@ Droomygirl: dat valt best mee hoor, ik heb met een half uurtje een inverter verwisselt. Een toetsenbord vervangen bij een HP G72 laptop is pas kut werk
Als er geen garantie meer op je laptop zit en je ervan overtuigt bent dat het geluid uit het scherm komt dan kun je eens proberen om:
- alle rubberen nopjes rondom het scherm te verwijderen
- de schroeven daarachter eruit te halen
- voorzichtig de omlijsting van het scherm los trekken (met een kleine platte schroevendraaier op 1 punt los wrikken, daarna voorzichtig los trekken rondom het hele scherm)
Nu zit er helemaal onderaan het scherm een heel smal printplaatje van ongeeveer 10 a 15cm lang. Dat is de inverter, die stuurt de backlight van je scherm aan, dit is eigenlijk de enige electronica in het scherm, als het geluid inderdaad uit het scherm komt, dan moet het dit zijn. Op de inverter staat meestal ergens een modelnummer of een reeks letters en/of cijfers. Aan de hand daarvan kun je op Google eens gaan zoeken naar een vervangende inverter.
Als je met het gezoem kunt leven lekker zo laten en evt. pas vervangen als je geen beeld meer hebt, maar nog wel beeld op een externe monitor (dan is de backlight of inverter kapot)
De werkwijze hierboven is van toepassing bij 80% van de laptops die ik gerepareerd heb, het kan zijn dat jou laptop scherm anders in elkaar zit, dan heb ik niks gezegd
[
Voor 6% gewijzigd door
FastFred op 16-02-2012 19:51
]