Win xp installatie meerdere pc's zonder cd-rom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Hallo allemaal.

Ik zit met het volgende problmeem. Ik zit hier meer een stapel (10 om precies te zijn) Dell optiplex GX 270 desktops. Deze pc's moeten allemaal opnieuw geïnstalleerd worden. En omdat ze van een bedrijf afkomen mogen er geen gegevens meer op te vinden zijn. Dus ze moeten ook een aantal keren geformatteerd en overschreven worden.
Fluitje van een cent zou je zeggen maar ben er achter gekomen dat maar 3 pc's een cd-rom speler hebben. Dus mijn plan om een aantal win xp installatie cd-roms te maken een een deel computers tegelijk te laten installeren kan dus niet.
Een vriend van me heeft er ook eens naar gekeken en die zegt dat booten via usb ook niet mogelijk is.
Dus nu wil ik die pc's via het netwerk laten installeren. Misschien is het het handigst om 1 pc met cdrom te laten installeren en daar een image van te maken. En deze image op alle andere pc's zetten. Ik heb echter geen idee hoe ik dit kan bewerkstelligen. Dus heeft er iemand tips/guides? Bij voorbaat dank.

Ik hoop trouwens dat ik deze vraag goed heb geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je zou je eens kunnen verdiepen in Windows Deployment Services of bijvoorbeeld Norton Ghost. Dat zijn twee programma's waarmee je over het netwerk kan installeren. Een tweede optie is om Windows op 1 machine te installeren en vervolgens die disk in elke andere PC aan te sluiten en dan bijvoorbeeld met Ghost of welk programma dan ook die dat kan, de disk van de een naar de ander te clonen. Overigens zal er vast ook wel een gratis programma zijn waarmee je het een of het ander zou kunnen bewerkstelligen, deze zijn die mij zo te binnen schoten.
En omdat ze van een bedrijf afkomen mogen er geen gegevens meer op te vinden zijn. Dus ze moeten ook een aantal keren geformatteerd en overschreven worden.
Ben je een medewerker bij dat bedrijf? Zo ja, dan weet je wel hoe dat moet, of anders de ICT-afdeling wel. Zo nee, dan is dat jouw verantwoordelijkheid niet imo. Overigens zal meerdere keren formateren er niet voor zorgen dat de data niet meer toegankelijk is. Een quick format gaat dan sowieso niet helpen en 'gewoon' formateren kan afhankelijk van de grootte en de snelheid van de schijf veel tijd kosten. Ik zou de verantwoordelijkheid voor het verwijderen van de data van die schijven in ieder geval bij dat bedrijf neerleggen.

[ Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 02-02-2012 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Als het echt identieke systemen zijn (echt dezelfde hardware) zou je kunnen overwegen om wat te gaan schuiven met HDD's.. Installeren op een systeem met optische drive en dan de HDD in een systeem hangen zonder optische drive.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
CptChaos schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:40:
Ben je een medewerker bij dat bedrijf? Zo ja, dan weet je wel hoe dat moet, of anders de ICT-afdeling wel. Zo nee, dan is dat jouw verantwoordelijkheid niet imo. Overigens zal meerdere keren formateren er niet voor zorgen dat de data niet meer toegankelijk is. Een quick format gaat dan sowieso niet helpen en 'gewoon' formateren kan afhankelijk van de grootte en de snelheid van de schijf veel tijd kosten. Ik zou de verantwoordelijkheid voor het verwijderen van de data van die schijven in ieder geval bij dat bedrijf neerleggen.
Nou het zit zo. Mijn moeder heeft die pc's voor bij haar op school geregeld bij mijn oom. Die vond het goed maar dan moest wel alles zo in orde gemaakt dat er weinig gegevens terug te vinden zijn. Dus die verantwoordelijkheid ligt wel degelijk bij mij.

Verder vind ik dat schuiven met hdd's wel een goed idee alleen ik vrees dat het niet gaan lukken in die kasten. Zoals te zien op deze foto's (sorry voor de kwaliteit):
Foto mobo en dergelijke
Drives
Zit alles nogal op elkaar gepropt

edit;
Ben naar dat Windows deployement services gaan kijken. Als ik het goed begrijp is dat een onderdeel van windows server 2008? Want dit heb ik gisteren aangeschaft. Weet dan nog niet hoe dit werkt enzo.

edit 2:
Dit is neem ik aan wat je bedoelde?

[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie007 op 02-02-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhunkOne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 18:18
je kan ook overwegen om een linux on a stick via USB te booten
alle drives formateren e.d.
windows XP installatie bootable via USB en gaan.

-Edit- beetje slordig gelezen van me, okay, forget usb boot, je kan ook menigeen linux varianten booten vanaf cdrom.

wil je niet al te veel werk verrichten, waarom niet de HD's via een e-sata dock aansluiten en programma naar keuze op jouw eigen machine gebruiken om de HD's te wipen.

CptChaos heeft wel een heel goed punt aangehaald.
het is voor de school waar je moeder voor werkt, de pc's worden hun aangeboden, willen ze er zelf geen tijd in besteden en niks aan doen, dan is dat toch niet jouw pakkie an?

Soms is de quick and dirty way de manier van aanpak als je te weinig tijd hebt om de klus te klaren, zeker wanneer je je nog moet verdiepen in de aantal mogelijkheden om het te kunnen uitvoeren
maar goed, suc6 met welke aanpak je wilt gebruiken, maar wacht er maar niet al te lang mee, dan lijken die 10 HD's wel een eeuwigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door PhunkOne op 02-02-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Probeer in ieder geval een manier te vinden die je helpt om het eventueel vaker te doen.

Als de installatie straks vernaggeld is (PC's op scholen raken vaak snel ontregeld) en je wilt de installatie opnieuw doen, ga je dan weer met de harddisks schuiven?

Een externe CD-rom/DVD rom speler via USB aangesloten kost ook geen drol, dan maak je het misschien wel makkelijk om de installatie op meerdere PC's te doen of snel een image terug te zetten. Als je eenmaal 1 PC hebt aan de praat hebt met een geschikte installatie kun je kijken of je een image kunt maken.

Parted Magic is een gratis Linux Live CD/Distributie waar alle tools inzitten om een image via netwerk of anderszins te maken en distribueren. Tevens zitten hier tools in om de harde schijven eerst grondig te wissen en overschrijven met generieke data.

Andere tips zijn hidden partities maken op de HDD's waar je een basis of installatie bestanden opzet zodat je snel een image of installatie terug kunt zetten.

Nlite gaat je ook zeker helpen om een unattended installatie te maken.
Windows Post Install Wizard kan je helpen om een aantal applicaties middels unattended te installeren na basis installatie.
En als je gaat disk clonen vergeet dan alsjblieft niet sysprep te gebruiken om nieuwe SID's te genereren.

En nee.. Geen links: google is je vriend.

[ Voor 5% gewijzigd door akimosan op 02-02-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Leen ergens een externe dvd-drive, maak op 1 pc een installatie, fik die image op een dvd met ghost ofzo en zet die image met behulp van die externe drive op alle pc's.
Wat betreft formatteren, is het wissen van de partitietabel niet genoeg??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killdisk, wipe je de schijven mee.

maak een pc klaar zoals je wilt. run sysprep en daarna gelijk ghost image maken op upb disk.
daarna kun je vrolijk de overige 9 imagen en done.

check gelijk even de elco's van de 270. met een X boven of ze niet bol staan. die X elco's staan er bekend om dat ze gaan lekken en vage storingen geven.
Elco's met een K zijn wel goed.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

met een xp installatie verwijder je geen gegevens. je kan nog veel terugvinden als ej wil

kijk eens naar dban en http://www.pendrivelinux....lash-drive-using-windows/

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeant_Sam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-01 12:27
Wat CptChaos & Rupie al voorstelde lijkt mij het meest efficiente manier om de systemen opnieuw inrichten. Als je zeker wilt zijn dat de schijven goed gewist worden, daar zijn genoeg free utils en apps voor die dat kunnen doen. Zoek eens naar de Ultimate BootCD, daar zit Parted Magic ook bij en is vanaf CD of USB te starten...
Pagina: 1