SATA150 lezen op een SATA300/600 moederbord

Pagina: 1
Acties:

• hopsy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2021
Beste leden,

Mijn laptop is gisteren gecrasht voor een vaag redenen.
Zondag had ik voor het slapen mijn laptop sluimerstand gezet. Maandag op school probeerde ik mijn laptop op te starten, maar kreeg geen beeld. Zelfs mijn boot scherm werd niet getoond. Ik heb een en al geprobeerd, o.a. batterij eruit vervolgens een paar uur later opnieuw proberen en RAM eruit gehaald, maar nopes, geen effect mijn scherm blijft zwart.

Nu wil ik heel graag mijn opgeslagen data naar mijn pc kopiëren. Echter kom ik hier ook moeilijk onder uit, vandaar dat ik jullie om hulp vraag.

Mijn laptop HDD is een SATA-150 schijf (WD1600BEVS).

Mijn computer heeft deze moederbord: pricewatch: Asrock Z68 Extreme4 Gen3
Zoals jullie zien ondersteunt deze moederbord SATA300 en SATA600.
Van verschillende mensen op IRC heb ik vernomen dat SATA150 aangesloten kan worden op SATA300 poort (de Backward and forward compatibility o.i.d.).
Ik heb dit geprobeerd aan te sluiten aan mijn computer, maar helaas werkt het niet :(

Als ik mijn laptop HDD aansluit, neem ik dit waar:
Bootscherm, zwarte scherm en dan begint de cyclus opnieuw.
Heel erg vaag is dat mijn toetsenbord ook niet reageert wanneer ik: F2, F8, tab of DEL indruk gebeurt er niets..

Ik heb in mijn pc een Samsung 830 met windows erop. Als ik mijn laptop HDD samen met dit aansluit ervaar ik dezelfde fenomeen. Bootscherm dan zwart scherm vervolgens reboot. Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd. Alleen 1 combinatie werkte! ik heb helemaal aan de rechterkant 2 poorten die SATA3_M1 en SATA3_M2 aangeven. Als ik mijn laptop HDD hieraan sluit start windows gewoon op van mijn Samsung SSD. Echter duurde mijn windows laad scherm 2 tot 3 minuten, wat normaal 10 seconden duurt.
Vervolgens ontving ik dit scherm:
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/c1d5f94a269aa564b6683805337715a9.png?1328007437

Maar bij disk management kreeg ik zoiets te zien :'(
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/c35794dc4f905a8c331731721340ff0e.png?1328008210

Iemand een idee?

Verwijderd

Post de SMART data.

• hopsy
Sorry, ik ben hier nieuw. wat houdt SMART data in? Ik gok dat het de log bestanden zijn? Zo ja, waar vind ik die?

[ Voor 3% gewijzigd door hopsy op 31-01-2012 15:36 ]

Verwijderd

Alle moderne hardeschijven en SSDs houden log data bij wat we SMART noemen. Dat kun je met duizenden programma's inzien; het meestgebruikte programma is HDtune of CrystalDiskInfo.

Dat is het allereerste begin van diagnose wat betreft hardeschijven en SSDs, dus dat lijkt me ook een goede eerste stap voor jou. Draai het programma en maak een screenshot van ALLE smart-waarden, dus niet een gedeelte maar helemaal. Dan post je die in je topic en dan kan je topic beginnen omdat er bruikbare informatie voorhanden is.

Denk aan kabelproblemen en onleesbare sectoren, wat twee relatief veelvoorkomende zaken zijn die je eenvoudig met SMART kunt identificeren.

• hopsy
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:39:
Alle moderne hardeschijven en SSDs houden log data bij wat we SMART noemen. Dat kun je met duizenden programma's inzien; het meestgebruikte programma is HDtune of CrystalDiskInfo.

Dat is het allereerste begin van diagnose wat betreft hardeschijven en SSDs, dus dat lijkt me ook een goede eerste stap voor jou. Draai het programma en maak een screenshot van ALLE smart-waarden, dus niet een gedeelte maar helemaal. Dan post je die in je topic en dan kan je topic beginnen omdat er bruikbare informatie voorhanden is.

Denk aan kabelproblemen en onleesbare sectoren, wat twee relatief veelvoorkomende zaken zijn die je eenvoudig met SMART kunt identificeren.
Ik heb crystaldiskinfo gedownload en geïnstalleerd. HDD van mijn laptop is weer aangesloten op de SATA M poort.

Dit zijn alle gegevens van mijn laptop's HDD:
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/f4d9f33a76a358c216451fa0fd048438.png?1328026666

Om te vergelijken heb ik ook van Samsung toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/f5b1815aafa6ae3ac36925210a269319.png?1328027299

Heb je hier wat aan?

[ Voor 6% gewijzigd door hopsy op 31-01-2012 17:47 ]

Verwijderd

Je hardeschijf (eerste screenshot) heeft 2 actieve bad sectors. Dit kun je zien aan de Current Pending Sector waarde. Dit is een vervelend probleem omdat hierdoor allerlei problemen kunnen ontstaan. Het is zeer aannemelijk dat je problemen hierdoor komen.

Hoe kom je van de bad sectors af?

1) gebruik speciale software zoals SpinRite, wat overigens niet gratis is

2) backup alle data en doe een lange format in windows 7, zodat alle sectoren met nullen beschreven worden. Let op: Windows XP schrijft geen nullen bij een lange format, dus dat heeft geen zin.

Na de zero-write test je weer de SMART gegevens, dan hoor je Current Pending Sector 0 te zien (Raw value kijken we naar!)

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Zijn die 2 actieve bad sectors 'gevaarlijk' ?

Toevallig nu even programma gedownload en van de 4 HD's zijn er 3 niet 100% :')
De WD20EARS heeft ook 2 bad sectors

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Dat betekent gewoon dat er een sector kapot is. Normaal worden die 'overgeplaatst' naar een aantal lege sectors, maar dit kan niet altijd. Ik zou ze RMA sturen

• hopsy
@beatboxx, wie moet ik RMA sturen?

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Beatboxx schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 20:03:
Dat betekent gewoon dat er een sector kapot is. Normaal worden die 'overgeplaatst' naar een aantal lege sectors, maar dit kan niet altijd. Ik zou ze RMA sturen
HDTune geeft ze alle 4 als healt status OK

Vraag mij af wat de minimum waardes zijn om zoiets op te sturen.
Hoop ze dit jaar alle 4 te vervangen, als de prijzen wat dalen.

Excuses voor offtopic.

• hopsy
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:52:
Je hardeschijf (eerste screenshot) heeft 2 actieve bad sectors. Dit kun je zien aan de Current Pending Sector waarde. Dit is een vervelend probleem omdat hierdoor allerlei problemen kunnen ontstaan. Het is zeer aannemelijk dat je problemen hierdoor komen.

Hoe kom je van de bad sectors af?

1) gebruik speciale software zoals SpinRite, wat overigens niet gratis is

2) backup alle data en doe een lange format in windows 7, zodat alle sectoren met nullen beschreven worden. Let op: Windows XP schrijft geen nullen bij een lange format, dus dat heeft geen zin.

Na de zero-write test je weer de SMART gegevens, dan hoor je Current Pending Sector 0 te zien (Raw value kijken we naar!)
Ik heb op de site van spinrite hun video bekeken. Als ik het goed begrijp corrigeren ze alle fouten in je hardeschijf. Wat nou als ze het verkeerd corrigeren en al mijn data verloren gaat? Is er geen optie om het nu al over te kopiëren en een backup van te maken?

Verwijderd

We hebben hier hele mooie topics over data recovery.
Je kan hem inderdaad opsturen (garantie tot de deur bij alle bedrijven) of je kan zelf met software aan de slag.
Kwestie van even het forum doorlezen en je in gaan lezen.

Verwijderd

hopsy schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:11:
[...]

Ik heb op de site van spinrite hun video bekeken. Als ik het goed begrijp corrigeren ze alle fouten in je hardeschijf. Wat nou als ze het verkeerd corrigeren en al mijn data verloren gaat? Is er geen optie om het nu al over te kopiëren en een backup van te maken?
De data in je onleesbare sectoren is al verloren; dus je kunt weinig verliezen.

2 pending sectoren is nog geen reden de schijf RMA te sturen; dat hoort nu eenmaal bij schijven met hoge dichtheid, mits dit spaarzaam voorkomt. Een zero-write zal de schade repareren zoals gezegd.

Backup de bestanden en doe een lange format, probleem opgelost. Als je geen voldoende ruimte hebt om een backup te maken, dan heb je een groot probleem. Kennelijk is je data in dat geval niet veel waard. Mocht dat niet zo zijn dan raad ik je sterk aan in een goede backup oplossing te investeren.

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 12:47
Maar je laptop in sluimerstand zetten en dan er mee rond gaan lopen is ook niet echt een handige actie. Hij heeft dus gewoon een klap gehad en dan is recoveren van data erg moeilijk...

Je kan ook nog proberen om de disk in een docking of aan een sata poort te hangen en hem dan met testdisk uit te lezen.

[ Voor 25% gewijzigd door BlueLed op 01-02-2012 17:33 ]

Verwijderd

Uitlezen heeft geen zin; je moet de bad sectors overschrijven, daarna is het probleem opgelost. Zijn probleem is waarschijnlijk dat hij geen backup heeft van de data, en ook geen ruimte om de data hier tijdelijk naartoe over te hevelen zodat hij een zero write kan doen. Maar dan moeten er maar keuzes gemaakt worden: data belangrijk ja of nee? Indien ja, dan zou ik direct een schijf bijkopen een ruwe kopie maken, zodat ik mijn data weer veilig heb opgelagen.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
Dat is niet 100% waar. Met Linux is het me nog vaak gelukt een hoop data van een gevallen harde schijf te Backuppen (98,1% bad sector rate) zolang de kop nog kan bewegen, kun je elke sector lezen, zelfs de vastzittende bad sectors!

Probeer dus even een Linux Live CD/DVD/USB te maken en back het hierin op. Kun je ook met disk Utility (naar mijn idee beter dan HDTune) kijken hoe de harde schijf ervoor staat.

Daarbij, met een kapotte harde schijf valt de laptop niet uit bij het bootscherm. Dat duurt nog zeker tot de melding "no boot device found".

• hopsy
Volgens HD Tune is mijn HDD wel gewoon healty.

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/89424697522a912f016b0f335558f7f0.png?1328313433

Ik heb 'GetDataBack for NTFS' geprobeerd, maar dit programma kreeg allemaal errors bij het lezen. En heeft dus niets kunnen vinden. Zijn er andere programma's om backup te maken in windows. Ik zal ubuntu trouwens morgen proberen.

• hopsy
Zelfde fout krijg k ook bij ubuntu, current pending sector probleem. Ik heb d.m.v. terminal nog geprobeerd in de disk te komen, maar deze is niet eens gelist.
Wat kan ik nu doen?! :'(

Verwijderd

naarden 4ever schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:42:
Dat is niet 100% waar. Met Linux is het me nog vaak gelukt een hoop data van een gevallen harde schijf te Backuppen (98,1% bad sector rate) zolang de kop nog kan bewegen, kun je elke sector lezen, zelfs de vastzittende bad sectors!
Je kunt de sector wel uitlezen, maar de data komt nooit door de ECC heen. Met speciale software zoals Spinrite kun je soms bad sectors alsnog recoveren, maar als 98,1% van jouw hardeschijf bad sectors waren dan had je absoluut geen mogelijkheid om die allemaal te fixen. We hebben het dan ook over miljoenen bad sectors; zoiets komt in de praktijk nooit voor.

Linux gaat niet beter om met de bad sector dan windows; het blijft IOwait en een filesystem error. Je moet de bad sectors overschrijven. Dit kun je handmatig doen met dd of met een lange format.

• hopsy
Ik heb nu 3 keer spinrite gerunt.
Je kan verschillende opties kiezen, van 1 tot 5 zijn deze ingedeeld.
1 is dan analyze, 2 is repareren etc. etc. en 5 is alle voorgaande stappen + ook nog eens reversed (dus alle 1'tjes worden naar 0 omgezet en vice versa).

Voor de zekerheid om te weten welke schijf het was heb ik dit programma gerunt met mijn hardeschijf gekoppeld, zonder en met beide schijven.
Wat ik niet snap is dat ik dus maar 8.422.686.720 total bytes zag/had?! En dit is als k me niet vergis 8.4 gb.
Ik heb 3 keer mijn hardeschijf gescand. Met instelling 2, 1 en 5.

Bij alle 3 de scans kreeg ik dit als resultaat:
0 ECC correcttable
0 dynastat
0 correctable
0 sector never found

Dus allemaal een 0.
Ik snap even niet hoe ik een hardeschijf van 8.4 gb gevonden heb. Ik had op dat moment maar 1 usb aangesloten van ci. 500 mb en mijn laptop HDD van 160 gb.
Ik heb 16 gb ram, intel i7 en asrock z68 extreme 4 als moederbord. Maar denk niet dat dat daar afkomstig is? Aangezien dat 8.4 gb niet meer terug komt als ik mijn HDD los koppel.
help?

Verwijderd

Je moet alle partities selecteren die je wilt scannen. Of heb je alleen een kleine partitie geselecteerd? En weet je zeker dat het de juiste schijf is; herkent hij de USB disk wel of werk je op je laptopschijf.

Waarschijnljik moet je hem intern aansluiten. Dus of via eSATA of met een desktop-computer op de SATA connector. Spinrite draait onder DOS dus heeft wat beperkingen.

Opmerking: Spinrite gebruik je alleen als de data belangrijk is. Als dat niet zo is, doe gewoon een full format onder win7 en je bent klaar. Spinrite probeert met veel moeite de sector te recoveren, om zo dataverlies te voorkomen. Als je dat wilt en je kunt bovenstaand advies opvolgen dan zou je inderdaad die sector tegen moeten komen (rode kleur).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 22:07 ]

• hopsy
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:05:
Je moet alle partities selecteren die je wilt scannen. Of heb je alleen een kleine partitie geselecteerd? En weet je zeker dat het de juiste schijf is; herkent hij de USB disk wel of werk je op je laptopschijf.

Waarschijnljik moet je hem intern aansluiten. Dus of via eSATA of met een desktop-computer op de SATA connector. Spinrite draait onder DOS dus heeft wat beperkingen.

Opmerking: Spinrite gebruik je alleen als de data belangrijk is. Als dat niet zo is, doe gewoon een full format onder win7 en je bent klaar. Spinrite probeert met veel moeite de sector te recoveren, om zo dataverlies te voorkomen. Als je dat wilt en je kunt bovenstaand advies opvolgen dan zou je inderdaad die sector tegen moeten komen (rode kleur).
k krijg dus maar 1 partitie te zien van 8.4 gb meer niet :s

Verwijderd

Dan moet je een desktopcomputer gebruiken om Spinrite op te draaien; het draait niet op alle systemen goed. En je hardeschijf intern aansluiten, dan zou het moeten werken op een desktop PC.

• hopsy
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:31:
Dan moet je een desktopcomputer gebruiken om Spinrite op te draaien; het draait niet op alle systemen goed. En je hardeschijf intern aansluiten, dan zou het moeten werken op een desktop PC.
Huh, ik gebruik toch ook een desktop computer.

Verwijderd

Oh sorry, ik ging uit van een laptop ivm laptopschijf. Maar als je gewoon een desktop hebt kun je hem toch rechtstreeks via SATA aansluiten in plaats van USB? Dan kun je misschien wel de volledige capaciteit zien. Spinrite werkt gewoon niet op alle systemen, dat probleem heb ik eerder ook al eens gehad.

• hopsy
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:31:
Oh sorry, ik ging uit van een laptop ivm laptopschijf. Maar als je gewoon een desktop hebt kun je hem toch rechtstreeks via SATA aansluiten in plaats van USB? Dan kun je misschien wel de volledige capaciteit zien. Spinrite werkt gewoon niet op alle systemen, dat probleem heb ik eerder ook al eens gehad.
ik heb het ook rechtstreeks in mijn SATA M poort aangesloten (zie ook 1e bericht).
k zie de helft.

• hopsy
bump?

Verwijderd

Werkt het wel op een andere computer, had je dat al geprobeerd?
Pagina: 1