Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:05
Per 1-1-2012 is er een nieuwe vakantiedagenregeling van toepassing. Kort samengevat houdt dit in, dat vakantiedagen niet meer 5 jaar, maar nog maar 6 maanden na het jaar van waar ze komen, vervallen. Oftewel, de vakantiedagen van 2012, vervallen per 1 juli 2013. Vervallen wil dus zeggen 'foetsie', niet uitbetalen, maar gewoon weg.

Nu wil ik met mijn werkgever om de tafel gaan zitten, om een persoonlijke regeling te maken. Op het project waar (waarschijnlijk) nog het hele jaar zit, is het behoorlijk druk, en mijn dagen ga ik niet op krijgen. Gezien het feit dat ik ook nog 340u van de jaren hiervoor meesleep, ga ik op 1 juli 2013 een hoop over hebben. Totaal heb ik nu 340+160 (van 2012) = 500u.
Nu kan ik:
1. Toch alles gaan opnemen (nee, dan worden er mensen blij, als ik 500u opneem...)
2. Ontslag nemen voor 1 juli 2013. Klinkt drastisch, maar dan worden ze ineens wel uitbetaald. Gaat me persoonlijk een brug te ver. Wel twee te ver.
3. Een nieuwe persoonlijke regeling afspreken. Ik wil ze gewoon weer 5 jaar geldig hebben.

Weet iemand in hoeverre er in de wet ruimte is voor persoonlijke afspraken, of is van de verjaar periode van 6 maanden niet af te wijken?

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Is er trouwens een rede dat je zoveel dagen mee wil nemen?

Sommige CAO's hebben een soort lief&leed clausule waardoor je als het ware dagen kan sparen voor extra verlof bij geboorte van je kind bv (Als vader krijg je namelijk wel 2 dagen wettelijk gezien)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
Tja, een rede om het mee te slepen, nee, 't is gewoon door de jaren opgebouwd door vakantiedagen/tijd-voor-tijd door overwerk, dus de omzet hiervoor hebben ze al gehad.
Ik wil wel graag de ruimte hebben om in 2013/14/15 langere tijd verlof op te nemen (bijvoorbeeld 2 maanden op vakantie), maar concreet is dat nog niet.

CAO hebben we overigens niet, ik ben ICTer bij een grote(re) detacheerder.

[ Voor 18% gewijzigd door Wallie op 01-02-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afspraken maken kan natuurlijk altijd, maar ik geef je de volgende overdenkingen.

- Je hebt de rust nodig, zeker als je op een druk project langdurig bent ingezet. Geloof me, daar kom je vanzelf achter.
- Zodra je inzet op het project om wat voor reden niet wordt verlengd is je baas genegen om je je verlof op te laten nemen. Dat kan dus op een tijdstip zijn dat je het liever niet opneemt. Weigeren kan natuurlijk, maar dit leidt nooit tot een betere arbeidssituatie.
- Reken de uren eens om naar geld en vraag je af: Waarom gebruik ik mijn werkgever als bank? Staat mijn geld daar veiliger dan bij een bank? Is er een garantieregeling?

Zoals gezegd, denk er eens logisch over na. Dat het druk is op jouw project kan nooit een reden zijn om geen vrij te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Wallie schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:34:
Gezien het feit dat ik ook nog 340u van de jaren hiervoor meesleep, ga ik op 1 juli 2013 een hoop over hebben. Totaal heb ik nu 340+160 (van 2012) = 500u.
Nu kan ik:
1. Toch alles gaan opnemen (nee, dan worden er mensen blij, als ik 500u opneem...)
2. Ontslag nemen voor 1 juli 2013. Klinkt drastisch, maar dan worden ze ineens wel uitbetaald. Gaat me persoonlijk een brug te ver. Wel twee te ver.
3. Een nieuwe persoonlijke regeling afspreken. Ik wil ze gewoon weer 5 jaar geldig hebben.

Weet iemand in hoeverre er in de wet ruimte is voor persoonlijke afspraken, of is van de verjaar periode van 6 maanden niet af te wijken?
Bij mij is het zo dat vakantieuren -voor de duidelijkheid, wettelijke vakantieuren - welke voor 1-1-2012 opgebouwd zijn de oude vervaltermijn behouden. Vakantieuren die ik vanaf 1-1-2012 opbouw hebben wel de nieuwe vervaltermijn. In mijn HR systeem hier staan deze ook apart geregistreerd.

Ook is het mogelijk om uren om te zetten in een "verlof-á-la-carte" opbouw die ook langer geldig blijft. Maar de preciese regels, en of dit bedrijfsspecifiek is, heb ik geen zicht op.

Kortom: ik zou eerst even nagaan of je opbouw voor 1-1-2012 inderdaad ook op 1 juli 2013 vervalt. Zo ja, nagaan of dit wel klopt en het niet apart bijgehouden moet worden. Zo niet, dan in eerste instantie je alleen druk maken over het opmaken van de uren van 2012.

Ten tweede kan je misschien nagaan of je je wettelijke vakantieuren in een ander potje kan overbrengen waardoor ze later opneembaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Verlofdagen van vóór dit jaar vallen nog onder de oude regeling. Bedenk wel dat de wet alleen spreekt over de wettelijke dagen, de rest zal via je werkgever moeten zijn geregeld.

Hetgeen je wilt gaan doen is eigenlijk precies waarom de wet is aangepast. Opsparen voor een bepaald doel is leuk maar men verwacht kennelijk dat je gedurende het jaar nu en dan wat vrij neemt om oa te rusten.

Bottomline is dat je veel zaken met je werkgever kunt afspreken zolang ze je rechten maar niet aantasten. Een werkgever kan bij fulltime nml nooit zeggen dat je maar 10 vakantiedagen hebt in een heel jaar. Wil je er echter 100 overeenkomen, dan kan dat prima. Je kan per AO zelfs overeenkomen dat je ze alle 100 mee mag nemen naar een volgend jaar. Voor de wet is dat geen probleem.
Kortom wat je wilt zou in overleg prima moeten kunnen. De wet is niet heilig in die nieuwe 6 maanden regel. Het staat jou en je werkgever vrij daar in positieve zin voor de werknemer van af te wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe regeling heeft betrekking op de wettelijke verplichte verlofdagen. Dit is 4x het aantal dagen dat je werkt in de week. Bij een 40-urig dienstverband zijn er dat dus 20. Overige verlofdagen vallen buiten deze nieuwe wetgeving. Bovenwettelijke verlofdagen houden hun termijn van 5 jaar (of anders indien afgesproken met de werkgever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
Even voor de duidelijkheid: ik heb er zelf absoluut geen problemen mee om een tijdje harder op een project te moeten werken. Als er maar weer een periode van rust achter komt. Is dit pas na de 1,5 jaar dat die de dagen geldig zijn, ok, mij best.

De nieuwe regeling dwingt me nu min of meer een beetje een lange vinger naar een projectleider te gaan trekken, zeker naar mate 1 juli nadert. Dit is iets wat ik niet wil, en wil daar ook zelf flexibel in blijven. Daarbij komt ook, dat ook mijn vriendin dan maar even vrij moet kunnen nemen, en die kan dat ook niet altijd. Dus om nou maar in juni 2 weken vrij te gaan nemen, in m'n eentje, en thuis een beetje te gaan zitten sokken nummeren, en zo een project frustreren, lijkt me compleet de plank mis slaan.

Ik snap best dat dit voor veel beroepen beter is, om zo mensen te dwingen rust te nemen, maar als mensen het anders willen regelen, moet daar ook ruimte voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Die 340 uur zijn nog 5 jaar geldig, de 160 enkel 1,5 jaar. Dat is als je fulltime werkt, zo niet dan is een deel van de 160 bovenwettelijk en blijft dat gedeelte ook 5 jaar behouden.

Dus je enige 'probleem' is de 20 dagen plus het deel wat al 4-5 jaar in de wacht staat en de einddatum nadert. De rest kun je probleemloos bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Wat Myrdreon hierboven zegt.
Je enige 'zorg' is om je nieuwe wettelijke vakantie uren voor 1-7-2013 op te maken (= 160 uur bij 40u werkweek). Je oude uren (340 u) hebben nog oude geldigheid van 5 jaar. Is er geen optie om je oude uren uit te laten betalen? Bij ons kan je als je wilt gewoon je uren uit laten betalen. Ik zou met je werkgever zeker om de tafel zitten. Alleen wat jij voorstelt kan niet, dus dat je uren alsnog 5 jaar meegaan, want het is wettelijk vastgesteld dat ze maar 1,5 jaar geldig zijn nu. Wat je wel zou kunnen bespreken is uitbetalen van uren, of standaard 1 dag in de week vrij, o.i.d.. Maar ik zie niet waar je je zorgen om maakt, 160 uur = 4 weken = naar mijn mening minimale vakantie per jaar dat een persoon nodig heeft (juist voor een persoon die het druk heeft). Ze kunnen heus wel zonder je 4 weken in het jaar. Die andere 340 gewoon ieder jaar een deel van opmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door shenr op 01-02-2012 18:20 ]

Pagina: 1