Problemen lezen EXT3, RAW schijf

Pagina: 1
Acties:

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-01 20:29

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Hallo,

Een vriend van mij heeft mij gevraagd om even een backup te maken van zijn harde schijf (SATA) die afkomstig was uit een Popcorn. Normaal gesproken dacht ik dat dit geen probleem moest zijn. Echter nu blijkt dat de harde schijf in EXT3 formaat was wat ik vooraf niet wist. Hij gebruikte zelf de applicatie Linuxreader om de schijf aan te sluiten op de PC en de data te kopieeren. Dus dat programma hebben we hier ook geinstalleerd en toen zag ik wel een schijf maar de inhoud van de mappen was verdwenen.

Vervolgens via allerlei applicaties gekeken (ext2fsd o.a.) of ik wat met die schijf kon doen maar helaas. Vervolgens kwam ik op dit topic terecht: Problemen bij lezen EXT3-schijf en heb ik die tweede stap ook uitgevoerd. Nu is de schijf echter geconverteerd naar de extensie RAW? en nu kan ik er helemaal niks meer mee. Als ik nu namelijk naar deze computer ga en de schijf wil openen dan vraagt Windows of ik de schijf wil formatteren terwijl ik dat dus eigenlijk juist niet wil. In de eigenschappen van de schijf dan zie ik daar used space 0 gb en free space ook 0 gb. Terwijl de applicatie EXT2 volume manager aangeeft dat het file system RAW is en dat de volledige ruimte op de schijf is benut.

Heeft iemand enig idee hoe ik de data er af kan halen? Nadat ik een backup van de data heb gemaakt mag de schijf uiteraard wel worden geformatteerd.

Alvast dank voor jullie hulp.

iRacing Profiel

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 19:11
Doubleoz schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:12:
Vervolgens kwam ik op dit topic terecht: Problemen bij lezen EXT3-schijf en heb ik die tweede stap ook uitgevoerd. Nu is de schijf echter geconverteerd naar de extensie RAW?
Ho eens. Dit (en dan met name het laatste)?
(..) en kun je naar schijfbeheer toe gaan om de betreffende schijf een station letter aan te wijzen en eenmalig te formattteren
Heeft iemand enig idee hoe ik de data er af kan halen? Nadat ik een backup van de data heb gemaakt mag de schijf uiteraard wel worden geformatteerd.
Als je je ext3 partitie daadwerkelijk om zeep blijkt te hebben geholpen dan is TestDisk een goede optie.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Ext3 is een linux bestands-systeem. Dus probeer het eens met een linux live-CD (Ubuntu ofzo). (Zowiso is het niet verstandig allemaal veranderingen op die schijf te schrijven, straks ben je alle data kwijt en dan ben je nog verder van huis.)

Verder wellicht verstandig om ook de sticky over datarecovery en eventueel backuppen even door te nemen.

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
@Thralas: welke optie moet ik in testdisk dan selectere?:

Intel: intel/pc partition
EFI GPT: EFI GOT part. map
Humax: Humax partition table
MAC: Apple partition table
Non: none partition table
Sun: Sun Solaris part.
Xbox: Xbox part.

Ik zou zelf zeggen gewoon Intel toch?

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik zou inderdaad ook eerst even kijken met Ubuntu LiveCD of de bestanden nog op de harde schijf staan of dat er meer problemen zijn. Als er meer problemen zijn dan is het inderdaad zinvol om die stappen in het backup en datarecovery topic door te nemen. Als de bestanden nog wel oke zijn kun je vanuit Ubuntu gewoon backuppen :) naar bijvoorbeeld een andere (externe) harde schijf die je hebt aangesloten. Ik gebruik het zelf altijd als ik problemen met Windows heb en dan bestanden veilig wil stellen.

Gewoon Ubuntu LiveCD erin en de stappen volgen zodat je deze niet hoeft te installeren ;). EXT3 is inderdaad een indeling voor Linux.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2012 21:28 ]

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Allereerst wat een geweldige uitvinding is Ubuntu! Ben echt onder de indruk dat ik gewoon vanaf een CD een OS draai:)

We zijn ieder geval weer een stapje verder want de Externe HD waarmee ik ook problemen had die is momenteel aan het backuppen via Ubuntu. Dank dus voor de tip!

Probleem heb ik echter nog steeds met de SATA schijf. Hij ziet de schijf wel onder Ubuntu alleen bij de applicatie GPART ofzo (kan de app niet meer terugvinden) daar geeft die de volgende melding: device entry/dev/sdb1 is missing. Met op de volgende regel File system is damaged.

Kan ik op de één of andere manier een restore doen zonder bestanden te verliezen of is het te laat?

Bij voorbaat dank...

iRacing Profiel

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Maak eerst een disk image voor dat je verder gaat. Dan kan er ook niks nog verder verkeerd gaan. Zorg altijd dat je een backup van de data hebt.

bijv. met Linux in een terminal of vanaf de cli:

dd if=/dev/sdX of=~/backup.img

waarbij sdX = sda, of sdb ofzo, hangt er van af welke je schijf is die je wil backuppen. Palimpsest of "Disk Utility" kan je daar wel bij helpen, hoewel Gparted ook wel aangeeft welke het is. Als je denkt "Hee, er staat een leuk nummertje achter!" - nee, dat moet je weglaten, dat is slechts het partitie nummer. Waar windows raar gaat doen met drive letters heeft linux gewoon SD[Letter][partitienummer] voor alle partities. Dat nummer heb je niet nodig als je de hele schijf wil opslaan.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

De reden dat je "Filesystem is damaged" is waarschijlijk gebeurd toen je de schijf geconverteerd hebt naar de extensie RAW.
Mocht je dit willen recoveren dan is het een kwestie van uitzoeken wat er fout is (partitietabel, indextabel, etc.) en dat repareren.)
Als er enkel data op staat en geen besturingssysteem kun je de schijf ook opnieuw partitioneren en de data vanaf je backup terug zetten.

Er zijn enorm veel programma's en manieren om bovenstaande te doen. Veel info is oa. te vinden in verschillende FAQ's/stickies hier op het forum.

PS. Even snel gekeken in het gelinkte topic; heb ik het goed dat je met diskpart bent gaan "spelen" (en verder niets)? Zo ja dan is waarschijnlijk enkel de partitietabel stuk en dat is vrij eenvoudig te fixen.

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Oke probleem is opgelost. Dank voor jullie hulp. Topic kan worden gesloten.

iRacing Profiel

Pagina: 1