Toon posts:

Phenom II 1100t + Asrock 870 xtreme3 warmte probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb problemen met het overclocken van de 1100t met gebruik van een asrock 870 extreme3. Ik heb hem helemaal stabiel lopen op 4,1 Ghz alleen kom ik met het voltage in de knoop. Want ik heb het voltage verhoogt tot 1.425 in de BIOS.
Maar tijdens de stresstest wordt volgens CPUID het voltage omhoog gegooid naar 1.46 wat eigenlijk geen probleem moet zijn, maar dan kom ik erachter dat de heatsink naast de CPU op het moederbord echt gloeiend heet wordt in een paar seconden. Op het moment dat de stresstest begint is hij al te warm geworden om aan te raken. (helaas heb ik geen sensor om de absolute temp. te meten)
Volgens mij is dat de heatsink van de voltage regulator maar dat weet ik niet zeker.
Wat kan ik hier aan doen want hij wordt toch naar mijn idee veel en veel te heet. Het liefst zou ik de kloksnelheid rond de 4 Ghz willen behouden want voor de rest loopt hij stabiel. ;)

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
de proc downclocken naar 4.0Ghz

en dan steeds de voltage naar beneden, stresstesten, naar beneden, stress testen naar beneden etc etc.
net zo laag als dat het gaat.
en zodra het stabiel is op een lager voltage 1 stapje omhoog voor de zekerheid ;)

[ Voor 12% gewijzigd door xheroxkefx op 02-02-2012 20:36 ]

-

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Klinkt als een vreemd verhaal. Hoezo geen sensor om de temperatuur mee te meten...

Je kan toch gewoon HWMonitor pakken en zowel de core als de CPU temps uitlezen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat voor koeling heb je? Heb je nog iets wat een beetje lucht over je VRM's en Northbridge heenwappert of niet?

People as things, that’s where it starts.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 16:35

yzx

VasZaitsev schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 20:51:
Wat voor koeling heb je? Heb je nog iets wat een beetje lucht over je VRM's en Northbridge heenwappert of niet?
dit.

Als je 4ghz+ op stock koeling gaat pushen met die voltages gaat een stock koeler gewoon faalen ;)

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Volgens mij gaat het om deze heatsink toch?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d7Ed1.png

Hexacores trekken nou eenmaal een boel stroom, vooral overclocked.. Daar wordt die heatsink warm van :p.
Gewoon zorgen dat er een beetje lucht overheen gaat, dan zal het wel goed zijn.

Verwijderd

Topicstarter
faust2016 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 21:03:
Volgens mij gaat het om deze heatsink toch?

[afbeelding]

Hexacores trekken nou eenmaal een boel stroom, vooral overclocked.. Daar wordt die heatsink warm van :p.
Gewoon zorgen dat er een beetje lucht overheen gaat, dan zal het wel goed zijn.
Ja klopt dat is hem.
De CPU cooler redelijk laag is en er net overheen kan blazen dus die koelt hem inderdaad ook nog een beetje. ;)

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 20:51:
Ik heb de Arctic Cooling Freezer Xtreme rev.2. De koeler doet het volgens mij prima want hij houdt de CPU goed onder de 65 graden. Het voordeel van deze koeler is wel dat de fan er aan de onderkant iets uit steekt wat er nog iets lucht overheen blaast. ;)
Imprezzion schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 20:46:
Klinkt als een vreemd verhaal. Hoezo geen sensor om de temperatuur mee te meten...

Je kan toch gewoon HWMonitor pakken en zowel de core als de CPU temps uitlezen.
Ik bedoel dus een infraroodmetertje of een sensor van het moederbord.
Ja maar HwMonitor leest de temperatuur niet van die heatsink omdat daar geen sensor zit.
xheroxkefx schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 20:35:
de proc downclocken naar 4.0Ghz

en dan steeds de voltage naar beneden, stresstesten, naar beneden, stress testen naar beneden etc etc.
net zo laag als dat het gaat.
en zodra het stabiel is op een lager voltage 1 stapje omhoog voor de zekerheid ;)
Bedankt, dan zal ik dit even proberen;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2012 21:22 ]

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Ik heb hier hetzelfde probleem icm. 1075T & Asrock 870 extreme 3. Boven de 4 GHz word het instabiel na ~5min. stress testen en is dat ding inderdaad loeiheet, alleen met erg koud weer is het stabiel. Ik denk dat het moederbordje niet helemaal op sixcores is bedacht.

[ Voor 9% gewijzigd door thijssie op 02-02-2012 21:36 ]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Haha nee, het is inderdaad maar een lullig heatsinkje.
Ik vind het verder een prachtig bord, maar je kan wel zien dat daar op bespaard is.

De heatsinks op alle andere AM3 mobo's die ik heb gehad (en dat zijn er ondertussen flink veel :p ) waren toch een stuk steviger.

Ik zou er dan ook niet per se vanuit gaan dat het beetje lucht dat aan de onderkant van je Freezer ontsnapt genoeg is om die heatsink te koelen. Ik heb zelf ook 4 120mm fans op het mobo blazen :p. Maargoed, dat mag ook wel als je met 1.576v gaat LinX'en (met een X2 weliswaar, geen X6)..

Verwijderd

Topicstarter
Maar voor de rest is het bordje prima, alleen denk ik niet helemaal bedoeld om een 6-core met een extreme overclock te draaien. :P

@faust Ja dat klopt, alleen voor die €65 euro die ik er voor gaf vind ik het echt een super bord.
Veel mogelijkheden en hij ondersteunt veel

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Minder hoog klokken dus. Of de boel gaan waterkoelen en direct een VRM koelert erbij inbouwen. Of alleen je vrm waterkoelen, al is dat een beetje overkill

People as things, that’s where it starts.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dan kun je volgens mij nog altijd beter een ander bordje halen. Dat is tenminste financieel gezien wel een stuk aantrekkelijker.

Niet dat een 1100T geen profijt zou hebben van een mooie loop, daar niet van :p.

Verwijderd

Topicstarter
Waterkoelen of een aparte cooler ervoor gaan kopen vind ik net iets te veel. Ik verlaag dan gewoon het voltage en zoek de bijpassende kloksnelheid. ;)

@faust Helaas ben ik dan wat meer budgetgebonden, dus kwam dit bord mij erg goed uit :P

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-01 10:32

auto660

1991 240 GL Brick

Rich anders gewoon een 8cm o(of kleiner) fannetje op het koelblok, wordt het een stuk minder heet en het is ook nog eens goedkoop. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Op het moment dat de stresstest begint is hij al te warm geworden om aan te raken. (helaas heb ik geen sensor om de absolute temp. te meten)
Meten is weten. Als die heatsink bijvoorbeeld 'maar' 50 a 55ºC zou worden, kun jij je vinger er niet meer op houden, maar dat ding is dan verre van "te warm".

Ik heb zat moederborden (zelfs P1 en P2 borden!) waar je de VRM niet kan aanraken als je de CPU stressed, maar een meting met een thermometer (ik heb zo'n IR ding), geeft aan dat ie maar rond de 45ºC ofzo zit.

Dus zonder cijfers kun je niet zeggen of die te heet is, en daarom is het zonde om zomaar een nieuw bord te halen. Dat het bord instabiel word bij een bepaald aantal Mhz hoeft niet perse te liggen dat de VRM's te warm worden, eerder ligt het aan iets anders.

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik heb hier hetzelfde moederbord draaien en ik kan het verhaal wel bevestigen. Mijn koeler wordt daar ook heel erg warm... (niet meer met de hand aan te raken).

Ik heb er nu 2x een 120 mm fan boven hangen en mijn Scythe Mugen 3 blaast er ook zachtjes overheen. Mijn Phenom II X6 1090T wil op dit bordje ook niet hoger dan 3.8 Ghz, terwijl ik met mijn oude Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H gewoon tot 4.0 Ghz kon gaan.

Als ik HWinfo erbij pak, geeft deze aan dat alles lekker koud is, behalve de auxillary, die komt lekker op 125 graden :P Ik dacht eerst aan de voeding, maar die wordt niet zo warm, dus dat zou misschien toch de VRM koeling kunnen zijn...

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Nah, die sensor werkt bij niemand goed.. Als ik begin met stresstesten zakt de temp juist omlaag. Dat vind ik heel knap :p
Die staat hier idle op 69-70 grd. Nu na 1 min prime is ie al 54 en ik heb m wel eens op ~30 grd gezien aan het einde van LinX run

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Auxillary kan je altijd negeren. Heeft niets met de VRM te maken is zoals faust al zei een sensor die bij bijna niemand werkt.

Heb zelf ook een 870 Extreme 3.0 de R2 versie dan. En bij mij wordt die heatsink niet al te heet dankzij een tweetal fans die langs mijn mobo blazen.

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08-2025
Haunting_Spirit schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 14:54:
Auxillary kan je altijd negeren. Heeft niets met de VRM te maken is zoals faust al zei een sensor die bij bijna niemand werkt.

Heb zelf ook een 870 Extreme 3.0 de R2 versie dan. En bij mij wordt die heatsink niet al te heet dankzij een tweetal fans die langs mijn mobo blazen.
Ah, dat is fijn om te horen, gewoon negeren dus :P Nu maar weer proberen te OC'en :*)

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Pagina: 1