Oplossing gezocht voor autostoel-rugprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 15.191 views

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb in het verleden altijd auto's gekocht/gekozen met 'stevige' stoelen (door velen wel eens als 'te hard' bestempeld), veelal van duitse merken (BMW 520i, Opel Astra H, etc) omdat ik een slechte onderrug heb. Die harde stoelen zitten voor mij gewoon prettig op de vele lange ritten die ik maak. De stoel van een Citroën C5, Peugeot 308 en dergelijke auto's leveren mij gewoon binnen het half uur rijden verschrikkelijke last/pijn in mijn onderrug op, en als het te lang duurt ook mijn rechter been en bil :P. De enige fransoos waar ik nooit moeite mee had qua stoel was ironisch genoeg de 205, waar ik er redelijk veel van gehad heb :P.

Nu heb ik vandaag een nieuwe leaseauto ter beschikking gesteld gekregen van mijn werkgever, een voorloopauto tot ik iets mag bestellen. Het gaat om een splinternieuwe Kia Rio 1.1 ecodiesel. Ik vind het een erg leuk ding, sportief, goed uitgerust voor een basismodel (goed geluid, usb, airco, veel extraatjes) maar waar ik stiekem al een beetje bang voor was - de stoel. Ik kon mijn rugspieren bijna horen schreeuwen na een half uurtje. Er is geen noemenswaardige zij-steun en door de overactieve stuurbekrachtiging op een toch al lichte auto heb je ook geen steun aan het stuur zelf.

Ik wil dus graag een oplossing vinden. In de handleiding viel in ieder geval te lezen dat er aan de stuurbekrachtiging niks af te stellen valt, dus moet ik de stoel-steun verbeteren, en ik hoop dat jullie mij aan tips kunnen helpen! Omdat het een tijdelijke (huur) auto is kan er niks aan versleuteld worden, maar bestaan er misschien speciale kussentjes oid om erin te klemmen/plakken/binden? Is dit een bekend probleem?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:48

Fiber

Beaches are for storming.

Je kan er toch tijdelijk een andere stoel inzetten en dan na de huurperiode de oude stoel weer terugzetten? Blijft de originele stoel nog netjes ook. :) Kost wel wat natuurlijk, maar je rug is ook wat waard! Er zijn mensen die hun eigen stoel van auto naar auto meenemen.

http://www.autostoelen.eu/overons.htm

[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 01-02-2012 21:31 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat ik altijd doe is een lendesteun gebruiken, ding kost paar EUR bij de Halfords en scheelt stukken. Dat gezegd, ik heb geen last van de zijkanten maar echt achterkant. Maar voor de prijs is het zeker het proberen waard.

Oslik blyat! Oslik!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42

Wok

Dakloos...

Als je zoveel in de auto zit, is een 'eigen' stoel dan niet de beste oplossing? Wat Fiber dus zegt :)

Leg het eens voor aan je werkgever; wellicht dat die eraan mee wil betalen. Ja, op maat gemaakte stoel is prijzig, maar zo'n ding gaat wel eeuwen mee en kun je gewoon meeverhuizen naar elke volgende auto. Een rug(gengraat) kun je niet vervangen ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Heel begrijpelijke en slimme tip, maar ik ben er net begonnen, ik wil eerst wat sporen verdienen voordat ik zulke zaken ga vragen, dus ik wil het eerst gaan proberen met de genoemde steuntjes (morgenavond maar eens even shoppen). Zelf heb ik het geld er nu even niet voor (voor die speciale stoel dus) we moeten de spouwmuren laten isoleren - ook dringend en niet goedkoop :P.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat steuntje is een goedkope oplossing, maar uiteindelijk maar een lapmiddel. Ik heb precies het zelfde gehad als jij, zelfs nog voor bij een cesartherapeut gelopen. Toch ben ik er helemaal vanaf gekomen :)
De definitieve oplossing kwam van uit een relatief vreemde hoek: mijn fitnessinstructeur.

Waar het op neer komt is feitelijk een langdurig verkeerde zithouding, waarbij je je rugspieren feitelijk overbelast. Aangezien je dat gewend bent als zijnde "normaal", neem je het ter kennisgeving aan en deal je er mee. Echter: rechtop zitten / een goede zithouding is een vrijwel 50/50 samenwerking van je buik- en je rugspieren. Aangezien jij je rugspieren voelt, betekent dat feitelijk dat je in een zithouding je buikspieren niet goed genoeg gebruikt. Je rugspieren nemen het dan over en die worden overbelast, met rugpijn als gevolg.
De oplossing daarvoor is heel simpel: je buikspieren trainen, en flink ook :D

Toegegeven, dat heb je niet van de een op de andere dag gefixt. Maar als jij structureel je buikspieren gaat trainen en op je zithouding gaat letten (dus niet doorzakken!) dan zul je zien dat het probleem zich vanzelf oplost :)

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 01-02-2012 22:43 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11 20:28
HTT-Thalan schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:14:
De enige fransoos waar ik nooit moeite mee had qua stoel was ironisch genoeg de 205, waar ik er redelijk veel van gehad heb :P.
Misschien is dat juist de oorzaak, je rug heeft zich gevormd naar de stoelen van die 205'jes.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-11 18:53

Tomatoman

Fulltime prutser

HTT-Thalan schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:14:
Ik heb in het verleden altijd auto's gekocht/gekozen met 'stevige' stoelen (door velen wel eens als 'te hard' bestempeld), veelal van duitse merken (BMW 520i, Opel Astra H, etc) omdat ik een slechte onderrug heb. Die harde stoelen zitten voor mij gewoon prettig op de vele lange ritten die ik maak.
Ik heb voldoende ervaring met de stoelen uit de 3-serie, 7-serie en X5 (maar niet de 5-serie). Geen van deze stoelen vind ik oncomfortabel. Blijkbaar heb ik dus geen probleem met 'stevige' stoelen.

Ik rijd privé al jarenlang in Volvo’s. Toen ik een paar jaar geleden een Volkswagen Passat als leaseauto kreeg, viel me op dat de stoelen verschrikkelijk hard en oncomfortabel waren. Gevolg: ik heb de eerste week hevige rugpijn gehad. Daarna was ik er wat meer aan gewend, maar ze bleven erg oncomfortabel en ik kreeg er geregeld rugpijn van. Toen ik daar bij de dealer een keer een opmerking over maakte, vroeg hij wat voor auto’s ik gewend was. Volvo dus. Zijn reactie was dat hij het dan wel begreep, mensen die Volvo-stoelen gewend waren hadden nogal vaak klachten over de Volkswagen-stoelen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Kan je niet met je werkgever in overleg? Ik heb zelf ook een slechte rug en zoek de auto daar dus ook op uit. Dat betekent dus de standaard Volvo stoelen (de beste) of de sportstoelen van de Duitse merken met verstelbare lendesteun. In een Citroën of Koreaan/Jap is het bij mij inderdaad ook snel einde oefening.

Het lijkt mij handiger dat je een voorloopauto hebt waar je goed in zit, dan nu 1500,- voor een stoel op maat uit te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 02-02-2012 15:00 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:24

4x2

lộn xộn quá

Eventueel zou je ook nog eens op marktplaats etc kunnen zoeken naar gebruikte stoelen op maat, met een beetje geluk vind je dr 1 waar je lekker in past voor een paar tientjes.
Ik heb zelf ook een hele tijd gereden met ASS stoelen (en 1 daarvan dient nu nog als bureaustoel :P) die ik gemiddeld genomen voor een 50 euro van marktplaats plukte.
Losse frames zijn voor de meeste auto's wel los te krijgen, al is zelf maken opzich ook niet zo moeilijk.
Het Fantoom schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 23:17:
[...]
Misschien is dat juist de oorzaak, je rug heeft zich gevormd naar de stoelen van die 205'jes.
Kun jij eigenlijk wel normale opmerkingen plaatsen die iets toevoegen ?

leeg

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb nou zo'n carpoint steuntje gehaald bij de halfords, dat lijkt wel te helpen (meer steun) maar ondanks dat het maar een heel klein kussentje is, is mijn stoelzitting nu veel te kort (dat was ie al), ik zou nog wel 15cm meer zitting kunnen gebruiken.

Ik zie het wel even aan, ik mag altijd binnen 14 dagen terugbrengen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leve auto's die gemaakt zijn voor/door kleine Koreanen...

Ben bang dat je op z'n minst een andere stoel nodig gaat hebben om dat probleem aan te pakken, en dan ben je de zitplek achter je gelijk ook kwijt :o

Oslik blyat! Oslik!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zijn ook gewoon hele harde stoelen, vergeleken met vele andere merken.. tis maar net wat je prettig vind, ik heb meer belang blij lekker zachte stoelen, zat laatst in de auto bij iemand die hele harde stoelen had (ook rugklachten bij zachte stoelen) en daar kreeg ik dan weer n zere rug en nek van :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 20:25:
Leve auto's die gemaakt zijn voor/door kleine Koreanen...

Ben bang dat je op z'n minst een andere stoel nodig gaat hebben om dat probleem aan te pakken, en dan ben je de zitplek achter je gelijk ook kwijt :o
Ik kreeg gister een mailtje van HR met de bijtelling. Netto 75 euro per maand.
Het is echt een tof karretje en voor dat geld kun je nog niet eens fatsoenlijk uit eten!

Het Halfords steuntje zet me nét tever naar voren en daardoor verlies ik de zijsteun die ik van de stoel zelf moet hebben, ik denk dat de goedkoopste en beste tip hierboven dan maar de doorslag moet geven - meer buikspieren kweken en minder eten.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toen ik mijn eerste auto kocht (een Toyota Corolla 1.3 uit 1993) zat ik daar ook niet fijn in. Ik heb toen 2e hands een stoel van Scheel gekocht, met frame dat geschikt was voor dat type Corolla. Misschien dat jij ook iets dergelijks kunt kopen voor je voorloopauto? Je nadeel is dat er vast geen passend frame bij zit (daar is die auto te nieuw voor), maar die kun je los kopen en kost je de kop ook niet volgens mij.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, de stoel blijkt ook ingebouwde airbags te hebben, zag ik gisteravond. Die wil ik eigenlijk ook graag behouden :P.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 13:43
The Eagle schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:42:

<knip>

Toegegeven, dat heb je niet van de een op de andere dag gefixt. Maar als jij structureel je buikspieren gaat trainen en op je zithouding gaat letten (dus niet doorzakken!) dan zul je zien dat het probleem zich vanzelf oplost :)
Wat 'The Eagle' schrijft is op de lange termijn de beste oplossing.
Zelf heb ik ook last van de rug gehad, tot ik bij de fysiotherapeut kwam en daar ook zo'n soort uitleg kreeg.
Nu regelmatig naar de fitness en bijna nooit meer last van mijn rug.

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Heb laatst bij de Action zo'n rugsteuntje gehaald die je ook om een autostoel kan schuiven, voor €1,50 het proberen waard:

Afbeeldingslocatie: http://www.action.nl/upload/thumbs/32360-308-308-fit.png

(zelfs een draadje over op een ander forum: http://www.bokt.nl/forums...f=139&t=1479588&start=700 )

Werkt perfect hier in de Saxo. Mooi wat steun in de lende en doordat je er een beetje inzakt en het steuntje vastzit met elastiek heb je ook een stuk meer zijdelingse steun :)
Vriendin vond het dan weer niks, maar die is ook een stuk kleiner.
Zag de steun overigens ook voor een tientje bij de Blokker, zag er nagenoeg hetzelfde uit alleen wat beter afgewerkt.

Verwonder me nog altijd hoeveel verschil er tussen stoelen zit. In de Saxo is het maar losse zooi en loop ik na een uur rijden graag even een rondje. Maar in eerder gereden 9-3, 75 en C6 is het het weer compleet anders. De een wat sportiever of steviger dan de ander, maar allen fijn op lange afstanden.

Verwijderd

Heb ook zeer goede ervaring met de 205 stoelen! Er zijn maar weinig kleine/oude auto's waar ik fijn in zit.

Ik heb zelf ook last van een zwakke onderrug, na een 205, Golf-3, Fiesta, Golf-4 ben ik nu bij een Audi A4 aanbeland. Deze stoelen zijn meer in de richting van een bankstel, je hebt eigenlijk het idee dat ze nauwelijks ondersteunen maar zitten toch perfect! Ik kan er zo 500km+ mee rijden zonder ook maar door te hebben dat ik lang heb gezeten. Mijn advies is dus om je niet blind te staren op zoveel mogelijk ondersteuning, had ik eerst ook niet verwacht. (beidde golfjes hadden van die kekke stoelen met grote lendesteunen)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat kan ik onderschrijven :D Die Scheel-stoel waar ik het over had was echt ontzettend hard, maar zat heerlijk. Ik kon daar idd ook makkelijk 500+ km mee rijden zonder rugklachten. De Mazda 626 die ik nu heb heeft ook wel stevige stoelen, maar lang niet zo hard als de Scheel. Ik heb er van de zomer in 1 dag 920km op 1 dag in gereden naar Lyon en dat ging zonder rugklachten. De Saab waar ik nu ook in rijd heeft juist vrij zachte stoelen, beetje van die comfortabele fauteuil dingen, maar ook daarin krijg ik geen rugklachten. Alleen die veel te kleine dingen die in de Corolla zaten, dat was niet leuk...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Saab is er idd meester in, het zijn goede stevige stoelen, maar voelen wel heel zacht en comfy aan. De gewone stoffen stoelen in de Saab (vorige auto) zaten toch nog een stuk beter dan de leren verwarmde stoelen van de huidige BMW moet ik zeggen.

Maar dat ga je pas merken met 350+ km op een dag vind ik.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10 19:00
Mijn tweede auto was een Golf typ 3 met sportstoelen, echt de meest comfortabele stoelen waar ik ooit in heb gezeten, en dat is meteen inclusief gewone woon-fauteuils. Spijkerhard maar met een goede ondersteuning in de rug en stevige zijwangen. Hierdoor zit je wel "vast" in je stoel, dit vind ik prettig, maar heb al eens wat mensen gehoord die dit minder prettig vinden.
Bij mijn vorige werkgever had ik geen keus qua type leaseauto ( 3 polo's gereden ), maar hier heb ik nu gekozen voor een Fiat Punto met sportstoelen. Beslist niet onaardig, maar lang niet zo goed als de Golf stoelen. Volgens de dealer omdat ze bij Fiat rekening houden met zowel kleinere als langere mensen, en daarom wat zachtere stoelen hebben.
Ben wel benieuwd hoe moderne VW sportstoelen zitten.
Ik rijd zowel toen als nu ongeveer 220-250 KM per dag.

Verwijderd

Een auto met leren stoelen is mij altijd het beste bevallen. Dat is soms even zoeken maar er worden toch genoeg aangeboden.

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 19:04
Verwijderd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:54:
Een auto met leren stoelen is mij altijd het beste bevallen. Dat is soms even zoeken maar er worden toch genoeg aangeboden.
Serieus? Je maakt een account aan vandaag en reageert op een topic van 2012, dan heb je wel ver teruggezocht :+

Sterker nog @HTT-Thalan rijd veel op de motor sinds een paar jaar :)

Gamertag: timmie271

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Een kick als deze is inderdaad niet nodig. Dit topic doe ik op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.