Undervolten Phenom II x4 955

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
Ik ben bezig met het undervolten van mijn pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition op een pricewatch: Asrock 880GMH/U3S3. Verder is alleen de videokaart OCed, de rest stock.
Nu ben ik aan het stressen met Prime95 blend test, maar vroeg me af wat slimmer was om te kiezen, de small ftt, in-place large ftt of blend test. Tot nog toe gebruik ik de blend test, omdat dit logischerwijs klinkt alsof het een mix is van vanalles, dus daarom ook alles test.

Daarnaast wil ik misschien ook het CPU-NB voltage verlagen, maar vroeg me af of dit wel verschil gaat maken qua warmte en wattage. En hoe ver zou ik ongeveer kunnen gaan met de CPUNB?

Verder staat mijn standaard CPU voltage op 1.4V in de bios, maar Hier staat dat ie 1.32V is. Hoe kan dit? Wat klopt en wat is de stock voltage van de CPUNB?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05

Fordox

00101010

je voltage van de cpu-nb kun je nuitlezen in amd overdrive. maar ik denk niet dat het verschil maakt met warmte.
beste dat je eigenlijk kan doen is LinX draaien (voor 3 kwartier), en achteraf nog een uur prime op small ftt (cpu intens).
dan doodleuk je cpu voltage omlaag halen en kijken of deze stabiel is met een uur prime en linx :) zo ja, herhaal dit met een lagere voltage.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 01:05

faust2016

You yes have my shirt

Je CPU-NB voltage verlagen heeft wel degelijk effect op de temps. Toen ik mn 1090T op lucht zo hoog mogelijk probeerde te krijgen in het LinX stable topic heb ik ook de CPU-NB underclockt en undervolt in een poging de temps in bedwang te houden. Dat scheelde toch een graad of 3-5 in vergelijking met mn overklokte settings.

Met de vcore kun je op stock settings waarschijnlijk wel 1.25-1.3v proberen en met de CPU-NB 1.10v (ik dacht dat 1.15v standaard is? In ieder geval 0.05v lager dan stock kan eigenlijk altijd wel.

Het is gewoon een kwestie van proberen. Verlaag je voltages en ga stresstesten. Als je PC niet meer stabiel is (vastlopers en blauwe schermen) weet je dat je te ver bent gegaan ;).

[ Voor 5% gewijzigd door faust2016 op 02-02-2012 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Hier staat de CPUNB stock op 1.1v, dus dan ga ik deze ook nog wat lager proberen. Nu 1 uur P95 stable op 1.175v (in CPU-Z zegtie 1.168v). Dit scheelt echt al 8-9 graden vergeleken met 1.4v :) Ik laag P95 een nachtje draaien om te checken of ie 24/7 stable is. Eerlijk gezegd snap ik die LinX niet 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05

Fordox

00101010

Dekar1 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:37:
Hier staat de CPUNB stock op 1.1v, dus dan ga ik deze ook nog wat lager proberen. Nu 1 uur P95 stable op 1.175v (in CPU-Z zegtie 1.168v). Dit scheelt echt al 8-9 graden vergeleken met 1.4v :) Ik laag P95 een nachtje draaien om te checken of ie 24/7 stable is. Eerlijk gezegd snap ik die LinX niet 100%
linx is een linpack benchmark. deze test het aantal flops dat je pc kan berekenen.
als je de goede file hebt (wss een installatie file en geen .exe (dan werkt hij ook niet bij mij)) moet je mem op all selecteren en je tijd instellen op 50 minuten oid en druk op start.
als hij dan niks doet heb je de verkeerde file ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
edit: van 1.4 naar 1.15v, best een groot verschil. Scheelt onder load zo'n 10-11 graden denk ik! P95 nu 39C stressed t.o.v. max 50C.

Afbeeldingslocatie: http://img853.imageshack.us/img853/1571/linx115v.png

Uploaded with ImageShack.us

[ Voor 222% gewijzigd door Dekar op 02-02-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ik ben er wel achter dat die LinX niet zo goed stresst als P95. 1.15v was stable in LinX, maar niet in P95, na 5 uur een error. Hij staat nu dus op 1.16v i.p.v. 1.4v stock

Sta echt te kijken hoe ver die voltages omlaag kunnen. De CPU-NB staat nu op 1.0v te stressen, was 1.1v stock.

Is die cpu-nb ook ergens mee uit te lezen? hij staat niet tussen de voltages in CPUID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 01:05

faust2016

You yes have my shirt

Je kan ASRock OC tuner gebruiken om het voltage in windows aan te passen.
Bij de vcore werkt dat bij mij niet helemaal lekker, als in 1.45v in ASrock OC Tuner geeft een andere waarde dan 1.45v in het bios instellen (uitgelezen met CPU-Z), maar voor met de CPU-NB voltage heb ik daar geen problemen mee ondervonden.
Pagina: 1