Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het wordt me zo langzamerhand duidelijk dat we nog ontzettend veel warmte verliezen in de bijkeuken. Toen ik hem 5 jaar geleden netter heb gemaakt ben ik totaal niet bezig geweest met het netjes maken van de isolatie. Vanochtend was het slechts 16.2 graden in de woonkamer.*brrrr*

Wanneer de verwarming uit staat dan voel je gewoon letterlijk de koude uit de bijkeuken over de vloer stromen richting de woonkamer.

Een aantal oorzaken weet ik al:
- Kattenluik, dit is een mega tochtgat/koudebrug
- Vloer, kaal beton zonder fundering en isolatie met daarop tegels en daar bovenop een laminaat vloertje.
- Muur, is wel geïsoleerd maar met verschillende isolatiematerialen en niet netjes gedaan.
- Verlaagd plafond, ergens moeten hier tochtgaten zitten, we voelen namelijk de koude bij de spotjes naar beneden vallen.

Ik loop met een aantal ideeën rond en ik was benieuwd of jullie nog meer tips/ideeën hebben:

Foto's:

Kattenluik:
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2010/12/IR_1415.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1440.jpg

HR++ vs normaal dubbel glas

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1432.jpg

Kattenluik/zijmuur 2
Deze gaat weg uit de bijkeuken en komt in de schuur te zitten. In de deur tussen de schuur en de bijkeuken komt een binnenluik. De grootste tocht ben ik dan kwijt vanuit het kattenluik en de schuur is stukken warmer dan buiten.

Opbouw van buiten naar binnen: Kunststof - 6cm steenwol - 18mm multiplex.

Ik wil nu aan de binnenkant nog extra gaan isoleren/afwerken. Hier is ruimte voor. Alhoewel er wel een radiator zit die ik eigenlijk netjes wil afwerken.

- Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Vloer
Ik ben nu van plan om het laminaat weg te halen en de vloertegels eruit te bikken. Hopelijk krijg ik ook de cementdekvloer eruit, daarna wil ik eerst een nieuwe ondervloer storten zodat hij netjes glad is en daar bovenop wil ik druk bestendige isolatie aanbrengen en daarbovenop weer laminaat.

Er is hoogteverschil tussen de keuken en de bijkeuken dus hier is denk ik ruimte voor

Zijmuur 2
Ik sloop de gehele binnenmuur eruit en begin overnieuw met isoleren. Dit is een enkelsteens muur met isolatie aan de binnenkant. Ik zit zelf te denken aan 10 of 12cm XPS. Omdat XPS praktisch ongevoelig is voor vocht is dit denk ik het beste?

Moet ik trouwens eerst een vochtwerende folie aanbrengen voordat ik ga isoleren? Die zit er nu wel maar wederom ontzettend knullig aangebracht.

Plafond
Plafond moet er hoe dan ook uit, ik wil deze zo ver als mogelijk strippen. Daarna wil ik kijken waar de tocht weg komt. Er zit isolatie bovenop het platte dak van de bijkeuken, aan de binnenkant isoleren wordt lastig. Zou ik hier wel aan de binnenkant extra hout tegenaan kunnen schroeven om het zo zoveel als mogelijk luchtdicht te maken?

Datzelfde geldt ook voor de zijkanten bij beide muren.

Daarna wil ik weer een verlaagd plafond erin maken met daarin spotjes. ( led spots uiteraard ).

Omdat er een verlaagd plafond in komt, zou ik op die manier nog een extra laag isolatie kunnen aanbrengen zonder al te grote gevolgen?

Glas
Er zitten twee grote ramen in, dubbelglas uit 2005, geen HR++ glas overigens.

Kostentechnisch is het denk ik zonde om het glas te vervangen, voor het comfort vind ik het het proberen waard of niet?

Wat vinden jullie en heb ik nog dingen gemist?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 11:57
Hoe heb je foto's gemaakt? Want nu erg koud is, kan ik ook gaan controleren waar ik warmte verlies en/of teveel kou binnenkrijg.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De foto's zijn gemaakt door Warmtecheck ( www.warmtecheck.nl ). Er zijn van ons huis in 2010 warmtebeeld foto's gemaakt: http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=822

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Waarom zou je de cementdek vloer eruit bikken ? Deze kan je met een paar zaken egaliserende mortel weer spiegeltje glad krijgen toch ?

Als je toch een verlaagd plafond maakt zou ik hier gewoon ook steenwol tussen doen....kan makkelijk...moet je alleen even oppassen dat je niet te zware spotjes neemt...35watt max ofzo...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ha die kleinman.

Kattenluik/zijmuur 2
dat klink al goed wat je plant.
maar multiplex en geen gipsplaat?

vloer.
laminaat + tegelvloer verwijderen lukt je wel.
weet je zeker dat er een dekvloer in licht (dat hoeft niet altijd zo te zijn in aanbouwsels.)
effen met de boormachine proef boren.
gebruik niet de klopboor stand.
als de boor wel +/- 5 cm de vloer in gaat dan is dat een dekvloertje.
heb nog niet echt een goed plan voor je hoe je dan de vloer weer moet opbouwen.
maar dat is voor later.

Zijmuur 2
check effen goed of dat geen dragend muurtje is (dak).
check ook of hij niet de zijmuur in vorm moet houden.
als boven staande punten niet van toepassing zijn dan kun je de tussen muur ook maken van eps.
gewoon een laagje cement er tegen en af stucen met gips.

Plafond
de kou die je voelt hoeft geen tocht te zijn maar kan ook koude val zijn.
dan heeft veel meer isoleren niet veel nut.
wel als je de isolatie gebruikt om de holle ruimte die er boven zit vult.

glas
ik zit met het zelfde probleem maar dan in heel mijn huis.
weet het ook nog niet, nog dat ik het geld er voor heb.

ik hoor het wel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:11:
ha die kleinman.

Kattenluik/zijmuur 2
dat klink al goed wat je plant.
maar multiplex en geen gipsplaat?
Dit zit er al, enige wat ik hier wil doen is het kattenluik verwijderen, een nieuw stuk kunststof plaatsen aan de buitenkant, het isolatiegat opvullen met steenwol en daarna het gat afwerken met een stuk multiplex.
vloer.
laminaat + tegelvloer verwijderen lukt je wel.
weet je zeker dat er een dekvloer in licht (dat hoeft niet altijd zo te zijn in aanbouwsels.)
effen met de boormachine proef boren.
gebruik niet de klopboor stand.
als de boor wel +/- 5 cm de vloer in gaat dan is dat een dekvloertje.
heb nog niet echt een goed plan voor je hoe je dan de vloer weer moet opbouwen.
maar dat is voor later.
Ik heb geen idee hoe dik de vloer is, en waar die uit is opgebouwd. Ik weet wel dat de vloer letterlijk steenkoud is.
Zijmuur 2
check effen goed of dat geen dragend muurtje is (dak).
check ook of hij niet de zijmuur in vorm moet houden.
als boven staande punten niet van toepassing zijn dan kun je de tussen muur ook maken van eps.
gewoon een laagje cement er tegen en af stucen met gips.
Buitenmuur is enkelsteens, daar rust het dak op.

Er zit nu aan de binnenkant al een binnenmuurtje tegenaan, afgewerkt met gips. Alleen is de isolatie pre-martin-die-weet-wattie-moet-doen-met-isolatie. Maw er zit wel wat, maar volgens mij lang niet overal. Dus veel koudebruggen.

Ik ben nu van plan om dit allemaal te verwijderen, buitenmuur uiteraard laten staan, en dan met isover er een nieuwe binnenmuur tegenaan zetten en afwerken met gipsplaat.

Enige waar ik mee zit is die buitenmuur, moet ik ook een dampwerende folie daar tegenaan plaatsen? of is dat niet nodig?
Plafond
de kou die je voelt hoeft geen tocht te zijn maar kan ook koude val zijn.
dan heeft veel meer isoleren niet veel nut.
wel als je de isolatie gebruikt om de holle ruimte die er boven zit vult.
koudeval is ook een mogelijkheid, maar tocht sluit ik zeker weten niet uit. Alleen er zit al isolatie aan de buitenkant van het dakbeschot. Hoe te isoleren van de binnenkant? Ik zat dus nu zelf te denken om er een extra laag multiplex tegenaan te schroeven vanaf de binnenkant. Daarmee maak ik zeker weten het plafond luchtdicht en multiplex isoleert best nog aardig.
glas
ik zit met het zelfde probleem maar dan in heel mijn huis.
weet het ook nog niet, nog dat ik het geld er voor heb.
Ik ga eens kijken wat twee nieuwe HR++ ruitjes zouden gaan kosten.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
probeer de boor machine truk effen.
niet op klopboor stand dan ga je makkelijk door de dekvloer heen.
en als je op harder beton komt kun je zonder klopboor niet verder boren.
dan weet je de dikte die je er uit kunt bikken.

buiten muur geen folie plaatsen.
wel effe checken of je voegwerk nog goed is aan de buiten kant.
anders een beetje de rotte plekjes herstellen.

met isover moet ik dat ook effen checken.
weet ik ook niet uit mijn hoofd. (ik dacht dat daar wel een beschermlaag je op zat)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 15:06
kan je niet aan de buitenkant isoleren ivm koudebruggen? dus ook een extra laag eps op je dak en hierover een laagje epdm rubber.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Buitenkant isoleren is ook nog 1 van de opties inderdaad, maar wel 1 van de laatste wat mij betreft. Ik wil eerst weten hoe de constructie in de bijkeuken eruit ziet voordat ik EPS/XPS op mijn dak ga leggen en daar bovenop weer EPDM + ballast.

Overigens gisteren een half uurtje creatief geweest. Met dikke tape het kattenluik bewerkt tegen de tocht + met radiatorfolie zitten prutsen op het luik zelf.

Resultaat: VEEL minder tocht en vanochtend 16.4 graden in de woonkamer ipv 16.2 terwijl het buiten 2 graden harder vriest dan gisteren.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Glas
Er zitten twee grote ramen in, dubbelglas uit 2005, geen HR++ glas overigens.

Kostentechnisch is het denk ik zonde om het glas te vervangen, voor het comfort vind ik het het proberen waard of niet?
Er bestaat isolerende glasfolie. Google maar eens daarop.
Het is geen vervanger voor HR++ glas, maar een redelijk goedkoop alternatief.
En je weet, alle beetjes helpen.. ;)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Martin,

Ik zou even kijken in hoeverre je in kunt schatten wat de isolatiewaardes van alle oppervlaktes zijn en wat deze kunnen worden met de bedachte verbeteringen:
Glas van U=2,8 naar U=1,1 bespaart een warmteverlies van 1,7 W/mK voor €xxx,-
Panelen onder het raam van U=0,75 naar U=0,25 bespaart een warmteverlies van 0,5 W/mK voor €xxx,-
Etc.

Moeilijke is echter om die isolatiewaarden goed in te schatten, maar dit is wel de manier om gedegen te overwegen wat de grootste winstpakkers zijn en wat de meest redabele investeringen zijn.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
pcmadman schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:01:
Martin,

Ik zou even kijken in hoeverre je in kunt schatten wat de isolatiewaardes van alle oppervlaktes zijn en wat deze kunnen worden met de bedachte verbeteringen:
Glas van U=2,8 naar U=1,1 bespaart een warmteverlies van 1,7 W/mK voor €xxx,-
Panelen onder het raam van U=0,75 naar U=0,25 bespaart een warmteverlies van 0,5 W/mK voor €xxx,-
Etc.

Moeilijke is echter om die isolatiewaarden goed in te schatten, maar dit is wel de manier om gedegen te overwegen wat de grootste winstpakkers zijn en wat de meest redabele investeringen zijn.
Already done :) Grootste winst is te halen met:

- Vloer, Rc 0,3, beton rechtstreeks op zandgrond gestort. Isolatie komt nog het meeste door het laminaat
- Kattenluik, joekel van een warmtelek
- Dakbeschot/overgang glas, vermoedelijk ook een joekel van een warmtelek
- Dakbeschot, gat waar ventilatiepijp heeft gezeten ( die is weggehaald zit nu alleen 2 lagen dakleer.

Verder geschatte Rc waarden:

- Muur zonder glaszijde, Rc 1,7
- Deel tuinzijde ( geen glas ) Rc 1,7
- Vloer Rc 0,3
- Dak Rc 2,6 ( 4cm PIR bovenop + 22mm multiplex ).
- Glas ( HR+ glas )

Grootste uitdaging wordt alle warmtelekken vinden en alles netjes afwerken.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34

ericplan

5180 Wp PV

Kan je van het kattenluik niet een dubbele uitvoering maken, door van hout een koker te maken van 75 cm oid die je in/tegen de buitenmuur aanmaakt, met aan beide kanten een kattenluik, een soort halletje voor de kat dus.

Verder zijn wij erg te spreken over ons HR++ glas wat net voor de kerst geplaatst is. Dat doet veel meer dan we verwacht hadden. (van gewoon dubbel glas 1989 naar HR++)

A'dam PVOutput

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:27:
Already done :) Grootste winst is te halen met:

- Vloer, Rc 0,3, beton rechtstreeks op zandgrond gestort. Isolatie komt nog het meeste door het laminaat
- Kattenluik, joekel van een warmtelek
- Dakbeschot/overgang glas, vermoedelijk ook een joekel van een warmtelek
- Dakbeschot, gat waar ventilatiepijp heeft gezeten ( die is weggehaald zit nu alleen 2 lagen dakleer.

Verder geschatte Rc waarden:

- Muur zonder glaszijde, Rc 1,7
- Deel tuinzijde ( geen glas ) Rc 1,7
- Vloer Rc 0,3
- Dak Rc 2,6 ( 4cm PIR bovenop + 22mm multiplex ).
- Glas ( HR+ glas )

Grootste uitdaging wordt alle warmtelekken vinden en alles netjes afwerken.
Volgens mij hebben wij een bijna identiek probleem, een slecht geisoleerde bijkeuken.
6 jaar terug een huis gekocht (21 jaar oud oftewel weinig/geen verstand van (ver)bouwen)
Houten bijkeuken(4m2) was compleet vergaan (de achterwand was lek en met je vinger kon je hier zo doorheen prikken).

Nieuwe achterwand erin gezet en volgepropt (hoe het dus niet moet) met glaswol met aluminiumlaag.
Nu begint de bijkeuken aan alle kanten te vergaan en ik krijg overal schimmelontwikkeling en het word steeds kouder(vochtproblemen alom)
Na ervaring blijkt: hout moet ademen, vocht moet weg kunnen.

Ook een kattenluik, deze koudebrug heb ik 'verminderd' door 2 kattenluiken te kopen, 1 aan de buitenkant en in binnen (scheelde een behoorlijke slok maar weghalen is uiteraard beter).

Wij zijn van plan om binnen 5 jaar een stenen bijkeuken neer te zetten maar voor die tijd wil ik wel van de schimmel/luchtvochtigheid/kou/rare geuren/naaktslakken enzo af.(de zandkleigrond-betonvloerfundatie is dus nu geen optie).

Nu is het plan om hem compleet leeg te halen van binnen en balken gebruiken om de spouw aan te lengen tot 15 cm. Daarna buitenkant dampdoorlatende folie na 1cm luchtspouw, daarna 14cm isolatie (wat ik bij de volgende verbouwing kan hergebruiken wanneer nog in goede staat).
Binnenkant dampdichte folie.

Glas:
Er zit 1 raam en 1 in de deur en dit is alletwee HR++ van nog geen jaar oud.

Bij de nieuwe bijkeuken wil ik uiteraard volgens de passiefstandaard bouwen en eventueel een kelder voor toekomstige duurzame oplossingen (warmtepomp/elektriciteitsopslag/warmteopslag).
Als dakpannen lijkt mij een zonneboiler (al dan niet zelfbouw) een zeer geschikte oplossing.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 21:27:
Kan je van het kattenluik niet een dubbele uitvoering maken, door van hout een koker te maken van 75 cm oid die je in/tegen de buitenmuur aanmaakt, met aan beide kanten een kattenluik, een soort halletje voor de kat dus.

Verder zijn wij erg te spreken over ons HR++ glas wat net voor de kerst geplaatst is. Dat doet veel meer dan we verwacht hadden. (van gewoon dubbel glas 1989 naar HR++)
Dat gaat dus nu ook met het kattenluik gebeuren. Nieuwe kattenluik komt in de schuurdeur en er komt een kattenluik in de deur van de bijkeuken naar de schuur. Zo krijgen we ook een luchtsluis.

HR++ twijfel ik nog steeds over. Oud dubbelglas vervangen heb ik geen moeite mee, maar HR ( of HR+? ) verwijderen uit 2005 klinkt toch een beetje als kapitaalvernietiging.

Update:

Wat temperaturen van mijn bijkeuken daarnet genomen:

Vloer: 9.5 graden
Plafond: 13.3 graden
Kattenluik : 2 - 7 graden ( al heel wat beter dan de 0 graden die het eerst was voor de plakbandaktie )

Ter referentie:

Vloer woonkamer: 16,5 graden ( vlakbij de bijkeuken ) 17.5 graden rest van de vloer
Plafond : 19.0 graden
Wanden : 19 graden

Wat een verschil :|

Update2:

Ik heb het gat in het dakbeschot, waar vroeger dus een ventilatiepijp zat, dicht gemaakt met een stuk EPS op maat van 6cm dik. Waar er nog een kleine kier zat heb ik polymax kit gebruikt om het gat helemaal af te sluiten.

Daarnaast was er een open verbinding tussen het verlaagd plafond en de schuur. En aangezien we in de schuur niet verwarmen kwam daar dus ook een hoop kou weg. Dit gat heb ik tijdelijk dicht gestopt met hetzelfde piepschuim.

Resultaat: De temperatuur van het plafond is bijna met 3 graden gestegen en is inmiddels meer dan 16 graden. Ook de koudeval bij de spotjes is nu veel minder. Ergens moet er nog wel en lek zitten want zodra er buiten een windstootje is dan voel ik dat boven het verlaagde plafond meteen.

Update3:

Aangezien er 15-20cm sneeuw in de achtertuin ligt gaan de katten toch niet naar buiten. Het kattenluik zit inmiddels dicht, hij is compleet afgetaped nu met radiatorfolie en ik heb er inmiddels een 18mm MDF plaat voor zitten.

[ Voor 45% gewijzigd door mkleinman op 03-02-2012 23:19 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update 4:

Temperaturen vanochtend ( met -13 buiten )

Vloer: 10 graden
Plafond : 15 graden
Kattenluik ( waar die zat ) 16 graden.

Hoopgevend :)

• Paul C
Mooie resultaten Martin!

Ik zou dat HR+ glas trouwens niet zo snel vervangen. Zeker niet door HR++, want dan heb je relatief een heel kleine winst. Misschien ooit eens door triple glas met een Ug=0,6 ofzo, maar dan in combinatie met een passiefhuis kozijn. Maar dat lijkt me nu nog totaal niet rendabel. Dan moet eerst de rest van de keuken heel goed geïsoleerd zijn.

Wat nog wel interessant is om te weten:
Hoe warm is het binnen (de lucht) bij het doen van die metingen? (Het liefst gemeten met dezelfde meter, om zo een systematische afwijking in de meter buiten spel te zetten.)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Uiteraard wil ik die meten :) Maar hoe kan ik dat het beste doen?

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:15:
Uiteraard wil ik die meten :) Maar hoe kan ik dat het beste doen?
Hetzelfde materiaal midden in de ruimte ophangen zodat het omgevingstemperatuur aanneemt en hetzelfde afkaatst (neem aan dat je een IR-thermometer gebruikt).

• Paul C
flippo765 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:55:
[...]

Hetzelfde materiaal midden in de ruimte ophangen zodat het omgevingstemperatuur aanneemt en hetzelfde afkaatst (neem aan dat je een IR-thermometer gebruikt).
Hoeft niet precies hetzelfde materiaal te zijn, als de emissiviteit maar ongeveer gelijk is. Verder heb je binnen het geluk dat de gereflecteerde temperatuur meestal niet heel ver van de werkelijke temperatuur ligt, waardoor je fout door reflectie meestal wel beperkt is. Een truuk om te testen of je het een beetje goed doet, is om een stuk schilderstape erop te plakken. Deze heeft een emissieviteit van ~0,95.

Je kunt ook gewoon de keuketafel, een stoel, een kamerplant of de deur van een keukenkastje meten. Meet een paar dingen en je zou een beeld moeten krijgen. Bedenk ook even of zo'n ding een afwijkende temperatuur kan hebben (heeft er iemand op de stoel gezeten recentelijk?).
Pagina: 1