Ubuntu met dovecot - externe mail clients

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellion
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 13:16
Note: 3 dagen gelden had ik alleen nog op mijn opleiding gespeeld met linux, ik ben dus nog een absolute linux noob. Wees niet te hard voor me ;)

Als absolute noob heb ik na 3 volle dagen eindelijk een Ubuntu 10.04 server opgezet met apache, php, ftp en de hele rattaplan. Om het af te maken ben ik bezig met een mail server die me al een tijdje goed dwars probeert te liggen, mijn probleem:

- Als ik direct vanuit telnet localhost 25 een mail stuurt komt hij aan geen errors
- Als ik vanuit squirrelmail stuur (die op dezelfde server draait) komt hij aan geen errors
- Vanuit outlook zowel pop3 als imap op ssl (inlog) connectie kan hij niet "de server vinden" maar hij kan wel de server vinden om de mail op te halen (en dat doet hij ook goed)

error in log:
pop3-login <user> method plain <ip> <ip>, TLS
pop-login <user>: disconnected: log out top=0/0, retr=0/0, del=0/0, size =0

- Wanneer ik vanuit gmail mijn account als pop 3 over SSL en daarin aangeef dat de smtp server ook login nodig heeft (zelfde als mail ontvangen), dan komt het bericht aan binnen gmail maar ik krijg ik een bericht nagestuurd dat hij niet is aangekomen.

error in log:
554 5.7.1 <user>: Relay acces denied

Het mail systeem: postfix met postfixadmin, dovecot en saslauthd. Gebruik virtual mailbox vanuit een mysql database. Alles laatste versie.

Meer informatie nodig? Laat het aub weten, ik weet het echt niet meer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 08:29
Draait de server in je lokale netwerk of ergens extern ?

En als het extern is: welke internet provider heb je zelf ?
(Kan namelijk zijn dat deze poort 25 geblokkeerd heeft)

En kan je eens telnet vanaf je eigen PC proberen ?
(PuTTy heeft o.a. telnet client)

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellion
De server zelf een VPS bij transip

Mijn ISP Onsbrabantnet

Heb puttyTel gedownload en geprobeerd zowel op ip:25 and domain.tld:25 krijg ik "could not reach host" en "connection closed by remote host"

Ook even telnet domain.tld:110 geprobeerd krijg ik wel antwoord +OK DOvecot ready.

EDIT: opgezocht en dit gevonden:
Zonder een vast IP-adres is het niet mogelijk om met behulp van een andere mailserver (bijvoorbeeld een eigen mailserver) uw mail te versturen. (Poort 25 is afgesloten voor verkeer naar andere mailservers zodat minder hinder van spam wordt ondervonden).

Van de onsbrabantnet FAQ over mail

[ Voor 36% gewijzigd door Hellion op 01-02-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Weet niet of ik het nu goed snap, maar:
Je wil inloggen op je eigen mailserver om een e-mail de wijde wereld in te sturen?
In dat geval kan je de boel op je server misschien zo configureren dat je poort 587 ('submission') gebruikt voor het afgeven van je uitgaande post.

Bij mij:
Poort 25 ('SMTP') gebruikt m'n server voor het ontvangen van mail van andere mailservers;
Poort 587 ('Submission') gebruikt 'ie voor het aannemen van mijn uitgaande mail;
Poort 993 ('IMAPS') gebruikt 'ie om mijn mailclient met Dovecot te laten praten (secure IMAP);

Nou heb ik geen last van poort-25 blokkades, maar wellicht dat deze opzet voor jou een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellion
Nee, zou graag willen dat ik via een gmail/outlook email kan ontvangen (werkt) en ook verzenden (werkt niet).

Het verzenden zou dan via mijn mailserver moeten gaan. Als ik in de tail -f van mail.log doe zie ik dat er inderdaad een mail wordt klaargezet maar die wordt daarna verwijderd en een "Delivery to the following recipient failed permanently:" terug vanuit mijn server

Error waarmee hij hem dus eruit gooit is:
NOQEUE: reject: RCPT from <gmail server>: 544 5.7.1 <bla@hotmail.com>: relay acces denied (state 14)
Dit is dus als ik verstuur vanuit een eigen email adres

Voor de duidelijkheid :p
Gmail heeft mijn pop3 account -> verstuur mail via gmail met mijn email adres (een adres gemaakt op mijn server) naar bijv. een hotmail account -> komt op mijn server -> relay access denied -> foetsie

Vul ipv gmail outlook in en je hebt hetzelfde. Hoewel ik las dat outlook nog meer bugs heeft met timeouts etc.

Zal even inlezen over submission.

Edit; Zover ik nu ben is dat myhostname en mydestination niet goed zouden kunnen zijn in dovecot.conf of hij de domains niet goed uit de mysql DB kan lezen (naast misschien de port fails)

Update: Ok krijg geen relay error meer, de sasl authd permit waren verkeerd ingesteld Note to self: niet 's avonds als je moe bent werken

Het overgebleven probleem is dat Outlook niet een mail wil sturen om dat het voortijdig disconnect "Disconnected in idle" zowel in pop3 als imap met TLS

[ Voor 20% gewijzigd door Hellion op 01-02-2012 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 08:29
Probeer is om submission aan te zetten.
Dan kan je SMTP via poort 587 gebruiken.

http://www.faqforge.com/l...87-submission-in-postfix/

Heb namelijk min of meer hetzelfde probleem met Ziggo + Online, vps met mail server draaien ->
poort 25 bij ISP geblokkeerd, via submission (poort 587) werkt het perfect!

[ Voor 79% gewijzigd door richardboer op 01-02-2012 21:49 ]

Richard

Pagina: 1