Ik werk met een systeem, waarin mijn collega's formulieren invullen. De resultaten komen in een database terecht. De rapportagemogelijkheden van het systeem zijn nogal beperkt en ik ben dan ook aangewezen op een dump van de rauwe gegevens naar Excel, zodat ik zelf de rapportages kan maken die ik nodig heb.
Ik zal een voorbeeld verzinnen om het probleem duidelijk te maken. Stel, je beoordeelt voetballers . Je vult een formulier in waarin je alleen ja of nee (1 of 0) invoert:
Naam:
Koppen ja/nee
Snel ja/nee
Tweebenig ja/nee
Enzovoort.
Wat ik zou willen is dat ik een tabel als deze zou krijgen in Excel:
Wat ik echter uit het systeem kan halen is
Etc.
Er zijn allemaal goede redenen om de database op te bouwen als in het tweede voorbeeld, maar op een of andere manier moet ik iets vinden om een tabel als de eerste te maken uit een tabel als de tweede. Voorlopig gaat er namelijk geen extra dump-optie bijkomen.
Kan dit in Excel (liefst 2003, evt. 2007)? Zo ja, wat is de werkwijze die ik moet volgen? Of zou ik misschien iets met Access moeten doen?
Ik zal een voorbeeld verzinnen om het probleem duidelijk te maken. Stel, je beoordeelt voetballers . Je vult een formulier in waarin je alleen ja of nee (1 of 0) invoert:
Naam:
Koppen ja/nee
Snel ja/nee
Tweebenig ja/nee
Enzovoort.
Wat ik zou willen is dat ik een tabel als deze zou krijgen in Excel:
NAAM | KOPPEN | SNEL | TWEEBENIG |
Jan Klaassen | 1 | 0 | 1 |
John Doe | 0 | 1 | 0 |
Wat ik echter uit het systeem kan halen is
ID | NAAM | SKILL | WAARDE |
1 | Jan Klaassen | koppen | 1 |
2 | Jan Klaassen | snel | 0 |
3 | Jan Klaassen | tweebenig | 1 |
4 | John Doe | koppen | 0 |
Etc.
Er zijn allemaal goede redenen om de database op te bouwen als in het tweede voorbeeld, maar op een of andere manier moet ik iets vinden om een tabel als de eerste te maken uit een tabel als de tweede. Voorlopig gaat er namelijk geen extra dump-optie bijkomen.
Kan dit in Excel (liefst 2003, evt. 2007)? Zo ja, wat is de werkwijze die ik moet volgen? Of zou ik misschien iets met Access moeten doen?