Omdat ik de laatste tijd veel game op mijn laptop (soms uren aan een stuk) merk ik dat regelmatig last heb van lag en ik vermoed dat het komt door de warmte. Hij blaast behoorlijk hete lucht uit. Ik heb al van alles geprobeerd en gezocht naar programma's om de fan speed te regelen maar ik kan niets vinden. Ook het nvidia configuratiescherm beschikt niet over deze functie en zover ik het kan zien in de bios ook niets. Is het wel mogelijk om mij fanspeed aan te passen? Ik denk als ik zo door blijf gamen dat het niet lang meer zal duren voordat er stukken gaan komen. Het gaat trouwens om een Asus N53Jf met een Nvidia GT425m. Alvast bedankt!
Dus tijdens het gamen werkt je gpufan nog niet op z'n max? In dat geval mag je er denk ik vanuit gaan dat de kritieke temperatuur nog niet bereikt is. Als de fan wel maximaal werkt moet je op zoek naar andere (lees: externe) manieren om al die warmte zo snel mogelijk weg te krijgen.
Denk dat je net in het verkeerde subforum zit maar ja... Mogelijk dat in Overclocking & Tweaking FAQ in ieder geval iets te vinden is hoe je kan kijken hoe warm de laptop nu eigenlijk daadwerkelijk wordt.
Verder kan je in de gemiddelde Nvidia-driver zeker wel aangeven wat voor Performance-profile voor een spel geladen moet worden; hierdoor zal de kaart dan zelf aanpassingen maken op de kracht van de GPU en dus ook de fans die erop zitten.
Het lijkt me dan ook zinvol om eerst eens te gaan meten (want meten is weten) en ook te posten welke drivers je gebruikt, welk OS, etc want het is nu even gokken of je op MS-DOS 6.22 speelt of op Fedora + Wine
Verder kan je in de gemiddelde Nvidia-driver zeker wel aangeven wat voor Performance-profile voor een spel geladen moet worden; hierdoor zal de kaart dan zelf aanpassingen maken op de kracht van de GPU en dus ook de fans die erop zitten.
Het lijkt me dan ook zinvol om eerst eens te gaan meten (want meten is weten) en ook te posten welke drivers je gebruikt, welk OS, etc want het is nu even gokken of je op MS-DOS 6.22 speelt of op Fedora + Wine
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Hoezo zou je lag krijgen door warmte?
LOL, ja inderdaad... Lag komt voor bij overdracht over data-netwerken... Denk dat topicstarter "voelt" dat door verminderde prestatie van de laptop het spel niet meer zo soepel voelt als voorheen; en bij xxx fps kan je schokkerige beelden krijgen.Alexxxxxxxxxx schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:19:
Hoezo zou je lag krijgen door warmte?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Heb je wel een aparte fan voor de gpu? Ik heb in mijn Dell XPS 17 (ook niet de minste gpu en cpu) maar 1 fan zitten voor beide...
Vaak wordt de snelheid van een fan meer in de hardware-layer geregeld en kun je dat niet zomaar aanpassen. Het werkt gewoon heel simpel: temperatuur boven xx graden -> toerental xx.
Anders zou je zomaar je cpu/gpu kunnen verbranden.
Een cooling-pad niets voor jou??
Vaak wordt de snelheid van een fan meer in de hardware-layer geregeld en kun je dat niet zomaar aanpassen. Het werkt gewoon heel simpel: temperatuur boven xx graden -> toerental xx.
Anders zou je zomaar je cpu/gpu kunnen verbranden.
Een cooling-pad niets voor jou??
ik ben denk ik wel bekend met het fenomeen wat de TS bedoeld. alles draait wel soepel maar interactie van muis/tb gebeurt met vertraging en je ervaart dat als een soort lag.
maar zoals andere mededeling ook ga eens kijken met software om de temps te lezen. en installeer fraps of dergelijke om je framerate te controleren
maar zoals andere mededeling ook ga eens kijken met software om de temps te lezen. en installeer fraps of dergelijke om je framerate te controleren
Bedankt voor de reacties iedereen! Ik zat zelf ook al te denken dat hij dit zelf zou moeten regelen. Ik heb sowiezo geen warmteafvoer onder de laptop dus alleen aan de zijkant. Ik zat te denken aan zon coolpad idd maar deze zorgt er toch alleen voor dat de warmte van onder gehaald word? En ik weet ook wel dat het geen lag is maar het lijkt dus op lag. Gewoon het beeld dat even blijft hangen zeg maar of soms gewoon disconnect.
Pagina: 1