Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-09 22:34
Op dit moment heb ik een 2.0 stereo opstelling icm een Pioneer VSX-2021 receiver. Aangezien ik wat bass mis zou ik graag een subwoofer willen aansluiten. Om nog wat geld te besparen zou ik een bestaande sub willen aansluiten die uit een pc 5.1 set komt. Namelijk de Creative Megaworks 550 5.1. (http://support.creative.c...ame=MegaWorks+THX+5.1+550)

Ik vroeg me af of dit mogelijk is.
Achterkant subwoofer
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/multimedia/creative/550/connectors.jpg
Achterkant receiver
Afbeeldingslocatie: http://hificorner.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/s/vsx2021achterkant.jpg

En hoe ik het zou moeten aansluiten? Ik ben namelijk ook een beetje bang dat ik anders wat dingen kapot maak omdat ik dan volgens mij met 2 versterkers ga werken.

Ik lees verschillende dingen op internet en zou graag jullie advies hier in willen.

Zou ik het met deze moeten aansluiten?
Afbeeldingslocatie: http://76.my/Malaysia/stereo-audio-3-5mm-jack-2-rca-m-cable-1-5m-0908-16-mtgeneraltrading@11.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door wolverine3141 op 31-01-2012 14:22 ]

iRacing profile | Racing rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:15

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik denk dat als je de subwoofer pre-out van je Pioneer aansluit op de aux-in van je subwoofer, je al een heel eind komt. Het is in dit geval nogal een kwestie van uitproberen. No-go's:

- de speakeruitgangen van de Pioneer aansluiten op de subwoofer;
- de speakeruitgangen van de subwoofer (rechts) aansluiten op de Pioneer;
- twee uitgangen op elkaar aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 14:13
Volgens mij kun je gewoon de sub aansluiten op de pre-out van je receiver. Je hebt hiervoor een 3.5mm jack naar cinch (tulp) kabeltje nodig. Probeer op de subwoofer beide aansluitingen; AUX en eventueel ook Center/Subwoofer.

Edit: ja, das het goede kabeltje. Alleen bestaat de kans dat je een brom krijgt, omdat je versterker maar één kanaal uitstuurt naar de sub. (Sub 1 en 2). Ik zou ze proberen beide aan te sluiten en kijken wat er voor signaal uit je sub komt.

[ Voor 35% gewijzigd door ThAZiP op 31-01-2012 14:26 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141
Mr.Qips schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:22:
Ik denk dat als je de subwoofer pre-out van je Pioneer aansluit op de aux-in van je subwoofer, je al een heel eind komt. Het is in dit geval nogal een kwestie van uitproberen. No-go's:

- de speakeruitgangen van de Pioneer aansluiten op de subwoofer;
- de speakeruitgangen van de subwoofer (rechts) aansluiten op de Pioneer;
- twee uitgangen op elkaar aansluiten.
Bedankt voor je snelle reply. En bedankt voor je tips. Dan ga ik dat eens proberen.

Die RCA to jack kabel die ik nog geplaatst heb, is dat dan zo'n kabel die ik moet gebruiken?
Maar nu zit er aan zon RCA kapel 2 tulp stekkertjes. Moet ik er dan maar één gebruiken op de receiver? Op een sub zit natuurlijk geen links of rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 14:13
De jack input op de sub zal waarschijnlijk stereo zijn, terwijl dat voor sub niet (altijd) nodig is. Gewoon even proberen om beide cinch connectoren te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
spoornie schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:18:
Ik ben namelijk ook een beetje bang dat ik anders wat dingen kapot maak omdat ik dan volgens mij met 2 versterkers ga werken.
En wat is dan het verschil met een normale actieve subwoofer? Die is immers ook versterkt. Op dat vlak is er dus geen verschil. Scheelt ook dat de Subwoofer Pre-Out alleen een signaal stuurt en verder geen vermogen zoals de gewone speakeruitgangen dat wel doen.

Aansluiten zou ik gewoon doen vanaf de Pre-Out op de receiver naar de subwoofer/center RCA op de subwoofer. Dat is de normale weg die het signaal normaal ook af moet leggen. De AUX is voor een externe (stereo)bron, niet om door te lussen vanaf een receiver.

Om storingen te voorkomen wel alles aansluiten, dus aan de kant van de receiver een splitter gebruiken die vanm mono naar stereo gaat. Weet je ook zeker dat de jack het signaal op de juiste ader binnen krijgt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Op de subwoofer is bij Pre-out zelfs een aparte aansluiting aangegeven voor subwoofer, Dus als je daar van die verloopstekker die je zelf aangeeft de witte aansluit, en de jackplug in Center/Sub op je subwoofer, dan zal het volgens mij wel lukken.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141
FeaR schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:35:
[...]

En wat is dan het verschil met een normale actieve subwoofer? Die is immers ook versterkt. Op dat vlak is er dus geen verschil. Scheelt ook dat de Subwoofer Pre-Out alleen een signaal stuurt en verder geen vermogen zoals de gewone speakeruitgangen dat wel doen.

Aansluiten zou ik gewoon doen vanaf de Pre-Out op de receiver naar de subwoofer/center RCA op de subwoofer. Dat is de normale weg die het signaal normaal ook af moet leggen. De AUX is voor een externe (stereo)bron, niet om door te lussen vanaf een receiver.

Om storingen te voorkomen wel alles aansluiten, dus aan de kant van de receiver een splitter gebruiken die vanm mono naar stereo gaat. Weet je ook zeker dat de jack het signaal op de juiste ader binnen krijgt.
Ik heb geen idee, ik ben er dan ook niet zo in thuis. Bedankt voor de heldere uitleg! :)

Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoeld met die splitter van mono naar stereo, heb je daar misschien een foto van? Welke storingen zou ik dan kunnen krijgen?

Heb gisteren avond even zo'n kabeltje gehaald die ik afgebeeld heb en alleen het witte tulp stekkertje aangesloten op de receiver en het jack stekkertje op de subwoofer/center aansluiting van de subwoofer. Dit werkte in ieder geval, bedankt allemaal! Moet het volume van de sub overigens wel redelijk laag zetten anders krijg ik een soort brom te horen. Is dat normaal?

[ Voor 3% gewijzigd door wolverine3141 op 01-02-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:57

DjVe

Hatsaflats!

Die kabel die je nu hebt is stereo, waarvan over de het ene kanaal het subwoofer signaal gaat en over de ander het center signaal. Je versterker heeft een mono enkele uitgang. Als je het helemaal goed wilt doen, moet je dus een splitter halen om de uitgang van je versterker te delen naar twee mono uitgangen, zodat die weer op je dubbele kabel kan. Waarschijnlijk is je brom dan ook weg :)

zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.smallfilm.nl/wp-content/uploads/2010/06/bandridge_rca_splitter_rca_m_-_2x_rca_f_bap124_40849.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Jordy van e schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:00:
Die kabel die je nu hebt is stereo, waarvan over de het ene kanaal het subwoofer signaal gaat en over de ander het center signaal. Je versterker heeft een mono enkele uitgang. Als je het helemaal goed wilt doen, moet je dus een splitter halen om de uitgang van je versterker te delen naar twee mono uitgangen, zodat die weer op je dubbele kabel kan. Waarschijnlijk is je brom dan ook weg :)

zoiets dus:

[afbeelding]
Zijn versterker heeft zowel subwoofer als center uitgang. Als je het goed wil doen met je volgens mij ook beide zo aansluiten, of laat je de center gewoon los. Anders ga je het subwoofersignaal ook nog eens versturen op de center kabel. Zijn subwoofer zal het center signaal doorsturen naar de center speaker in plaats van zelf te verwerken.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141

zoiets dus:

[afbeelding]
Oké bedankt! Ga ik even zo'n splitter halen en vanavond uitproberen.

Om de brom nu weg te halen heb ik het volume op de sub vrij laag staan en de op de receiver heb ik de bass erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141
Big Womly schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:57:
[...]

Zijn versterker heeft zowel subwoofer als center uitgang. Als je het goed wil doen met je volgens mij ook beide zo aansluiten, of laat je de center gewoon los. Anders ga je het subwoofersignaal ook nog eens versturen op de center kabel. Zijn subwoofer zal het center signaal doorsturen naar de center speaker in plaats van zelf te verwerken.
Nu snap ik het niet meer. :) Deze subwoofer gaat alleen maar als sub dienen. Er wordt hier geen center op aangesloten ofzo als je dat bedoeld.

De center die er uiteindelijk wel komt ga ik rechtstreeks aansluiten op de receiver. En dan niet via de PRE-OUT toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
spoornie schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 11:12:
[...]
Nu snap ik het niet meer. :) Deze subwoofer gaat alleen maar als sub dienen. Er wordt hier geen center op aangesloten ofzo als je dat bedoeld.
Bij een PC gaat het signaal van de center en de subwoofer over één kabel. Één 3,5mm jack kan namelijk twee kanalen aan. In principe moet je dus uit zien te vogelen welk kanaal de subwoofer is en alleen die aansluiten. Echter maakt het in jouw situatie niet uit aangezien je alleen de subwoofer wilt gebruiken van de PC-set en niet de rest. Als je de rest ook aan zou sluiten zou de center via de subwoofer meewerken. Maar die center sluit je niet aan, want de center sluit je rechtstreeks op de receiver aan. Dit soort dingen krijgt je als je PC-apparatuur op HiFi aan gaat sluiten. Maar niet te veel bij stilstaan en gewoon een splitter halen zoals Jordy aangaf, aansluiten en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maar waarom moet je die splitter hebben dan? Compleet nutteloos toch? Je hebt een kabel nodig van 3,5mm jack naar twee kaar RCA (stereo dus). De 3,5mm jack gaat in de sub (center/sub). De andere kant gaat in de pre-out van de receiver. Eerst probeer je de ene plug. Als er geen geluid uit je sub komt gebruik je de andere plug. Klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 02-02-2012 13:22 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 19:57
Tegen de brom :)
spoornie schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:06:
[...]
Dit werkte in ieder geval, bedankt allemaal!

Moet het volume van de sub overigens wel redelijk laag zetten anders krijg ik een soort brom te horen. Is dat normaal?
[...]
Als je het helemaal goed wilt doen, moet je dus een splitter halen om de uitgang van je versterker te delen naar twee mono uitgangen, zodat die weer op je dubbele kabel kan. Waarschijnlijk is je brom dan ook weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Waarom zou je brom krijgen dan?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Losliggende kabel aan de kant van de receiver? Subwoofers zijn behoorlijk gevoelig voor externe signalen op de kabel, pikken ze meteen op. Al zou dat niet logisch zijn aangezien die losliggende kabel de center aan zou sturen als het ware en dus geen echte input heeft... Eigenlijk niet logisch :P

Pagina: 1