Switch + Netgear WNR2000 + Printer niet gevonden door pc's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103281

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb hier een klein bedrijfsnetwerk en deze is als volgt:
  • 2 computers die bedraad vastzitten aan een switch die het volgende ip adres heeft: 192.168.1.254
  • 1 wifi router (netgear wnr2000) bedraad aan de switch met het ip adres: 192.168.2.1
Nu zit er een printer gekoppeld aan de netgear router, maar deze is niet te vinden door de 2 computers die gekoppeld zijn aan de switch. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze twee computers wel de printer gaan vinden. Als ik de netgear instel op 192.168.1.1 dan klapt hij er na verloop uit en gaat hij terug naar 10.0.0.1, omdat hij dan een conflict heeft.

Gister werkte alles tot een uur of 18:00 en toen klapte alles er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-04 09:29

TOYS

Zeg ik nie!!

Dat komt omdat je in 2 verschillende netwerken zit?

Waarom maak je de Router niet 192.168.1.1 en laat je die DHCP uit delen in het netwerk? Zet alles op DHCP en gaan met die banaan.

[ Voor 20% gewijzigd door TOYS op 01-02-2012 10:09 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 21:35

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Het is inderdaad niet zo heel vreemd dat ze elkaar niet vinden in een ander subnet, uiteraard afhankelijk van hoe je de subnet masks hebt ingesteld.

In de standaardsituatie 'kijkt' een computer op het netwerk alleen naar de ip adressen waarvan de eerste 3 blokken (192.168.1) gelijk zijn.

Tenzij er in de dhcp of handmatig een groter subnet mask is ingesteld zullen je computers de printer dus niet vinden.

De ideale oplossing is inderdaad om ervoor te zorgen dat ze alle drie in hetzelfde subnet terecht komen. Of dat nou 192.168.1.1/24 of 192.168.2.1/24 is maakt niet zoveel uit.

Als alternatief zou je op de computers het IP-adres handmatig kunnen instellen, en ervoor zorgen dat er als subnetmask niet 255.255.255.0 staat maar 255.255.0.0

[ Voor 67% gewijzigd door Tormbo op 01-02-2012 10:14 ]

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:41
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ga proberen het verhaal wat duidelijker te maken. Het gaat hier om een bedrijfsnetwerk en het is gewoon grof gezegd een puinhoop. Overal lopen draden en niets is goed aangesloten. Zondag ben ik tot half 2 s'nachts beziggeweest en toen bleek dat het isdn kastje in de meterkast kapot was. Die hebben we nu vervangen en maken we gebruik van zo'n kpn Experia Box. Nu hebben we internet op het netwerk dus daar willen we niet meer aankomen.

Van de experiabox gaat een lijn naar de switch. Op deze switch zitten de beveiligingscamera's aangesloten en dus ook de internet aansluiting. De twee computers in het kantoor staan ook rechtstreeks op de switch.

Een netgear WNr2000 wordt gebruikt voor de wifi verbinding. Gister kreeg ik eerst geen verbinding op de wifi router, aangezien er geen WAN was aangesloten. Ik heb toen een kabel van de switch gehaald en in de WAN gestoken, maar toen was het niet mogelijk om de twee vaste computers in het kantoor te vinden. Uiteindelijk heb ik een extra kabel van de switch naar de wifi router getrokken en deze op een lan poort gezet. Toen werkte het gehele netwerk perfect. Uiteindelijk werd ik rond 18:00 uur gebeld dat de printers het weer niet deden.

Vanmorgen zag ik dat de netgear wnr2000 weer naar zijn basis instelling was gegaan (10.0.0.1). Door al dat gezeur met de lan kabels heb ik nu de printers (SATO en een Brother) via usb op een van de computers geplaatst in het kantoor. De andere computer vindt de printers nu via het netwerk.

Maar via wifi is het nu dus niet mogelijk om de printer op de computers te vinden. Hoe kan ik dit het beste oplossen. Hieronder heb ik even een tekening gemaakt van de situatie hoop dat het helpt.

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/5746/tekening1.jpg

Het probleem is dat ik niets te maken heb gehad met de aanleg van de switch dus wat en hoe die precies werkt weet ik niet. Degene die dat heeft gedaan heeft het toen allemaal aan de praat gekregen maar toen de wifi router er tussen moest begon het gezeik weer. Een switch lijkt me ook geen probleem, alleen op de een of andere manier hebben de computers in het kantoor een vast ip adres, want die blijven op 192.168.1.79, maar als ik kijk bij verbindingen zie ik niet dat zij vast staan. Het liefst verplaats ik die naar de wifi router, maar dan denk ik dat de switch achter de wifi router moet worden aangesloten en niet achter de moden van kpn, of niet?

(Ps. ik weet best wel wat van computers, maar van netwerken echt niets daar kom ik nu wel achter!)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 103281 op 01-02-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 21:35

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Als ik je tekening goed lees heb je nu twee(2) verbindingen tussen je LAN switch en je Wifi switch/access point? Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Zoals eerder aangegeven, als je geen zin hebt om met de infrastructuur zelf aan de gang te gaan is het een optie om de IP's van de systemen handmatig in te stellen met een groter subnet bereik.

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Check de DHCP server eens op de Experiabox en op de Netgear router... Staan er niet 2 Dhcp servers aan die roet in het eten gooien?

In princiepe hoef je de WAN van de netgear niet aan te sluiten... Als je DHCP ergens anders vandaan komt hoef je alleen de LAN aansluiting te gebruiken. Dit functioneert dan als een switch.

Graag wil ik weten welk device DHCP uit deelt.
Wat voor switch is het? zitten hier Vlans op met verschillende netwerken voor bijvoorbeeld de camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Waarschijnlijk moet je dit doen:

Experia box DHCP, netwerk: 192.168.1.0/24, host IP 192.168.1.1
Switch: Layer-2 switching only
NetGear: DHCP uit, bridge mode aan, NAT uit

Verbinding tussen Netgear en Switch: 1x CAT5/6
Verbinding tussen Experiabox en SwitchL 1x CAT5/6

TOYS: kans is klein dat hier VLANs gebruikt worden, A: om dat er een experiabox is, B: om dat er geen dure switch in zo een klein netwerk zit (99% van de gevallen), C: om dat de netgear waarschijnlijk niet van DD-WRT is voorzien en dus samen met de Experiabox niks met VLANs kan doen. Dan zou er 1% kans zijn dat de switch dat wel kan en dat het ook gebruikt is. Maar dat vereist configuratie en gezien de setup van dit netwerk lijkt me niet dat de persoon in kwestie dat kan.

mvdam: 192.168.1.1 is waarschijnlijk niet in gebruik, want de Experiaboxen gaan vaak op netwerk.254 en netgear zit in 192.168.2.0/24

aimer32: dat je de printers niet kan zien komt door dat ze in een ander netwerk zitten. Netwerken zijn niet alleen fysiek, maar ook logisch, een adres uit 192.168.1.X is een netwerk dan een adres uit 192.168.2.X, en meestal loopt de communicatie met apparaten voor thuisgebruik niet zomaar tussen twee netwerken/subnets.

Wat je zou kunnen doen:

- Experiabox heeft waarschijnlijk geen optie om NAT of DHCP uit te zetten. Dan kan je dus beter niet een ander apparaat NAT of DHCP laten doen, gezien je dan gewoon een kutsituatie krijgt in je netwerk. Als je NAT/DHCP wel kan uit zetten: Experiabox in bridge mode zetten.

- WNDR van Netgear: Alles uit zetten, behalve Wifi, de WAN poort op het apparaat NIET gebruiken. Geen NAT, geen DHCP, geen wat dan ook.

- Behalve als je weet wat je doet, niet VLANs instellen en switch dingen laten doen.

Extra: Als je Experiabox wel in Bridge kan, zou ik aanraden om bijv. een PC met pfSense er op te zetten, met 2 netwerkkaarten. Veel stabielere NAT/DHCP/Firewall combinatie, meer opties voor filtering als je ze nodig hebt, meer opties voor tracken wat er in je netwerk gebeurt als je het nodig hebt.

Extra2: In welk deel van NL zit je?

[ Voor 26% gewijzigd door johnkeates op 01-02-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Ik ging er meer van uit dat het mogelijk was vanwege de camera's. Misschien is deze switch juist geplaats om scheidingen in het netwerk te maken. Je hoeft dus niets met de Vlan tagging te doen maar voor de veiligheid en een aparte DHCP van de camera's zou je dus een simpele layer2 switch kunnen gebruiken die verdeelt is in 2 Vlans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
TOYS schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 12:03:
Ik ging er meer van uit dat het mogelijk was vanwege de camera's. Misschien is deze switch juist geplaats om scheidingen in het netwerk te maken. Je hoeft dus niets met de Vlan tagging te doen maar voor de veiligheid en een aparte DHCP van de camera's zou je dus een simpele layer2 switch kunnen gebruiken die verdeelt is in 2 Vlans.
Dat zou kunnen, maar de TS laat het een beetje klinken alsof er 'allemaal dingen op een switch zitten'. Dan denk ik niet aan een Cisco Managed switch, maar eerder aan Merk $random Layer 2 dumb switch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als het geen managed switch is, kan het ding echter ook niet 192.168.1.254 als IP-adres hebben.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de reacties. Ik ben nu net weer op locatie aangekomen en ik heb heel even gekeken naar de switch het gaat hier om een AMP Netconnect 24 port switch. Ik ga nu even kijken wat er mogelijk is met de experia box. Verder zit ik in Bergschenhoek (Zuid Holland).

Ik ga er nu weer ff opspringen en laat zo nog even weten hoe het is gegaan.
Pagina: 1