Goedenavond iedereen,
Zojuist heb ik een pc besteld met 2 harde schijven:
Nou weet ik dat de locatie van users, ProgramData, Program Files en Program Files x86 zijn aan te passen in de registry, maar ik las op verschillende fora dat dit tot problemen gaat leiden.
Mijn idee nu is: Maak een symlink van de mappen en laat deze naar folders op de normale schijf verwijzen.
Omdat het om een pc gaat, die ik om mijn werk in elkaar zet en ga gebruiken, moet het allemaal zonder te veel problemen verlopen.
Mijn plan van aanpak, en graag wil ik weten of dit gaat werken:
mklink heeft de volgende argumenten:
/D – Creates a directory symbolic link. Default is a file symbolic link.
/H – Creates a hard link instead of a symbolic link.
/J – Creates a Directory Junction.
Ik snap niet precies wat ze bedoelen hiermee. /D lijkt me duidelijk. Maar wat is het verschil tussen een hard en een softlink/symbolic link? En wat is een Directory Junction?
Mijn laatse vraag: Gaat hierna windows update en dergelijke gewoon goed werken? Iemand ervaring?
tl;dr:
Zojuist heb ik een pc besteld met 2 harde schijven:
- SSD OCZ Agility 3 120GB
- HDD WD Caviar Blue 1TB
Nou weet ik dat de locatie van users, ProgramData, Program Files en Program Files x86 zijn aan te passen in de registry, maar ik las op verschillende fora dat dit tot problemen gaat leiden.
Mijn idee nu is: Maak een symlink van de mappen en laat deze naar folders op de normale schijf verwijzen.
Omdat het om een pc gaat, die ik om mijn werk in elkaar zet en ga gebruiken, moet het allemaal zonder te veel problemen verlopen.
Mijn plan van aanpak, en graag wil ik weten of dit gaat werken:
- Installeer windows op de SSD
- Gelijk na de eerste volledige boot; pc opnieuw opstarten in recovery modus.
- Hier naar de command-line gaan
- alle 4 de folders (users, ProgramData, Program Files en Program Files x86) d.m.v. XCOPY verplaatsen naar HDD
- Hernoem de originele folders op de SSD (voor de zekerheid)
- De folders op de SSD schijf d.m.v. mklink laten doorverwijzen naar de HDD-folders
- Photoshop en andere zware applicaties handmatig instaleren in 'SSD:\Program Files (SSD)'
mklink heeft de volgende argumenten:
/D – Creates a directory symbolic link. Default is a file symbolic link.
/H – Creates a hard link instead of a symbolic link.
/J – Creates a Directory Junction.
Ik snap niet precies wat ze bedoelen hiermee. /D lijkt me duidelijk. Maar wat is het verschil tussen een hard en een softlink/symbolic link? En wat is een Directory Junction?
Mijn laatse vraag: Gaat hierna windows update en dergelijke gewoon goed werken? Iemand ervaring?
tl;dr:
- Kan ik symlinks maken van users, ProgramData, Program Files en Program Files x86?
- Wat doen de argumenten van mklink (/H /J)?
- En blijft mijn windows instalatie werken (Updates e.d.)?