Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Ik wilde net naar bed gaan en liep over de gang, valt mij ineens een vreemd geluid op. Na een paar minuten zoeken kom ik uiteindelijk toch in de technische ruimte uit, waar de beide WTW's een behoorlijk kabaal staan te maken, ondanks dat ze allebei op stand 1 staan.

Eerst dacht ik dat het misschien vervuiling van de ventilator was, want één van de twee units klonk nog beduidend luider dan de andere, dus de schroevendraaier gepakt en de behuizing geopend. Ventilators bleken in orde en met de kast open maakte het systeem ook geen abnormaal geluid.

Toen de warmtewisselaars er maar eens uitgehaald. Hier viel me in eerste instantie ook niks aan op, behalve dat de condensopvang droog was. Iets wat je bij temperatuursverschillen zoals momenteel heersen niet zou verwachten. Dus toen nog eens goed in de warmtewisselaar gekeken en dan blijkt er toch flink wat ijs in te zitten.

Klaarblijkelijk zit er dusdanig veel ijs in de warmtewisselaar dat de afzuigventilator op bijna maximale toeren aan het draaien was om zelfs bij stand 1 nog een poging te doen de balans te bewaren. Aan de koude lucht die ingeblazen werd was echter wel te merken dat dit niet lukte.

Ik heb de luchtverversing nu dus maar even uitgezet in de hoop dat de warmtewisselaars vannacht ontdooien en morgen weer normaal in bedrijf kunnen, maar dat is dus geen echte oplossing.

Meer mensen hier die dit probleem hebben of misschien al opgelost hebben?

Verwijderd

Dus in het kort is de lucht te warm voor de airco om aan zijn ingestelde temperatuur te voldoen en moet hij dus harder gaan werken of hij heeft een defect? Dus of je gaat de capaciteit van de unit tweaken (grotere rad. etc.) Of je stelt hem lager in of verwarmd de ruimte minder. Of je haalt een betere unit (groter of stiller)..

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00
Ik denk niet dat het hier om een airco ging maar om een gebalanceerd ventilatiesysteem met WarmteTerugWinning.

Wel raar dat de wisselaar bevroren is, want de warme lucht die je afvoert zou deze toch boven het vriespunt moeten kunnen houden.
Maar het zou kunnen zijn dat het gewoon echt te koud was buiten, maar je zou toch verwachten dat daar bij het ontwerp van die dingen wel rekening mee gehouden is.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
wat voor wtw is het? merk en type?

de betere hebben een teperatuur sensor en een bypass klep die bij bevriezingsgevaar warme binnenlucht bijmengt...

gang is alles

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:07
Wij hebben niet een echte WTW maar een kleiner alternatief.
Bij ons wordt het water voorverwarmd voor de cv ketel.
Echter hebben wij ook al eens gehad dat die was dichtgevroren.
Die van ons had toen de pomp defect waardoor die geen water rond pompte.

• PHOEN1X
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-10 16:38
Staat de vorstbeveiligingsklep wel open of is deze niet op jouw unit aanwezig? bij de ITHO units gaat deze open en zuigt dan zowel koude buitenlucht als warme binnenlucht de ventilatieunit in om ervoor te zorgen dat de uitgeblazen lucht vanuit het huis niet bevriest.

Verwijderd

pcmadman schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 02:48:

De nieuwere versie heeft een elektrische verwarming om hem net vorstvrij te houden.
Wellicht achteraf makkelijk in te bouwen?

Energetisch is dit verantwoord omdat je dan de winst van 2 naar 20 graden wel houdt.

• Paul C
Ik weet eigenlijk niet wat voor units het zijn. Hangen er al sinds de bouw 12jaar geleden.

Ik heb ze iig wel ver genoeg uit elkaar gehad (andere keer al) om te weten dat er geen by-pass op zit. Ook een elektrische verwarming heb ik niet kunnen bespeuren.

Ik zal straks eens kijken of ik achter het merk en type kan komen.

Verwijderd

pcmadman schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:55:
Ik weet eigenlijk niet wat voor units het zijn. Hangen er al sinds de bouw 12jaar geleden.

Ik heb ze iig wel ver genoeg uit elkaar gehad (andere keer al) om te weten dat er geen by-pass op zit. Ook een elektrische verwarming heb ik niet kunnen bespeuren.

Ik zal straks eens kijken of ik achter het merk en type kan komen.
Een elektrische verwarming lijkt me relatief makkelijk aan te brengen achteraf.

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-11 12:11

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Wij hebben een WtW van Orcon en deze heeft als vorstbeveiliging een verlaging van de toevoer van verse koude buitenlucht. Hierdoor wordt de warmtewisselaar iets verwarmd door het surplus aan warme af te voeren binnenlucht. Op dat moment is er dus geen sprake meer van balansventilatie.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Verwijderd

PHOEN1X schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:38:
Staat de vorstbeveiligingsklep wel open of is deze niet op jouw unit aanwezig? bij de ITHO units gaat deze open en zuigt dan zowel koude buitenlucht als warme binnenlucht de ventilatieunit in om ervoor te zorgen dat de uitgeblazen lucht vanuit het huis niet bevriest.
Klopt inderdaad. Misschien kun je dit zelf ook creëren. Een T stuk maken in je toevoer leiding en deze afdoppen bij >0C en openzetten bij <0C?

• Paul C
@jja: Dat klinkt als een mooie oplossing. Beter dan een elektrisch verwarmingselement.

@frankium: Dat zou misschien werken op een normale constructie, maar wij hebben een beetje een rare "open" installatie, waarbij de balansventilatie de lucht afzuigt uit de woning, maar de terugblaast in de ruimte waar de units hangen en van daaruit via de kanalen van de luchtverwarming naar de woning kan. Beetje rare constructie, maar het is niet anders en als ik er dan een T-stuk tussen zou zetten, creëer ik korstsluiting met de aan en afvoer in dezelfde ruimte, waardoor het huis niet meer geventileerd wordt... Jammer, was een goed idee. :|

Edit:
Ben net even wezen kijken en het zijn ORCON units. Typeplaatje vermeld hetvolgende:
ORCON hr-wtw-4-cf

Ik kan er op internet alleen niets over vinden.... :(

[ Voor 11% gewijzigd door Paul C op 03-02-2012 02:49 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

pcmadman schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 01:53:

<KNIP>
Edit:
Ben net even wezen kijken en het zijn ORCON units. Typeplaatje vermeld hetvolgende:
ORCON hr-wtw-4-cf

Ik kan er op internet alleen niets over vinden.... :(
Maar www.orcon.nl en info@orcon.nl werkt toch ook :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:29
pcmadman schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 02:48:
Hier ook een bevroren WTW. Ik heb een Stork 630. Heb al twee dagen een aantal uur de stekker eruit gehad om te ontdooien.

• Paul C
@ollie:
Ik heb ze inderdaad gemaild. Ik hoop dat ik binnenkort antwoord krijg.

@jasperj:
Dat is misschien wel een betere optie. Ik had het zijpaneel er ook vanaf geschroefd, maar daardoor was het het aan- en afvoer kanaal naar buiten op en kwam er vrieskou naar binnen gevallen in de unit. De WTW was daardoor wel ontdooit, maar het condenswater lag nu bevroren op de bodem van de unit! :+

Verder heb ik er intussen geen last meer van gehad.

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 11:35:
De nieuwere versie heeft een elektrische verwarming om hem net vorstvrij te houden.
Au, sluipverbruiker :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

De nieuwste versie is door aanpassingen zuiniger geworden.
Verder is het rendement hiervan goed ondanks het feit dat het een elektrische deel verwarming betreft.

Het draaien in onbalans van een WTW veroorzaakt meer lek in het huis, dus kost je weer extra in de verwarming.

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als je verwarming gebruikt ja :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15

The Wizard

Moderator Mobile
Hier ook een bevroren WTW gehad, de uitgeblazen lucht was op een gegeven moment 5 graden, veel te koud.

Na een dagje op standje 1 te hebben gehad begon de temperatuur weer op te lopen (dwz de wisselaar ontdooide weer :)).

Dit heb ik nog niet eerder gehad, nou is het natuurlijk ook best extreem geweest qua temperatuur, vooral hier (Zeewolde) zijn er veel erg koude momenten geweest.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Meh, ik zou een fabrikant/ leverancier hier toch wel op aanspreken als het een structureel probleem is...

Als het alleen met -23 optreed is het natuurlijk weer een ander verhaal.

PVO

• PHOEN1X
  • Laatst online: 31-10 16:38
Dit is ook de reden dat passiefhuizen de inkomende lucht door een grondwarmtewisselaar laten lopen om voor te verwarmen. Bevriezing van uitgaande lucht is dan onmogelijk.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15

The Wizard

Moderator Mobile
Bevriezing van uitgaande lucht?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1