Geheugen bij zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:54
Momenteel heb ik 4Gb geheugen in mijn PC. Ik ga binnenkort upgraden naar Windows 64 bit en wil daarbij m'n geheugen upgraden.
Nu heb ik echter begrepen dat als je geheugen bij zet, dit het beste kan doen in paartjes.

Dus ik heb nu 2 Dimms van 2Gb, als ik hier geheugen bij wil prikken (bijvoorbeeld 8Gb) zou ik 2x 4Gb bij moeten prikken.

Klopt dit?

Ik heb nu dit geheugen en ga van hetzelfde merk en type geheugen bij kopen.
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G€ 70,-€ 70,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk hoeveel sloten je hebt en wat je systeem aankan. Als ik jou was zou ik er gelijk een fatsoenelijke hoeveelheid inzetten (met 2x 4Gb kom je net op 1GB, terwijl 4GB tegenwoordig toch wel minimaal is).
Of je het per 2 moet doen, per 3 of per 4 hangt af van je geheugencontroller. Kijk daar dus ook eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 17:05
Post even welke moederboard en CPU je hebt :) Dan kunnen we wat gerichter advies geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvz89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 11:19
Ik heb zelf 64Gb en ik kan niets anders aanbevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommes112
dvz89 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:27:
Gefeliciteerd.. 8)7 Hier help je pdebie veel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tommes112 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:24:
Post even welke moederboard en CPU je hebt :) Dan kunnen we wat gerichter advies geven ;)
Volgens mij is dit forum daar niet voor bedoeld.
TERW_DAN schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:15:
Kijk hoeveel sloten je hebt en wat je systeem aankan. Als ik jou was zou ik er gelijk een fatsoenelijke hoeveelheid inzetten (met 2x 4Gb kom je net op 1GB, terwijl 4GB tegenwoordig toch wel minimaal is).
Of je het per 2 moet doen, per 3 of per 4 hangt af van je geheugencontroller. Kijk daar dus ook eens naar.
Hier wordt al genoeg advies gegeven inclusief stof tot nadenken, toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik vragen waar 64GB memory goed voor is, naast bragging :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Er is een groot verschil tussen 64GB en 64Gb! Daar wordt een beetje cynisch op gereageed om duidelijk te maken dat daar een schrijffout gemaakt wordt

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker onzinnig hier weer dat ge-eikel over Gb en GB.

@TS
Kijk hoeveel mhz je huidige geheugen is.
Kijk even welk moederbord je nu hebt.
Kijk hoeveel geheugen banken je hebt. Je hebt er namelijk 4 nodig
Kijk op de QVL Memory van het moederbord welke te vinden is op de website van de fabrikant op de pagina van het moederbord type.
Ikzelf zou weer voor Kingston geheugen gaan.

Bijv. 2x2GB 1600mhz Kingston: pricewatch: Kingston HyperX Red Limited Edition KHX1600C9D3B1R/4G

Je kunt er ook 2x4GB bij zetten maar dan heb je totaal 12GB wat betekent bij de meeste chipsets dat je dan het geheugen niet dual channel maar enkel single channel kunt gebruiken. Wat op zich met huidig geheugen en chipsets ook weer geen heel groot probleem is. Ik had laatst ergens een benchmark over DDR2: http://www.tomshardware.c...L-PROCESSING,1705-11.html Single channel is meestal iets langzamer en als je niet te weinig geheugen hebt dan heb je dus bij 12GB intern bijv 4GB te veel en het geheel is iets langzamer dan 8GB dual channel.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 19:45:
Lekker onzinnig hier weer dat ge-eikel over Gb en GB.
Helemaal niet, je moet gewoon duidelijk zijn. Er is een groot verschil tussen GB en Gb, zeker omdat modules doorgaans in GB worden uitgedrukt, en chips in Gb.
@TS
Kijk hoeveel geheugen banken je hebt. Je hebt er namelijk 4 nodig
Fout!.
Geheugenbanken zijn totaal irrelevant om naar te kijken. Het is immers niet meer dan een virtueel iets waar je zelf totaal geen invloed op hebt. HEt gaat om de modules en de sloten. Hoe die dingen dan weer opgedeeld worden in banken is in dit geval helemaal niet zinnig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 20:38:
[...]

Helemaal niet, je moet gewoon duidelijk zijn. Er is een groot verschil tussen GB en Gb, zeker omdat modules doorgaans in GB worden uitgedrukt, en chips in Gb.
Ik heb nog nooit gezien dat DDR3 in Gb wordt aangegeven. Dus wat is het nu om niet gewoon antwoord te geven op de vraag van TS? Als je iemand niet wilt helpen kun je gewoon beter niet reageren.
[...]

Fout!.
Geheugenbanken zijn totaal irrelevant om naar te kijken. Het is immers niet meer dan een virtueel iets waar je zelf totaal geen invloed op hebt. HEt gaat om de modules en de sloten. Hoe die dingen dan weer opgedeeld worden in banken is in dit geval helemaal niet zinnig om te weten.
Geheugenbanken is volgens mij een synoniem voor geheugensloten, dus wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 20:48:
[...]

Ik heb nog nooit gezien dat DDR3 in Gb wordt aangegeven. Dus wat is het nu om niet gewoon antwoord te geven op de vraag van TS? Als je iemand niet wilt helpen kun je gewoon beter niet reageren.
Geheugenchips op DDR3 modules worden standaard in Gb genoteerd hoor. Mensen moeten eens leren wat nauwkeuriger te zijn.
Geheugenbanken is volgens mij een synoniem voor geheugensloten, dus wat is je punt?
Dat is het absoluut niet. Banken zijn iets compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

om heel eerlijk te zijn wordt ik ook steeds kriebeliger van het gemakkelijke gedoe en te pas en onpas gb mb MB Mb GB Gb en alles wat daar tussen zit te gebruiken. Dan wordt het verhaal niet echt duidelijker. Zo hier en daar een post over internet snelheid bijvoorbeeld. Is het nu 5Mbit/s of 5MByte/s?

Enfin, @ ts. Check QVL. Schroef je kast open en kijk wat je er nu in hebt zitten. Schaf de meest goedkope reepjes aan die op de QVL lijst staan en dezelfde snelheid hebben die op de huidige reepjes staan. Eventueel gewoon exact dezelfde aanschaffen. Kans is vrij groot dat het werkt.

Zit alles vol? Trek ze er uit en schaf RAM geheugen aan dat een stukje groter is per reepje dan wat je nu hebt. (ook hier: check QVL :))

ow ja, de QVL vindt je doorgaans op de website van de fabrikant van je moederbord, of met google :D

stel dat je het nu helemaal niet weet met het QVL gedoe, dan kun je altijd nog voor Kingston reepjes kiezen. Voor zover mij bekend staan die op (nagenoeg) alle QVL lijsten, en kosten ook niet zoveel. Zeker als je niet van plan bent de boel buiten specs te draaien (lees: overklokken), werken kingston reepjes prima.

[ Voor 16% gewijzigd door M2M op 31-01-2012 21:08 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 20:52:
[...]

Geheugenchips op DDR3 modules worden standaard in Gb genoteerd hoor. Mensen moeten eens leren wat nauwkeuriger te zijn.
Misschien moet jij gewoon eens wat relaxter worden daarin. Wie heeft het over de chips op de DDR3 module? Ja blijkbaar jij, ieder ander heeft het over hoe DDR3 modules aan de consument worden aangeboden, dus in GB.
[...]

Dat is het absoluut niet. Banken zijn iets compleet anders.
Nou daar verschillen we dus van mening over want volgens mij is geheugenbanken een synoniem voor geheugensloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:07:
Nou daar verschillen we dus van mening over want volgens mij is geheugenbanken een synoniem voor geheugensloten.
Dat heeft niets met een mening te maken. Banken zijn gewoon andere dingen, zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommes112
Wat een gezeik over Gb's en GB's.

pdebie,

Wat je zelf voorstelt om te doen kan best. Maar is het niet makkelijker om twee reepjes van 4GB erin te proppen en de oude eruit te halen? Aangezien het setje wat je linkt 70 euro voor 4GB is en een setje van 8GB wat minder kost. http://tweakers.net/price...2a1600c9-low-profile.html. Je moet dan zelf alleen even kijken wat je moederbord en CPU ondersteunen qua snelheid (vaak is dit 1333 of 1600).

[ Voor 4% gewijzigd door tommes112 op 31-01-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zitten we hier in een literatuur forum? Ik dacht het niet.

@ pdebie

Als je een dual channel mobo hebt dan install in paren andres trigger je geen dual channel mode.

Edit +1 wat tommes112 zegt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:30:
[...]

Dat heeft niets met een mening te maken. Banken zijn gewoon andere dingen, zo simpel is het.
Blijkbaar ben ik niet de enige.
Geheugenbanken
- Memory banks
Slots (insteekgleuven) voor geheugenmodules.
bron: http://www.computerwoorde...10103--Geheugenbanken.htm

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:45:
[...]

[...]
En Gb is toch Giga Bit.
Thx 4 da link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
zo dan, hele discussie ontstaan haha.

Mijn moederbord:
Asus P7H55-M

Ik heb 4 DDR3 geheugenbanken met een max van 16GB. Memory speed kan maar 1333 volgens mij, omdat m'n processor niet hoger ondersteund volgens mij. Ik heb destijds voor 1600 gekozen, omdat deze prijstechnisch voordeliger was.

Mijn processor:
Intel Core i7 860

Het liefst zou ik naar de max van 16Gb gaan. Dan verkoop ik mijn huidige geheugenbankjes.
Merk gewoon dat met bepaalde programma's en games m'n geheugen gewoon tekort schiet (adobe lightroom, BF3 etc.)

4x4 is mogelijk? of 2x8? Weet niet wat aan te raden is?

Mijn huidig geheugen:
kingston-hyperx-khx1600

ik ben overigens geen allesweter op hardware gebied. Wat ik hier boven schrijf is wat ik lees en daaruit begrijp, maar verder reikt mijn kennis niet :)

[ Voor 40% gewijzigd door PdeBie op 31-01-2012 23:41 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt garantie wilt hebben dat het 100% werkt met je moederbord,dan kun je eigenlijk atijd het beste geheugen kiezen uit de Quality Vendor lijst voor systeemgeheugen van je mobo.
Deze is te vinden o pde site van Asus,huieronder een link die je er naar zou moeten leiden.

http://www.asus.nl/Mother...cket_1156/P7H55M_PRO/#MSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja die QVL (link) had ik inmiddels gevonden middels de link van 'productinformatie van de fabrikant' in de pricewatch.
Echter weet ik niet of ik een Clarkdale of Lynnfield CPU heb. Dat zie ik ook helaas niet terug in de specificaties van m'n processor hier op Tweakers en de site van de fabrikant geeft een page-not-found.

[ Voor 11% gewijzigd door PdeBie op 31-01-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had de verkeerde link erbij gezte zie ik,maar je hebt zelf de goede gevonden zie ik al.

Download cpu-z maar eens en kijk daar of welke je hebt van de 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:45:
[...]

[...]
http://en.wikipedia.org/wiki/Memory_bank
Misschien wordt het nu duidelijk, het verschil tussen banken en slots?
PS: Het juist benoemen van eenheden heeft niets met literatuur te maken, b staat voor bit en B voor byte.
Als het even kan is het prettig de juiste symboliek te hanteren, ik neem aan dat je 300 K beter verdraagt dan het sjouwen van 300 k (gram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

>:)

lol @ alle noobs hier: als je effectief 4GB/b wil kopen, ga je goed moeten passen met je geheugenbankjes... Of bedoelen jullie misschien 4GiB?

/trolmodus uit

/helpmodus aan
Als je effectief exact dat geheugen uit je startpost gaat willen kopen, ga je zéér lang mogen wachten, want dat verkopen ze niet meer. Bovendien is het veel te duur. Met een budget van 100 euro raak je wel aan 4x4GiB denk ik, met een budget van 50 euro denk ik dat je gewoon 2x4GiB kunt kopen. Ik zie niet in waarom dat niet naast je bestaande 2x2GiB zou kunnen draaien (werkte bij mij 5 jaar geleden toch met 2x0.5GiB en 2x1GiB), waardoor je dus goedkoop aan 12GiB raakt, wat toch al comfortabel is.

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Aangezien die balkjes die je nu hebt €70 zijn zou ik gewoon voor een 8GB kit gaan a €40 euro.
Verder maakt het voor de RAM support niet uit wat voor CPU je hebt. Als RAM op de QVL staat dan weet je zeker dat het werkt en als het er niet opstaat dan werd het waarschijnlijk ook.

En volgens mij ondersteunde de i7 860 wel 1600mhz maar pin me er niet op. Je kan het altijd nog op 1600mhz zetten in je bios maar qua performance maakt het niet veel uit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
Zet die HyperX reepjes te koop en zet tweemaal deze set erin:
pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
€76 euro, 25 euro krijg je nog wel voor dat Kingston geheugen, dan heb je voor €50 16GB DDR3 1600Mz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
gast hier heb je helemaal niks aan.
dit is zware overkill.
aan 16 gig heb je al meeer dan genoeg!
naarden 4ever schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 07:40:
Zet die HyperX reepjes te koop en zet tweemaal deze set erin:
pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
€76 euro, 25 euro krijg je nog wel voor dat Kingston geheugen, dan heb je voor €50 16GB DDR3 1600Mz.
hoezo hyperX te koop zetten?
dat is juist het beste RAM wat je kan krijgen!

[ Voor 50% gewijzigd door w4v3g0d op 01-02-2012 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
hardwarejunk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 07:44:
[...]

gast hier heb je helemaal niks aan.
dit is zware overkill.
aan 16 gig heb je al meeer dan genoeg!

[...]

hoezo hyperX te koop zetten?
dat is juist het beste RAM wat je kan krijgen!
Er is serieus wel verschil tussen 16GB en 32GB, en ook tussen 16GB en 64GB. Als je bijvoorbeeld met After Effects op een Full HD resolutie werkt en je hebt geen 16GB, ga je het niet leuk vinden hoe lang dat gaat duren...

HyperX is wel het beste geheugen, maar ik neem aan dat het budgetgebonden is, aangezien Dooievriend de 50 euro aanhaalde? Daarbij, Corsair geheugen heeft ook Lifetime Warranty, dus waarom niet? Ik heb nog nooit verschil gemerkt tussen mijn 4x1GB 1066 Micron geheugen en mijn 1333 2x2 Kingston geheugen.

[ Voor 6% gewijzigd door naarden 4ever op 01-02-2012 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nee hoor, budget is geen probleem. Maar ik weet wel wat ik max. over heb voor geheugen :+

HyperX geheugen van Kingston zou ik het liefste ook weer plaatsen. Heb ik in m'n vorige pc gehad, nu ook weer.
Maar ik denk dat ik er nu wel uit ga komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:06
Dooievriend schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 01:53:

Als je effectief exact dat geheugen uit je startpost gaat willen kopen, ga je zéér lang mogen wachten, want dat verkopen ze niet meer. Bovendien is het veel te duur. Met een budget van 100 euro raak je wel aan 4x4GiB denk ik, met een budget van 50 euro denk ik dat je gewoon 2x4GiB kunt kopen. Ik zie niet in waarom dat niet naast je bestaande 2x2GiB zou kunnen draaien (werkte bij mij 5 jaar geleden toch met 2x0.5GiB en 2x1GiB), waardoor je dus goedkoop aan 12GiB raakt, wat toch al comfortabel is.
Dit dus :).

Laat die 4GB lekker zitten en prik er 8 bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja ik kreeg hetzelfde advies ook al van een collega.
Heb ik nog een vraag.

Mijn MoBo is dual channel. Ik zal dus in paartjes het geheugen in m'n moederbord moeten prikken.
De primaire geheugenslots zijn dus nu bezet met 2x 2Gb. Dan heb ik nog 2 geheugenslots over. Daar zou die 2x 4Gb in kunnen. Maar maakt het verschil of ik de 4Gb of de 2Gb in de primaire slots doe? Oftewel, dat hij eerst de 4Gb dimm's ziet en daarna de 2Gb?
Of maakt dat niets uit voor het MoBo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen, graag enerzijds nauwkeurig posten (1GB=8Gb en je raakt zodra je gaat rekenen zoals in de PMG FAQ aangeraden wordt hopeloos in de knoop als je dat door elkaar haalt), anderzijds niet over doorzeuren. Tnx.

TS, complimenten dat jij het iig goed oppakt :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pdebie schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:26:
ja ik kreeg hetzelfde advies ook al van een collega.
Heb ik nog een vraag.

Mijn MoBo is dual channel. Ik zal dus in paartjes het geheugen in m'n moederbord moeten prikken.
De primaire geheugenslots zijn dus nu bezet met 2x 2Gb. Dan heb ik nog 2 geheugenslots over. Daar zou die 2x 4Gb in kunnen. Maar maakt het verschil of ik de 4Gb of de 2Gb in de primaire slots doe? Oftewel, dat hij eerst de 4Gb dimm's ziet en daarna de 2Gb?
Of maakt dat niets uit voor het MoBo?
Nee dat maakt voor het moederbord niets uit. Je hebt alleen kans bij sommige bordjes dat je even een cmos clear moet uitvoeren na het plaatsen van nieuw geheugen. Dit alleen als niet al het geheugen direct gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij inderdaad bezig bent met After Effects dan zou ik gewoon gaan voor een 4x4GB setje. Voor Premiere en AE machines is 16GB wel een must. Des te meer je in je geheugen kunt stoppen des te minder hoeft op je scratsch disk te worden geschreven wat natuurlijk langzamer is dan intern geheugen.

Of de prijs je aanspreekt moet je natuurlijk zelf bepalen: http://tweakers.net/price..._2qRRKKfMSogC5W1dWXUGM8Q0
Anders is die 12GB in single channel ook een goede oplossing.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
naarden 4ever schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:03:
[...]

Er is serieus wel verschil tussen 16GB en 32GB, en ook tussen 16GB en 64GB. Als je bijvoorbeeld met After Effects op een Full HD resolutie werkt en je hebt geen 16GB, ga je het niet leuk vinden hoe lang dat gaat duren...
weet ik wel :) alleen ik wist niet dat hij met zo'n programma werkte :$ ik dacht dat hij een beetje simpel battlefield 3 draaide o.i.d xD
naarden 4ever schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:03:
[...]

HyperX is wel het beste geheugen, maar ik neem aan dat het budgetgebonden is, aangezien Dooievriend de 50 euro aanhaalde? Daarbij, Corsair geheugen heeft ook Lifetime Warranty, dus waarom niet? Ik heb nog nooit verschil gemerkt tussen mijn 4x1GB 1066 Micron geheugen en mijn 1333 2x2 Kingston geheugen.
HyperX is overigens helemaal niet duur!(komt ook omdat al het werkgeheugen en SSD's de laatste tijd in prijs zijn gezakt!)
voor 40 euro heb je een dual channel 8 gig kit van 1600 mhz!
ik heb zelf ook een kitje van 8 gig dual channel op 1600 mhz maar omdat ik een typisch "overkill all the way" figuurtje ben en battlefield 3 en Cryisis 2 op de hoogste settings wil draaien, gooi ik er nog een setje bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1600MT/s, niet MHz (als we gaan mierenneuken ;) )

Leuk en wel, maar:
1) de i7 860 ondersteunt slechts tot 1333MT/s. Daarboven ben je aan het overclocken. Niets mis mee, maar dat moet je alleen doen als je er bewust voor kiest.
2) afhankelijk van specs van specifieke setje zou het goed kunnen dat het die 1600MT/s alleen waar kan maken bij hogere voltage dan spec. Dat heet overvolten, maar nog los daarvan, dan kun je net zo goed goedkopere DIMMs (Kingston ValueRAM komt gelijk in me op) nemen die 1333MT/s in-spec kunnen doen. Als je die op 1600MT/s wilt draaien kun je ze altijd nog overvolten.

Iig zou ik bij een i7 860 niet aanraden om meer te betalen voor 1600MT/s RAM dan 1333MT/s RAM. Ik zou veel meer letten op de QVL, zeker bij een Asus bord. Zorg dat iedere letter/cijfer van de DIMM *en* chipnaam correct is. Of maak erg goede afspraken over retour bij compatibility issues.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ik heb nu ook 1600MT/s (waar staat MT/s voor?) geheugen, maar dat draait maar op 1333. Destijds ooit gekocht met het idee te gaan overclocken, maar later nooit meer aan begonnen.

Ik zie nu een kitje van 8Gb (2 Dimm's van 4Gb) voor €47 euro op internet. Dat vind ik een mooie prijs.
Dus dat zal hem denk ik worden. Eerst de key voor Windows 64-bit regelen via m'n werk. (Handig zo'n MSDN account :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T=Transfers. Er worden meerdere transfers per kloktik gedaan, waardoor de bandbreedte sterk toegenomen is. De latencies blijven echter afhankelijk van de 'echte' snelheid. Dat is waarom ze tegenwoordig zo hoog lijken (CAS latency van 6ns heet nu "erg snel" waar 10 jaar terug en CL van 3 traag was). DDR3-1600 draait op 800MHz, maar haalt 1600MT/s

Zie ook:
Wikipedia: Transfer (computing)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ah duidelijk. Weer wat geleerd :)

Ik heb overigens 2x 4Gb besteld. Weer Kingston Hyper-X geheugen. Dit heb ik al in m'n pc en staat op de QVL van mijn moederbord.
Pagina: 1