Toon posts:

Audio-apparatuur weer gebruiken na lange opslag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wegens verhuizing, lange verbouwing en dergelijke is mijn hifi-set (versterker, cd-speler, tuner, speakers) alsmede een synthesizer lange tijd niet gebruikt. Het heeft jarenlang, herverpakt in de originele dozen, in mijn onverwarmde berging gestaan (halve verdieping onder de grond). Ik weet eigenlijk niet eens hoe koud het daar 's winters is, misschien wel onder nul.

Nu hoorde ik van een buurvrouw dat zij in haar berging enorm veel last heeft van vocht. Alhoewel ik daar in mijn berging nog nooit tekenen van heb gezien, ben ik nu toch bang dat er ook bij mij vochtprobleem (geweest) zouden kunnen zijn en dat die negatieve invloed hebben gehad op de apparatuur die daar al die tijd stond.

De dozen heb ik nu inmiddels in mijn woning gezet, maar ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Zou ik alles gewoon direct weer aan kunnen sluiten? Of moet ik het eerst een paar dagen laten acclimatiseren? Zo ja, in of uit de doos? En stel dat het echt vochtig is geweest, zou er iets beschadigd kunnen zijn?

Ik hoor graag jullie ideeën hierover.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou het even een paar dagen laten staan in een niet al te vochtige ruimte op kamertemperatuur, zodat eventueel vocht er even uit kan trekken.

In principe zijn de tolerantiewaarden van apparatuur ten aanzien van luchtvochtigheid en temperatuur vrij ruim zolang ze niet ingeschakeld zijn.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:38

Fiber

Beaches are for storming.

Zekere voor het onzekere, en dus een paar dagen laten acclimatiseren en eventueel drogen. Die paar dagen maken toch ook niet meer uit op een paar jaar?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-02 03:22
Inderdaad even laten drogen, dat moet voldoende zijn.
Als je het niet vertrouwt, kan je de apparatuur eventueel openschroeven om te kijken of er iets van oxidatie op de printplaten zit. Eigenlijk verwacht ik dat niet aangezien je ook al aangeeft dat alles al die tijd netjes verpakt heeft gezeten.

Verwijderd

Ik neem aan dat het in kartonnen dozen zat? Het vocht zou opgenomen worden door de dozen alvorens het in de buurt komt van je speakers, zijn je dozen volledig droog en geen tekenen dat ze ooit nat zijn geweest dan zal er ook niets met je speakers aan de hand zijn.
Verder maakt het acclimatiseren in mijn optiek niets uit, stroom is stroom en dan loopt door zowel koude als warme kabels. Je lampen vallen toch ook niet uit als het buiten kouder wordt?

Mocht er toch vocht zijn doorgedrongen dan zie je dit aan de uiteindes van je bekabeling, dus waar er geen mantel omheen zit. Koper kleurt namelijk groen wanneer het corrodeert. Even openchroeven en je ziet het dus meteen.

Verwijderd

Topicstarter
Super, bedankt voor alle reacties! Ik ga de apparatuur voor de zekerheid dus nog even goed laten doordrogen en waar mogelijk inpecteren op mogelijke schade.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 07:09:
Verder maakt het acclimatiseren in mijn optiek niets uit, stroom is stroom en dan loopt door zowel koude als warme kabels. Je lampen vallen toch ook niet uit als het buiten kouder wordt?
Het probleem is vooral als je iets kouds (van buiten) in een warme ruimte (binnen) neerzet: je krijgt dan condensvorming. En vocht is nou net iets wat niet goed samengaat met elektriciteit ;)
2 is wel een beetje overdreven om te acclimatiseren, 2 uur zal wel voldoende zijn.
Pagina: 1