Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-11 07:39
ik zie nog geen algemeen topic voor isolatie of na-isolatie van een woning, terwijl er eerst veel over werd gesproken en gedaan. (Trias Energetica, eerst isoleren)

Ben zelf maar eens met IR thermometer + fototoestel de kruipruimte in gegaan, misschien dat iemand nog tips heeft of aan kan geven of extra isoleren in de kruipruimte nog nut heeft. (woning 700m3, bouwjaar 2001, vloerverwarming; kruipruimte op meeste plaatsen geïsoleerd met 30cm EPS)

wat foto's met commentaar:
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040155.jpg
tussen de EPS zitten naden, temperatuur verschil is 16-7 graden in de naad en 12 graad op dikste punt van de EPS. Heeft het nut om hier tijd en PUR in te steken?

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040156.jpg
overal aan de buitenmuur hangt er condens onder de EPS. (centimer of 30 vanuit buitenmuur naar binnen toe) Aannemer: is niet erg voor de EPS. Meer ventileren kan helpen (Heb al overal van die ventilatie gaten naar buiten en komt lucht door heen.) Iemand mening hier over? Kruipruimte is wel ietsjes vochtig maar niet extreem en het zit echt alleen aan de buitenkanten.

Heb wel eens gedacht nog overal onder de EPS Tonzon folie te plakken, maar dan moet het wel geheel droog zijn neem ik aan? Heeft het nog nut de zijmuren met EPS te bekleden om zo verder onder het maaiveld te isoleren wat nu ook de nieuwe normen zijn, want heb idee dat vocht daar uit komt??

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040158.jpg
Onder de hele kruipruimte lopen betonbalken waar geen EPS onder zit. Volgen IR thermometer is het daar zeker een graad of 18-18,5 (dus totaal geen isolatie); Onder de dikke EPS slechts 11-12.
Als er 6-8 balken lopen met een lengte van ieder 10 meter een en breedte van 10 cm, zijn het toch 6-8 m3 die geheel niet geïsoleerd zijn. Ook hier zie je weer het vocht aan de buitenmuur.

Als ik hier een 6cm EPS onder zou plakken zodat het overal even dik is en daar nog tonzon onder, zou het een nuttig project zijn wat besparing oplevert?

Als laatste nog iets over onze gashaard:
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040008.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040160.jpg
op de bodem van de onder ruimte van onze Faber gashaard, is totaal geen isolatie en ook geen verwarming natuurlijk. Muren/vloeren zijn daar een graad of 10; Heeft het nut daar nog iets aan isolatie te doen?
(Gashaard is een C11 gesloten systeem, dus niks met luchttoevoer te maken!)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:46
Ja, er is zeker nog wat te winnen, maar eerst nog een paar vragen:
• zijn de funderingsmuren geisoleerd?
• heb je bodemfolie?

De ongeisoleerde balken zijn :'( Ik snap niet hoe een woning uit 2001 zo opgeleverd kan zijn.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:44
Ik zou de balken en kieren tussen het eps volduwen met pur.

Het condens tegen het eps is niet zo'n probleem, maar is evt te voorkomen door de kruipkelder te voorzien van bodemfolie

• trekker22
Rukapul schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:55:
Ja, er is zeker nog wat te winnen, maar eerst nog een paar vragen:
• zijn de funderingsmuren geisoleerd?
• heb je bodemfolie?

De ongeisoleerde balken zijn :'( Ik snap niet hoe een woning uit 2001 zo opgeleverd kan zijn.
was zo'n huis wat vooral groot moest zijn tegen een kleine prijs, woning bubble etc :)

funderingsmuren zijn toch gewoon die buiten muren? Die zijn geisoleerd zover je kan zien.

Bodemfolie, nee; hele kruipruimte is ook jammer ongelijk en redelijk vol rommel. De moeite om veel tijd in te steken?

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:20

MrDry

Desperados!

trekker22 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:04:
[...]

Bodemfolie, nee; hele kruipruimte is ook jammer ongelijk en redelijk vol rommel. De moeite om veel tijd in te steken?
Nee. EPS is niet cappilair. De isolatiewaarde gaat dus niet achteruit. Vocht in je kruipruimte krijg je maar op één manier weg: ventileren.

Als het grondwater hoog staat dan kan je daar last van hebben. Het kan van invloed zijn op je binnenklimaat.

Heb je aan de warme zijde (dus op je betonvloer) wel een dampdichte laag liggen? (een folie bijvoorbeeld)

Quod licet lovi, non licet bovi

• trekker22
MrDry schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:08:
[...]

Nee. EPS is niet cappilair. De isolatiewaarde gaat dus niet achteruit. Vocht in je kruipruimte krijg je maar op één manier weg: ventileren.

Als het grondwater hoog staat dan kan je daar last van hebben. Het kan van invloed zijn op je binnenklimaat.

Heb je aan de warme zijde (dus op je betonvloer) wel een dampdichte laag liggen? (een folie bijvoorbeeld)
heeft bodemfolie nu zin tegen vocht om niet; snap principe dat vocht onder de folie nog maar voor 1% in de kruipruimte komt en er dan alleen nog maar verse lucht tussen de bodemfolie en EPS komt.

Ventileren, om de 1,5 meter zit er al een buitenschacht naar buiten met verse lucht meer kan ik niet doen lijkt me...

Boven op betonvloer zit vloerverwarming + leisteen, zal geen folie of iets meer tussen zitten lijkt me

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:46
trekker22 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:04:
[...]

was zo'n huis wat vooral groot moest zijn tegen een kleine prijs, woning bubble etc :)
Maar volgens mij kan dit niet in overeenstemming zijn met het bouwbesluit.

Als die balken op 65 cm hart-tot-hart zitten met 50 cm ertussen dan is eenvoudigweg 25% van je vloer niet geisoleerd! Dat is dramatisch voor de totale effectieve isolatiewaarde (R-waarde). Geen zin om het hier uit te rekenen, maar het effect is echt dramatisch.

Breng op z'n minst stroken EPS aan onder de balken tot het niveau van de rest van het EPS. Zorg ook dat een en ander zo goed mogelijk aansluit. Kan met PUR of anders.

Ik zie in deze situatie niet in waarom je met Tonzon ofzo in de weer zou willen gaan. Plak er dan gewoon nog wat EPS onder.
funderingsmuren zijn toch gewoon die buiten muren? Die zijn geisoleerd zover je kan zien.
Jij zegt het. Ik zie gewoon een gemetselde muur zonder dat ik kan zien of deze een geisoleerde spouw heeft ;) In dit geval zou je aan de binnenzijde nog wat isolatie kunnen aanbrengen.

Geef dit echter nog maar even een lagere prioriteit.
Vocht kan maar van 2 plekken komen: van buiten en uit de grond (verdamping).

Na bij mijzelf druppels onderaan de bodemfolie te hebben zien hangen ben ik wel enigszins overtuigd van het nut. Ik heb echter sowieso geen last van condens en dat met sowieso al matige ventillatie.

Voor echte resultaten moet je bij mkleinman zijn. Hij heeft wel condens onderaan z'n EPS en gaat binnenkort bodemfolie aanbrengen.

Op zich kan een beetje condens echter geen kwaad. Het slaat domweg neer op het koudste punt en dat is de onderkant van het EPS wat er op zich niet slechter van zal worden.

De enige reden waarom het bij de muren zou condenseren is dat het EPS daar kouder zou zijn door de koude muren, maar dat effect zou ik nooit zo groot inschatten.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:20

MrDry

Desperados!

trekker22 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:16:
[...]

heeft bodemfolie nu zin tegen vocht om niet; snap principe dat vocht onder de folie nog maar voor 1% in de kruipruimte komt en er dan alleen nog maar verse lucht tussen de bodemfolie en EPS komt.

Ventileren, om de 1,5 meter zit er al een buitenschacht naar buiten met verse lucht meer kan ik niet doen lijkt me...

Boven op betonvloer zit vloerverwarming + leisteen, zal geen folie of iets meer tussen zitten lijkt me
Ventilatie werkt alleen als je aan weerszijden (dus tegenoverliggend) ventilatiekokers in je fundering hebt zitten.

Hoe is e.e.a. nu uitgevoerd? Je ventilatie staat toch niet in contact met de spouw? Dit is nl een belangrijke oorzaak van vocht in je kruipruimte. Het water dat langs de binennzijde van je buitenmuur loopt (echt waar!) loopt dan doodleuk je kruipruimte in.....

Quod licet lovi, non licet bovi

• trekker22
MrDry schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:41:
[...]

Ventilatie werkt alleen als je aan weerszijden (dus tegenoverliggend) ventilatiekokers in je fundering hebt zitten.

Hoe is e.e.a. nu uitgevoerd? Je ventilatie staat toch niet in contact met de spouw? Dit is nl een belangrijke oorzaak van vocht in je kruipruimte. Het water dat langs de binennzijde van je buitenmuur loopt (echt waar!) loopt dan doodleuk je kruipruimte in.....
zal als iets minder koud is in de kruipruimte nog eens polshoogte nemen hoe alles zit :)
Pagina: 1