pcmadman schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 23:06:
Als je LTV en normale verwarming hebt, dan kun je het retourwater van de normale verwarming bijmengen in het water voor de LTV. De temperatuur van de uiteindelijke retour na de LTV is dan net zo laag als met alleen LTV. Het is niet gebruikelijk, maar het kan. Als dat je uitgangssituatie is, dan is voor het rendement van de HR CV-ketel niet veel meer te winnen en dus niet veel te verdienen.
Ook als je voornamelijk LTV gebruikt en het retourwater daarvan mengt de retour van je normale radiatoren, dan zal het retourwater zeker niet heel warm zijn. En als je ketel moduleert, dan nog minder. Er valt relatief veel rendement te winnen als je de retourtemperatuur van het CV-water onder het condespunt brengt ~55C, maar onder de 40C begint dat weer minder te worden. Het hangt dus allemaal af van de retourtemperatuur die je nu doorgaans bereikt en welke winst hierop te halen valt met DBE's.
Bestudeer dit eens:
[afbeelding]
Dit is wel theoretisch, in werkelijkheid is de knik iets minder scherp.
oke, mooi grafiek en duidelijk verhaal (behalve HOE ik dat mengen uitgevoerd moet worden..).
Ben eigenlijk meer opzoek naar de winst die ik kan behalen door het hele huis op (DBE-)LTV te laten draaien.
Op dit moment hebben wij de volgende verwarmingen:
Vloerverwarming: woonkamer,keuken,hal,wc
Plaatradiatoren: 3 slaapkamers
Plintverwarming (CV&Elektrisch): badkamer
De plintverwarming kan niet onder de 60c werken. Er zitten bimetalen (af fabriek in) die pas schakelen bij 60c. Door de moduleren keten EN de vloerverwarming (waardoor de ketel al weinig in de avonden aanstaat) is het in de badkamer niet warm te krijgen/houden. We stoken dan in de avond er een kWh doorheen om de badkamer behaaglijk te krijgen en even te kunnen douche.
Om naar LTV over te stappen, is een grote isolatie actie gestart en zijn er plannen voor een zonneboiler+pelletkachel. Met deze laatste combinatie kan ik, met behulp van een Grundfos alpha2 + mengventiel, de retourtemperatuur heel precies gaan sturen.
Gemiddeld schat ik dat wij, in het voor/na -jaar op 65/55 en hartje winter op een 75/65 regime zitten.
Met DBE zouden we naar 38/33 kunnen gaan, maar ben benieuwd wat dit aan kosten gaat schelen. (scheel wordt je van de prijs van deze radiatoren.....)