Al een tijdje probeer ik zuiniger auto te rijden, natuurlijk als gevolg van de almaar stijgende brandstofprijzen.
Het gaat me in dit topic dus vooral om fossiele brandstoffen en om tips om brandstof te besparen.
Tips om brandstof te besparen zijn:
Ik hanteer bij de volgende snelheden (km/h) de genoemde versnelling
0-? : in de één, eigenlijk al heel snel doorschakelen naar de twee
?-30: in de twee
30-50: in de drie
50-75: vier
70-90: vijf
vanaf 80: zesde
Het lijstje is geen wet van meden en perzen. Als ik de snelweg oprij, schakel ik wel wat later door. Maar op een 80-weg rijd ik in de zesde versnelling met cruise control. Volgens de experts van "het nieuwe rijden" zouden moderne motoren weinig problemen hebben met snel opschakelen. Wat is jouw ervaring?
Graag zie ik meer tips om brandstof te besparen, bijv. oliedruk en -peil, maakt dat uit? Koplampen, welk soort/merk (xenon vs. traditionele verlichting, LED een optie?). Stroomlijning, spoilers etc, maakt dat nog uit?
Is er apparatauur om je boardcomputer uit te lezen? En zo statistieken te maken en bij te houden?
De doorschakeltabel (zoals hierboven, grof uit mijn hoofd) is vast niet universeel. Is er een rekenmethode om per brandstoftype en motorinhoud de idealen te berekenen?
www.hetnieuwerijden.nl
YouTube: Doeks Uut Hasselt - Het Nieuwe Rijden
Het gaat me in dit topic dus vooral om fossiele brandstoffen en om tips om brandstof te besparen.
Tips om brandstof te besparen zijn:
- Sneller opschakelen (zie onder)
- Uitrollen ipv in de vrij naar het stoplicht toe, uitrollen ipv gas geven tot aan de stopstreep
- Zoveel mogelijk gebruik van cruise control
- Bandenspanning (elke 6 weken controleren)
- Achteruit op de koppeling, geen gas bijgeven
Ik hanteer bij de volgende snelheden (km/h) de genoemde versnelling
0-? : in de één, eigenlijk al heel snel doorschakelen naar de twee
?-30: in de twee
30-50: in de drie
50-75: vier
70-90: vijf
vanaf 80: zesde
Het lijstje is geen wet van meden en perzen. Als ik de snelweg oprij, schakel ik wel wat later door. Maar op een 80-weg rijd ik in de zesde versnelling met cruise control. Volgens de experts van "het nieuwe rijden" zouden moderne motoren weinig problemen hebben met snel opschakelen. Wat is jouw ervaring?
Graag zie ik meer tips om brandstof te besparen, bijv. oliedruk en -peil, maakt dat uit? Koplampen, welk soort/merk (xenon vs. traditionele verlichting, LED een optie?). Stroomlijning, spoilers etc, maakt dat nog uit?
Is er apparatauur om je boardcomputer uit te lezen? En zo statistieken te maken en bij te houden?
De doorschakeltabel (zoals hierboven, grof uit mijn hoofd) is vast niet universeel. Is er een rekenmethode om per brandstoftype en motorinhoud de idealen te berekenen?
www.hetnieuwerijden.nl
YouTube: Doeks Uut Hasselt - Het Nieuwe Rijden
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur