MacBook Pro mid 2010 problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Ik heb wat problemen met mn MacBook Pro 15"i5 A1286. Heb vandaag 8GB ram besteld. Dit is 1333Mhz. MacBook kan achteraf maar tot 1066mhz. Werkt het dan wel?
En ik wil Lion opnieuw installeren. Dat moet geloof ik via de recovery partitie. Dus ik hield option in tijdens het booten, maar het werkt niet... Hij start gewoon door in OSX?

Tips?

Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 18:16
Geheugen gaat gewoon werken (ervan uitgaande dat je voor de rest wel goede hebt besteld :+)
Heb je de option key meteen ingedrukt? Waarschijnlijk was je te laat.. Je kunt ook even hier kijken en het zo doen ;)

Overigens zijn jou vragen beide binnen 2 seconden te vinden op Google. Kost je nog minder moeite dan een topic openen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 11:16
Geheugen klokt als het goed is automatisch terug naar 1066! Om Lion te recoveren moet je de Alt toets bij het aanzetten van het apparaat net zo lang ingedrukt houden tot hij met het recoveryscherm komt!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meh, da me de alt key werk niet.. Probeer het al de hele avond..

Overigens reageren de T,G,B,5 en - niet. dat doe ik dus me een virtueel keyboard. Soms lukt dat niet helemaal, waardoor er rare zinnen komen!:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Om in de recoverymode te komen moet je bij het opstarten CMD+R ingedrukt houden tot je in de Apple logo ziet, met de ALT knop kan dit ook maar dan kom je in een keuze menu met CMD+R kom je rechtstreeks in de recoverymode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangnl
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Ik had ook 1333 in m'n MBP mid 2010 13 inch gedaan maar deze leek het ook goed te doen maar startte vaak niet door. Naderhand 1066 erin gedaan en hij werkt als een zonnetje samen met Seagate 750gb hybrid schijfje (binnen 10sec OSX lion gestart :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 11:16
Mandera schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:08:
Geheugen klokt als het goed is automatisch terug naar 1066! Om Lion te recoveren moet je de Alt toets bij het aanzetten van het apparaat net zo lang ingedrukt houden tot hij met het recoveryscherm komt!

Succes!
Hang er eens een usb toetsenbord aan voor de gein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
bangnl schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 11:38:
Ik had ook 1333 in m'n MBP mid 2010 13 inch gedaan maar deze leek het ook goed te doen maar startte vaak niet door. Naderhand 1066 erin gedaan en hij werkt als een zonnetje samen met Seagate 750gb hybrid schijfje (binnen 10sec OSX lion gestart :) )
Dit hoeft niet per se aan het feit dat liggen dat dat geheugen op max 1333MHz kon draaien. MBP's zijn gewoon erg kieskeurig qua geheugen, geen idee waar het aan ligt, maar sommige reepjes slikt hij wel en sommige niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Haazzz schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 12:44:
[...]

Dit hoeft niet per se aan het feit dat liggen dat dat geheugen op max 1333MHz kon draaien. MBP's zijn gewoon erg kieskeurig qua geheugen, geen idee waar het aan ligt, maar sommige reepjes slikt hij wel en sommige niet 8)7
Maar dat zijn 13" MBP in 10 sec op start komt toch puur door de hybride schijf? Of heeft RAM geheugen hier ook grote invloed op?

M'n 15" MBP met OCZ Vertex 3 240GB boot 17 sec. Ik heb er 8GB 1333MHz Corsair mem in gezet die prima werkt, ik heb nog geen problemen gehad. Maar met andere/betere mem reepjes kan ik nog een paar seconden van die 17 af snoepen?
Niet dat dat zo belangrijk is, maar lijkt me toch interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
Scirocco schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:01:
[...]

Maar dat zijn 13" MBP in 10 sec op start komt toch puur door de hybride schijf? Of heeft RAM geheugen hier ook grote invloed op?

M'n 15" MBP met OCZ Vertex 3 240GB boot 17 sec. Ik heb er 8GB 1333MHz Corsair mem in gezet die prima werkt, ik heb nog geen problemen gehad. Maar met andere/betere mem reepjes kan ik nog een paar seconden van die 17 af snoepen?
Niet dat dat zo belangrijk is, maar lijkt me toch interessant.
Geheugen heeft geen invloed op de boot time. HDD is de bottleneck daar ;) Maar hoe vaak moet jou MBP booten? Ik zet mijne bijna nooit uit, gewoon dichtklappen en zodra ik m weer nodig had binnen een paar seconden ready to go :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Haazzz schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:05:
[...]

Geheugen heeft geen invloed op de boot time. HDD is de bottleneck daar ;) Maar hoe vaak moet jou MBP booten? Ik zet mijne bijna nooit uit, gewoon dichtklappen en zodra ik m weer nodig had binnen een paar seconden ready to go :)
haha bottleneck? 10 sec lijkt me aardig snel als het geen SSD is? Ik vraag me dan af waarom m'n nieuwere 15" dan niet zo snel kan zijn :9
Tja, ik zet hem ongeveer 4 keer per week uit. Lijkt me ook beter voor de batterij om m af en toe even 'rust' te geven. (ookal verbruikt hij amper energie in slaapstand)
Dan laad ik m op tot 100% en zet m een nacht uit.
Boot tijd boeit me verder ook niet heel veel, ik vind die 17 seconde vaak al snel. Als ik m aan zet en nog even iets uit mn tas pak, is hij al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangnl
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Offtopic: Hij is nog vrij clean qua progjes maar daar zal waarschijnlijk wel snel verandering gebracht worden in die 10 sec. ;(

[ Voor 4% gewijzigd door bangnl op 02-02-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
Scirocco schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:10:
[...]

haha bottleneck? 10 sec lijkt me aardig snel als het geen SSD is? Ik vraag me dan af waarom m'n nieuwere 15" dan niet zo snel kan zijn :9
Tja, ik zet hem ongeveer 4 keer per week uit. Lijkt me ook beter voor de batterij om m af en toe even 'rust' te geven. (ookal verbruikt hij amper energie in slaapstand)
Dan laad ik m op tot 100% en zet m een nacht uit.
Boot tijd boeit me verder ook niet heel veel, ik vind die 17 seconde vaak al snel. Als ik m aan zet en nog even iets uit mn tas pak, is hij al klaar.
Ja, bottleneck ja. 10 seconden is wel snel, maar als de HDD/SSD nog sneller zou zijn, zou de boot time ook nog meer dalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk wel gelukt! Idd met een extern toetsenbord, CMD+R. ALT werkt nog niet:). Thanks iig, de 8GB wordt ook herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meh.. Wou vandaag Windows 7 installeren met Bootcamp, maar hij doet moeilijk. Hij start meteen door in Windows, en loopt constant vast bij het opstarten. In OSX kom ik helemaal niet, en de CD is niet te ejecten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat komt omdat hij altijd de laatste gekozen bootdevice pakt. Zo'n partitie waar OS X of Windows op staat is dan ook een bootdevice. Je zult de option toets ingedrukt moeten houden bij het opstarten van de Mac, dan kun je kiezen welke van de 2 je wilt nemen. Als je dit allemaal te lastig is dan moet je eens naar virtualisatie in de vorm van VMware Fusion, Parallels Desktop for Mac en Oracle Virtualbox gaan kijken. Dan blijf je binnen OS X en kun je toch over iets als Windows beschikken. Met de zoekfunctie hier vindt je er inmiddels wel genoeg over.

CD ejecten is simpelweg de muisknop ingedrukt houden als je de Mac start. Er zijn wat andere methoden die bij een Google search naar boven komen drijven.

Btw, bij het opstarten zijn er veel meer factoren die een rol spelen en de bottleneck zullen zijn dan alleen de hdd. De EFI, bootdevice, profiel, kernel extensions, etc. zijn ook zaken die grote invloed kunnen uitoefenen op hoe snel een systeem gebruiksklaar is (wat velen bedoelen met opstarten). Met alleen een ssd wordt het er niet direct heel veel sneller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ALT werkt niet.. Dan gebeurd er niks. Ik ga vanmiddag wel even langs Xando.. Kijken of die me kunnen helpen..
Pagina: 1