• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik heb mijn moederbord en psu vervangen en loop tegen het volgende probleem aan. Als ik de pc aan zet blijf ik in het eerste scherm hangen en krijg ik de melding "CPU Fan error, press f1 to enter setup" Ik kom dan in de BIOS terecht waar de fan rood gemarkeerd staat. Hij draait niet sneller dan 500 rpm. Eigenlijk wordt er geen fan gedetecteerd enkel de rpm. Lekker stil maar niet de bedoeling wanneer ik een spel opstart ofzo.

De temperatuur van de cpu ziet er vrij normaal uit. 28 / 30 graden gemiddeld. Ik heb een scythe mugen 3 en die heeft voorheen gewoon prima gewerkt. Het lijkt me frappant dat deze defect is of verkeerd geïnstalleerd is aangezien de temperatuur normaal er uit ziet. Hij is gewoon aangesloten op cpu_fan aansluiting op het moederbord dus dat kan het probleem ook niet zijn.

In windows kan ik de rpm niet aanpassen via speedfan wat voorheen wel kon op m'n oude mobo.

Iemand een idee ? Ik hoor ze graag.

Specs :

- i5 2500k @ stock (nog niet aangepast)
- Asus SABERTOOTH P67 B3
- HD 7970
- Corsair HX850w
-8GB 1600 werkgeheugen.
-256 GB SSD

• Olivierdc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-02-2025
Heb je misschien nog een secundaire cpu_fan aansluiting? Misschien kan het daar aan liggen.
Heb je geprobeerd een andere fan aan te sluiten op dezelfde aansluiting? Misschien geeft dit een ander resultaat.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Kom je uiteindelijk wel in windows? Kijk ff of er niet wat stof op de fan zit oid. Als je gewoon in windows komt draai eens een stresstest terwijl je goed op de temps let. Ook kan je proberen je BIOS te updaten

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Waarschijnlijk heb je een grote cpu-fan die langzaam spint of iig langzam start. Heb ik ook gehad met mijn Asus Formula V. Eenmaal in de bios kunt je de 'press F1 key' melding uitschakelen (mogelijk een biosupdate voor nodig), dan start die gewoon door in het vervolg. De cpu-fan error zal echter niet verdwijnen, maar gewoon worden genegeerd.

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@Olivierdc
Zover ik kan zien is er maar 1 cpu_fan aansluiting.

@beatboxx
Ja, ik kan de melding uiteindelijk gewoon negeren.

@sjaak_banaan
Heb de stock koeler er op geprobeerd en deze lijkt wel herkend te worden. Ik kan natuurlijk de mugen 3 terug zetten maar dan kan ik zelf de fan speed niet aanpassen in speedfan ofzo omdat hij dan niet herkent wordt. Aangezien ik mijn cpu wil overclocken is het wel van belang dat ik de mugen 3 kan gebruiken. Bios heb ik ook een update gegeven. Geen resultaat helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruffzz op 01-02-2012 21:28 ]

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 11:20

yzx

Ruffzz schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:27:
.

@sjaak_banaan
Heb de stock koeler er op geprobeerd en deze lijkt wel herkend te worden. Ik kan natuurlijk de mugen 3 terug zetten maar dan kan ik zelf de fan speed niet aanpassen in speedfan ofzo omdat hij dan niet herkent wordt. Aangezien ik mijn cpu wil overclocken is het wel van belang dat ik de mugen 3 kan gebruiken. Bios heb ik ook een update gegeven. Geen resultaat helaas.
Dont worry :P ik heb die error ook op mijn bordje ( crosshair IV ) en mijn Mugen 2 gaat volop in de toeren als dat nodig is ;) gewoon die error op ignore zetten

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
In het Bios kun je de minimale speed op 200 rpm zetten voor notificaties,
Ook Bios update helpt (version 2103)
Gebruik AI Suite om de fanspeed aan te passen in windows.

Heb hetzelfde probleem gehad.
Pagina: 1