Upgraden iMac G4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 443141

Topicstarter
Ik heb net een iMac G4 gekocht voor een prikkie en vroeg me af of deze makkelijk te upgraden/updaten zijn. Zowel software als hardware matig. Aangezien m'n iPhone sneller is zou een simpele upgrade fijn zijn. Ik heb echter geen enkele ervaring met het ombouwen van pc's.

Specs:
700Mhz
512MB SDRAM
40GB HD

draait nu op OS X 10.4.11 (Tiger)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het algemeen beleid ?

Je zou allicht de machine eens kunnen openschroeven en kijken of/wat er vrij is om "extra" te plaatsen. Daarbij valt op internet ook wel na te zoeken welke G4's zijn verkocht en in welke configuraties/moederborden en op basis daarvan kan je ook wel achterhalen wat er met jouw specifieke machine mogelijk is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Je kunt een SSD inbouwen en meer geheugen installeren. Denk dat het daarmee -zeker voor de 'beginnende' tweaker- wel een beetje ophoudt. Aan een Mac valt wat dat aangaat niet zoveel te tweaken als aan een PC. De markt voor upgrade onderdelen is ook een stuk kleiner. Wat heb je via Google al gevonden? Ik kom hier onder andere uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Bedenk ook dat het gaat om een PPC processor. Veel programma's zijn tegenwoordig intel only.
Software kan tot maximaal 10.5 (Leopard).
Kijk ook eens naar Mactracker. Daar staat precies in wat in jouw computer zit. Zelf denk ik dat de upgrade niet meer nuttig is. Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen? 720p film zal die niet aan kunnen. Maar wat internetten (beperkt wegens gebrek aan geüpdate plugins) en mailen zal nog kunnen.

Ik heb even gezocht voor je:
Je Mac is uit 2002 begin 2003
Geheugen kan maximaal 1GB en is PC133 144pins
Je hebt een ultra ata/66 aansluiting. Goedkoopste SSD via pricewatch is bijna €200 voor 64GB. Snelheid daarvan kan maximaal 66mb/s zijn. Niet sneller dan huidige HD's. Dus daar zou ik eerder naar kijken.
Het OS kan niet verder geüpdatet worden dan wat je nu al hebt.

Al met al ondanks dat ie goedkoop was is dat met een reden namelijk hij is zo goed als niet meer te upgraden en je kunt geen nieuwe software draaien.

[ Voor 38% gewijzigd door Pendora op 30-01-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 17:55
Een iMac 'Flat Panel' G4 upgraden is t.o.v. een Powermac G4 erg beperkt. De processor is niet makkelijk te upgraden en een logicboard van een 1.25 Ghz variant past niet. Het bedrijf Daystar upgrade ooit logicboards en dat was toen erg prijzig.

Zelf kun je het RAM van 512 MB vervangen door 1 GB SDRAM en een kleine SSD plaatsen, maar dan houdt het ook op. Een eigenbouw SSD met een Compactflash-kaartje van 32 of 64 GB zal wellicht kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door AvWijk op 30-01-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 19:46
alle imac G4 modellen beschikken alleen over ata, geen s-ata. waarom zou je dan investeren in een ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kipneck schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:06:
alle imac G4 modellen beschikken alleen over ata, geen s-ata. waarom zou je dan investeren in een ssd?
Omdat niet alle PATA HDD's de bus kunnen dichttrekken en een PATA SSD wel?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 20:54
Zijn PATA SSD's niet gewoon veredelde CF->IDE converters met een grote CF kaart er voor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:05
Alhoewel hier met de search niet veel over te vinden is. Zou ik je toch echt willen vragen om wat meer eigen inzet te tonen. Je zou bijvoorbeeld kunnen aangeven wat je zelf al had bedacht en wat je ermee wilt gaan doen...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De beste iMac G4 upgrade die je kan doen is hem verkopen voor een leuke prijs en daarna iets fatsoenlijks aan te schaffen. Een G4 brengt gauw 100 a 150 euro op, iets er bij en je koopt een iMac Core2Duo :)
Pagina: 1