Applicaties delen binnen netwerk *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 16:03
Goedenavond allen,

Ik ben hier al een tijdje naar op zoek, maar kan er maar niet achter komen hoe..
Ik heb nu op mijn laptop (om te testen) virtueel Windows Home Server 2011 draaien.

Nou wil ik dit straks verplaatsen naar mijn server in maak (specs doen er niet toe denk ik?)

Maar wat ik dus uiteindelijk wil, is de applicaties (Office etc.) delen over het netwerk.
Nou hebben wij 4 computers in huis (wel wat veel voor met z'n 2en), maar ik wil dat als mijn vriendin met Word bezig is, dat ik er dan ook mee bezig kan.

Nou is mijn budget niet echt groot, maar is dit mogelijk?

Het kan via de Terminal Service (maar dat is dus niet wat ik zoek, tenzij de 3 computers op de server inloggen(wat mijn laatste optie is)).

Ik loop me al tijden rot te zoeken hiernaar, misschien zoek ik verkeerd, misschien lees ik er dubbel en dwars overheen, maar kan dit, en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:39
Wat je zoekt is 'applicatie virtualisatie' dat kan op een aantal manieren, je maakt (lees sequenced) bijv. een pakket van je Office pakket of onderdelen ervan. In het kort zijn daar drie oplossing voor:

Microsof App-V local streaming
VMware Thin-app
Citrix XenApp

Allen methodes om applicaties virtueel aan te bieden, maar dit zijn allen vergevorderde MKB zoniet Enterprise oplossingen.

Terminal services lijkt me in jouw geval de beste oplossing, voor elke instance van je applicatie moet je een sessie op de server starten.

Er zullen vast nog wel wat hobby oplossingen zijn die me even niet te binnen schieten, maar wat je je eigenlijk moet afvragen is of je je doel niet voorbij schiet? Waarom wil je mensen een gevirtualiseerde omgeving of app aanbieden in een thuissituatie?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat is het probleem met een lokale installatie op die machines als ik vragen mag? Met slechts 4 installaties is het nogal wat moeite om daar een complete server voor op te tuigen.

Wat is de doelstelling om een server oplossing aan te bieden?

[ Voor 15% gewijzigd door redfoxert op 01-02-2012 21:43 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ik denk dat de TS een creatieve oplossing zoekt om één licentie van bijvoorbeeld Microsoft Office op meerdere computers te kunnen gebruiken. Is inderdaad een beetje met een kanon op een mug schieten lijkt mij.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turk
loewie1984 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:40:
Wat je zoekt is 'applicatie virtualisatie' dat kan op een aantal manieren, je maakt (lees sequenced) bijv. een pakket van je Office pakket of onderdelen ervan. In het kort zijn daar drie oplossing voor:

Microsof App-V local streaming
VMware Thin-app
Citrix XenApp

Allen methodes om applicaties virtueel aan te bieden, maar dit zijn allen vergevorderde MKB zoniet Enterprise oplossingen.

Terminal services lijkt me in jouw geval de beste oplossing, voor elke instance van je applicatie moet je een sessie op de server starten.

Er zullen vast nog wel wat hobby oplossingen zijn die me even niet te binnen schieten, maar wat je je eigenlijk moet afvragen is of je je doel niet voorbij schiet? Waarom wil je mensen een gevirtualiseerde omgeving of app aanbieden in een thuissituatie?
Bedankt voor je uitleg! Ik schiet dan inderdaad m'n doel voorbij, maar het leek mij opzich wel handig, je plaatst de snelkoppelingen op de computer en klikt, en hij opent het via de server
redfoxert schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:43:
Wat is het probleem met een lokale installatie op die machines als ik vragen mag? Met slechts 4 installaties is het nogal wat moeite om daar een complete server voor op te tuigen.

Wat is de doelstelling om een server oplossing aan te bieden?
Het is niet een probleem, maar dat leek me wel handig, hou er niet van om op elke pc alles te installeren, leek me wel opgeruimd, maar dat is het niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ik denk dat iedereen het wel herkent, zo'n idee schiet je op een avond te binnen en dan ga je ernaar opzoek en je vindt nooit datgene wat je wil. Het zijn allemaal bedrijfsoplossingen die om het thuis te implementeren nogal wat resources en kennis vereisen, en dan is gewoon de vraag: "Wil ik weten hoe dit werkt", zoja maak je een testomgeving en ga je stoeien met dingen als Hyper-V, VDI, RDS, VMware Workstation, Virtual PC etc. En als je die materie niet interesseert (in een positief bedoelde manier) ben je gewoon je doel voorbij geschoten.

Er zijn overigens meer 'huis-tuin-keuken' achtige oplossingen te verzinnen om je thuis omgeving wat beheerbaarder te maken, de vraag is wat je natuurlijk wat je wil en hoe complex je het wilt maken. En of je er iets van wilt leren. (Weet niet of je met een IT opleiding doet of werkzaam bent in de IT)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turk
loewie1984 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:57:
Ik denk dat iedereen het wel herkent, zo'n idee schiet je op een avond te binnen en dan ga je ernaar opzoek en je vindt nooit datgene wat je wil. Het zijn allemaal bedrijfsoplossingen die om het thuis te implementeren nogal wat resources en kennis vereisen, en dan is gewoon de vraag: "Wil ik weten hoe dit werkt", zoja maak je een testomgeving en ga je stoeien met dingen als Hyper-V, VDI, RDS, VMware Workstation, Virtual PC etc. En als je die materie niet interesseert (in een positief bedoelde manier) ben je gewoon je doel voorbij geschoten.

Er zijn overigens meer 'huis-tuin-keuken' achtige oplossingen te verzinnen om je thuis omgeving wat beheerbaarder te maken, de vraag is wat je natuurlijk wat je wil en hoe complex je het wilt maken. En of je er iets van wilt leren. (Weet niet of je met een IT opleiding doet of werkzaam bent in de IT)
Ik wil wel weten hoe dit werkt, lijkt me hartstikke leuk om dat als ervaring op te doen.
Ik gebruik op dit moment VMware Workstation met Windows Home Server erop (ook FreeNAS en Ubuntu gedraaid, alleen voor de ervaring).

Ik doe helaas een verkeerde opleiding (lees: boekhoudkundig medewerker), maar wil hierna waarschijnlijk wel verder met kompjoeters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Windows Home Server lijkt mij op het eerste gezicht bedoeld als een simpele file/media/download server voor thuis. Vooral het maken van storage pools die gebundeld zijn uit schijven (JBOD > Just 'a' Bunch Of Discs) die beschikbaar zijn gesteld is gewoon voor de meeste mensen goed genoeg.

En met zo'n ingestelde Home/Thuisgroep wordt het gewoon makkelijk om media/files te delen.

En tja de vraag is wat wil je weten allemaal.

Virtualisatie heb je in een 3tal smaken en vendors, en voor alle drie de smaken bieden ze een product:
smaken: Server, Desktop en Applicatie virtualisatie
vendors: VMware, Microsoft, Citrix
Server product: VMware ESXi / vSphere5, Microsoft Hyper-V (zit in Windows 2008 Server R2) en Citrix Xenserver 5
Desktop 'product': VMware View, Microsoft VDI, Citrix XenDesktop
Applicatie product: VMware ThinApp, Microsoft App-V (voormalig Softgrid), Citrix XenApp 6

Daarnaast is virtualisatie nauw verbonden met deployment van systemen (de geautomatiseerde uitrol ervan)
Hier heb je producten zoals Microsoft's, Deployment Toolkit 2010 (gratis), System Center Configuration Manager, maar er zijn ook andere vendors Symantec/Altiris, RES heeft wat workspace manager tools.

Die wereld wordt ineens best wel groot.

Hoop dat het je wat inzicht verschaft, en als je concreet iets wilt weten, laat het maar horen.

En check youtube eens op de genoemde producten (scheelt je alweer een testomgeving bouwen) zodat je beter kan kiezen van welk product je meer wilt weten..

[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 01-02-2012 22:16 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Volgens mij inderdaad wat overkill voor wat je wilt (beheer verminderen), maar toch zal ik even de spelfaudt uit de topictitel ("Applicatie's delen") halen en het wat aanvullen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Turk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:02:
[...]
Ik wil wel weten hoe dit werkt, lijkt me hartstikke leuk om dat als ervaring op te doen...
Maar vindt je vriendin dat ook leuk? Ik kan me enigszins voorstellen dat die liever haar eigen Office op haar eigen pc heeft. (Als ze daar serieus gebruik van maakt.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turk
Fiber schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:24:
[...]

Maar vindt je vriendin dat ook leuk? Ik kan me enigszins voorstellen dat die liever haar eigen Office op haar eigen pc heeft. (Als ze daar serieus gebruik van maakt.)
Mijn vriendin vind het allemaal wel best, als zij maar kan Officen en printen. Heb haar ook nog steeds niet kunnen laten wennen om de opslag van de server te gebruiken.. Dus of dit een succes wordt, zal met de tijd duidelijk worden..

Ik wil eerst alles proberen op mijn eigen laptop. Ik heb hier nog een AMD 64 3000+ staan, die als "server" dient op dit moment (24/7 aan) met Windows 7 voor mediastreaming en freeware *kuch*downloaden*kuch*. Alleen is de server dus echt totaal nergens mee bezig grotendeels van de tijd. Aan een mail-, ftp-, web-server heb ik niet zoveel, want daarmee doe ik ook niet echt veel. Ik wil de server opdracht geven om de server bij "het dagelijks leven" te betrekken.

Dus toen bedacht ik me: als ik nou vanaf daar applicaties (thanks voor de verbetering) kan delen over het netwerk.

Maar dat daar zoveel bij kwam kijken, had ik niet gedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Turk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:39:
[...]
Mijn vriendin vind het allemaal wel best, als zij maar kan Officen en printen....
Precies. Garandeer jij dat het altijd blijft werken...? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Fiber schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:47:
[...]

Precies. Garandeer jij dat het altijd blijft werken...? :)
Ja das allemaal wel leuk en al, maar dat heeft toch niets met het vraagstuk te maken. Zoiets is bijzaak. Als iemand wil dat iets blijft werken moet je vooral niet gaan hobby'en en lekker alles lokaal draaien.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turk
loewie1984 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:49:
[...]

Ja das allemaal wel leuk en al, maar dat heeft toch niets met het vraagstuk te maken. Zoiets is bijzaak. Als iemand wil dat iets blijft werken moet je vooral niet gaan hobby'en en lekker alles lokaal draaien.
Daarom wil ik het eerst op mijn eigen laptop proberen. Als het tijdje stabiel draait, dan haal ik het er bij haar ook wel af (het boeit haar toch niet :P), maar als ik Office eraf heb, dan kan ik nog op haar laptop Office gebruiken.

Het is ook grotendeels voor de ervaring. Want dat werk lijkt mij nou echt leuk om te doen
Pagina: 1