Heren,
Vandaag mijn 3930K in ontvangst mogen nemen. Vanavond ´t systeem afgerond aangezet.
Echter een week of 2 terug had ik het moederbord ingebouwd (MSI X79A-GD65 (8D)). Hier zit zo'n afdekklepje op van de CPU, met een promotie sheriff-achtige ster. Nadat ik deze eraf gehaald had, bleek ik na erg goed te kijken (bijna niet te zien) er een pennetje krom te zitten. In ieder geval is de plek donkerder. Zie deze foto;
http://img687.imageshack.us/img687/8053/img6692v.jpg
http://img11.imageshack.us/img11/7166/img6697n.jpg
Toch maar de processor erop gezet, en alles verder aangesloten.
Quad channel memory geinstalleerd: CMZ16GX3M4A1600C9B. In Dimm 1, 3, 5 en 7.
Echter na het aanzetten, viel de pc gelijk uit. Bios ledcode: 67 bleef ie hangen.
Na wat gespeeld te hebben met de geheugenmodules is dit er uit gekomen;
dimm 1,2,3,4 = 16 Gig + geen problemen
dimm 1,3 = 8 Gig + geen problemen
dimm 1,2, = 12 Gig + geen problemen
dimm 2 = geeft code 67, en herstart steeds.
Echter zodra ik een losse dimm in bank 6, 7 of 8 stop, krijg ik code 67 (soms 60). Na wat googlen kwam ik dit tegen:
[list]
• 60 - DXE Core is started
• 61 - NVRAM initialization
• 62 - Installation of the PCH Runtime Services
• 63 - CPU DXE initialization is started
• 64 - CPU DXE initialization (CPU module specific)
• 65 - CPU DXE initialization (CPU module specific)
• 66 - CPU DXE initialization (CPU module specific)
• 67 - CPU DXE initialization (CPU module specific)
[/list]
Ik bedacht me dus dat er een memorycontroller in de CPU zit. Is het mogelijk dat deze 3 banken het niet meer doen door dat ene kromme pennetje? Ik kan me het haast niet voorstellen... met een vergrootglas, en verschillende foto's is het echt bijna niet te zien wat er met het pennetje aan de hand is..
De processor wordt verder perfect herkent, ook de laatste biosversie heb ik erop gezet (1.3).
Ok, ik trakteer me zelf op een grote fles bier! Ik heb het zelf gefixt!
Met een visitekaartje en een vuilniszak-clipje, is het me gelukt om de pennetjes recht te buigen. Deze zaten tegen elkaar aan. Wat waarschijnlijk op dat punt kortsluiting veroorzaakte? Anyway, ik kan nu in de UEFI bios komen, en zie netjes 16 GB geheugen, en dat in bank 1,3,5,7.
Morgen kijken of Windows installeren lukt!
Graag houd ik jullie op de hoogte, dus please, nog niet sluiten!
Vandaag mijn 3930K in ontvangst mogen nemen. Vanavond ´t systeem afgerond aangezet.
Echter een week of 2 terug had ik het moederbord ingebouwd (MSI X79A-GD65 (8D)). Hier zit zo'n afdekklepje op van de CPU, met een promotie sheriff-achtige ster. Nadat ik deze eraf gehaald had, bleek ik na erg goed te kijken (bijna niet te zien) er een pennetje krom te zitten. In ieder geval is de plek donkerder. Zie deze foto;
http://img687.imageshack.us/img687/8053/img6692v.jpg
http://img11.imageshack.us/img11/7166/img6697n.jpg
Toch maar de processor erop gezet, en alles verder aangesloten.
Quad channel memory geinstalleerd: CMZ16GX3M4A1600C9B. In Dimm 1, 3, 5 en 7.
Echter na het aanzetten, viel de pc gelijk uit. Bios ledcode: 67 bleef ie hangen.
Na wat gespeeld te hebben met de geheugenmodules is dit er uit gekomen;
dimm 1,2,3,4 = 16 Gig + geen problemen
dimm 1,3 = 8 Gig + geen problemen
dimm 1,2, = 12 Gig + geen problemen
dimm 2 = geeft code 67, en herstart steeds.
Echter zodra ik een losse dimm in bank 6, 7 of 8 stop, krijg ik code 67 (soms 60). Na wat googlen kwam ik dit tegen:
[list]
• 60 - DXE Core is started
• 61 - NVRAM initialization
• 62 - Installation of the PCH Runtime Services
• 63 - CPU DXE initialization is started
• 64 - CPU DXE initialization (CPU module specific)
• 65 - CPU DXE initialization (CPU module specific)
• 66 - CPU DXE initialization (CPU module specific)
• 67 - CPU DXE initialization (CPU module specific)
[/list]
Ik bedacht me dus dat er een memorycontroller in de CPU zit. Is het mogelijk dat deze 3 banken het niet meer doen door dat ene kromme pennetje? Ik kan me het haast niet voorstellen... met een vergrootglas, en verschillende foto's is het echt bijna niet te zien wat er met het pennetje aan de hand is..
De processor wordt verder perfect herkent, ook de laatste biosversie heb ik erop gezet (1.3).
Ok, ik trakteer me zelf op een grote fles bier! Ik heb het zelf gefixt!
Met een visitekaartje en een vuilniszak-clipje, is het me gelukt om de pennetjes recht te buigen. Deze zaten tegen elkaar aan. Wat waarschijnlijk op dat punt kortsluiting veroorzaakte? Anyway, ik kan nu in de UEFI bios komen, en zie netjes 16 GB geheugen, en dat in bank 1,3,5,7.
Morgen kijken of Windows installeren lukt!
Graag houd ik jullie op de hoogte, dus please, nog niet sluiten!
[ Voor 13% gewijzigd door NeFoRcE op 02-02-2012 00:05 ]
Professioneel Heftruck Syndroom