Motor lenen en verzekering

Pagina: 1
Acties:

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:02
Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik mijn motor rijbewijs gehaald. Op dat moment was ik 23 dus ik heb "zwaar" afgereden en mag dus gewoon op alle motoren rijden.

Nu rijdt mijn schoonvader en zijn buurman (waar ik ook goed mee omga) allebei motor en staan die gestald in de schuur van mijn schoonvader. Op dat moment stonden daar dus twee identieke Ducati's 848, inmiddels heeft mijn schoonvader zijn 848 verkocht en rijdt hij nu een Ducati Multistrada.

De 848:Afbeeldingslocatie: http://i1220.photobucket.com/albums/dd453/asscrazy/facebook_96858227jpg.jpg

Nu vind die buurman het dus helemaal geen probleem als ik zijn 848 zou gebruiken, hij rijdt er zelf echt heel erg weinig op. Probleem is alleen dat hij omdat hij zo weinig rijdt hem niet meer All-risk verzekerd heeft omdat dat in verhouding te duur is. Dat is de reden dat ik er vorig jaar niet op gereden heb.

Nu zegt die buurman dat hij nu ca. €300 per jaar betaald en dat All-risk €600,- per jaar zou kosten. Nu vraag ik me dus af of mensen goede raad of tips hebben wat de beste manier is om hier mee om te gaan;

- Helemaal niet rijden op zo'n motor als je pas een uur of 14 rij-ervaring hebt
- Risico nemen en niet aanvullend verzekeren (en dan misschien zomaar paar keertjes lenen)
- Zelf bijbetalen voor de all-risk en dan wat vaker gebruiken

Nu nijg ik zelf best wel naar die laatste optie, alleen zal ik dan wel goed moeten nakijken wat er in de voorwaarden staat. Ik kan me voorstellen dat als de verzekering afgesloten wordt met zijn schade vrije jaren en ik er vervolgens op ga rijden dat niet helemaal de bedoeling is.

Wie heeft hiervoor goede raad!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Optie A.

Niet dat ik je een dergelijk scheurmonster niet gun maar op het moment dat er iets gebeurt en de verzekering van de beste man moet worden aangesproken, kan het in allerlei situaties financieel nog jaren doorkabbelen voor hem. Neem aan dat jij dan niet meebetaalt aan, bijvoorbeeld, verhoogde premies vanwege schade etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:24

-tom-562

Oliesjeik

Optie 4)
Eigen motor kopen.

Ik zou het niet over m'n hart krijgen om zo'n nieuw PK monster te lenen en er dan mee onderuit te gaan... Een rondje in de straat, ok.. Helemaal niet met geen rij-ervaring.
Zo'n dikke 2-pitter is redelijk onvoorspelbaar, helemaal voor iemand met geen rij-ervaring
Sidenote: ik laat zelf ook niemand op mijn GSX-R600 K4 rijden

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 02-02-2012 13:55 ]

Vaak bu'j te bang!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:01

Fiber

Beaches are for storming.

assje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:49:
[...]
- Helemaal niet rijden op zo'n motor als je pas een uur of 14 rij-ervaring hebt...
[...]
Dat dus! Of eerst even een donor codicil invullen... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• assje
Punt is dat hij er allemaal niet zo zwaar aan tilt en wat hem betreft extra verzekeren helemaal niet nodig is. Hij rijdt namelijk ook gesponserd op het circuit met een Ducati xxx (zwaarder iig) en maakt daar best wel eens een schuiver mee.

Hij heeft dus zelf zoiets van; je rijdt die motor zomaar niet total loss en meestal is er wel iets te regelen bij schade. Ik denk hier alleen liever wel van tevoren over na omdat ik geen verstoorde relatie zou willen wegens financien, daarom denk ik aan eht all-risk verzekeren.
-tom-562 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:54:
Optie 4)
Eigen motor kopen.

Ik zou het niet over m'n hart krijgen om zo'n nieuw PK monster te lenen en er dan mee onderuit te gaan... Een rondje in de straat, ok.. Helemaal niet met geen rij-ervaring.
Zo'n dikke 2-pitter is redelijk onvoorspelbaar, helemaal voor iemand met geen rij-ervaring
Sidenote: ik laat zelf ook niemand op mijn GSX-R600 K4 rijden
Misschien dan beter oefenen op de multistrada van mijn schoonpa? (die is ook minder kostbaar)

[ Voor 76% gewijzigd door assje op 02-02-2012 14:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:59

TiMMieJ

PSN: Orixez

assje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:55:
Punt is dat hij er allemaal niet zo zwaar aan tilt en wat hem betreft extra verzekeren helemaal niet nodig is. Hij rijdt namelijk ook gesponserd op het circuit met een Ducati xxx (zwaarder iig) en maakt daar best wel eens een schuiver mee.

Hij heeft dus zelf zoiets van; je rijdt die motor zomaar niet total loss en meestal is er wel iets te regelen bij schade. Ik denk hier alleen liever wel van tevoren over na omdat ik geen verstoorde relatie zou willen wegens financien, daarom denk ik aan eht all-risk verzekeren.
Aangezien je het zelf aangeeft prettig te vinden dat je met een goed gevoel op weg gaat zou ik dan idd controleren wat all-risk inhoud als je de motor uitleent. Dan kan je dat gewoon bijleggen en kan je fijn op pad. Het is wel een mooi ding hoor ;).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

assje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:55:
...daarom denk ik aan eht all-risk verzekeren.
Bel een gemiddelde verzekeraar... All-risk betekent vaak dat alle schade wordt vergoed maar niet per definitie dat je schadevrije jaren en/of bonus-malus intact blijft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• assje
MAX3400 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:58:
[...]Bel een gemiddelde verzekeraar... All-risk betekent vaak dat alle schade wordt vergoed maar niet per definitie dat je schadevrije jaren en/of bonus-malus intact blijft.
Ik zit toevallig vandaag te whats-appen met hem hierover, hij wist nu niet bij welke maatschappij hij verzekerd is maar gaat dat even nakijken voor me.

Eigenlijk zou ik mezelf gewoon per maand willen verzekeren voor rijden op dat ding ofzo, maar dat kan vast niet een dergelijk specifieke situatie :P

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 02-02-2012 14:01 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Geef dan wel even aan dat de verzekeraar ook moet weten dat jij dan de regelmatige bestuurder wordt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
Ik zou even uitzoeken of het onder jouw aansprakelijkheidsverzekering valt. Alternatief is om aan verzekering van eigenaar van motor te vragen of jij als regelmatige bestuurder kan worden geregistreerd, extra kosten zijn dan gewoon voor jou.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ohjah, als je het doet (wat me zwaar onverstandig lijkt, maar dat terzijde), zou ik goed uitzoeken of specifiek jíj verzekerd bent. Je hebt vrij kort je rijbewijs. En met mijn normale verzekeringsmaatschappij was het probleem om mijn motor te verzekeren omdat die meer als 100 PK had en ik nog geen jaar m'n rijbewijs heb. Daarom ben ik nu bij een andere verzekeraar verzekerd die het wel doet.
En zoals hier gepost wordt, je moet vermelden dat jij de regelmatige bestuuder bent. Grote kans dat de premie dan 2x zo hoog wordt.

Vaak bu'j te bang!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Klopt, no way dat je een 848 (met de nodige opties zo te zien, verzekeringswaarde 17k ? ) voor 600 all-risk zou kunnen verzekeren als je geen 10 schadevrije jaren hebt. Denk eerder aan 1500 euro per jaar.

• McVirusS
Man, krijg wel weer zin om te gaan rijden. Vorig jaar mijn motor verkocht :o. [/offtopic]

Je kan trouwens vaak schadevrije jaren van auto (als je die hebt) meenemen naar je motor.

[ Voor 40% gewijzigd door McVirusS op 02-02-2012 14:12 ]

• assje
Maar het is toch wel vraag of ik mezelf noodzakelijk als regelmatige bestuurder op moet geven? Ik ga er vanuit dat hij er alsnog meer op zal rijden dan ik, zelfs als ik zou betalen voor de extra verzekering.

• McVirusS
assje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:11:
Maar het is toch wel vraag of ik mezelf noodzakelijk als regelmatige bestuurder op moet geven? Ik ga er vanuit dat hij er alsnog meer op zal rijden dan ik, zelfs als ik zou betalen voor de extra verzekering.
Gewoon navragen bij verzekeringsmaatschappij van motor.

• assje
McVirusS schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:12:
[...]

Gewoon navragen bij verzekeringsmaatschappij van motor.
Dat ga ik inderdaad doen zodra ik de maatschappij weet.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Reken maar dat als jij op je smoel gaat met die motor dat de verzekeraar het e.e.a. gaat uitzoeken.
Ik zou het risico niet wagen.
Voor nog geen 1000 euro koop je hartstikke leuke motoren waar je heel veel schik mee hebt.
Hell, ik heb er zelfs 1 te koop :P klik

Vaak bu'j te bang!

• McVirusS
Als ik beetje Google lijkt het bij autoverzekeringen in ieder geval geen probleem om je auto af en toe uit te lenen. Bij schade is eigenaar uiteraard wel verantwoordelijk, vraag me af of jouw aansprakelijkheidsverzekering eventueel de schade zou dekken.

• assje
McVirusS schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:14:
Als ik beetje Google lijkt het bij autoverzekeringen in ieder geval geen probleem om je auto af en toe uit te lenen. Bij schade is eigenaar uiteraard wel verantwoordelijk, vraag me af of jouw aansprakelijkheidsverzekering eventueel de schade zou dekken.
Dat lijkt me niet, voor voertuigen is een aparte verzekering vereist.

• McVirusS
assje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:15:
[...]

Dat lijkt me niet, voor voertuigen is een aparte verzekering vereist.
Het lijkt erop dat het gewoon mag (als ik beetje rond Google, vindt vooral informatie over auto's niet over motoren). Alleen is eigenaar wel verantwoordelijk. Dus je zou afspraak kunnen maken dat je bij schade zijn no-claim betaald (gewoon netjes op papier zetten).

Zou zelf trouwens gewoon even proefrit met het ding maken. Kijken hoe zeker je je voelt op zo'n motor, gewoon voorzichtig rijden.

Of zo'n motor gevaarlijk is hangt grotendeels ook van jezelf af natuurlijk. Als je weet dat je onwijze waaghals bent dan zou ik mezelf in bescherming nemen en gewoon een wat minder snelle motor regelen. Dan is de motor de beperking, maar als je jezelf in de hand kan houden lijkt het mij niet zo'n probleem.

Motor huren is trouwens ook niet onwijs duur.

• assje
McVirusS schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:19:
[...]
Of zo'n motor gevaarlijk is hangt grotendeels ook van jezelf af natuurlijk. Als je weet dat je onwijze waaghals bent dan zou ik mezelf in bescherming nemen en gewoon een wat minder snelle motor regelen. Dan is de motor de beperking, maar als je jezelf in de hand kan houden lijkt het mij niet zo'n probleem.

Motor huren is trouwens ook niet onwijs duur.
Wat dat betreft heb ik echt wel vertrouwen in mezelf. Ik zou om te beginnen eens een middagje gaan oefenen op een verlaten weggetje in de polder. Later wat bochtjes draaien over dijkweggetjes e.d. als ik me daar goed bij voel. Het is echt niet zo dat ik bang ben onverantwoordelijke risico's te gaan nemen wat betreft rijgedrag.

Punt blijft wel dat er altijd iets kan gebeuren, zeker als je de motor (nog) niet 100% onder controle hebt.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:18

ST10©DE

Dus.............

assje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:21:
[...]

. Het is echt niet zo dat ik bang ben onverantwoordelijke risico's te gaan nemen wat betreft rijgedrag.
Tja, daar heb je het al. Ik zou helemaal geen risico nemen in het verkeer, en al helemaal niet met het voertuig van een ander. Je bent zelfs bereidt onverantwoordelijke risico's te nemen.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• assje
P. Mekes schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:43:
[...]

Tja, daar heb je het al. Ik zou helemaal geen risico nemen in het verkeer, en al helemaal niet met het voertuig van een ander. Je bent zelfs bereidt onverantwoordelijke risico's te nemen.
Deelnemen aan het verkeer is sowieso een risico....

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:18

ST10©DE

Dus.............

assje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:45:
[...]

Deelnemen aan het verkeer is sowieso een risico....
Dat is mooi, maar je gaat voorbij aan het punt.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• assje
P. Mekes schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:52:
[...]
Dat is mooi, maar je gaat voorbij aan het punt.
Nee, ik begrijp niet wat je bedoeld, jij zegt dat ik bereid bent onverantwoordelijke risico's te nemen? Waar maak je dat uit op? Ik geef juist aan dat ik me bewust ben van mijn beperkingen en daar rekening mee zal houden in het verkeer en dus juist niet veel risico zal nemen.

Edit:
aaah nu begrijp ik wat je bedoeld:
Jij leest: ik ben niet bang om onverantwoordelijke risico's te nemen
Ik bedoel: Ik ben er niet bang voor dat ik niet in staat ben mezelf te beheersen en geen onverantwoordelijke risico's te nemen

Right?

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 02-02-2012 14:54 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je zin is op 2 manieren te lezen. ;)
- Je deinst er niet voor terug om onverantwoorde risico's te nemen;
- je kent jezelf en bent niet bang dát je onverantwoorde risico's gaat nemen.

Terug ontopic:
k zou zelf een motor kopen als ik jou was. Waarschijnlijk heb je daar ook meer plezier van. Als je die eenmaal onder de knie hebt, wat houdt je dan tegen om nog eens op die Duc te stappen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als jij nog maar 14 uur ervaring totaal hebt met motorrijden, kan ik je garanderen dat je 7 kleuren stront schijt als je dat ding een beetje doortrekt in z'n versnellingen.

Vaak bu'j te bang!

• t_captain
McVirusS schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:14:
Bij schade is eigenaar uiteraard wel verantwoordelijk, vraag me af of jouw aansprakelijkheidsverzekering eventueel de schade zou dekken.
Iedere persoonlijke WA verzekering ("AVP polis") heeft een uitsluiting voor het besturen van motorvoertuigen.

• assje
Ik heb net gekeken bij een motorverhuurder in Rotterdam en daar is het eigen risico in geval van schade €1.500,-, als dat standaard is vind ik het toch al vrij snel het extra risico waard om toch maar die 848 te pakken.

Misschien kan ik wel met hem afspreken dat ik hem bijvoorbeeld €500,- betaal en dat hij dan het risico op zich neemt o.i.d, soort een particuliere verzekering. Best kans dat hij daar wel voor in is, hij is toch niet zo heel erg bang voor schade en het geld zal ook niet perse het probleem zijn.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Met andere woorden, jij koopt hem af voor 500 euro. Maar als iemand jou van je sokken rijdt, dan is de schade al snel groter dan die 500 euro. En denk je niet dat er dan tóch een discussie van komt? Het gaat om de buurman van je schoonvader. Als het nou een direct familielid was, ok. Maar het gaat eigenlijk ook nog om een vreemde persoon!

Let wel; zelfs als je die huurmotor total loss rijdt, dan kost het je máár 1500 euro. Dat is dan eigenlijk ook weer spotgoedkoop.
En voor 1500 euro, of wat meer, kun je al een hele leuke motor kopen. Dan draag je echter zelf weer het risico.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• assje
DrivinUCrazy schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:19:
Maar als iemand jou van je sokken rijdt, dan is de schade al snel groter dan die 500 euro. En denk je niet dat er dan tóch een discussie van komt? Het gaat om de buurman van je schoonvader. Als het nou een direct familielid was, ok. Maar het gaat eigenlijk ook nog om een vreemde persoon!
Als iemand mij van de sokken rijdt is de schade in principe 0 euro omdat dit vergoed wordt door de WA verzekering van de schuldige. Het gaat alleen om gevallen waarin in zelf een schuiver maak of in het ergste geval het dik totall-loss rijdt tegen een boom oid (en dan mogelijk mezelf ook maar das weer een ander verhaal).

Discussie wil ik dus juist voorkomen door er goed over na te denken en het te overleggen. Misschien op papier zetten dat hij dus het risico op zich neemt voor een bepaald bedrag o.i.d. Verder ken ik hem wel persoonlijk en zou je hem als een soort vriend/goede kennis kunnen zien.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 02-02-2012 15:23 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik snap überhaupt niet dat je het zelf wilt?
Als iemand zoiets mij zou aanbieden, zou ik hem vriendelijk bedanken.

Vaak bu'j te bang!

• ebia
  • Laatst online: 25-11-2025
Misschien wel het belangrijkste: Heb je al wel een auto rijbewijs en daar voldoende mee gereden? En zo ja, hoe rij je met de auto? Altijd lekker op het gas of gewoon normaal/rustig?

Ik denk dat als je nog in de 'ontdekkende' fase zit qua rijden je het misschien beter niet kunt doen. De dwang om dan lekker te gassen en gek te doen zal het uiteindelijk overwinnen van de ratio dat het gaat om je leven en de motor van je buurman.

• assje
ebia schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:30:
Misschien wel het belangrijkste: Heb je al wel een auto rijbewijs en daar voldoende mee gereden? En zo ja, hoe rij je met de auto? Altijd lekker op het gas of gewoon normaal/rustig?

Ik denk dat als je nog in de 'ontdekkende' fase zit qua rijden je het misschien beter niet kunt doen. De dwang om dan lekker te gassen en gek te doen zal het uiteindelijk overwinnen van de ratio dat het gaat om je leven en de motor van je buurman.
Op mijn scooter vroeger was ik een gigantisch dondersteen en haalde ik de gekste capriolen uit. Met mijn auto ben ik een keurige weggebruiker en ben ik er van overtuigd dat ik goed inzicht heb in het verkeer en rekening met andere houdt (dat denkt iedereen van zichzelf toch doet niemand om je heen het :9 )

Ik heb inmiddels bijna 6 jaar mijn autorijbewijs en bijna 2 jaar mijn motorrijbewijs. Ik heb nog nooit schade gereden met de auto en hiervan staat de verzekering 2 jaar op mijn eigen naam. Ik denk dat ik wat dat betreft niet echt meer in mijn ontdekkende fase zit en dat ik me prima in kan houden, zeker met de wetenschap dat ik bovenop een motor van 10k zit die niet van mij is.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:57

steveman

Comfortabel ten onder

Ik weet niet hoe vaak je rijdt, maar misschien is het leuk om een VRO te doen met die motor, daar kun je een dagverzekering nemen :)

Wel even kijken of het kan met andermans motor, denk het haast wel.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:40

Denko

|{ing Øf ßlitz

Alles aan dit verhaal schreeuwt "doe maar niet"

Maar je hebt je keuze al gemaakt ;)

PSN & XBL: Denkoyugo

• assje
Denko schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:59:
Alles aan dit verhaal schreeuwt "doe maar niet"

Maar je hebt je keuze al gemaakt ;)
ik wil gewoon graag een paar keertjes motorrijden deze zomer. Ik heb echt geen behoefte aan de kopzorgen van een eigen motor: aanschaf, onderhoudt, verzekering etc.

Een motor huren zou dus een optie zijn, maar als ik iets af kan spreken over de 848 waar ik zelf een goed gevoel bij heb zou ik dat ook prima vinden. Het is dus absoluut niet zo dat ik mijn keuze al gemaakt heb, om deze reden heb ik vorig jaar ook niet op de motor gereden. Ik ga het er wel eens met hem over hebben op mijn verjaardag over 3 weken.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:40

Denko

|{ing Øf ßlitz

assje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:04:
[...]

ik wil gewoon graag een paar keertjes motorrijden deze zomer. Ik heb echt geen behoefte aan de kopzorgen van een eigen motor: aanschaf, onderhoudt, verzekering etc.

Een motor huren zou dus een optie zijn, maar als ik iets af kan spreken over de 848 waar ik zelf een goed gevoel bij heb zou ik dat ook prima vinden. Het is dus absoluut niet zo dat ik mijn keuze al gemaakt heb, om deze reden heb ik vorig jaar ook niet op de motor gereden. Ik ga het er wel eens met hem over hebben op mijn verjaardag over 3 weken.
Mijn idee, gewoon huren. Lenen komt nooit iets goeds van. Je rijdt er niet lekker op omdat hij niet van jou is, het is sowieso niet echt een vergevelijke motor. Om niet te praten over of het een goede beginnersmotor is.

Je kan over het algemeen wel zeggen dat je jezelf onder controle hebt, en dat het aan het gashendel ligt, maar je zou maar hoesten, of even in paniek raken en je ligt op de grond.

Of zoals bij mij; je wordt omver getikt, man rijdt weg, ik kon niet achter hem aan omdat me schakelpookje kapot is. En dan? Verzekering zegt "lol gtfo" waarborg fonds zegt "zonder x getuigen doen wij niks"

Kijk bij mij was het niet zo erg omdat de schade harstikke meeviel, maakte er geen big deal van, was voor 200 euro ofzo klaar. Ik moet er niet aan denken dat de eigenaar je even belt met de melding "hier heb je een rekeningnummer, kan je er voor vrijdag even de 3000 euro aan schade die je hebt gemaakt op storten?"

PSN & XBL: Denkoyugo

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:50
Met Denko ^^

Ik heb behoorlijk wat vrienden in de moterij, allemaal al eens een motor total-loss gereden. Al snap dat ik terdege dat dit slechte statistiek is.
Klein kind op de motor geklommen -> motor valt om, kindje gelukkig ok, maar 1200 euro schade.
Onderdelen van een motor zijn rete duur, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik zou zelf eerst eens wat ervaring opdoen, maar als niemand je tegen kan houden: verzekeren dat ding, en een nabestaanden verzekering afsluiten voor je vriendin.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
assje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:04:
[...]

als hij van zijn standaard valt heb je 2-4000 euro schade zonder tierelantijn :X en zeg niet dat het niet gebeurd aangezien het gebeurd. vooral bij ducs. met hun automatisch inklappende standaard ;w

koop een brik voor 1-1500 euro verzeker voor 5 euro(wa) en ga leren rijden :Y

en als het allemaal voor niks moet mag ik hopen dat je dat geld voor een knappe uitrusting heb gebruikt? of ga je lekker in je spijkerbroekie?

[ Voor 11% gewijzigd door DECOY88 op 02-02-2012 19:05 ]

• assje
DECOY88 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:55:
[...]

als hij van zijn standaard valt heb je 2-4000 euro schade zonder tierelantijn :X en zeg niet dat het niet gebeurd aangezien het gebeurd. vooral bij ducs. met hun automatisch inklappende standaard ;w

koop een brik voor 1-1500 euro verzeker voor 5 euro(wa) en ga leren rijden :Y

en als het allemaal voor niks moet mag ik hopen dat je dat geld voor een knappe uitrusting heb gebruikt? of ga je lekker in je spijkerbroekie?
Nope hij heeft zat spullen waarvan ik het een en ander wel mag lenen, heb ik ook aan gehad met lessen. Verder krijgt hij nog wel eens dingen van sponsers e.d. die ik dus voor weinig kan overnemen (helm, laarzen, handschoenen etc.)

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:29
Ik zou het zelf niet doen en lekker nog wat ervaring opdoen op een eigen of huur motor.

Ik heb zelf nu 3 jaar ofzo mijn motorrijbewijs en gelijk een motor gekocht van 1500 euro met de gedachte mocht ik hem een keer laten vallen dan is dat minder vervelend dan met een motor van 10K euro. In die 3 jaar heb ik hem 1 keer laten vallen bij het opbokken |:( 8)7 .

Zo een 848 is heel wat anders dan een lesmotor. Maar wat mijzelf zou tegen houden is niet zozeer de motor maar meer de gevolgen mocht er iets mis gaan. Als het je eigen of huur motor is dan heb je er minder snel iemand persoonlijk mee mocht je hem laten vallen. ik bedoel nu niet dat je niet je met een gehuurde of eigen motor niemand kan verwonden ofzo. Alleen dat bij een gelijke situatie/ongeluk je met een motor van de buurman van je schoonvader jij hem er ook nog bij betrekt en met je eigen of gehuurde niet.

En de kans is nu eenmaal gewoon groter dat je iets verkeerd inschat (vermogen, remkracht, snelheid) met een 848 met 134 pk, 168 kg en een topsnelheid van 254 dan met een suzuki gs-500 ofzo.

Ik snap uiteraard ook wel dat het wel heel erg gaaf lijkt :P

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je alles met de verzekering doorpraat en eea zo afsluit dat alles goed verzekerd is, dan zou ik er gewoon voor gaan. De motor is wat zwaar als eerste motor, maar goed, het ligt vooral aan jezelf hoe je rijdt. Elke motor kan goed hard, en met elke motor kan je bij wijze van te hard de bocht ingaan, je bent tenslotte zelf degene die het ding bestuurd dus als je normaal rijdt is er geen verschil met een zogenaamde 'beginnersmotor'.

• Marc Rademaker
  • Laatst online: 15-01 20:11
Aikon schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:16:
Als je alles met de verzekering doorpraat en eea zo afsluit dat alles goed verzekerd is, dan zou ik er gewoon voor gaan. De motor is wat zwaar als eerste motor, maar goed, het ligt vooral aan jezelf hoe je rijdt. Elke motor kan goed hard, en met elke motor kan je bij wijze van te hard de bocht ingaan, je bent tenslotte zelf degene die het ding bestuurd dus als je normaal rijdt is er geen verschil met een zogenaamde 'beginnersmotor'.
Das ook niet helemaal waar. Als je iets te enthousiast terugschakelt op een tweepitter heb je daar al meer last van dan met een 4cylinder. Even het gas opentrekken gaat al een stuk sneller fout. Als het nat is, of er ligt wat bende op de weg, dan gaat je achterkant al een stuk sneller zijn eigen gang.

Al met al zou ik zeggen dat mits de motor goed verzekerd is, all-risk dus, dat je er gewoon lekker op moet gaan rijden. Wel vraag ik me af of je er echt zoveel plezier van krijgt. Op mijn eigen motor rijd ik toch een stuk prettiger dan op andermans motor. Ik durf meer, niet zozeer waaghals praktijken, maar ik rijd niet extreem voorzichtig. Wat ik tijdens een ritje op een motor van een vriend wel deed.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Reken ook even uit wat het de eigenaar zou kosten aan extra premie in de komende jaren wanneer er wel geclaimd wordt. Kan zo een paar duizend euro zijn.

Helaas is het vrijwel niet mogelijk om een voertuig te verzekeren als je er niet de eigenaar van bent. Zou een mooie tussenoplossing zijn geweest in dit geval.

* Rukapul zou niet lekker zitten op een duur racemonster van een ander.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 03-02-2012 22:33 ]

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-01 20:56
Rukapul schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:31:
Reken ook even uit wat het de eigenaar zou kosten aan extra premie in de komende jaren wanneer er wel geclaimd wordt. Kan zo een paar duizend euro zijn.
dat kan inderdaad best hard omhoog gaan.
Zo zag ik op mijn motorverzekering dat het eigenlijk geen nut had om schades onder de 1000 euro te claimen.
Die 1000 zou ik in 4 jaar ofzow weer hebben betaald aan minder noclaim.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• assje
Na lang zoeken naar een geschikte kandidaat heb ik nu denk ik een mooie motor gevonden om te huren! Is een motorzaakje hier in de buurt dat eigenlijk niks meer met verhuur doet maar nog wel een Yamaha FZS 600 Fazer in de verhuur heeft.

De huur is €50,- per dag en daarbij zijn de kilometers vrij, borg en eigen risico is €350,-. Dat lijkt mij nou eens een hele nette prijs! Zeker het eigen risico vind ik prettig! Het is dan wel een wat oudere motor maar dat is eigenlijk alleen maar goed.

Het is wel een viercilinder met vrij veel vermogen, is dat nog een echt nadeel? Of is dit een prima motor om voor eerst eens lekker mee te gaan rijden?

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:29
Lijkt mij een perfecte motor voor wat jij zoekt :) Een 4 cilinder is over het algemeen wat voorspelbaarder dan een 2 of 3 cilinder.

• t_captain
assje schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:10:
Na lang zoeken naar een geschikte kandidaat heb ik nu denk ik een mooie motor gevonden om te huren! Is een motorzaakje hier in de buurt dat eigenlijk niks meer met verhuur doet maar nog wel een Yamaha FZS 600 Fazer in de verhuur heeft.

De huur is €50,- per dag en daarbij zijn de kilometers vrij, borg en eigen risico is €350,-. Dat lijkt mij nou eens een hele nette prijs! Zeker het eigen risico vind ik prettig! Het is dan wel een wat oudere motor maar dat is eigenlijk alleen maar goed.

Het is wel een viercilinder met vrij veel vermogen, is dat nog een echt nadeel? Of is dit een prima motor om voor eerst eens lekker mee te gaan rijden?
Een Fazer 600 is een hele fijne motor om het vak te leren. Je hebt inderdaad een pk of 90, aardig omhoog van de 50 op een lesmotor. Maar die pk's komen niet allemaal tegelijk aanstormen. De kracht bouwt geleidelijk op naarmate het toerental oploopt.

Een FZS600 is overigens een vrij oud model. Bij mijn weten is hij ergens rond 2005 (?) opgevolgd door de FZ6. Opmerkelijk dat de FZS nog in de verhuur zit.

• assje
t_captain schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:13:
[...]

Een FZS600 is overigens een vrij oud model. Bij mijn weten is hij ergens rond 2005 (?) opgevolgd door de FZ6. Opmerkelijk dat de FZS nog in de verhuur zit.
Het is een motorzaak die eigenlijk niets meer met verhuur doet maar deze nog wel heeft staan. Het verklaart ook de lage prijs en het lage eigen risico (€350 ipv de €1500 die je meestal ziet). Precies wat ik fijn vind, ik vind het geen prettig idee dat mocht er iets fout gaan ik gelijk €1500 kwijt ben, al zou het maar uit lompigheid de motor om laten vallen zijn. Hoe dat ding eruit ziet zal mij een rotzorg zijn :P

Ps: En met een eigen risico van €1500 is de stap nog maar heel klein om dan toch maar voor de Ducati Multistrada van mijn schoonpa te gaan..

Anyway, eerste beste zonnige zaterdag of zondag ga ik eens touren!

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 06-04-2012 09:09 ]

Pagina: 1