Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• kokkie1
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-08 11:35
In de zomervakantie ga ik drie weken naar Amerika. Ik zag dat daar de mobiele telefoons stukken goedkoper waren dan in Nederland. En sinds ik toe ben aan een nieuwe mobiel leek het mij wel een goed idee om er daar één te kopen. Maar nu loop ik tegen de volgende problemen aan:
-Kan je zomaar een mobiel in het buitenland kopen en hem in nederland gebruiken?
-Hoe zit het met de garantie?
Ik heb al wat informatie opgezocht en in de chat hebben ze mij ook al iets geholpen. Zo weet ik dat je AT&T telefoons in Nederland kan gebruiken. Maar hier zit vaak een abonnement aan vast. Ook moet een mobiel op een bepaalde kanalen zitten voordat hij hier gebruikt kan worden, maar ik weet niet of dit tegenwoordig nog zo is.
Voor de garantie ben ik er achter gekomen dat apple in ieder geval 1 jaar garantie geeft. Voor in het buitenland gekochte spullen tellen de garantie voorwaarden van Nederland niet mee (als ik dit goed heb begrepen).

Ik hoop dat jullie mij meer antwoord kunnen geven bij mijn vragen.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Zoveel goedkoper dan hier, zijn telefoons in Amerika helemaal niet, de genoemde prijzen zijn gewoonlijk met abo. Enig prijsverschil is er nog wel, maar om daar je voordeel mee te kunnen doen, moet je goed op de hoogte zijn.
kokkie1 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:40:
-Kan je zomaar een mobiel in het buitenland kopen en hem in nederland gebruiken?
Niet zomaar, je moet altijd rekening houden met een simlock en bij bijv. toestelen uit USA en Japan ook nog met de frequentie-banden, die deels verschillen. Tevens zijn er dan ook nog toestellen, die geen simkaart hebben, maar gewoon rechtstreeks op het betreffende netwerk geregistreerd worden, deze zijn dus hier in Europa onbruikbaar.
Maar n Amerika hebben de telefoons van AT&T idd gewoon een simkaart, net als die van T-Mobile. Dat zijn dus in principe de enige telefoons (naast de losse, niet provider-gebonden toestellen uiteraard), die je naar Europa kunt meenemen. Ze hebben echter heel vaak een simlock, die je er niet "even" via een telefoontje naar de provider kunt afhalen, kennissen hebben ervaren, dat vooral AT&T de unlock-code gewoon niet aan buitenlanders geeft, ook niet tegen betaling.
-Hoe zit het met de garantie?
In theorie heb je meestal wel garantie, in de praktijk betekent dat vaak, dat je het toestel moet afgeven in de winkel, waar je hem gekocht hebt, of opsturen. Bij inleveren bij een Nederlandse telefoonwinkel heb je gewoonlijk geen garantie.

En dan moet je er ook nog mee door de douane.....

• kokkie1
Het klopt dat het niet veel goedkoper is maar bijvoorbeeld een iphone (waar ik wel op doel vanwege garantie en kunnen) is toch al zo'n 70 euro goedkoper als ik ze vergelijk in de apple store. Met een garantie van een jaar zit ik ook wel even veilig. Misschien dat ik hierbij een verzekering kan afsluiten? En omdat ik niet meer dan 350 euro wil uitgeven hoef ik ook niks aan te geven bij de douane. Op de meeste telefoons zit een quadband dus de frequentie banden zitten ook goed.
Bijvoorbeeld dit mobieltje lijkt mij wel leuk:
http://store.apple.com/us...e/family/iphone/iphone3gs
Dus zou ik dit mobieltje kunnen kopen? En kan ik daarvoor een verzekering afsluiten?

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Nou ja, quad-band en quad-band is niet overal gelijk, het betekent 4 frequentie-banden, maar dat hoeven dan niet dezelfde frequenties te zijn.
Maar je link maakt veel duidelijk, het gaat om de iPhone en dat is een zgn. "world-phone", dus om de frequenties hoef je je geen zorgen te maken. Echter gaat je link wel naar de versie voor AT&T en die heeft een simlock. Wanneer ik dan verder klik op "unlocked and contract-free" kom ik uit op de simlockvrije versie, die je ook in NL kunt gebruiken. Deze 3GS kost dan 375,- dollar, tegen de huidige koers is dat ongeveer 285 euro. Bij de nederlandse Apple store kost hij 349,- euro, idd wat duurder dus.

Van telefoonverzekeringen weet ik niet zoveel (heb nog nooit een telefoon verzekerd :)), maar ik weet wel, dat ze je dat altijd aanbieden, wanneer je er eentje koopt, of er ook naderhand nog een verzekering kan worden afgesloten, weet ik niet. Bij de verzekeringen, die samenwerken met telefoonwinkels, kan 't in ieder geval achteraf niet meer, om daar de telefoon te kunnen verzekeren. moet hij nieuw en in die betreffende winkel gekocht zijn. Maar misschien kan het bij een onafhankelijke verzekering?

En heb je Apple NL ook al eens gevraagd, of een US garantie ook bij hun NL winkels geldig is, of dat je 't toestel dan zou moeten opsturen?

Overigens, nu ik weet, dat 't om een iPhone gaat, nog de tip: kijk eens in dit topic :
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6

Het is wel al ver naar beneden gezakt in de topic-lijst, zie ik, blijkbaar kopen de meesten hun toestel toch liever in Nederland.

[ Voor 10% gewijzigd door Marly op 02-02-2012 00:45 . Reden: aanvulling ]

• kokkie1
Bedankt voor je reacties.
Ik ben op het internet gaan kijken voor verzekeringen en er zijn zat bedrijven die dat aanbieden. Dus ik hoef ook niet meer te kijken voor de garantie. Misschien liggen de prijzen in Amerika nog wat lager dan de advies prijs die er gegeven wordt.
In ieder geval bedankt voor je hulp.