder problemen though.

Verder kan je op pagina 2 of 3 ook vinden hoe je dit met een bestaande installatie kan doen.
Heb ook de bovengenoemde oplossing gebruikt ivm ruimtetekort op mijn kleine SSD.

Werkt op zich zonder problemen, alleen zijn er programma's die zich er niets van aantrekken, dus tijdens installaties moet je toch nog vaak C: vervangen door D:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het sowieso knap ... bijzonder* om juist je programma's, die je regelmatig gebruikt, op je langzame HDD te zetten. daar is je SSD nou nét voor bedoeld!
Kwak je User directory op de HDD, want je My Documents en aanverwante troep wil je niet op je SSD hebben, maar laat je program files waar ze zitten zodat je daar pret hebt van je SSD. 120 GB is best veel als je een beetje voorzichtig omspringt met je disk.
Ter vergelijking: ik denk er niet eens over na waar ik spul laat, het enige dat ik doe om m'n SSD leeg te houden is m'n User folder op een HDD schuiven en spellen die ik niet regelmatig speel op een HD te gooien (tot ik ze wil spelen, dan sleep ik ze even snel naar de SSD). Van de 160GB hou ik er 35 over en nu ik kijk zie ik dat Windows m'n 12 GB hibernation file weer in de C\ root gekwakt heeft en ik na de laatste herinstallatie vergeten ben m'n swap file uit te zetten, dus dat is nog eens 9 GB op m'n SSD die er niet hoort. Dit alles nog naast een dozijn games, Office en aanverwante software en nog wat spul voor audio- en videobewerking. En, zie ik nu, een hele serie uitgepakte videodriver installatie folders van een kaart die er niet meer in zit :|

Dus als je net zo slordig bent als ik maar wél je hibernation file weg laat ben je al een jaar bezig om je SSD volgerommeld te krijgen. Ik zou dus gewoon aanbevelen om het ding gewoon te gebruiken waar hij voor bedoeld is (software op installeren) en pas na te gaan denken over opruimen als je onder de 10 GB vrije ruimte belandt.

* bijzonder als in zonde van je geld en niet heel erg handig qua gebruikerservaringoptimalisatie...
Pagina: 1