Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-02 15:06
Hoi allemaal,

Ik post hier helemaal niet omdat ik nog niet op Google heb gezocht. Ik ben werkelijk ten einde raad.
Laatst heb ik me een nieuw systeem in elkaar gestoken, de behuizing hiervan is de NZXT Phantom. Het punt is nu dat soms wanneer ik vanboven een USB sleutel wil aansluiten, het volledige systeem blijft hangen, gewoon door aanraking van de poort.

Het wordt nog eigenaardiger, er is een usb 2.0 en een usb 3.0 poort die elk apart lopen (kabel) en ze vertonen allebei hetzelfde probleem. Bij de rest van de aansluitingen op het moederbord heb ik geen enkel probleem. Alsook meerdere externe harde schijven en usb sleutels gebruikt om het probleem te achterhalen.

Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen hoe handig die voorste usb poorten zijn als je continu data loopt mee te nemen met meerdere externe harde schijven.

Hoop snel reactie van jullie te krijgen!

Alvast bedankt,
Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt als een aarde probleem, hangt je pc aan een geaarde wandcontactdoos? Kijk eens goed na of er ergens sluiting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Pc is perfect geaard, het zou al aan de rest van de bedrading van het huis moeten liggen als die hem zou zijn. Er liggen ook nergens kabels bloot dus die kunnen ook geen kortsluiting veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Is het stopcontact zelf wel geaard? Ik heb verschillende stopcontacten in huis die de pinnetjes wel hebben, maar waarvan er geen kabel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Zit op een zolderkamer die een jaar geleden is verbouwt, er is toen controle geweest op de bedrading. Ik veronderstel dat dit dus wel in orde zou moeten zijn. Is het tegenwoordig niet verplicht je kabels te aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen bij nieuwe installaties of wijzigingen en verbouwingen, verder is aarde zonder meer verplicht in zogenaamde natte ruimtes (keuken,badkamer). Aangezien beide poorten bij jou dit euvel vertonen denk ik dat er iets mis is met de behuizing. Je geeft zelf aan dat de andere poorten prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbeer
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 16:02
Als je een plaats weet in huis waar de aarding zeker in orde is, kan je van daaruit met een verlengkabel de aarde tot aan de computer brengen. Eventueel kan je met een multimeter dan doormeten of de aarding is aangesloten.

Ik denk zelf eerder aan slechte contacten. Een probleem dat zich 'soms' voordoet is meestal te wijten aan slecht contact. Kijk eens achteraan de USB connector van de kast, zitten elektrische delen gevaarlijk dicht bij elkaar? Kijk eens in de aansluiting zelf, nergens een draadje, vuiltje dat kan geleiden of iets dergelijks waardoor verkeerd contact kan optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
@pbeer, het aansluiten op een stopcontact ga ik zeker eens proberen.

Vandaag heb ik echter ontdekt dat het probleem eigenaardiger en eigenaardiger wordt. Ik heb continu gedaan wat mijn pc constant doet freezen bij de usb poortjes van de boot tot ik ben aangemeld. Het gene ik ontdekte wat dat mijn pc nooit freezde bij de boot, enkel in windows.

Ik heb ondertussen ook al raad gevraagd aan mijn docent met meer dan 30 jaar ervaring, zelfs die keek met grote ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 20:36
Probeerseltjes die me even snel te binnen schieten:

Zijn de moederbord drivers allemaal goed geinstalleerd?
Check eens in je bios of je onboard usb/sata whatever adapters kunt aan of uitzetten? Zet ze allemaal eens aan?
Controleer de pinvolgorde van de moederbordheader met die van de kast? Zitten ze op de juiste plek en niet gespiegeld of iets dergelijks? (en dus niet alleen de kleuren controleren, maar kijk of de aansluiting op je front usb (kast-side dus) ook een layout-schemaatje heeft en vergelijken de pinout dan? Probeer eventueel een ander apparaat aan te sluiten op de header (een oud cardreadertje ofzo?)

Succes! Het klinkt wel behoorlijk apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08 21:24

-36-

Trust me. I'm an amateur

In de bios legacy ondersteuning uitzetten valt te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Als dit niet gebeurt als je iets aan de usb-poorten op het moederbord zelf aan sluit zit er hoogstwaarschijnlijk iets fout tussen moederbord en dock (mogelijk stekker verkeerd om in moederbord gestoken?).
Kun je het dock uit de kast halen en dan aansluiten? (ivm vals contact)
Als je een usbstick insteekt en dan de pc aan zet, wat gebeurt er dan? (werkt die?)
Heb je een ander dock ter beschikking wat je tijdelijk kunt aansluiten? (om te testen of het aan het dock zelf of het moederbord ligt.)
Gebeurt dit ook als je een ander OS draait (bijv. linux live-cd)?

Aarde van een stopcontact kun je testen met een multimeter (voltage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Ander stopcontact geprobeert, hieraan ligt het niet, nog steeds hetzelfde.
Andere OS heb ik nog niet geprobeert, dat is dan iets voor straks als ik thuis ben.
Momenteel ben ik er wel 100% zeker van dat mijn MB nergens anders contact maakt met de behuizing.
Een andere dock om het te proberen heb ik niet.

Maar om even terug uit te wijzen: beide usb poorten lopen volledig apart elkaar af naar het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olivierdc schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:08:
Ander stopcontact geprobeert, hieraan ligt het niet, nog steeds hetzelfde.
Andere OS heb ik nog niet geprobeert, dat is dan iets voor straks als ik thuis ben.
Momenteel ben ik er wel 100% zeker van dat mijn MB nergens anders contact maakt met de behuizing.
Een andere dock om het te proberen heb ik niet.

Maar om even terug uit te wijzen: beide usb poorten lopen volledig apart elkaar af naar het moederbord.
Vandaar mijn idee dat het probleem in de behuizing zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je geen andere USB hub op de USB headers aansluiten om het uit te sluiten? Zit niet veel ander op volgens mij..

zn ding:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/9000_9999/9900/9930/9930/993076_LB_00_FB.EPS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Heb nog wel een oude kast staan, kan het daar eventueel eens mee proberen. Hoewel ik steeds meer en meer begin te denken dat het aan mijn OS ligt, maar heb Windows nog nooit weten freezen bij de aanraking van een USB poort eerlijk gezegd. Spijtig genoeg vond ik ook niets in mijn EFI BIOS dat me kon verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nog andere problemen dan die je niet genoemd hebt? En heb je wel de USB2 poort op de USB2 header aangesloten etc. en niet per ongeluk op de front panel audio of USB3.0 aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
even een paar foto's om het wat duidelijker te maken:
Afbeeldingslocatie: http://img337.imageshack.us/img337/5533/dsc0182dc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img708.imageshack.us/img708/6220/dsc0181me.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img856.imageshack.us/img856/3311/dsc0180dp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/6339/dsc0179l.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door Olivierdc op 04-02-2012 14:40 . Reden: Moeite met de foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-08 20:56
Dit probleem komt me bekend voor: ik heb regelmatig hetzelfde. Maar dan wel met een Asrock 890GM Pro3 moederbord in een CM 690 II Advanced kast en Linux.
Ik kan het freezen/rebooten van mijn systeem voorkomen door eerst even mezelf te ontladen door de CV-radiator of een ander geaard ding aan te raken. Vanwege deze workaround heb ik nog niet verder gekeken, maar het klinkt toch zeker wel als een slechte ESD-beveiliging op de USB poorten.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carp2012
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:46
Toevallig vandaag mee bezig.
Ik heb ook een coolermaster 690 ll advanced kast en het voorlopig kunnen verhelpen door het stekkertje van
de reset switch uit het moederbord te trekken.
Tot nu toe geen last meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Bedankt voor bovenstaande reacties, ik denk dat deze me toch al een heel eind verder gaan helpen.
Ga in de loop van de avond het elektrisch ontladen even proberen.
Moest dat niet helpen gaat morgen de reset switch eraan moeten geloven. De ESD-beveiliging daarin tegen, kan ik daar zelf iets aan veranderen of ga ik mogen wachten op een flash-bios update van de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-08 20:56
ESD beveiliging kan alleen in hardware. Simpel gezegd moet een elektrisch schakelingetje de ladings-piek die je (zeker als je met dit vriesweer met rubber schoenzolen op een wollen vloerbedekking loopt te sloffen) op de contactjes van de USB poort zet, netjes afleiden naar de geaarde delen van je systeem. Of anders via een galvanische scheiding voorkomen dat gevoelige delen van de hardware beinvloed worden. Een software update zou in theorie wel de tolerantie voor spanningspiekjes kunnen verhogen, maar dat lijkt me niet aan de orde.

[ Voor 11% gewijzigd door avdongen op 06-02-2012 22:29 ]

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Toeval wil nu dat ik een tapijte bekleding heb op mijn kamer en mijn schoenen pas uit doe bij het slapen gaan. Dat zou het misschien echt wel eens kunnen zijn want heb er niet altijd last van gehad. Gisteren allesinds begonnen met het elektrisch ontladen, tot nu toe een bevredigend resultaat. Vanavond nog eens proef draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08 08:36

WoBBeL

*zwaai*

Herkenbaar, zelf ook met mijn PC. Hij wil ook wel eens rebooten zodra er ook maar iets contact maakt met de front USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
en heb jij het kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Avdongen heeft me blijbaar goed geholpen! Net als de rest natuurlijk maar zijn oplossing bleek efficiënt, al reeds 3 dagen geen last meer van een pc die blijft hangen bij het inpluggen van mijn USB sleutel. Sta wel eerst als een raar iemand over de mesh van mijn kast te wrijven maar enfin. Heel erg bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08 08:36

WoBBeL

*zwaai*

Ah, heel logisch ook :P
Pagina: 1