Printer IP5200 Printkop verstopt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110712

Topicstarter
Heb een irritant probleem met mijn Pixma IP5200. Na een tijdje niet gebruikt te hebben doet de magenta kleur het niet goed. Hieronder staat een magenta testcirkel print uit photoshop. Aan de randen zitten nog wel kleine magenta vlekken met lichte magenta strepen door de cirkel heen.
De rest van de cirkel is echter lime-groen (let niet op de gele verkleuring, dit komt door het lichtinval op de foto).

Afbeeldingslocatie: http://img32.imageshack.us/img32/8503/magentax.jpg

Ik ga er vanuit dat dat de printkop verstopt is. Heb hem al 24 uur een 'voetenbadje' gegeven in printkop reiniger, tevens een badje in alcohol maar dit hielp niks. Ook heb ik diverse keren een diepte-reiniging gedaan via de canon-software. Heb vaker last gehad van een verstopte printkop en dit bleek voorheen toch wel de oplossing.

Maar aangezien de cirkel wel volledig egaal geprint is (hetzij in de verkeerde kleur) Heb ik toch twijfels. Iemand anders een second opinion voordat ik een nieuwe printer/printkop aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 09:42
Ik heb exact dezelfde printer gehad... geef het maar op is mijn advies. Die van mij had een jaartje stil gestaan met vervolgens bijna exact hetzelfde resultaat als je hierboven laat zien. Allerlei pogingen ondernomen, warm badje... alcohol etc. Ik heb er verbetering in gekregen maar het is nooit meer het oude geworden. Dat is dan ook het grote nadeel van Canon printers... de cartridges zijn betaalbaar doordat de printkop niet op de cartridge zit, wat je dus op de lange termijn dergelijke problemen oplevert.

Die 'test-cirkel' is niet van Canon zelf of wel, in ieder geval niet op basis van het pigment van de toner/inkt? Want die groene kleur betekent dat de printer een andere toon bijvoegd om de door jouw gekozen tint magenta op papier te krijgen, oftewel niet 'native' magenta.

[ Voor 13% gewijzigd door MicGlou op 31-01-2012 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee de cirkel is niet van Canon zelf. Gewoon een photoshop bestand aangemaakt (CMYK profiel uiteraard) en met de colorpicker een kleur aangemaakt van 100% magenta. Eerder een ander bestand gemaakt van meerdere cirkels met alle kleuren: Alleen de magenta faalde dus.

Daarom vind ik de groene cirkel dus ook zo vreemd, het is een 100% magenta kleur, en de vlekjes aan de rand van de cirkel geven de juiste kleur weer. Ik snap dus ook niet hoe hij aan de groene kleur komt. Het groene is overigens ook perfect afgedrukt zonder strepen vandaar dat ik dacht dat er misschien iets anders aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:13

TMoose

Mooooooose !!

Waarom druk je geen testpagina af? dan weet je zeker dat er vlakken van 1 inkt worden getoond.

Mijn ervaringen met het schoonmaken van de printkop (IP4000) is lauw water met een beetje ammoniak. Ik dacht ook ergens cleaning 'inkt'patronen te hebben gezien. Maar ik heb het probleem meestal op kunnen lossen door mbv een wattenstaafje de onderzijde te reinigen, en de kanaaltjes door e 'spoelen' door de printkop op keukenpapier te drukken, zodat de inkt eruit getrokken wordt door de cappillaire werkingvan het papier. Dan het rondje waar normaal de inktpatroon op aansluit bijvullen met lauw water+ammoniak zodat het niet droog komt te staan.

Het kan soms even duren, maar bij mijn printer is het uiteindelijk weer goed gekomen.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 09:42
TMoose schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:36:
Waarom druk je geen testpagina af? dan weet je zeker dat er vlakken van 1 inkt worden getoond.

Mijn ervaringen met het schoonmaken van de printkop (IP4000) is lauw water met een beetje ammoniak. Ik dacht ook ergens cleaning 'inkt'patronen te hebben gezien.
Dat is mij bij vele Canon printers gelukt, ik heb aardig wat modellen versleten... (ip4000, ip4200, ip4300, ip5000, ip5200 en nu een mp560... met alle ip's verstopte kop problemen gehad en bij allemaal prima op kunnen lossen... behalve bij die ip5200. Zelfs het lokale navulstation kreeg het niet voor elkaar dmv een kleine spuit de boel door te drukken... daarbij moet ik overigens wel eerlijk toegeven dat ik bij die ip5200 geen originele cartridges had gebruikt voor het laatst... het zou dus ook de schuld van inferieure inkt kunnen zijn geweest, alhoewel ik daar in het verleden nooit problemen mee had.

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 31-01-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
in het veleden het zelfde probleem gehad met de IP4200.
Na lang rondzoeken op internet een losse kop besteld in de VS.

Je hoeft de hele printer dus niet weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@TMoose: Water/Ammoniak zal ik zo nog eens proberen dan. Wel heb ik dat contactpunt al doorgespoeld met printkopreiniger totdat er alleen nog maar de vloeistof op het papier doorkwam. Mocht ook niet baten dus. Zal het contactpunt ook nog even proberen te spoelen met water/ammoniak.
Op internet kwam ik ook veel tips tegen over Windex (ramenreiniger). Mocht alles nog niet geholpen hebben probeer ik het eens met Glassex (lijkt mij hetzelfde soort spul). Op dit moment toch niets meer te verliezen.

@MicGlou, het zou niet aan het printertype moeten liggen want volgens mij gebruiken de ip4000, 4200, 5000 etc allemaal dezelfde printkop.
Ik gebruik al jaren navulinkt met succes. Wel de wat duurdere inkten speciaal samengesteld voor de Pixma printers. Nooit echt problemen mee gehad op soms wat strepen na (een voetenbadje met printkopreiniger hielp dus eerder altijd).

Hoe dan ook ik klooi nog wel even wat aan, ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 110712 op 31-01-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 16:50
Mocht het helemaal niet willen lukken, heb ik hier nog wel een printkop voor je liggen.
Deze komt uit een Canon MP540 welke het spontaan begeven had, deed werkelijk niets meer.
Printkop is 3 weken geleden uit de printer ghaald, en is direct in een plastic zak gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke heel vreemd..

Ik besloot een andere printkop te proberen. Op marktplaats een defecte ip4200 gevonden (wou niet meer aan, printkop was nog wel goed) voor 10 euro. Ik ging er van uit dat de printkop uit deze printer op die van mij zou passen (verschillende sites bieden de printkop aan compatible voor ip4200 en ip5200). Maar het bleek toch niet te passen, nozzles van de ip4200 zijn kleiner.

Voordat ik besloot gewoon alles maar te dumpen toch nog even de cartridges van deze ip4200 geprobeerd op mijn printer met (wat ik dacht) kapotte printkop. Wat blijkt? printer print weer perfect! Hoe vreemd het ook klinkt de magenta cartridge heeft blijkbaar een mankement, al zou ik niet weten wat er aan mankeert :?

@Terrier: Sorry las je reactie nu pas maar die printkop had dus ook niet gepast op mijn printer.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 110712 op 04-02-2012 13:06 ]

Pagina: 1