[Oracle] Data uit Excel in een database zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig aan een project, waarin voor de berekeningen gebruik gemaakt wordt van formules in een excel bestand. Dit houdt in dat er een excel bestand met input geupload wordt, waarna deze waardes gekopiëerd worden naar een ander excel bestand, waarin de formules staan. Het resultaat van deze formules wordt dan weer gekopieerd naar een derde bestand, welk ter download aangeboden wordt.

Van het bestand waarin de formules zich bevinden, dient 1 regel opgeslagen te worden in een oracle database. Deze regel bestaat momenteel uit 234 kolommen, maar in de toekomst zouden dit er meer of minder kunnen worden. De waardes in deze kolommen moeten gebruikt kunnen worden om te filteren.

We komen er echter niet onmiddelijk uit wat nu de beste structuur voor onze database zou zijn.
Een mogelijkheid die ik zie is om een tabel Calculation en een tabel CalculationValues te maken, die er dan zo uit zouden zien:
Calculation
IDInputFileOutputFileDatum
1InputFile1.xlsOutputFile1.xls17/06/2011
2InputFile2.xlsOutputFile2.xls19/06/2011

CalculationValues
ExcelColumnExcelValueCalculationID
AAwaarde kolom AA1
ABwaarde kolom AB1
......1
AAwaarde kolom AA2
......2

Een andere mogelijkheid die we zien, is om alles in 1 tabel te steken, en die zou er dan zo uitzien:
Calculation
IDInputFileOutputFileDatumKolomAAKolomAB...
1InputFile1.xlsOutputFile1.xls17/06/2011waarde kolom AAwaarde kolom AB...
2InputFile2.xlsOutputFile2.xls19/06/2011waarde kolom AAwaarde kolom AB...

In de eerste mogelijkheid lijkt het mij makkelijker om aanpassingen aan het aantal kolommen, maar gaat ik een aantal joins moeten doen als ik alle Calculations wil ophalen waar kolom AA de waarde X heeft en kolom AB de waarde Y. Dit gaat volgens mij wel een impact hebben op de performance.

Als ik echter alles in 1 tabel steek, dan is het weer een stuk moeilijker om een verandering in het aantal kolommen op te vangen. Ook zal de hibernate entiteit er niet zo fraai uitzien volgens mij.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik hoop dat jullie een aantal argumenten kunnen aandragen voor of tegen deze oplossingen, of misschien zelfs een geniale 3de oplossing aanreiken. Als mijn uitleg onduidelijk of niet afdoende is, dan geef ik graag meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ehm, heb je weleens gehoord van normalisatie? Dat maakt het straks misschien lastiger om je data vanuit Excel in Oracle te hebben (zonder transformaties), maar kan je daarna je data relatief simpel eruithalen.

Tijdens je normalisatieslagen kan je tevens rekening houden met performance vs. data-integriteit / geen redudantie.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
uiteraard heb ik al wel gehoord van normalisatie... De eerste oplossing lijkt mij genormaliseerd te zijn, als dit naar jouw mening niet zou is, kan je dan even uitleggen waarom?