Toon posts:

Acer 8930G maakt zoement geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een Acer 8930G en die maakt nu in een keer een zoement geluid.
Je hoort het hardt aan de achterkant van het beeldscherm, de cover en dan midden onderaan.
Echt super irritant.

Iemand enig idee wat dit is en hoe te verhelpen?

Scherm doet het nog prima en verder niks mee aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Iets met de inverter denk ik? Als het coilwhine is kan je proberen er een druppel sec. lijm in te laten vallen...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Coilwhine is dat het merk ofzo? Moet je de laptop uit elkaar halen zeker om die druppel sec. lijm te laten vallen zeker?

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Dat lijkt inderdaad van de inverter af te komen.
Die dingen kosten gelukkig niet zoveel op ebay (even uitkijken of je 1 of 2 lampen hebt!).

Het is wel een behoorlijke klus om deze te verwisselen maar een beetje tweaker komt een heel eind :)

Ik zie dat je in NB woont, evt kan ik je wel IRL helpen mocht je dat willen.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Coilwhine:
Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing.
Daarom dus.

Als je de inverter wilt vervangen, kijk dan of je een servicemanual kunt vinden.
Hier bijvoorbeeld: http://www.helpowl.com/p/...08930g%20service%20manual

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:23
@ Droomygirl: dat valt best mee hoor, ik heb met een half uurtje een inverter verwisselt. Een toetsenbord vervangen bij een HP G72 laptop is pas kut werk :P

Als er geen garantie meer op je laptop zit en je ervan overtuigt bent dat het geluid uit het scherm komt dan kun je eens proberen om:

- alle rubberen nopjes rondom het scherm te verwijderen

- de schroeven daarachter eruit te halen

- voorzichtig de omlijsting van het scherm los trekken (met een kleine platte schroevendraaier op 1 punt los wrikken, daarna voorzichtig los trekken rondom het hele scherm)

Nu zit er helemaal onderaan het scherm een heel smal printplaatje van ongeeveer 10 a 15cm lang. Dat is de inverter, die stuurt de backlight van je scherm aan, dit is eigenlijk de enige electronica in het scherm, als het geluid inderdaad uit het scherm komt, dan moet het dit zijn. Op de inverter staat meestal ergens een modelnummer of een reeks letters en/of cijfers. Aan de hand daarvan kun je op Google eens gaan zoeken naar een vervangende inverter.

Als je met het gezoem kunt leven lekker zo laten en evt. pas vervangen als je geen beeld meer hebt, maar nog wel beeld op een externe monitor (dan is de backlight of inverter kapot)

De werkwijze hierboven is van toepassing bij 80% van de laptops die ik gerepareerd heb, het kan zijn dat jou laptop scherm anders in elkaar zit, dan heb ik niks gezegd :)

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 16-02-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
@FastFred: ik ken de AS8930 vanbinnen en buiten, zo simpel is het helaas niet.

De middle cover moet er af want op de LCD bezel zitten onderin nog 4 schroeven die ook los moeten om bij de inverter te kunnen.

Vandaar dat ik zeg dat er voldoende tijd voor genomen moet worden als je niet weet hoe het precies zit ;)
Pagina: 1