Hoe boxen aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.016 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01-2023
Hoi ik heb 2 nieuwe boxen gekocht.
Hier zitten 2 aansluitingen op (2x rood 2x zwart) Kan ze dus dubbel aansluiten.
Nu heb ik 1 kabel van de versterker naar een box en bij de box zelf een draad die ik verbind met de 2 andere aansluitingen.
Maakt het nog verschil uit wanneer ik 2 kabels van de versterker naar de box doe die ieder in een aansluiting gaan? Krijg ik dan beter geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveHam
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

HaveHam

I've done worse

Bi-wire heet die techniek en is helemaal wat de luisteraar wilt.
De ene vind het beter klinken en de andere niet.

Hier wat meer info betreffende het aansluiten.
http://www.avblog.nl/woordenboek/b/bi-wire/

Suspect: Id like to see a warrant?
Vic Mackey: Id like to see Anna Kournikova naked on a waterbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:06
Ik zou eerst achterhalen waarom er 2 keer 2 draden uit komen. Misschien dat er in jouw speakers losse woofers en tweeters zitten. Ik zou ze dan wel apart aansluiten om zo bepaalde filters in te stellen mits deze niet al in de speakers zelf zitten. Je wilt natuurlijk niet de bass door je tweeters horen en andersom de hoge tonen door je woofers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
Klopt... als ik er 1 aansluit hoor ik alleen de tweeter. Met de 2e aansluiting de andere 2 speakers. Maar die zitten nu dus via 1 kabel en dan bij de box door gelust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveHam
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

HaveHam

I've done worse

Kan je ons wat meer info geven betreffende de boxen?
Type?

Suspect: Id like to see a warrant?
Vic Mackey: Id like to see Anna Kournikova naked on a waterbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Ik heb ook dit soort bi-wiring aansluitingen op mijn boxen (Dali Grand Diva) en heb gewoon doorgelust van de ene aansluiting naar de andere. Ik had geen zin om extra kabels te leggen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
Bi ware zit niet op mijn versterker.
Ja de Magnat Vector 50.
HaveHam schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:29:
Kan je ons wat meer info geven betreffende de boxen?
Type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb weleens gehoord dat je (zonder filter) ook twee kabels uit de uitgang van je versterker kunt trekken. Dunne kabels naar de high input en dikke kabels naar de low output.
Mijn Tannoy zuilspeakers heb ik ze gewoon doorgelust, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of mij kan vertellen als het complete onzin is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
Ja ik wil idd ook gewoon weten of 2 aparte kabels verbetering geeft
timovd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:33:
Ik heb weleens gehoord dat je (zonder filter) ook twee kabels uit de uitgang van je versterker kunt trekken. Dunne kabels naar de high input en dikke kabels naar de low output.
Mijn Tannoy zuilspeakers heb ik ze gewoon doorgelust, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of mij kan vertellen als het complete onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
Uit de boxen zelf heb ik ook weinig bass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 23:05
Bi-wiring zal in de praktijk maar marginaal verschil opleveren (of helemaal niets); bi-amping kan (hoeft niet) wel een hoorbaar verschil opleveren. E.e.a. hangt ook weer af van de gebruikte amp.

Wat betreft weinig bas... tja, met de informatie die je nu geeft kan er van alles zijn:
- Frequentiebereik luidsprekers,
- combinatie versterker en luidsprekers
- plaatsing
- kamer akoestiek.
- zit positie
- en niet te vergeten de bron

[ Voor 3% gewijzigd door EricDH op 01-02-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij zijn er wel genoeg uitspraken gedaan en zijn de termen waar je naar op zoek bent nu wel bekend. Google zal je veel meer vertellen over Bi-Wire en Bi-Amp. Over de (on)zin van deze manier van aansluiten is op GoT ook al veel besproken. In dit topic mis ik toch wel de eigen inzet en het initiatief om zelf met toch wel belangrijke dingen aan te komen zoals het meteen noemen van het merk en type speakers dan wel versterker/receiver.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.