• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik zit er aan te denken om mijn fotografie hobby weer eens op te pakken.
Ik zou mezelf een gevorderde amateur willen noemen. Ik heb destijds een dmc-fz5 gekocht en stoorde me aan de kleine sensor (geen scherptediepte/diafragma effect) en barrel distortion van de 12x zoom.
Ik denk aan een budget van 400-600 euro incl. kitlens.

Mijn probleem met SLRs is dat ik door een fysieke beperking mijn linkerhand niet goed kan gebruiken (grip is ok, geen bediening). De scherpstel/zoom ring bedienen is lastig. Omdat een lager gewicht ook een voordeel is vroeg ik me af of er systeemcamera's zijn met motorzoom, en of men hier een product kan aanraden.
Kwaliteit boven megapixels ;-)

Ook vraag ik mij af of die pancake lensjes over een noemenswaardig zoombereik beschikken, of dat zoomen misschien uberhaupt weinig invloed heeft op beelduitsnede

[ Voor 11% gewijzigd door The Underminer op 31-01-2012 16:43 ]

• The Underminer
Bedankt bever, ik zie dat de bediening helaas aan de linkerkant zit, maar toch maar eens in een winkel opzoeken. Focus kan ook op auto door camera bediend worden neem ik aan?

En in hoeverre kan dit op m4/3 van andere fabrikanten kezet worden?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
m/43 is redelijk universeel.

Ik zou toch 's even naar een betere fotozaak gaan ,misschien zelfs een afspraak maken dat ze tijd voor je kunnen maken. Mensen met een beperking aan goede spullen helpen gaat niet zo makkelijk.
Motorzoom vind je meer bij compacts dan bij systeem of spiegelreflex.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• The Underminer
Dat moet ik misschien maar eens gaan doen ja. Zijn er tegenwoordig ook compacts met noemenswaardige sensor / lens?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Ligt aan je budget. Fuji's X10 is misschien wel het bekijken waard.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

The Underminer schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:08:
Dat moet ik misschien maar eens gaan doen ja. Zijn er tegenwoordig ook compacts met noemenswaardige sensor / lens?
Canon heeft op de CES de G1 X aangekondigd: een compact met een sensor die qua formaat tussen m4/3 en APS-C in zit. Ook met motorzoom :) Misschien is dat iets voor je!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

Wijnands schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:12:
Ligt aan je budget. Fuji's X10 is misschien wel het bekijken waard.
X10 zou ik juist zeggen van niet, die doet niet aan motorzoom :)

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:46

Bever!

3

dmc lx 5 heeft grotere sensor?

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 11:27
Niet veel groter dan gewone compacts. De sensor van een m4/3 of Canon G1X is een behoorlijk stuk groter.

• The Underminer
De g1 x ziet er interessant uit. Het zal nog wel een flinke tijd duren voordat deze onder de 500 E komt, maar ik houd hem in de gaten, de sensor is zelfs groter dan 4/3. Bedankt, Metten.

De sensor van de dmc-lx5 is 1/1.6. PowerUp heeft dus gelijk.

Misschien dat zoomen mij toch beter afgaat met kleinere/lichtere camera's. Ik zal de Nikon 1 eens proberen. Bedankt allen voor de tips!

• The Underminer
Net de nieuwe Canon powershot g1 x

pricewatch: Canon Powershot G1 X Zwart

gevonden in de pricewatch. Flink aan de prijs, maar wel met motorzoom. Nadeel is geen verwisselbare lenzen, maar dat heb je met compacts.

Het hoeft dus niet per se een slr of systeem te zijn, maar

- motor zoom
- grote sensor
- uitplapbaar scherm is een pre

Deze is vanwege zijn leeftijd flink aan de prijs. Zijn er soortgelijke alternatieven? Helaas kan ik in de pricewatch niet sorteren op sensor grootte

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:13

Fiber

Beaches are for storming.

The Underminer schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:48:
[...]
- motor zoom
- grote sensor
- uitplapbaar scherm is een pre

Deze is vanwege zijn leeftijd flink aan de prijs. Zijn er soortgelijke alternatieven? Helaas kan ik in de pricewatch niet sorteren op sensor grootte
Lijkt er op dat de G1X voor jou net op tijd komt. Alternatieven zijn al genoemd, een m4/3 camera met zo'n power lens. Verder zijn er nog de Fuji X100 en de DP modellen van Sigma, maar die hebben überhaupt geen zoom.

Nikon1 heeft ook geen grote sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 20-02-2012 14:25 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• The Underminer
Helaas is de x100 nóg duurder. Hoop dat de g1x niet zo prijsvast is, de x100 is al sinds de release in juli 2011 nauwelijks goedkoper geworden...
Pagina: 1