Of de monitoring positief of storend werkt is afhankelijk van wat de werkgever ermee doet. Gelukkig zijn ze niet zo gek als het bedrijf waar ik als student order picking deed, daar hebben ze een ploegbaas buitengegooid wegens het checken van een privé mailbox.
Tijdens het gesprek wordt het gesprek en wat er op het scherm gebeurd door software zoals NICE opgenomen.
- Supervisors kunnen inderdaad realtime eventjes checken waarom een bepaald gesprek ver boven het gemiddelde gespreksduur uitloopt. Dan weten ze bv dat je een erg lastig klant aan de lijn hebt en hebben begrip ervoor.
- Als een klant een klacht indient, dan kan het gesprek beluisterd worden. Meestal is het gesprek in orde en we lachen met die stomme klant. Klanten hebben meestal irrationele eisen en verwachten dat we de win-button hebben om alles in 1 klap op te lossen. Klantentevredenheid is geen goede parameter voor het bepalen of je de job goed doet.
- Wekelijks kan een gesprek beluisterd worden om te checken hoeverre het aan de normen voldoet en je krijgt feedback.
Monitoring is voor een callcenter de enige methode omdat het eindproduct dat je levert in het gesprek zit en je werk op het scherm.
Het is daar bulk/massaproductie dat je gemakkelijk kan kwantificeren en in statistieken gieten. Je hebt daar als een geen-middelbare-schooldiploma-vereist werknemer praktisch geen verantwoordelijkheden in klantentevredenheid en moet je enkel aan de stats/procedures houden. Als het beleid is om de klanten zoveel en zo snel mogelijk van de lijn te smijten is, dan is dat je job. Ze geven zelfs training in het eraf smijten van (lastig) klanten. Ik zie het zoals je kill/death-ratio, raakkans,... in een first-person-shooter moet bijhouden.
Het is geen programmeur die je kan beoordelen aan de hand van de geleverde code/applicatie en moeilijk kan kwantificeren. Het heeft weinig zin om het gemiddelde aantal minuten voor het schrijven van een klasse bij te houden. Zoiets zou ontwijkgedrag uitlokken, 1 klasse in meerdere klassen opdelen en dit wil je niet altijd. De callcenter (waar ik tijdelijk werk) wordt betaald per gesprek en als je dezelfde klant 3 keer terug laat bellen om je eigen gemiddelde aantal minuten per gesprek laag te houden, dan heeft de klant 4x moeten bellen en 4x omzet. Bij de statshoeren heerst een andere bedrijfscultuur dan in jobs die je niet zomaar in stats kan gieten.