5.1 kanaalsgeluid van HDMI naar optisch?

Pagina: 1
Acties:

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:29
Ik heb zojuist een Samsung HT-D350 gekocht, ik heb voorheen nooit een home cinema set gehad.
Nu heb ik thuis de volgende apparatuur staan:
- Eminent 7080 media speler
- UPC kastje (zonder HDMI)
- Schotel kastje
- Samsung 40' LCD full hd (type kan ik nu ff niet opzoeken)
- Xbox 360

Mijn home cinemaset heeft een HDMI uitgang en een optische ingang, helaas geen HDMI ingang.
De televisie heeft meerdere HDMI/scart ingangen en een optische uitgang.
Bij wijze van test heb ik nu mijn mediaspeler rechtstreeks optisch aangesloten aan de home cinemaset. Het geluid is perfect. Echter wil ik mijn andere apparatuur ook via de home cinema laten lopen, met behoud van 5.1 kanaalsgeluid. Ik zat te denken aan de volgende opstelling:

Eminent --HDMI---> TV
Xbox ---HDMI ---> TV
Schotel --SCART---> TV
UPC ---SCART----> TV
Receiver ---HDMI ---> TV
TV ---Optical out ---> Receiver

Voordat ik de gehele opstelling als bovenstaand ga zetten, vroeg ik mij af of (1 een dergelijke opstelling uberhaupt gaat werken en (2 het geluid daadwerkelijk als 5.1 kanaals door mijn mediaspeler/xbox naar de tv gestuurd gaat worden en de tv deze onaangepast naar de receiver kan sturen.

Zijn er ervaringen/tips?

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-01 19:39
Ja dit gaat werken, let wel op dat je maximaal dolby digital uit je televisie krijgt via optical, dus geen DTS.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:27

FeaR

In GoT we trust

Bovenstaande situatie van alles naar de TV en dan met één (digitale) audiokabel naar de receiver al vaker voorgekomen op GoT. De zoekfunctie gebruiken had op zich geen kwaad gekund.
Neefdave schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:37:
Ja dit gaat werken, let wel op dat je maximaal dolby digital uit je televisie krijgt via optical, dus geen DTS.
Gewaagd antwoord, zeker omdat er niet eens bij staat welke TV het precies is. Er zijn ook genoeg TV's die alles terugzetten naar Dolby/LPCM 2.0 en je dus nooit 5.1 kan krijgen uit de optische uitgang.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
FeaR schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:59:
[...]

Bovenstaande situatie van alles naar de TV en dan met één (digitale) audiokabel naar de receiver al vaker voorgekomen op GoT. De zoekfunctie gebruiken had op zich geen kwaad gekund.

[...]

Gewaagd antwoord, zeker omdat er niet eens bij staat welke TV het precies is. Er zijn ook genoeg TV's die alles terugzetten naar Dolby/LPCM 2.0 en je dus nooit 5.1 kan krijgen uit de optische uitgang.
Sterker nog, de meeste TVs geven alleen 5.1 uit van hun eigen (digitale TV) tuner en alle andere bronnen 2.0.

Maar zoveel moeite kost het toch niet dit eens aan te sluiten en te proberen (met 1 device). Dan weet het voor jouw situatie / apparatuur direct. Laat je het ons ook even weten?

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:29
Ik zal het eens uitproberen. Wat is de beste manier om te achterhalen of er daadwerkelijk 5 kanaals geluid uit mijn setje komt? Een DTS filmpje opzetten en elke speaker afzonderlijk beluisteren?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:27

FeaR

In GoT we trust

EMDB schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:37:
[...]
Sterker nog, de meeste TVs geven alleen 5.1 uit van hun eigen (digitale TV) tuner en alle andere bronnen 2.0.
Klopt, interne CI-module is dan weer een uitzondering. En ook daar heb je dan weer varianten die wel DD doorsturen, maar geen DTS. Of toch stiekem weer beide.
Batata007 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:00:
Ik zal het eens uitproberen. Wat is de beste manier om te achterhalen of er daadwerkelijk 5 kanaals geluid uit mijn setje komt? Een DTS filmpje opzetten en elke speaker afzonderlijk beluisteren?
Geluid uit elke speaker is zeker geen indicatie, dat kan met wat softwarematige toepassingen ook. Enige waar je het met zekerheid aan kan zien is op het display van de set. Daar staat veelal wel een logo dat oplicht als er DTS of DD 5.1 binnen komt, of soms staat het zelfs op het display. Wellicht dat het ook kan door op de "info" knop te drukken. Bij sommige sets krijg je dan op de TV te zien welke audio er is als input.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1