Maat ruitenwissers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 01:20
Ik overweeg om mijn ruitenwissers te vervangen (rubber + houder).

Ik rijd in een Toyota Avensis Wagon ( serie van 1997 - 2003 ).

Als ik zoek op internet zie ik de volgende maten voor de twee wissers voor de voorruit :
- Linksvoor (bestuurder) : 530 mm
- Rechtsvoor (bijrijder) : 450 mm

In het handboek lukt het me niet om informatie te vinden over de maten van de ruitenwissers.

Ik heb de maten van mijn huidige ruitenwissers vanochtend nagemeten :
- Linksvoor (bestuurder) : 510 mm
- Rechtsvoor (bijrijder) : 460 mm
- Achterruit : 340 mm

Vraag 1 : Kan je spelen met de lengte van de ruitenwissers en zo ja waar moet je dan rekening mee houden?

Vraag 2 : Welke maten horen bij mijn auto voor de twee ruitenwissers op de voorruit en de enkele ruitenwisser op de achterruit?
Edmin schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 08:49:
Als je bij de Halfords bent, pak je met behulp van een gidsje zo de juiste maat uit het rek. Is dat niet veel makkelijker dan dat geluer met meetlinten?
Wat bedoel je met 'geluer'? De Halfords is inderdaad makkelijk, maar misschien te makkelijk en geen antwoord op mijn vragen. Ook zie ik op internet dat Halfords (naar mijn idee) te duur is.

[ Voor 22% gewijzigd door One_Gandalf op 01-02-2012 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je bij de Halfords bent, pak je met behulp van een gidsje zo de juiste maat uit het rek. Is dat niet veel makkelijker dan dat geleur met meetlinten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:27
One_Gandalf schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 08:48:

Als ik zoek op internet zie ik de volgende maten voor de twee wissers voor de voorruit :

In het handboek lukt het me niet om informatie te vinden over de maten van de ruitenwissers.

Ik heb de maten van mijn huidige ruitenwissers vanochtend nagemeten :
- Linksvoor (bestuurder) : 510 mm
- Rechtsvoor (bijrijder) : 460 mm
- Achterruit : 340 mm

Vraag 1 : Kan je spelen met de lengte van de ruitenwissers en zo ja waar moet je dan rekening mee houden?
tuurlijk kan je langere plaatsen, alleen opletten dat ze elkaar niet raken.
Vraag 2 : Welke maten horen bij mijn auto voor de twee ruitenwissers op de voorruit en de enkele ruitenwisser op de achterruit?
- Achter : 340mm

meer info bij bijvoorbeeld Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ben nog simpeler: laat de auto staan, haal de huidige ruitenwissers ervanaf, neem ze mee naar de Halfords en koop exact passende?

Vraag me trouwens af of de Toyota-dealer ook niet een bepaalde info aan je kan verstrekken hierover?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Duidelijke antwoorden. In mijn vooronderzoek was ik al uitgekomen op de Aerotwin Retrofit AR531S. Flatblades schijnen beter te zijn dan de conventionele ruitenwisserbladen die ik nu heb. Via Ebay Duitsland zijn deze ruitenwisserbladen veel goedkoper te verkrijgen dan via bijvoorbeeld Halfords.
MAX3400 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:20:
Ik ben nog simpeler: laat de auto staan, haal de huidige ruitenwissers ervanaf, neem ze mee naar de Halfords en koop exact passende?

Vraag me trouwens af of de Toyota-dealer ook niet een bepaalde info aan je kan verstrekken hierover?
Ik hoef niet exact dezelfde ruitenwissers als die ik nu heb. Mijn auto is niet in onderhoud bij een Toyota dealer. Ik heb hem tweedehands gekocht bij een garage die geen Toyota dealer is.
Edmin schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 12:04:
[...]

Ja, dus?
Ik heb mijn auto gekocht in Roosendaal, maar heb hem in onderhoud bij de dealer in Nieuwegein. En zelfs als dat niet zo was, had die dealer me gewoon kunnen vertellen wat voor ruitenwissers ik nodig heb.
Klopt. Deze opmerking had ik al verwacht.

[ Voor 68% gewijzigd door One_Gandalf op 01-02-2012 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:27
One_Gandalf schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:29:
[...]

Duidelijke antwoorden. In mijn vooronderzoek was ik al uitgekomen op de Aerotwin Retrofit AR531S. Flatblades schijnen beter te zijn dan de conventionele ruitenwisserbladen die ik nu heb. Via Ebay Duitsland zijn deze ruitenwisserbladen veel goedkoper te verkrijgen dan via bijvoorbeeld Halfords.
action heeft ze ook voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

One_Gandalf schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:29:
[...]
Mijn auto is niet in onderhoud bij een Toyota dealer. Ik heb hem tweedehands gekocht bij een garage die geen Toyota dealer is.
Ja, dus?
Ik heb mijn auto gekocht in Roosendaal, maar heb hem in onderhoud bij de deauler in Nieuwegein. En zelfs als dat niet zo was, had die dealer me gewoon kunnen vertellen wat voor ruitewissers ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ik heb uiteindelijk de volgende wissers van het type flatblade besteld en gemonteerd :

Bosch AeroTwin AR531S

Het loshalen van de oude en bevestigen van de nieuw wissers verliep redelijk. Met name de laatste stap van het bevestigen van de nieuwe wissers verliep moeizaam. Ik moest aardig wat kracht zetten om de haak er helemaal in te krijgen.

Bestuurderszijde : 530 mm
Passagierszijde : 450 mm
Achter : 340 mm ( heb ik niet vervangen )

Update 16 januari 2016

Op 4 januari 2014 ook een flatblade ruitenwisser voor de achterruit gekocht bij Winparts voor € 11,69:

Flatblade original 350mm [14inch]
TOYOTA AVENSIS (_T22_) | 1997.09-2003.02 - 1.8 i 16V (AT221_) - 1762ccm 110pk () (1e reg: )

[ Voor 24% gewijzigd door One_Gandalf op 16-01-2016 12:40 ]

Pagina: 1