Toon posts:

Versterker + speakers kopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik wil graag een audio setje kopen voor op mijn studenten kamer. Deze zou dan bestaan uit een versterker + speakers die ik op mijn laptop kan aansluiten door middel van het welbekende jack/tulip kabeltje. Ik heb hier al een beetje zitten lezen over watts, ohms enz. maar toch heb ik het gevoel dat ik dingen niet helemaal begrijp en niet echt weet waar ik op moet letten. Maar laten we bij het begin beginnen.

Mijn budget: 100E (ik ben van plan marktplaats af te struinen).

Voor de rest hebben mijn ouders thuis een oude stereo toren bestaande uit. Een versterker (Technics SU z200)
http://www.classic-audio.com/technics-suz200-p-663.html + nog wat andere prut die ik niet zal noemen.
En twee speakers (B&W DM310)
http://stereonomono.blogspot.com/2010/08/b-dm-310.html

Mijn vader heeft dit een hele tijd terug een keer tweedehands aangeschaft. Op dit systeem heb ik mijn laptop al getest en dit klonk allemaal verder goed. Probleem is alleen dat als ik hem ff flink hard zet (niet overdreven) dat de speakers beginnen te kraken/ruizen en dat de muziek minder duidelijk wordt. Dit heb ik liever niet op het systeem wat ik ga aanschaffen.

Daarnaast weet ik niet wat het ruizen veroorzaakt. Ligt dit aan de speakers of de versterker of is het gewoon ouderdom? (de speakers kraken ook als je het volume verandert of vallen soms even weg).

Ik ben dus zelf opzoek naar een soortgelijk systeem alleen dan zonder het gekraak en geruis van de speakers als de muziek even hard gaat. Ik wil de installatie namelijk ook gebruiken op enkele studenten feestjes die we hier af en toe geven en dan moet de muziek wel een beetje boven 60 pratende mensen uitkomen. (Afgelopen feestjes hadden we altijd een laptop met 3.1 setje maar dit werkt toch niet echt goed).

Nu heb ik al wat op marktplaats zitten kijken, maar daar wordt zoveel aangeboden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Daarnaast weet ik ook niet precies waar ik op moet letten. Kan ik bijvoorbeeld voor mijn gebruik beter wat meer geld investeren in speakers of juist in de versterker. Is het een probleem als de speakers veel meer Watt hebben dan bijvoorbeeld de versterker? Hier enkele linkjes naar dingen die ik op het oog heb.

Versterkers:
http://link.marktplaats.nl/526615687

http://link.marktplaats.nl/526599925

Luidsprekers:
http://link.marktplaats.nl/526607939

http://link.marktplaats.nl/526596951

http://link.marktplaats.nl/526591658

Excuses als ik misschien voor de handliggende vragen stel. Het enige wat ik wil weten of bovengenoemde versterkers/speakers (of iets anders in die prijsklasse) voldoende zijn voor de eisen die ik stel. Ik had dit al even doorgelezen maar werd er toch niet heel veel wijzer van.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 31-01-2012 22:37 ]

• The_Andrieske
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-01 19:35
Was je nog nergens tegenkomen dat dit bedrag te weinig is?? Voor privegebruik zal je wel wat vinden maar niet voor een studentenfeest van +-60 man.

Verwijderd

Gewoon elk van de studenten een 10'tje vragen als "entree" en voor 600 euro een leuk setje halen? :) Moet dan toch wel een aardig feestje van te bouwen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:23:
Gewoon elk van de studenten een 10'tje vragen als "entree" en voor 600 euro een leuk setje halen? :) Moet dan toch wel een aardig feestje van te bouwen zijn?
We vragen altijd 5E entree, en we besteden zo rond de 500-600 euro aan drank. Hiermee maken we altijd een klein winstje of draaien break even. Dus een systeem van 600 euro zit er niet echt in.

Maar over het systeem van m'n ouders was ik verder wel tevreden. Want ik denk dat die zeker hard genoeg kan voor de feestjes die we geven (De muziek ruimte is ook niet groot ik denk zo'n 35m2 dus het is zeker geen grote ruimte die gevuld moet worden met muziek). En als je de speakers dan op een redelijke hoogte hangt moet het wel goed komen denk ik zo.

Ik vroeg me dus af of de genoemde versterkers/speakers op marktplaats een soortgelijk geluid produceren als het systeem wat bij m'n ouders staat. Daarnaast zou ik graag willen weten waar ik precies op moet letten bij het aanschaffen bij versterkers/speakers. Wat is belangrijker? de speakers of de versterker, of maakt dit eigenlijk niks uit omdat ik toch weinig geld te besteden heb en dan het verschil niet eens hoor.

alvast bedankt.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08
Die B&W DM310 speakers zijn waarschijnlijk een stuk beter dan de andere speakers die je linkt. Echter de Technics SU-Z200 versterker is waarschijnlijk gewoon te zwak. Eigenlijk zou je bij iemand die een fatsoenlijke versterk heeft moeten testen of daar wel degelijk geluid uit die speakers komt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:48
Voor 100€ zoek je gewoon een Stereo versterker van een jaar of 10 oud van een deftig merk. Keuze zat.
Het verschil met een splinternieuwe zal je toch niet horen.

Je hangt je computer met dat jack-tulip kabeltje aan een aux, CD of tape ingang.
Zet de versterker op ca 2 (van de 10), en verhoog dan geleidelijk aan het volume van de PC tot je een rustig geluidsniveau bereikt.
Daarna regel je het volume op je 'fuif' verder met de versterker, en je komt niet meer aan het volume van de PC.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat die speakers echt slecht zijn, of ze zouden echt mishandeld moeten zijn.
Beste bewijs is als alle speakers kraken aan je oude versterker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Ik heb hier ook die Pioneer 307R versterker. Naar mijn mening heeft deze voldoende vermogen voor een normale huiskamer, wanneer je film kijkt is het geluid ook hard genoeg en zuiver.

Echter wanneer je er op een feestje mee wilt draaien dan zou ik verder kijken.

Als ik advies mag geven dan zou ik zoeken naar een Logitech Z5500 set. Ja dit is buiten je budget, maar dit voldoet wel aan de eisen. Ik denk dat je dan ongeveer €200 kwijt bent. En ik zie er één in vraag&aanbod V&A aangeboden: Logitech Z-5500 Digital

Verwijderd

Topicstarter
en hoe zit het met een PA-set.

bijvoorbeeld deze

http://www.maxiaxi.com/pa-speakers/pa-speakers/passief
Komt hier een beetje redelijk geluid uit?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Welke bedoel je? Ik zie een overzicht van low-budget PA-speakers met (bij de meeste) piëzotweeters, die kan je beter niet nemen. Die krijsen je oren eraf en gaan niet heel hard. Moeten de speakers echt boven het gepraat / geschreeuw uitkomen of is achtergrondmuziek voldoende?

Als je de versterker ook bij feestjes gaat gebruiken, zou ik eentje uit de PA-wereld nemen. Een hifi-versterker heeft een te lichte voeding en koeling om langere tijd op vol vermogen te gebruiken.

[ Voor 196% gewijzigd door TBTL op 01-02-2012 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik denk dat ik gewoon over ga tot de aanschaf van deze versterker

http://audio-tv-foto.mark...7-pioneer-versterker.html

En er twee speakers van de kringloop opzet. De feestjes worden toch niet met hele grote regelmaat gegeven dus zo belangrijk is het niet.

Maar even voor de duidelijkheid. Als ik toch beslis deze versterker+speakers te gebruiken tijdens een van onze feesten. Gaat hij dan niet kapot als hij de avond redelijk luid staat? Of is dit verder geen probleem.

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 10:43

Tijn96

In speed we trust

Je kunt beter wat meer uitgeven en dus betere kwaliteit binnen halen. Dan ben je er van verzekerd dat het langer mee gaat etc. want voor 100€ haal je niet veel binnen en al helemaal niet voor een feestje.

Als je bijvoorbeeld 7,50€-10€ entree vraagt voor zon feestje ipv 5€ dan heb je na een à 2 feesten meer dan genoeg binnen om een beetje leuke spullen te kopen.

Maar als je 100€ genoeg vind dan moet je dat doen. (misschien ben ik ook een beetje de verkeerde om hierop te reageren aangezien ik al een tijd aan het sparen ben voor die dingen en ik er graag wat meer aan uit geef ...... :p )

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:37:
Oke ik denk dat ik gewoon over ga tot de aanschaf van deze versterker

http://audio-tv-foto.mark...7-pioneer-versterker.html

En er twee speakers van de kringloop opzet. De feestjes worden toch niet met hele grote regelmaat gegeven dus zo belangrijk is het niet.

Maar even voor de duidelijkheid. Als ik toch beslis deze versterker+speakers te gebruiken tijdens een van onze feesten. Gaat hij dan niet kapot als hij de avond redelijk luid staat? Of is dit verder geen probleem.
Voor feestjes op een studentenkamer: helemaal prima!
Ga alsjeblieft niet sparen voor een chique set waar je vervolgens toch harde en slechte (in de zin van: vanuit de hoofdtelefoonuitgang van een computer) muziek mee afspeelt.
Gewoon oude en grote luidsprekers pakken. Test ze desnoods even kort van tevoren.
En als die wat beschadigd is dan geef je hem nog een mooit kleurtje of iets dergelijks, lachen toch?

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:37:
Het belangrijkste wat mij geleerd is wat betreft de combinatie van een versterker met speakers, is dat als je er zeker van wilt zijn dat je de speakers niet kunt opblazen, je ervoor moet zorgen dat het vermogen dat de speakers aankunnen hoger is dan het vermogen dat de versterker uitstuurt. Oftewel, als je versterker 100W per kanaal uitstuurt, moet je ervoor zorgen dat je boxen hebt die meer dan 100W aankunnen (bijvoorbeeld 150W).

Verder is het volgens mij aan te raden om bij feestjes ervoor te zorgen dat de versterker niet helemaal opengedraaid wordt, dat is niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit.

En zoals porthofax hierboven zegt, vooral een paar lekker grote speakers pakken, dat is vooral bij feestjes erg handig.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:57

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maar ook omgekeerd is waar: je versterker met een grotere capaciteit dan je speakers. Want: Als je versterker vermogen tekort komt, dan gaat deze clippen. Er komen dan niet zulke fijne signalen meer van de versterker vandaan. Daardoor kunnen je speakers het loodje leggen. (voornamelijk je tweeters)
Juist op feesten is vermogen van je versterker belangrijk, in het dagelijkse woonkamer leven voldoet 1 Watt al snel, tijdens een feest gaat dat ineens hard.
Daarnaast hebben speakers al snel een opgegeven vermogen dat ze kunnen handlen dat ruim voldoende is voor een feest. Dus wat mij betreft: liever een zwaardere versterker dan zwaardere* speakers.

*bij speakers gaat het dan over het algemeen over het vermogen dat ze continu (RMS) of piek (PMPO of Peak) aankunnen voordat er het een en ander gaat smelten. [/kort-door-de-bocht]

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1