Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moderne tijden, het nieuwe rijden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Al een tijdje probeer ik zuiniger auto te rijden, natuurlijk als gevolg van de almaar stijgende brandstofprijzen.
Het gaat me in dit topic dus vooral om fossiele brandstoffen en om tips om brandstof te besparen.

Tips om brandstof te besparen zijn:
  • Sneller opschakelen (zie onder)
  • Uitrollen ipv in de vrij naar het stoplicht toe, uitrollen ipv gas geven tot aan de stopstreep
  • Zoveel mogelijk gebruik van cruise control
  • Bandenspanning (elke 6 weken controleren)
  • Achteruit op de koppeling, geen gas bijgeven
Vooral het sneller opschakelen lijkt brandstof te besparen, ik hanteer zelf het volgende lijstje, maar het kan best zijn dat dat niet voor iedere motor geschikt is:

Ik hanteer bij de volgende snelheden (km/h) de genoemde versnelling

0-? : in de één, eigenlijk al heel snel doorschakelen naar de twee
?-30: in de twee
30-50: in de drie
50-75: vier
70-90: vijf
vanaf 80: zesde

Het lijstje is geen wet van meden en perzen. Als ik de snelweg oprij, schakel ik wel wat later door. Maar op een 80-weg rijd ik in de zesde versnelling met cruise control. Volgens de experts van "het nieuwe rijden" zouden moderne motoren weinig problemen hebben met snel opschakelen. Wat is jouw ervaring?

Graag zie ik meer tips om brandstof te besparen, bijv. oliedruk en -peil, maakt dat uit? Koplampen, welk soort/merk (xenon vs. traditionele verlichting, LED een optie?). Stroomlijning, spoilers etc, maakt dat nog uit?
Is er apparatauur om je boardcomputer uit te lezen? En zo statistieken te maken en bij te houden?
De doorschakeltabel (zoals hierboven, grof uit mijn hoofd) is vast niet universeel. Is er een rekenmethode om per brandstoftype en motorinhoud de idealen te berekenen?

www.hetnieuwerijden.nl
YouTube: Doeks Uut Hasselt - Het Nieuwe Rijden

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Tijdens mijn lessen werd 20,40,60,80 aangehouden om te schakelen. Ik mis in jouw TS nog een stuk over type brandstof. Waar rij je het zuinigst mee?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:38

superwashandje

grofheid alom

ik heb geen vaste snelheden om te schakelen maar schakel tussen de 1500 en 2000 toeren meestal. als ik de snelweg oprij bij 2500. uitrollen doe ik ook bijna altijd en achteruit heeft vaak niet eens nut om gas bij te geven, zulke afstanden hoef ik niet achteruitrijdend te overbruggen. ik kom bijna altijd wel aan het opgegeven verbuik van mijn autotje en denk ook niet dat er veel meer te halen valt.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
bandjes ietsje harder (0.1) bar oppompen dan de garage wil. scheelt al iets.
ik rij diesel en probeer ook in de winter onder de 4.0l/100km te blijven. best een uitdaging, ondanks dat een polo 1.2 diesel Blue motion het op zijn sloffen zou moeten kunnen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 13:38
Uiteindelijk komt alle energie die je auto verbruikt uit de tank, dus lichten, radio en airco verhogen je verbruik. In hoeverre je lichten en je radio meetbare verbruikers zijn weet ik niet, maar het lijkt me dat het zeker kan lonen om je airco niet standaard ingeschakeld te hebben. Winterbanden verhogen je verbruik overigens ook, althans, in mijn hybride Auris zie ik echt een hoger verbruik sinds er winterbanden op liggen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Airco verbruikt ook nog wel aardig wat extra (ik hoor vaak iets over 10%)
Koplampen gebruiken natuurlijk altijd extra energie als je ze aan hebt dus uit is het zuinigst :P Maar Xenons trekken minder vermogen dan halogeen (in mijn BMW 55 Watt v. 35 Watt)

Ik herken me op zich wel in dat lijstje. Behalve dat ik wat eerder opschakel. Ik heb maar 5 versnellingen maar wel een 6-in-lijn met genoeg koppel onderin dus ik rij meestal al vanaf 50 in z'n 5.

[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 31-01-2012 12:41 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Zo veel mogelijk cruise control gebruiken. Dat scheelt ook.
Laat je niet opjagen door alle idioten die je met 160km/u voorbij willen op een 120km/u weg. Ze wachten maar even als jij op cruise control met de max snelheid iemand aan het inhalen bent
Ook lekker laten uitrijden voor verkeerslichten etc, in plaats van op het laatste moment remmen.

Ik ben er nog niet helemaal achter of sneller optrekken of langzaam optrekken een groot verschil is in verbruik. Met sneller bedoel ik natuurlijk niet met piepende banden wegscheuren :)

Edit: Airco; die heb ik alleen aan als het regent in de winter. Anders beslaat de auto zo erg. Als het droog is staat hij uit.

En geen boombox in ja achterbak die altijd op 10 moet :)

[ Voor 15% gewijzigd door Gé Brander op 31-01-2012 12:41 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

c70070540 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:39:
Zo veel mogelijk cruise control gebruiken. Dat scheelt ook.
Laat je niet opjagen door alle idioten die je met 160km/u voorbij willen op een 120km/u weg. Ze wachten maar even als jij op cruise control met de max snelheid iemand aan het inhalen bent
Of je kijkt gewoon in je spiegel van te voren, of je schuift door naar dit topic: Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 11

Remmen is natuurlijk de grootste zonde als je zuinig wilt rijden, dat moet je dus ook zo veel mogelijk voorkomen. Iemand die 160 rijdt af laten remmen naar jouw 110 is dus behalve asociaal ook nog eens erg slecht voor het milieu.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Er is een verschil tussen niet op laten jagen en iemand bewust dwars zitten door als het niet veilig is in te halen. Begrijp je deze nuance, en begrijp je dat ik het eerste opgeschreven heb, dan laten we het hier bij, anders schuif je zelf maar even door naar dat topic ;)

En als ik hem af zou laten remmen, dan is dat juist goed voor het milieu, omdat hij/zij dan minder verbruikt. Maar zover laat ik het meestal niet komen hoor. Het is de keuze van de snelle rijder om daarna weer 160km/u te gaan rijden, niet mijn keuze. Dus ik ben niet schuldig.

[ Voor 35% gewijzigd door Gé Brander op 31-01-2012 12:56 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:09
waar ik serieus heel veel benzine mee bespaar is de pomp waar ik de bezine koop.

Als ik op Tango benzine rij haalt mijn auto net 400 km met een tank (ongv.40 L) tank ik bij de Shell haal ik makkelijk 480-500 km op een tank. Bij allebei tank ik gewoon de normale euro 95. geen vpower of of iets dergelijks.
Shell is misschien wat duurder kwa brandstofprijs maar ik rij er langer mee en mijn motor rijd een stuk soepeler.
Dit was ook op advies van de automonteur (ik had vaak last van vermogen dips) dit kwam om dat de verstuivers te vet waren geworden van de tango benzine.

Er ligt bij bij een 1.4 16V van 100 pk in mijn auto. Het kan natuurlijk zijn dat een normale 1600 of 1800 motor hier geen last van heeft

(en nee ik heb geen shell aandelen, total of bp benzine gaat ook veel beter dan tango)

[ Voor 17% gewijzigd door Speedfightserv op 31-01-2012 13:00 . Reden: advies automonteur ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Dat is een erg interessante. Zal ik ook eens op letten.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Ik zou dit graag willen doen allemaal. Maar ben bang dat mijn Golf2 uit 91 met 4 versnellingen dit niet leuk gaat vinden.

Vanaf welk bouwjaar auto gaat dit ongeveer op? Aangezien de motoren van auto's toch erg aangepast zijn in de afgelopen jaren.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Of het rijden op cruise control echt zuiniger is hangt van de auto op. Mijn Prius III verbruikt op de cruise control iig meer.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

EXX schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:00:
Of het rijden op cruise control echt zuiniger is hangt van de auto op. Mijn Prius III verbruikt op de cruise control iig meer.
Dat is vreemd. Heb je ook een idee waarom dat zo is? Ik kan in ieder geval niet zo goed snelheid houden als mijn cruisecontrol dat kan. Ik merk dat als ik het niet gebruik, ik meer varieer in snelheid.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik vermoed dat het de karakteristiek van de hybride aandrijving te maken heeft. Vooral op de snelweg heb je dit effect. De cruise control probeert gewoon veel te strak de snelheid vast te houden en geeft daardoor eigenlijk veel te fors gas bij als het bv. berg op gaat. De benzinemotor gaat dan ineens flink toeren draaien, met het bijbehorende verbruik. Wat geleidelijker gas bijgeven (of gewoon de snelheid iets terug laten vallen) is gewoon zuiniger.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

lanerios schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:59:
Ik zou dit graag willen doen allemaal. Maar ben bang dat mijn Golf2 uit 91 met 4 versnellingen dit niet leuk gaat vinden.

Vanaf welk bouwjaar auto gaat dit ongeveer op? Aangezien de motoren van auto's toch erg aangepast zijn in de afgelopen jaren.
Maakt echt niet zoveel uit. Het kan zijn dat je geen injectie hebt, dan pakt hij mogelijk iets lastiger op.
Voor het blok zelf maakt het geen bal uit.

• Practics
  • Laatst online: 14-11 20:44
lanerios schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:59:

Vaak zijn juist de oudere auto's waar je echt mee op benzine kunt besparen.
Ik heb een golf 3 gehad 1.8 liter, met deze auto op de zuinige rij methode makkelijk onder het verbruik kunnen komen wat opgegeven staat in de boekjes. Terwijl ik nu met mijn seat leon 1.6 2004 echt moeite heb om die 1 op 14 te halen.

(side note: Golf had zijn max koppel op 2500 toeren liggen? Van mijn huidige seat ligt dat boven de 4000 toeren)
Neem ik dus mijn normale rij gedrag, vrij fors door rijden, was de golf 1.8 zuiniger dan mijn huidige seat. uitzondering op plankgas rijden en bij hogere snelheden dan 150 KM per uur.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De snelheden waarbij je in bepaalde versnellingen kunt rijden hangen helemaal af van de auto en eigenschappen zoals koppel, massa en versnellingsbakverhoudingen. De meeste benzinemotoren waarmee ik heb gereden vinden het prima om laag in de toeren te rijden. Ook bij kleine autootjes gaat dit vaak goed. Die hebben weliswaar weinig koppel maar ze zijn ook niet zo zwaar. Mijn 650i blijft in de zesde versnelling bij stationair toerental leuk doorrollen. In de praktijk rij ik cruise ik vanaf ca. 55km/h bij ca. 1200 toeren in de zesde versnelling.

Idioten die 80km/h in IV rijden omdat ze het zo geleerd hebben begrijp ik nooit zo goed. Je merkt toch snel genoeg wat je auto wel en niet kan.

De meeste besparing zit 'm imo in tijdig gas loslaten door goed anticiperen. Op 80km wegen kan ik voor elke rotonde bijna een halve kilometer gratis rollen. De afstand hangt af van o.a. de lucht- en rolweerstand van de auto en het gewicht. Een navigatiesysteem is een handig hulpmiddel om de optimale afstand voor het lossen van het gasn te bepalen tot een rotonde afslag.

Verwijderd

Practics schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:12:
Terwijl ik nu met mijn seat leon 1.6 2004 echt moeite heb om die 1 op 14 te halen.

(side note: Golf had zijn max koppel op 2500 toeren liggen? Van mijn huidige seat ligt dat boven de 4000 toeren)
Neem ik dus mijn normale rij gedrag, vrij fors door rijden, was de golf 1.8 zuiniger dan mijn huidige seat. uitzondering op plankgas rijden en bij hogere snelheden dan 150 KM per uur.
Ik rij met een 2002 golf IV variant 1.6 1 op 15. Het kan wel.
Vooral airco uit als het kan scheelt veel.
Verder 110km/h ipv 120 scheelt erg veel.

• Practics
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:14:
[...]

Ik rij met een 2002 golf IV variant 1.6 1 op 15. Het kan wel.
Vooral airco uit als het kan scheelt veel.
Verder 110km/h ipv 120 scheelt erg veel.
Ik heb zon diagnostics (hoe het ook mag heten) aan mijn boordcomputer aangesloten, hiermee kun je live je verbruik meten. Bij 120 KM per uur is mijn auto zuiniger dan bij 100/110. Ik heb dus echt wel op degelijke wijze mijn verbruik van mijn huidige seat omlaag proberen te krijgen. Maar onder de 13,5 KM per liter is het gewoon bijna niet te doen. Over 3 maand moet de auto een grote beurt hebben, deze laat ik grondig uitvoeren kijken of dat nog positief effect heeft op het verbruik.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Lardman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:35:
bandjes ietsje harder (0.1) bar oppompen dan de garage wil. scheelt al iets.
ik rij diesel en probeer ook in de winter onder de 4.0l/100km te blijven. best een uitdaging, ondanks dat een polo 1.2 diesel Blue motion het op zijn sloffen zou moeten kunnen.
's winters heb je winterdiesel, dat bevat relatief veel anti-vlokstoffen. Daardoor zal je in de winter nooit zuinig rijden.

Ik let er overigens niet op. Ik rij niet zo gek veel en wil genieten van de spaarzame kilometers die ik maak, dus dan trap ik hem gewoon door als ik zin heb.

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 31-01-2012 13:21 ]

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 11:49
Banden met een lagere rolweerstand zijn natuurlijk ook een optie. Als de banden kaal zijn zou er dus bespaard kunnen worden door de juiste banden aan te schaffen.

Verwijderd

Practics schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:18:
[...]

Ik heb zon diagnostics (hoe het ook mag heten) aan mijn boordcomputer aangesloten, hiermee kun je live je verbruik meten. Bij 120 KM per uur is mijn auto zuiniger dan bij 100/110. Ik heb dus echt wel op degelijke wijze mijn verbruik van mijn huidige seat omlaag proberen te krijgen. Maar onder de 13,5 KM per liter is het gewoon bijna niet te doen. Over 3 maand moet de auto een grote beurt hebben, deze laat ik grondig uitvoeren kijken of dat nog positief effect heeft op het verbruik.
Sorry, maar ik rij zuiniger dan jij. Harder rijden wordt een auto niet zuiniger van, nooit.
Jij rijdt 1 op 13,5 en ik rij 1 op 15 met een aanzienlijk zwaardere auto met dezelfde motor.
...hmmm ik zeg : "Ga toch fietsen" >:)

http://www.lowtechmagazine.be/2008/10/snelheid.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2012 13:26 ]

• wagenveld
  • Niet online
Uitrollen doe je overigens in de versnelling, niet in zn vrij.
Diesel hier:
2 zsm
3 bij 30
4 bij 40
5 bij 50

• Practics
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:22:
[...]

Sorry, maar ik rij zuiniger dan jij. Harder rijden wordt een auto niet zuiniger van, nooit.
Jij rijdt 1 op 13,5 en ik rij 1 op 15 met een aanzienlijk zwaardere auto met dezelfde motor.
...hmmm ik zeg : "Ga toch fietsen" >:)

http://www.lowtechmagazine.be/2008/10/snelheid.html
http://www.spritmonitor.d...styear_e=2004&powerunit=2

Dan zul je zien dat mijn verbruik niet zo achterlijk is. ;)
Gemiddeld 9 die zuiniger rijden de rest verbruikt zelfs meer.

Verwijderd

wagenveld schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:27:
Diesel hier:
2 zsm
3 bij 30
4 bij 40
5 bij 50
Misvatting, dat hangt er vanaf namelijk.
Als je weet dat je moet remmen, dan laat je het gas los in de versnelling.
Als je niet hoeft te remmen, dan laat je uitrollen in z'n vrij.

BMW heeft dit al in een techniek vervat, "coasting" noemen ze dat.

Verwijderd

Practics schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:30:
[...]

http://www.spritmonitor.d...styear_e=2004&powerunit=2

Dan zul je zien dat mijn verbruik niet zo achterlijk is. ;)
Gemiddeld 9 die zuiniger rijden de rest verbruikt zelfs meer.
Het gemiddelde is niet mijn referentie meer.... join the club van de uberrollers >:)

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:30:
[...]
Als je niet hoeft te remmen, dan laat je uitrollen in z'n vrij.
Ik had begrepen dat in z'n vrij je altijd meer brandstof verbruikt dan als je uitrolt in de versnelling. Dus nooit uitrollen in z'n vrij.
Is sowieso geen goed idee om lang in z'n vrij te rijden mbt grip op de weg.

Canon EOS | DJI M2P

Verwijderd

Arjan A schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:32:
[...]

Ik had begrepen dat in z'n vrij je altijd meer brandstof verbruikt dan als je uitrolt in de versnelling. Dus nooit uitrollen in z'n vrij.
Klopt, in zijn vrij moet de motor zelfstandig zijn 900 toeren blijven draaien en dat doet hij door zachtjes te stoken ;) Als je in zijn versnelling rijdt, dan drijf je eigenlijk de motor aan met je aandrijfas! En hoeft de motor dus niks zelf te doen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Uitrollen in z'n vrij is nooit positief voor het verbruik idd.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

EXX schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:11:
Ik vermoed dat het de karakteristiek van de hybride aandrijving te maken heeft. Vooral op de snelweg heb je dit effect. De cruise control probeert gewoon veel te strak de snelheid vast te houden en geeft daardoor eigenlijk veel te fors gas bij als het bv. berg op gaat. De benzinemotor gaat dan ineens flink toeren draaien, met het bijbehorende verbruik. Wat geleidelijker gas bijgeven (of gewoon de snelheid iets terug laten vallen) is gewoon zuiniger.
Op de snelweg is vrijwel alle voordeel van de hybride weg. Het meeste voordeel haal je op de 80km en lager wegen. Dat is in ieder geval mijn ervaring met de Auris Hybride die ik rij.

Is jouw ervaring met de cruisecontrol ook dat het minder zuinig is op de 80km en lager wegen?

• Practics
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:32:
[...]

Het gemiddelde is niet mijn referentie meer.... join the club van de uberrollers >:)
Ja er zijn letterlijk 9 mensen die zuiniger hebben gereden en 100+ die nog nooit in de buurt van mij huidige verbruik zijn gekomen, naar die site gekeken val ik dus ook onder de top 10 zuinigste rijders.
Site geeft 226 mede auto gebruikers die hun verbruik hebben gemonitord via de site, kunt mij niet wijs maken dat ze niet proberen zo zuinig mogelijk te rijden, anders hou je geen stats bij. ( of igg 50% van de gebruikers van die site)

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Wat is de redenering daarachter?
IK doe standaard halve bar meer lucht in mn banden.Niet teveel dat ze bol staan anders slijten ze slecht.
Geen licht aan overdag scheelt ook. Geen airco aan ook (heb ik niet eens).
Verhaal van goede en slechte benzine klopt ook, benzine onderuit de opslagput schijnt minder van qualiteit te zijn daardoor ook goedkoper verkocht. Beter gewoon bij shell vandaan. Ligt ook aan per auto soms.

Ik merkte na het vervangen van mn distri riem dat hij iets off stond (uitgerekt) . Hierdoor ook onzuiniger reed.
Velgen wielen checken of ze wel lekker vrij lopen.

Rapapa...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
fsfikke schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:34:
Uitrollen in z'n vrij is nooit positief voor het verbruik idd.
Bij een carburateurmotor kan het nog wel degelijk helpen. En ook met een injectiemotor kan je zo zuiniger zijn, doordat je eerder kan beginnen met uitrollen.

Op de motor hanteer ik "hard optrekken, zuinig remmen" als "het nieuwe rijden: 1e versnelling om weg te komen, 2e om door te trekken tot 90, daarna in z'n 6 :)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

c70070540 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:34:
[...]

Op de snelweg is vrijwel alle voordeel van de hybride weg.
Dit is een grote misvatting.
Het meeste voordeel haal je op de 80km en lager wegen. Dat is in ieder geval mijn ervaring met de Auris Hybride die ik rij.

Is jouw ervaring met de cruisecontrol ook dat het minder zuinig is op de 80km en lager wegen?
Daar is het inderdaad om het even, met of zonder cruise control. Maar daar hoeft ook veel minder vermogen erbij als er gas bijgegeven moet worden, het effect is dus een stuk minder.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Arjan A schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:30:
Tips om brandstof te besparen zijn:
• Uitrollen ipv in de vrij naar het stoplicht toe, uitrollen ipv gas geven tot aan de stopstreep
Uitrollen in de versnelling kost geen brandstof, uitrollen in neutraal wel.
• Bandenspanning (elke 6 weken controleren)
Ik controleer mijn bandenspanning, olie en ruitensproeiervloeistof elke eerste tankbeurt van de maand. Vast schema voorkomt vergeten.
• Achteruit op de koppeling, geen gas bijgeven
Waarom dat dan? Een moderne auto zal dan zelf iets gas bijgeven en je koppeling slijt harder. Voor de prijs van een nieuwe koppeling kan je heel wat kilometers normaal achteruit rijden hoor.

Nog wat punten:
• Neem niet zoveel zooi mee in je kofferbak. Minder gewicht = minder energie nodig om het in beweging te krijgen.
• Rijd rustig warm, maar na 15-20 kilometer halfgas/50% rpm max kan je best een keer doortrekken. Schoonblazen voorkomt roetophoping en andere troepafzetting in je blok en dus minder weerstand
• Rijd geen korte stukjes, die kosten veel brandstof en zijn slecht voor je auto.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• LosGieros
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:34:
[...]

Klopt, in zijn vrij moet de motor zelfstandig zijn 900 toeren blijven draaien en dat doet hij door zachtjes te stoken ;) Als je in zijn versnelling rijdt, dan drijf je eigenlijk de motor aan met je aandrijfas! En hoeft de motor dus niks zelf te doen.
Denk je dat je niks verbruikt als je op de motor afremt en in toeren terug loopt, er moet iets de vonk nog ontsteken en dat zal volgens mij echt niet minder zijn dan wat de auto stationair verbruikt?

Rapapa...

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-11 09:09
wagenveld schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:27:
Diesel hier:
2 zsm
3 bij 30
4 bij 40
5 bij 50
En bij het stoplicht als een malloot roeten natuurlijk :P
Ik rijd een common-rail, multi-jet diesel maar die moet echt wel een beetje op toeren gehouden worden.
Als ik dat niet doe, roet ie dicht kapotte sensoren etc. en levert ie vermogen in, nee zeker het optrekken niet onder de 1500 toeren zoeken bij die van mij.

Ik zie het rijden in een "eco" auto altijd als fijn excuus op hem stevig te rijden, *google* power-curve, ah daar zitten de PK's nice, het zijn er maar 70-80-90 dus dan wil ik ze ook wel kunnen vinden!

Verder rijd ik zuiniger dan het boekje (Alfa Romeo GT, 1.9 JTD 150 PK) en vond ik een Mito of Punto met 1.3 JTD niet bijzonder veel zuiniger maar beduidend minder leuk om te rijden..

Plug-in hybride op een < 1 liter diesel, dat is pas economisch, ecologisch is enkel een accu bak op zonne energie.

+ voor het werk rijd er meestal iemand mee, dus dat is uitstoot gedeeld door 2.

Verbruik = auto, goed onderhoud, rechtervoet, anticiperen en daar na alle non-redenen.

Airco uit maakt voor mijn auto zo goed als geen verschil.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

AtleX schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:41:
[...]

Uitrollen in de versnelling kost bij moderne injectiemotoren geen brandstof,

• GewoonWatSpulle
LosGieros schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Denk je dat je niks verbruikt als je op de motor afremt en in toeren terug loopt, er moet iets de vonk nog ontsteken en dat zal volgens mij echt niet minder zijn dan wat de auto stationair verbruikt?
Er ontsteek niets de vonk, de vonk kan iets ontsteken, maar als er niet meer ingespoten worden vonkt ie nog vrolijk door hoor.

• LosGieros
  • Niet online
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:43:
[...]

Er ontsteek niets de vonk, de vonk kan iets ontsteken, maar als er niet meer ingespoten worden vonkt ie nog vrolijk door hoor.
jaja ok maar de motor loopt nog gewoon er wordt benzine ingespoten.

Rapapa...

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Ik rijd een common-rail, multi-jet diesel maar die moet echt wel een beetje op toeren gehouden worden.
Als ik dat niet doe, roet ie dicht kapotte sensoren etc. en levert ie vermogen in, nee zeker het optrekken niet onder de 1500 toeren zoeken bij die van mij.
[..]
Dat klinkt als een moderne motor, ik snap dan niet waarom "men" beweert dat alle moderne motoren het nieuwe rijden aankunnen.

Overigens nog een tip:
Zet je auto altijd zo weg dat wanneer je 'm weer gaat gebruiken, je niet met een koude motor hoeft te manoeuvreren. Bijvoorbeeld door achteruit in te parkeren. Dan is de motor nog warm.

Canon EOS | DJI M2P

Verwijderd

AtleX schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:41:
Niet als je daarna weer moet optrekken. Het gaat om het geheel.
Waarom dat dan? Een moderne auto zal dan zelf iets gas bijgeven en je koppeling slijt harder. Voor de prijs van een nieuwe koppeling kan je heel wat kilometers normaal achteruit rijden hoor.
Bij correct gebruik gaat een koppeling langer mee dan een auto.
Ik geef toe dat het correct gebruik voor sommigen niet meevalt.
Nog wat punten:
• Neem niet zoveel zooi mee in je kofferbak. Minder gewicht = minder energie nodig om het in beweging te krijgen.
• Rijd rustig warm, maar na 15-20 kilometer halfgas/50% rpm max kan je best een keer doortrekken. Schoonblazen voorkomt roetophoping en andere troepafzetting in je blok en dus minder weerstand
Schoonblazen? Echt onzin, verbranding is behoorlijk schoon tegenwoordig.
Heb je ooit wel eens een cilinderkop gelicht ?
• Rijd geen korte stukjes, die kosten veel brandstof en zijn slecht voor je auto.
Dat laatste is erg waar, kort stukje -> fietsen.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:00

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

LosGieros schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Bij een moderne injectie niet, boven de 1500 toeren met gas los is helemaal geen brandstofinspuiting. Met een carburateur gaat dit verhaal niet op.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Er kunnen tests en documenten zijn, maar mijn ervaring is dat ik sinds ik veel op de snelweg zit met de Auris Hybride, dat ik echt meer verbruik dan ik op de binnenwegen zit.
De eerste maanden vrijwel alleen binnenwegen en een gemiddeld verbruik van 5,8 a 5,9 per 100km, en nu ik veel lange stukken moet rijden kom ik op ongeveer 6,4 a 6,5 per 100km.

Dat kan je met andere moderne zuinige auto's ook prima halen dacht ik, of ben ik dan te positief?

• H3llrais3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 07:11
Mooi topic,

vorig jaar heb ik een benzine verslinder gekocht.
2,5L benzine + automaat (5 traps)

wat mij opvalt:
als de motor koud is en de automatische choke open staat is het verbruik vele malen hoger dan wanneer hij op bedrijfstemperatuur is / choke dicht is.

Wat ik altijd doe als de motor koud is, is manual schakelen en gebruik maken van het momentum (toerental steady op 1.750 ~ 2.000 rpm).

0 - 10 -> 1e
10 - 25 -> 2e
25 - 40 -> 3e
40 - 80 -> 4e
80 + -> 5e ( de automaatbak software staat niet toe onder de tachtig naar zijn 5e te gaan...)

het verbruik is dan minimaal ( nogsteeds ~15L op 100...) maar het is wel beter dan 30L op 100

Eenmaal op bedrijfstemperatuur gaat hij weer naar D en valt het vebruik terug naar ~8L op 100 en zoekt de automaat zelf schakelpunten op.

wat ook enorm veel scheelt,
geen Kick-down gebruiken

een andere factor Banden heeft ook invloed.
nu heb ik winterbanden (4X 195 65 R16) er onderliggen
in de zomer liggen er 2x 235 40 R18 (voor) en 2x 245 35 R18 onder.

met zomerbanden ligt het verbruik hoger ( ~10L op 100) omdat ze meer contact hebben met de grond.

[ Voor 13% gewijzigd door H3llrais3r op 31-01-2012 13:54 . Reden: Banden invloed toegevoegd ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

c70070540 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:46:
[...]
Dat kan je met andere moderne zuinige auto's ook prima halen dacht ik, of ben ik dan te positief?
Als ik een lang stuk snelweg rij met cruisecontrol constant aan en de bovengenoemde zuinigheidstips (wel lichten/airco/radio etc aan) lukt 7l/100km in m'n 6-cilinder BMW uit 2003. Dus het zou me verbazen als moderne 4-pittertjes daar niet ver onder zouden kunnen :P

Verwijderd

[...]

Uitrollen in de versnelling indiceert dat je teveel gas hebt gegeven vooraf.
Uitrollen in vrij (koppeling ingetrapt in versnelling) heb je wel stationair verbruik, akkoord.
Maar afremmen op de motor werkt de motor als een luchtpomp. Die energie gooi je wel.

Zolang je niet te hard rijdt heb je die grip niet zo nodig, als er een scherpe bocht komt anticipeer je daarop door minder hard erop af te rijden. Verder kan ik de koppeling op laten komen als het nodig is.
Grip in een rechte lijn heb je sowieso niet nodig.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hoewel ik het duurzame aspect van dit topic begrijp, verplaats ik het toch naar VV. :)

• LosGieros
  • Niet online
Lucky-Shirt schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:45:
[...]

Bij een moderne injectie niet, boven de 1500 toeren met gas los is helemaal geen brandstofinspuiting. Met een carburateur gaat dit verhaal niet op.
Okok maar wat is modern?
Die blokken van tegenwoordig die ook bij het stoplicht uitgaan of mijn 1.5je uit 1998?

Rapapa...

• GewoonWatSpulle
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:45:
Schoonblazen? Echt onzin, verbranding is behoorlijk schoon tegenwoordig.
Heb je ooit wel eens een cilinderkop gelicht ?
Ooit wel eens anders een sportief wegtrekkende diesel gezeten? Pompverstuiver, common-rail, multi-jet etc. hoe mooi de techniek ook is, als er een tijd rustig mee gereden is dan kan je roet happen!

Komt door 1 gedeeld probleem van alle diesel (ook benzine blokken kennen hem) de EGR-klep, verplicht voor de type goedkeuring, maar bij de RDW of APK word er nooit meer naar gekeken als de roet-uitstoot maar goed is, en die gaat omlaag met een EGR-klep die is afgedicht. De EGR-klep laat je motor zijn eigen uitlaat gas nog een keer gebruiken voor een deel van de nieuw te verbruiken lucht bij de verbranding, dicht dat ding dus, een motor loopt altijd schoner op frisse lucht!
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:50:
Uitrollen in de versnelling indiceert dat je teveel gas hebt gegeven vooraf.
Huh? Nee dat betekend dat ik een bepaalde snelheid aan hield en nu langzamer wil om straks de juiste snelheid te hebben het klaverblad/afslag/rotonde/bocht whatever te nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 31-01-2012 13:55 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

c70070540 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:46:
[...]

Er kunnen tests en documenten zijn, maar mijn ervaring is dat ik sinds ik veel op de snelweg zit met de Auris Hybride, dat ik echt meer verbruik dan ik op de binnenwegen zit.
De eerste maanden vrijwel alleen binnenwegen en een gemiddeld verbruik van 5,8 a 5,9 per 100km, en nu ik veel lange stukken moet rijden kom ik op ongeveer 6,4 a 6,5 per 100km.

Natuurlijk verbruikt de auto op de snelweg meer dan op de provinciale weg. Dat doet elke auto. Rijden bij 120 km/u kost nou eenmaal meer energie als rijden bij 80 km/u, hybride of niet.

Je verbruik ligt wel redelijk hoog. Met de Prius III rij ik over lange tijd gemeten 4,9 liter per 100 km. De gereden km bestaan voor 70 % uit snelwegkilometers.

Wat het verbruik omhoog stuwt bij een hybride: onnodig veel flink gassen, wat de verbrandingsmotor in hoge toeren jaagt. Gewoon wat rustiger aandoen. Je hoeft daarvoor echt niet te rijden als een natte krant.

• H3llrais3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 07:11
EXX schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:55:
[...]

Natuurlijk verbruikt de auto op de snelweg meer dan op de provinciale weg. Dat doet elke auto. Rijden bij 120 km/u kost nou eenmaal meer energie als rijden bij 80 km/u, hybride of niet.

Je verbruik ligt wel redelijk hoog. Met de Prius III rij ik over lange tijd gemeten 4,9 liter per 100 km. De gereden km bestaan voor 70 % uit snelwegkilometers.

Wat het verbruik omhoog stuwt bij een hybride: onnodig veel flink gassen, wat de verbrandingsmotor in hoge toeren jaagt. Gewoon wat rustiger aandoen. Je hoeft daarvoor echt niet te rijden als een natte krant.
het ligt dan aan de versnellingsbak...
op de snelweg rijdt mijn wagen bij 130 Km zuiniger dan bij 120 Km (raar maar waar volgens mijn verbruiks meters)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:53:
[...]

Ooit wel eens anders een sportief wegtrekkende diesel gezeten? Pompverstuiver, common-rail, multi-jet etc. hoe mooi de techniek ook is, als er een tijd rustig mee gereden is dan kan je roet happen!

Komt door 1 gedeeld probleem van alle diesel (ook benzine blokken kennen hem) de EGR-klep, verplicht voor de type goedkeuring, maar bij de RDW of APK word er nooit meer naar gekeken als de roet-uitstoot maar goed is, en die gaat omlaag met een EGR-klep die is afgedicht. De EGR-klep laat je motor zijn eigen uitlaat gas nog een keer gebruiken voor een deel van de nieuw te verbruiken lucht bij de verbranding, dicht dat ding dus, een motor loopt altijd schoner op frisse lucht!
Als je dat af en toe doet is het al prima. Je kan gewoon op max. 1800 toeren optrekken zonder issues.

• GewoonWatSpulle
Klopt, soms kan de verhouding van de bak er voor zorgen dat je motor "sterkste man ter wereld"-krachten moet leveren maar eigenlijk geboren is als sprinter, dan kan je dus beter een versnelling lager zitten of iets harder rijden. Toerental & koppel verhouding.

• GewoonWatSpulle
418O2 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:57:
Als je dat af en toe doet is het al prima. Je kan gewoon op max. 1800 toeren optrekken zonder issues.
Dat kan inderdaad makkelijk maar dan moet ik toch echt per ritje wat steviger gas geven anders roet het echt na een paar dagen al aanzienlijk meer dan daarvoor! Ik schrok er toen ik de auto net had van, reed toen voornamelijk rustig en op een 80 weg in z'n 6, niks mis met de toeren deed ie prima maar toen zij de garage houder probeer eens in z'n 5, en tadaa lager verbruik en veel minder roet na een keer stevig doorgassen op die wegen.

Oeps, dubbelpost

[ Voor 1% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 31-01-2012 14:01 . Reden: Excuus ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 20:28

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik rijd ook allang "nieuw". Ik had een peugeot 206GTI voorheen, waarbij ik een gemiddelde haalde van 1 op 12, bijna 1 op 13.

Momenteel rijd ik in een Peugeot 206RC en met het nieuwe rijden haal ik de fabrieksopgave van gemiddeld 8.6L/100KM nog maar net.

Ik schakel altijd door bij 2500rpm en ik rijd in de 4 wanneer ik in 50km/u-zones zit, ik rijd in de 5 vanaf 70km/u en hoger. Mijn bandenspanning check ik zowat elke maand. Ik laat de auto altijd uitrollen en ik heb al vanaf dat ik mijn rijbewijs heb, aangeleerd om op de motor af te remmen.

Dus ondanks het nieuwe rijden, verbruik ik toch nog vrij veel.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb het een tijdje geprobeerd met mijn auto (Mazda 626 2 liter benzine uit '99). Het scheelt wel iets, maar die paar euro die ik ermee bespaar kunnen me gestolen worden. Die paar euro is een me de irritatie die het oplevert niet waard.

Vaak bu'j te bang!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

H3llrais3r schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:56:
het ligt dan aan de versnellingsbak...
op de snelweg rijdt mijn wagen bij 130 Km zuiniger dan bij 120 Km (raar maar waar volgens mijn verbruiks meters)
Dat kan goed zijn, het betreft nl. een eCVT en geen conventionele automaat of handschakelbak. Je hebt bij alle snelheden de ideale overbrengingsverhoudingen. Het effect van bij "bij 130 zuiniger dan 120"(door de gunstigere overbrengingsverhouding) , heb je niet.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42

skoozie

SCSI

Volgens mij valt het meeste te winnen met anticiperen. kijk ver van te voren wanneer je wilt inhalen al of je er tussen kan zodat je niet op de rem hoeft en daarna weer moet accelereren, houd ook genoeg afstand om op de motor te remmen om standaard situaties op te vangen. Ik zelf rij redelijk door en mijn Prius zit op 5.7liter per 100km en heb de teller op cruisecontrol op 130 staan (123 in het echt) ik rijd per dag 60 tot 160 kilometer (afhankelijk van de dag waar ik heen moet)

Een koude motor is ZEER onzuinig ik heb een periode op 7 kilometer van huis gewerkt en toen kwam de vraag wat ik doe met de auto omdat het verbruik zo hoog was. dit hield ik een tijdje bij en het bleek dat het verbruik eindelijk zakte als ik op mijn werk aan kwam.

Ook zie je mij niet in de 6 (van een schakelbak) van de 80 naar 100 rijden. volgens mij is het zuiniger om dan even terug te gaan naar de 5, optrekken en weer terug naar de 6. de precieze snelheden weet ik zo niet maar je voelt aan je motor dat er weinig versnelling inzit ondanks dat je pedaal al op de vloer zit... en om dan 30 seconden te moeten vloeren om op snelheid te komen kan dat ook in 10 seconden zonder zover je pedaal in te trappen in de 5. (dit een beetje duidelijk?)

een rede dat zelf rijden zuiniger is als de automaat kan ook zijn omdat je zelf sneller je snelheid laat zakken en dan zuiniger rijd. Als mede wanneer je iemand langzaam nadert blijf je er makkelijker achter hangen dan wanneer je CC fixed staat. en berg op/af vind ik een slap excuus als je snelheidsverandering weinig uitmaakt zal ik met CC 120 berg op gaan en 120 berg af. maar heel vaak zie ik dat wanneer ik berg op ga ik mensen heel hard inhaal en dat ze berg af mij opeens bij blijven of in halen. Die houden hun voet dus op 1 positie ongeacht de weg.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

In een conventionele automaat (DSG bakken dus buiten beschouwing gelaten) zit een koppelomvormer, die kost ook vermogen, dat is 1 van de grootste redenen waarom een automaat onzuiniger is.

Vaak bu'j te bang!

• GewoonWatSpulle
@ skoozie, leuk verhaal nog, Renault Espace 2.0 170 pk, met automaat, we rijden 150/160 in Duitsland, vond ie het leuk terug te schakelen naar z'n 4 met het geluidsniveau van een racewagen, waar is de "eco" cruise-control / automaat, in het kader van "doe eens normaal man" dat kan best minder heftig qua reactie.

Cruise control resetten als je 70 rijd die op 120 stond zorgt soms gewoon voor lichte hartverzakkingen.

• wagenveld
  • Niet online
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Ik zie het rijden in een "eco" auto altijd als fijn excuus op hem stevig te rijden, *google* power-curve, ah daar zitten de PK's nice, het zijn er maar 70-80-90 dus dan wil ik ze ook wel kunnen vinden!

Verder rijd ik zuiniger dan het boekje (Alfa Romeo GT, 1.9 JTD 150 PK) en vond ik een Mito of Punto met 1.3 JTD niet bijzonder veel zuiniger maar beduidend minder leuk om te rijden..

Plug-in hybride op een < 1 liter diesel, dat is pas economisch, ecologisch is enkel een accu bak op zonne energie.

+ voor het werk rijd er meestal iemand mee, dus dat is uitstoot gedeeld door 2.

Verbruik = auto, goed onderhoud, rechtervoet, anticiperen en daar na alle non-redenen.

Airco uit maakt voor mijn auto zo goed als geen verschil.
Uiteraard de snelweg op gaat bovenstaand niet op, dan trek ik ook wel door naar 3500tpm. Af en toen 150 op de snelweg houdt m ook goed schoon :)

• GewoonWatSpulle
-tom-562 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:42:
In een conventionele automaat (DSG bakken dus buiten beschouwing gelaten) zit een koppelomvormer, die kost ook vermogen, dat is 1 van de grootste redenen waarom een automaat onzuiniger is.
De meeste zijn koppelomvormers, maar je hebt ook gerobotiseerde handbakken, die zijn enkel wat zwaarder met niet gelijk aanzienlijk onzuiniger o.a.: Wikipedia: Selespeed.

• GewoonWatSpulle
wagenveld schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:45:
Uiteraard de snelweg op gaat bovenstaand niet op, dan trek ik ook wel door naar 3500tpm. Af en toen 150 op de snelweg houdt m ook goed schoon :)
Alfa Romeo GT, 150 pk, jonge bestuurder, en jij denk? juist.. ;)

Verwijderd

heeft hier iemand ervaring met die Bluemotion diesels? Mij valt het verbruik van mijn VW Golf flink tegen. Ben nog niet boven de 1 op 20 gekomen met woonwerkverkeer en daarnaast veel 80km-wegen. Had wel iets beter verbruik verwacht van een eco-geknepen diesel met start-stop. Hopelijk gaat het met zomerbanden beter worden.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik wil eigenlijk even reageren op dit topic.

Ik lees het heel vaak maar heb zeer grote twijfels of dit überhaupt wel waar is.

* Het uitrollen in de versnelling om benzine te besparen.

Bij het stoplicht kan ik het me nog een heel klein beetje voorstellen maar als ik auto's laat uitrollen met de koppeling in kan ik ongeveer 5 keer zo ver uitrollen zonder gas te geven.
Ja hij rolt wel met 1000 toeren stationair maar als je geen gas geeft en hem laat uitrollen in je versnelling draait hij toch ook gewoon stationair? Is dat niet wat hij sowieso altijd loopt? ook al geef je geen gas en maak je 3000 toeren...
Hij spuit dus 0,0 benzine in als ik geen gas geef in welke versnelling dan ook?

Bovenstaand maakt ook niet zoveel uit als ik een afrit van de snelweg neem en ik laat hem uitrollen IN de versnelling dan haal ik het eind van de straat waar ik moet afslaan niet eens.
Als ik de koppeling in trap kan ik op 800/1000 rpm voordat ik de afslag neem al de koppeling in trappen en heb ik nog steeds genoeg snelheid waardoor ik hem uiteindelijk van z'n 5 in z'n 2 kan duwen en afremmend op de motor door kan blijven rijden als ik de afslag neem(na de afrit)

Wie heeft dat überhaupt verzonnen hoe komt men er bij en is dit wel onderzocht?

[ Voor 3% gewijzigd door kaasaanfiets op 10-02-2015 19:49 ]

• wagenveld
  • Niet online
Het is sowieso al niet slim om in z'n vrij een bocht te nemen aangezien je zonder aandrijving veel minder grip hebt. Afgezien daarvan, in de versnelling uitrollen is toch logisch, de wielen drijven de motor aan ipv andersom. Maar goed, moderne auto etc. Je zult ook zien bij moderne auto's dat de verbruiksmeter netjes op 0 staat bij geen gas in de versnelling.

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-11 02:36
kaasaanfiets schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:47:
Ik wil eigenlijk even reageren op dit topic.

Ik lees het heel vaak maar heb zeer grote twijfels of dit überhaupt wel waar is.

* Het uitrollen in de versnelling om benzine te besparen.

Bij het stoplicht kan ik het me nog een heel klein beetje voorstellen maar als ik auto's laat uitrollen met de koppeling in kan ik ongeveer 5 keer zo ver uitrollen zonder gas te geven.
Ja hij rolt wel met 1000 toeren stationair maar als je geen gas geeft en hem laat uitrollen in je versnelling draait hij toch ook gewoon stationair? Is dat niet wat hij sowieso altijd loopt? ook al geef je geen gas en maak je 3000 toeren...
Hij spuit dus 0,0 benzine in als ik geen gas geef in welke versnelling dan ook?

Bovenstaand maakt ook niet zoveel uit als ik een afrit van de snelweg neem en ik laat hem uitrollen IN de versnelling dan haal ik het eind van de straat waar ik moet afslaan niet eens.
Als ik de koppeling in trap kan ik op 800/1000 rpm voordat ik de afslag neem al de koppeling in trappen en heb ik nog steeds genoeg snelheid waardoor ik hem uiteindelijk van z'n 5 in z'n 2 kan duwen en afremmend op de motor door kan blijven rijden als ik de afslag neem(na de afrit)

Wie heeft dat überhaupt verzonnen hoe komt men er bij en is dit wel onderzocht?
Alleen oudere auto's met carburateurs verbruiken benzine bij gas los. Bij auto's met injectie gaat er een klepje dicht en draait de motor zonder verbranding. Op het moment dat je ontkoppelt gaat de motor terug naar stationair. Natuurlijk rol je minder ver uit op de motor want zonder verbranding is de motor enkel extra last.

• RemcoDelft
kaasaanfiets schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:47:
Ja hij rolt wel met 1000 toeren stationair maar als je geen gas geeft en hem laat uitrollen in je versnelling draait hij toch ook gewoon stationair?
Dit klopt wel, maar is redelijk onpraktisch en ik neem aan dat het uitroladvies daarom is "in de versnelling" bij injectiemotoren.
Ik heb zelf wel vele kilometers in z'n vrij gereden bergaf. Gewoon 120 km/h vrijwel constante snelheid. De motor draait daarbij stationair. Als ik hem in de versnelling zet, moet ik gas bijgeven. De motor draait daarbij veel meer toeren, heeft daarbij meer weerstand en verbruikt dus per definitie meer brandstof.
(niet te verwarren met afremmen op de motor bergaf, iets waarbij vrijwel iedere Nederlander omhoogschakelt zodra de motor toeren maakt)

• Peenutzz
  • Laatst online: 16:13
Bergaf in zijn vrij? Lekker veilig.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Hangt van de berg af. Als je de A2 omlaag rijdt kom je even boven Beek een helling af, die gaat in z'n vrij netjes met 120 of 130. De Col de Turini zou ik niet op die manier aanpakken :)

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:57
Dat is inderdaad de beste manier om snel door je remmen heen te gaan, aangezien je dan de hele tijd moet bijremmen om niet te hard te gaan. Maar ik neem aan dat hij het niet over echt bergaf (als in haarspeldbochten) heeft, aangezien je daar echt geen 120 gaat rijden en het daarna hier komt navertellen.

Maar zelfs bij een lichte helling zou ik het ook niet aanraden, zeker niet op die snelheden, aangezien je gewoon minder controle hebt als je in z'n vrij naar beneden rolt.

[ Voor 22% gewijzigd door Arrne op 12-02-2015 10:24 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
RemcoDelft schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:01:
[...]

Dit klopt wel, maar is redelijk onpraktisch en ik neem aan dat het uitroladvies daarom is "in de versnelling" bij injectiemotoren.
Ik heb zelf wel vele kilometers in z'n vrij gereden bergaf. Gewoon 120 km/h vrijwel constante snelheid. De motor draait daarbij stationair. Als ik hem in de versnelling zet, moet ik gas bijgeven. De motor draait daarbij veel meer toeren, heeft daarbij meer weerstand en verbruikt dus per definitie meer brandstof.
(niet te verwarren met afremmen op de motor bergaf, iets waarbij vrijwel iedere Nederlander omhoogschakelt zodra de motor toeren maakt)
Maar dat is toch een andere situatie... het uitrollen wordt gebruikt ipv afremmen op het pedaal omdat een moderne auto dan 0,0 verbruikt. Jij rolt van de berg af in vrij en dat kan idd soms niet in de versnelling omdat die je afremt... twee verschillende situaties. Maar ook zoals eerder genoemd niet echt veilig, rij dan met de koppeling ingedrukt zodat je wel tractie kan hebben wanneer je het nodig hebt.

• RemcoDelft
Peenutzz schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:14:
Bergaf in zijn vrij? Lekker veilig.
Vertel, wat is er onveilig aan?
Arrne schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:21:
Dat is inderdaad de beste manier om snel door je remmen heen te gaan, aangezien je dan de hele tijd moet bijremmen om niet te hard te gaan.
Ik had het niet over remmen ;)
Maar ik neem aan dat hij het niet over echt bergaf (als in haarspeldbochten) heeft, aangezien je daar echt geen 120 gaat rijden en het daarna hier komt navertellen.
^^ Dat. Streetview is erg lastig om de juiste plek te vinden, maar het was bijvoorbeeld ergens in Belgie richting Luxemburg.
Maar zelfs bij een lichte helling zou ik het ook niet aanraden, zeker niet op die snelheden, aangezien je gewoon minder controle hebt als je in z'n vrij naar beneden rolt.
En toch werkt het perfect! "Minder controle" is niet zo'n probleem op een kaarsrechte autosnelweg. Wat wil je doen, een bocht nemen?
MicGlou schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:28:
rijd dan met de koppeling ingedrukt zodat je wel tractie kan hebben wanneer je het nodig hebt.
^^ Dat uiteraard, dat bedoelde ik eigenlijk met "in z'n vrij". Misschien had ik stationair moeten zeggen. 't Is niet alsof ik de motor uitzet.

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:57
RemcoDelft schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:38:

En toch werkt het perfect! "Minder controle" is niet zo'n probleem op een kaarsrechte autosnelweg. Wat wil je doen, een bocht nemen?
Aangezien ik meestal niet alleen op de snelweg rijdt houd ik die mogelijkheid graag open ja. :+

• GrowMyHair
  • Niet online
Ik heb zelf het idee dat je auto wel anders reageert in zn vrij, maar dat je niet minder controle hebt. Omdat je voorwielen niet aan het motorremmen zijn, voelt je auto iets anders, maar daardoor heb je nog niet minder grip.

Verder, als je anticipeert dat je moet gaan remmen, dan rol je best uit in de versnelling. Als je anticipeert dat je niet hoeft te remmen, dan rol je best uit in zn vrij.

Stel je ziet een stoplicht op rood staan over 400 meter. Dan zet je zsm je auto in zn vrij en rolt door. Op moment dat je bijna bij het stoplicht bent zet je m in de versnelling om op de motor verder af te remmen tot stilstand. Dat is zuiniger dan het hele stuk in de versnelling te laten staan en zelf een beetje gas bij geven om niet stil te vallen.

• MicGlou
RemcoDelft schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:38:
[...]

Vertel, wat is er onveilig aan?
Even lezen... ik had het er al bij gezet? Je zit niet in de versnelling in een bewegend voertuig... vul het zelf even in? Of ben jij zo snel dat als je in een noodsituatie zit waarin je even gas moet geven dat je in een fractie in de versnelling zit? Maar even later zeg je het ook alweer wat anders en dan klopt het wat beter ;)
En dat zijn nou net die uitspraken, het gaat niet om de normale situatie maar om de noodsituatie ;)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
KleineJoop schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:57:
[...]

Alleen oudere auto's met carburateurs verbruiken benzine bij gas los. Bij auto's met injectie gaat er een klepje dicht en draait de motor zonder verbranding. Op het moment dat je ontkoppelt gaat de motor terug naar stationair. Natuurlijk rol je minder ver uit op de motor want zonder verbranding is de motor enkel extra last.
Wat ook interessant is, is dat een benzinemotor meestal minder remmend vermogen heeft op de motor dan een dieselmotor in versnellingen met gelijke overbrengingen.

En dat maakt de CBR vraag "Moet je hier uitrollen, remmen of niets doen?" zo interessant. Dat kun je namelijk niet bepalen, omdat je niet binnen de gestelde tijd van een paar seconden kunt bepalen aan de hand van het kenteken van de auto of het een diesel- of benzinemotor betreft.

• MicGlou
Trommelrem schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:05:
[...]

Wat ook interessant is, is dat een benzinemotor meestal minder remmend vermogen heeft op de motor dan een dieselmotor in versnellingen met gelijke overbrengingen.

En dat maakt de CBR vraag "Moet je hier uitrollen, remmen of niets doen?" zo interessant. Dat kun je namelijk niet bepalen, omdat je niet binnen de gestelde tijd van een paar seconden kunt bepalen aan de hand van het kenteken van de auto of het een diesel- of benzinemotor betreft.
Nog niet eens over de automaat gesproken ;) En wat voor een motor erin ligt kan je sowieso niet aan het kenteken herleiden :)

• Rubix
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09-2022
MicGlou schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:00:
[...]

Even lezen... ik had het er al bij gezet? Je zit niet in de versnelling in een bewegend voertuig... vul het zelf even in? Of ben jij zo snel dat als je in een noodsituatie zit waarin je even gas moet geven dat je in een fractie in de versnelling zit? Maar even later zeg je het ook alweer wat anders en dan klopt het wat beter ;)
Hoe kom je in een noodsituatie terecht waarbij je plotseling gas moet geven? Bovendien, bij uitrollen in de versnelling zit je waarschijnlijk dusdanig laag in toerental dat je eco-motor sowieso niet meer trekt.
MicGlou schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:08:
[...]

Nog niet eens over de automaat gesproken ;) En wat voor een motor erin ligt kan je sowieso niet aan het kenteken herleiden :)
Behalve dan bij sectie P.3; Brandstof.

[ Voor 18% gewijzigd door Rubix op 12-02-2015 11:40 ]

• RemcoDelft
MicGlou schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:00:
En dat zijn nou net die uitspraken, het gaat niet om de normale situatie maar om de noodsituatie ;)
Als er een WC-pot van MIR naar beneden komt heb ik inderdaad een probleem...

Maar laat me raden: jij hebt vast je handen niet in tien-over-tien aan het stuur, en op cruisecontrol zit je voet nog veel verder van de rem af...

• MicGlou
RemcoDelft schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:43:
[...]

Als er een WC-pot van MIR naar beneden komt heb ik inderdaad een probleem...

Maar laat me raden: jij hebt vast je handen niet in tien-over-tien aan het stuur, en op cruisecontrol zit je voet nog veel verder van de rem af...
En die argumenten slaan precies waar op? Het is onveilig om in de neutrale versnelling een auto op hogere snelheid te verplaatsen, dat kan iedere instructeur je vertellen omdat je dan geen volledige controle over het voertuig hebt... Heel fijn voor je dat jij zo zeker bent achter het stuur dat je vind dat normale veiligheidsregels en handelingen niet zo erg op jou van toepassing zijn, maar ze bestaan toch echt om een reden. Dan moet je het nog steeds helemaal zelf weten, maar het verkondigen dat het normaal is en prima kan is dan toch weer een stapje voorbij het verstandige. Dat bedoel ik te zeggen met 'van die uitspraken'... hoogmoed komt meestal voor de val en soms moet iemand het eerst meemaken voordat er wat van geleerd wordt.

Overigens heb ik wel eens een aanrijding voorkomen bij het stoplicht doordat ik nog net op het laatste moment naar voren kon rijden waardoor de achteropkomende bestuurder wel de ruimte had om volledig tot stilstand te komen... er wordt je daarom ook geleerd om voor het stoplicht in de versnelling met de voet op de rem te gaan staan zodat je 'beide kanten op' alert kan reageren en altijd je spiegels in de gaten houden omdat het gevaar in die situatie meestal van achteren komt. Dus niet in zijn vrij en de remmen los wat betekent dat je sowieso al meer handelingen moet doen bij een noodsituatie. Maar wat dacht je van in een slip raken? De beste manier om daar uit te komen is in de versnelling zoveel mogelijk uit laten rollen want dan hou je zoveel mogelijk tractie.

In een ander topic is het al eens ter sprake gekomen... ik kan echt iedereen adviseren een of meerdere slipcursussen te doen dan zullen er echt een hoop aannames mbt wat wel en niet kan over het besturen van een auto verdwijnen.

• Peenutzz
^^wat hij zegt dus.

Omdat een auto zonder tractie een wegligging van niks heeft. Je zou maar ergens voor uit moeten wijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Peenutzz op 12-02-2015 12:12 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]
Ik heb het 6-7 jaar geleden geleerd dat "niets doen" eigenlijk bijna altijd fout is (vaak zitten er geen instinkers in het examen). "remmen" bij acute noodgeval en "uitrollen" wanneer er gevaar dreigt, maar remmen niet proportioneel is (bijv op een voorrangsweg).

Overigens rol ik zo veel mogelijk uit in de versnelling, maar zelfs dan is de uitrolafstand (galgje?) vaak nog te groot. Natuurlijk wel op tijd terug schakelen. Ook voelt de auto in zijn vrij bij mij minder beheersbaar aan, maar dat kan ook enkel mijn gevoel zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 12-02-2015 12:15 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Deveon schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:13:
[...]

Ik heb het 6-7 jaar geleden geleerd dat "niets doen" eigenlijk bijna altijd fout is (vaak zitten er geen instinkers in het examen). "remmen" bij acute noodgeval en "uitrollen" wanneer er gevaar dreigt, maar remmen niet proportioneel is (bijv op een voorrangsweg).

Overigens rol ik zo veel mogelijk uit in de versnelling, maar zelfs dan is de uitrolafstand (galgje?) vaak nog te groot. Natuurlijk wel op tijd terug schakelen. Ook voelt de auto in zijn vrij bij mij minder beheersbaar aan, maar dat kan ook enkel mijn gevoel zijn.
De remmen van de auto van mijn vader zijn onlangs vervangen. 10 jaar lang hebben de affabriek remmen erop gezeten. Er zat nog meer dan de helft voering op. De dealer heeft ze vervangen omdat ze niet weten of remmen wel zo lang mee kunnen gaan en omdat ze toch bijna niets kosten. Ze waren wel onder de indruk, want het is gewoon een stadsautootje die ook veel in de stad rijdt.

Mijn auto heeft (na 23 jaar en 310.000 km) nog steeds de affabriek koppeling, ondanks dat ik vaak terugschakel (met tussengas) bij het uitrollen omdat ik even net iets meer wil remmen. Dat tussengas is minder goed voor het verbruik, hoewel het meevalt omdat het onbelast is, maar ik heb met mijn 23 jaar oude auto wel records gebroken (1 op 23 al gehaald met mijn oldtimer).

Overigens geef ik tussengas met terugschakelen omdat ik dan gewoon niet ver genoeg vooruit heb gekeken :P

Uitrollen is koning 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 12-02-2015 12:23 ]

• RemcoDelft
Peenutzz schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:10:
Omdat een auto zonder tractie een wegligging van niks heeft.
Als een auto zonder aandrijving een constante snelheid houdt door het naar beneden rijden (m.a.w. het weerstandsverlies is exact gelijk aan de benutte potentiele energie), is de tractie als je de motor laat meedraaien ook precies nul!
Je zou maar ergens voor uit moeten wijken.
Op een lege rechte snelweg met een paar graden helling?

• Peenutzz
Geef maar eens een ruk aan je stuur, in de versnelling of in zijn vrij, zeker weten dat je het verschil merkt. Uitwijken is ook weleens handig, er kan wat oversteken, of iemand anders kan ergens voor op de rem gaan. Ik wens je veel succes in zijn vrij.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Heb je het zelf al eens geprobeerd? Je doet alsof je niet meer kan sturen in zijn vrij 8)7 Het voelt anders, maar er zijn zoveel invloeden die zoiets "anders" kunnen maken.

Overigens is het eerste wat je leert bij een slipcursus is dat je je koppeling moet intrappen, waardoor je één invloed minder hebt die invloed heeft op wat je auto doet en hij dus beter te besturen is.

• GrowMyHair
  • Niet online
Peenutzz schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:49:
Geef maar eens een ruk aan je stuur, in de versnelling of in zijn vrij, zeker weten dat je het verschil merkt. Uitwijken is ook weleens handig, er kan wat oversteken, of iemand anders kan ergens voor op de rem gaan. Ik wens je veel succes in zijn vrij.
Ik heb zelf meer het idee dat mijn auto directer reageert in neutraal met minder onderstuur. Dat voelt iets minder stabiel, maar is niet echt minder veilig. Zeker als je er op anticipeert dat het gebeurt. Iemand een linkje waar het duidelijk uitgezocht wordt? Dat het voor het brandstofgebruik voordelig kan zijn lijkt me iig duidelijk.

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Dacht dat als je hem in de versnelling laat meer druk op de banden hebt en dus meer tractie. Eenmaal in de slip kan het wel helpen om de druk van de voorbanden af te halen zodat je beter je slip kan controleren lijkt me.

Ben zelf trouwens niet echt van het nieuwe rijden, trek gewoon door tot het punt waar het meeste koppel/vermogen zit. Ook rem ik stevig af op de motor, geen idee wat ik verbruik met de auto maar met de motor zit ik met gewoon woon/werk verkeer zo rond 1 op 20 wat niet echt slecht is voor een Honda V-Twin met carburateurs.

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 12:56

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Biemold schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:13:
Dacht dat als je hem in de versnelling laat meer druk op de banden hebt en dus meer tractie. Eenmaal in de slip kan het wel helpen om de druk van de voorbanden af te halen zodat je beter je slip kan controleren lijkt me.

Ben zelf trouwens niet echt van het nieuwe rijden, trek gewoon door tot het punt waar het meeste koppel/vermogen zit. Ook rem ik stevig af op de motor, geen idee wat ik verbruik met de auto maar met de motor zit ik met gewoon woon/werk verkeer zo rond 1 op 20 wat niet echt slecht is voor een Honda V-Twin met carburateurs.
Dat zijn 2 verschillende dingen. In moderne turbomotoren komt het maximale koppel soms al aan 1250tpm. Het maximale vermogen kan dan op 5500-6000tpm zitten. Wanneer schakel je dan? :+

Ik kan me overigens niet voorstellen dat aandrijving op wielen enige relatie heeft tot de hoeveelheid grip van de band met de weg, die is namelijk constant onder ideale omstandigheden en gelijke snelheden.

Verwijderd

ETzPliskin schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:49:
[...]

Dat zijn 2 verschillende dingen. In moderne turbomotoren komt het maximale koppel soms al aan 1250tpm. Het maximale vermogen kan dan op 5500-6000tpm zitten. Wanneer schakel je dan? :+

Ik kan me overigens niet voorstellen dat aandrijving op wielen enige relatie heeft tot de hoeveelheid grip van de band met de weg, die is namelijk constant onder ideale omstandigheden en gelijke snelheden.
Bij voorwielaandrijving til je het gewicht bij optrekken van de banden af (want gewicht gaat naar de achterkant), bij achterwielaandrijving krijg je juist meer grip, ivm meer druk op de banden. Nogal een verschil.

• t_captain
Bij accelleratie vanuit stilstand een aanzienlijk verschil, vooral als de auto een hoog zwaartepunt heeft en een korte wielbasis.

Je ziet het vaak bij stoplichten, vooral bij koud en nat weer. Wil er iemand met FWD flink wegrijden, hoop wielspin. Zelfde accelleratie van een BMW of MB, geen gebrek aan grip.

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
ETzPliskin schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:49:
[...]

Bedoel eigenlijk alleen koppel. :9

Bij de auto schakel ik zo rond de 4000rpm (bezine Nissan Micra) en op de motorfiets bij zo'n 5500rpm, de motor is dan een stuk meer responsief dan als je laag in de toeren zit te sukkelen.

En zoals in de reactie's boven mij krijg je vooral tractie door de weight shift. Dus met accelereren meer grip op de achterbanden en met remmen meer grip op de voorbanden.

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Je kunt net zo goed sturen met of zonder aandrijving, maar dan houdt t ook op. Een succesvolle manoeuvre heeft op n gegeven moment ook aandrijving nodig.

Bij bijv. overstuur van je FWD auto (met nat weer heb je hier geen achterwielaandrijver voor nodig) los je op door goed te blijven sturen en wat gas te geven. Dit gaat moeilijk in zijn vrij.

Stel je rijd op die lege snelweg, heuvelaf, en er steekt opeens een hert over (niet onmogelijk) en je wijkt uit, maar vanwege die gekke slinger raakt je auto in een slip, misschien als je aandrijving hebt kun je m eruit krijgen. Misschien slip je en je staat dwars op de weg, en daar komt een vrachtwagen aan? Dan kun je ook nergens heen want je staat nog steeds in de vrij.

Laatst op de snelweg zag ik in de verte een file, dus ik vaart minderen. Toen ik aansloot zag ik in mijn spiegel dat iemand t niet had gezien, en ik kon nog mooi n stukje opschuiven waardoor die auto op tijd kon stoppen. Als ik in zijn vrij op die file was afgerold dan had ik een kop-staart botsing gehad.

Zuinig rijden is vast heel leuk (ik behoor niet tot die club) maar hoe dan ook gaat veiligheid toch ALTIJD boven een paar liter besparing?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
[...]

Alleen zijn de overbrengingen van een diesel en benziene bak nooit gelijk. Een benzine bak heeft een vel kortere overbrenings verhouding waardoor het motorblok veel meer toeren moet draaien en het verschil in remmend vermogen kleiner wordt.
t_captain schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:25:
Je ziet het vaak bij stoplichten, vooral bij koud en nat weer. Wil er iemand met FWD flink wegrijden, hoop wielspin. Zelfde accelleratie van een BMW of MB, geen gebrek aan grip.
Oow daarom komen al die BMW rijders nooit weg in de sneeuw. Wheelspin bij fwd is gewoon een kwestie van lompheid. In dagenlijks gebruik nergens voor nodig.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• t_captain
In sneeuw (a << 1 m/2s) heb je geen enkele baat van de dynamische effecten op de wieldruk. Een voorwielaandrijver heeft baat van het grotere toespoor op de aangedreven wielen en van de extra mogelijkheid om ze met je stuurwiel te richten naar de beste grip.

• RemcoDelft
Dirk33 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:18:
Stel je rijd op die lege snelweg, heuvelaf, en er steekt opeens een hert over (niet onmogelijk) en je wijkt uit, maar vanwege die gekke slinger raakt je auto in een slip, misschien als je aandrijving hebt kun je m eruit krijgen. Misschien slip je en je staat dwars op de weg, en daar komt een vrachtwagen aan? Dan kun je ook nergens heen want je staat nog steeds in de vrij.
Vanuit de hoogste versnelling rijd je makkelijker weg wou je zeggen?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Wat een gedoe over in wel of niet in de vrij zetten, uitrollen etc. Heb ik met een Toyota hybride allemaal geen last van, regelt de auto allemaal lekker zelf. >:) :+

Pagina: 1 2 Laatste