windows 7 crasht en is tergend langzaam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjabeejdandn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 22:02
Een aantal dagen geleden werd mijn windows ineens zeer traag en kon ik er bijna niets meer mee. Zelfs het openen van explorer liet de laptop soms al vast lopen. Omdat ik bepaalde bestanden van mijn desktop wilde bewaren heb ik geprobeerd de data op een usb disk te zetten maar dat ging met ongeveer 30 kb/s niet zo soepel.
In een poging om via ubuntu (vanaf usb) bestanden vanaf C af te halen bleek nog steeds zeer langzaam te gaan, maar mijn D partitie die op dezelfde schijf zit haalt wel hogere snelheden..
Ik dacht eerst dat de hardeschijf kapot zou zijn aangezien de snelheden van de C schijf onder ubuntu ook traag waren, maar twijfel daar nu aan doordat de D partitie het blijkbaar prima doet.
Heeft het zin om windows opnieuw te installeren, of zal dat niet helpen? En heeft iemand verder een idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Heb je 1 fysieke schijf en 2 partities, of 2 fysieke HDD's? Of bijv een SSD? <-- misschien goed om meer specs te geven :Y)

Is het niet "gewoon" een helemaal volle, zwaar gefragmenteerde schijf? Al is zelfs dan 30KB/s (of miljarden keren zo traag: 30kb/s) wel erg langzaam.

Sowieso eerst een volledige backup maken van alles dat je niet kwijt wilt op iedere partitie. En daarna die backup testen en een tweede backup maken op en ander medium (bijv. en image) want 1 backup is geen backup :P

Na het maken van een image kan je de effecten van een herinstallatie/format makkelijk testen door de partitie te formatteren en onder Ubuntu te kijken.

Als ook onder Ubuntu erg traag, dan is de kans op hardwareproblemen behoorlijk. Kijk even naar de SMART informatie: Wikipedia: S.M.A.R.T..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjabeejdandn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 22:02
Bedankt voor je reactie:)
Het gaat om 2 partities op 1 fysieke HDD. Het is een "normale" hdd van 500 gb.
De partities zijn beiden niet helemaal vol nee. Het probleem is van de een op de andere dag begonnen, en zit dus alleen op de C partitie. Nu ik de laptop net weer in windows op heb laten starten is de laptop begonnen met een "startup repair". Hij is nu ongeveer een half uur bezig dus ik wacht dit eerst even af.
Ik had gelukkig het meeste van mijn data al op een NAS staan, maar dus helaas niet alles:/ Ik ben nou ongeveer 4 uur bezig geweest om minder dan 500MB aan foto's te backuppen.. Krijg ook steeds foutmeldingen dat bepaalde foto's niet gekopieerd kunnen worden:/
Ik wacht even af of de startup repair iets op levert en zo niet dan ga ik die SMART tool proberen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:13

TheVMaster

Moderator WOS
sjabeejdandn schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:55:
Bedankt voor je reactie:)
Het gaat om 2 partities op 1 fysieke HDD. Het is een "normale" hdd van 500 gb.
De partities zijn beiden niet helemaal vol nee. Het probleem is van de een op de andere dag begonnen, en zit dus alleen op de C partitie. Nu ik de laptop net weer in windows op heb laten starten is de laptop begonnen met een "startup repair". Hij is nu ongeveer een half uur bezig dus ik wacht dit eerst even af.
Ik had gelukkig het meeste van mijn data al op een NAS staan, maar dus helaas niet alles:/ Ik ben nou ongeveer 4 uur bezig geweest om minder dan 500MB aan foto's te backuppen.. Krijg ook steeds foutmeldingen dat bepaalde foto's niet gekopieerd kunnen worden:/
Ik wacht even af of de startup repair iets op levert en zo niet dan ga ik die SMART tool proberen:)
Klinkt toch behoorlijk als een harddisk die langzaam aan het overlijden is....heb ooit ook zoiets gehad, niet zozeer het zeer trage kopieeren...maar wel dat hij 'vreemd' ging doen en inderdaad veel fouten gaf bij kopieeren van files. Sinds die tijd maak ik met grote regelmaat backups....want het gevoel dat je behoorlijk wat data kwijt kunt raken sucks best...