Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers, ik heb een vraag.
ik ga binnenkort een nieuwe game pc bouwen, maar ik weet niet welke processor ik moet halen.
ik wou graag weten wat het verschil is tussen de i5 en de i7 als het om gamen gaat.
is de i7 de 100 euro extra waard of niet?

alvast dankjewel tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ligt eraan welke i5 en welke i7 je hebt.
Ik zou zeggen, kijk naar benchmarks voor de voor jou relevante applicaties en kijk op basis daarvan of het prijsverschil de moeite waard is.

Zonder te zeggen wat je er exact mee gaat doen is er niet veel zinnigs over te zeggen. De verschillende i5s en i7s zijn vaak genoeg naast elkaar gezet, dus daar is vast zat over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het algemeen beleid ?

Daarbij, we hebben op GoT onder andere de BBG-topics, op de frontpage bijna elke maand 3 of 4 BBG-machines en er zijn voldoende sites (zowel hobby als professioneel) die allerlei benchmarks hebben opgesteld voor allerlei soorten CPU's in allerlei soorten toepassingen.

Er is trouwens een aanzienlijk verschil in prijzen en niet "100 Euro" want je specificeert niet welke CPU je precies op het oog hebt en waarom je denkt dat de ene beter is dan de andere.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil graag of de i5 2500K of een willekeurige i7 halen. Ik wil een game pc bouwen dus ik wil weten of het verschil in kracht de geldverschil waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als het je alleen om gamen gaat is een i5 2500K meer dan voldoende. De i7 is alleen interessanter als je veel aan 3D rendering en/of videobewerking doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, dat is het niet. Verschillen zijn hyperthreading, een klein beetje cache, en (als je het over het verschil tussen de 2500 en 2600/2700 hebt) een klein beetje kloksnelheid. Daarvan voegt het eerstgenoemde echt nul komma nul toe aan gamen, en kloksnelheid en cache wel wat maar de verschillen zijn zeer klein en geen 100 euro waard, als je een beetje om prijs/prestatie geeft.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

warp schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:40:
Als het je alleen om gamen gaat is een i5 2500K meer dan voldoende. De i7 is alleen interessanter als je veel aan 3D rendering en/of videobewerking doet. :)
Off-topic maar je bewering is natuurlijk niet waar... Ik heb ook een 2600K en die gebruik ik noch voor 3D noch voor video maar gebruik dat ding echt ten volle op sommige momenten.

Zin om je uitspraak toe te lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:33

Nox

Noxiuz

Als je de best-buy guide had gelezen werd daar ook het e.e.a. toegelicht. i5 is wat meer bang for buck. i7 presteert in office-applicaties en andere benches weer beter.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:42:
Off-topic maar je bewering is natuurlijk niet waar... Ik heb ook een 2600K en die gebruik ik noch voor 3D noch voor video maar gebruik dat ding echt ten volle op sommige momenten.

Zin om je uitspraak toe te lichten?
Wel degelijk waar, omdat in games de videokaart eerder de bottleneck is dan een i5 of i7? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

warp schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:44:
[...]

Wel degelijk waar, omdat in games de videokaart eerder de bottleneck is dan een i5 of i7? :)
a) Wederom doe je een uitspraak zonder bewijs!
b) Waarom zeg je net dan iets heeeel anders?

Aan dit soort one-liners van je hebben beginnende Tweakers dus helemaal niets aangezien ze "begeleiding" zoeken en bij ervaren Tweakers krijg je dus vervelende vragen van mensen zoals mij; je weet ook wel dat het forum een verzameling van meningen is maar die moet je wel kunnen onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warp schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:44:
[...]

Is het niet omdat games niets hebben aan hyperthreading en sommige games niet eens geoptimaliseerd zijn voor quadcores? En het feitelijke verschil tussen de i5 2500K en i7 2600K dan slechts 100mhz per core bedraagt.

Zie ook de bekende benches zoals: http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=287
Hoge resolutie vergelijk: http://www.legionhardware...600k_sandy_bridge,12.html en je raadt het al het maakt geen fluit uit :).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens bedankt, volgens mij conclusie is dat de i5 op het gebied van gamen beter/evengoed is als de i7, en dat de i7 op het gebied van renderen wint. Ik ga voor de i5 2500K die goedkoper is en ongeveer de zelfde performance bied

bedankt tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja i5 of i7...

Is al vaak langsgekomen op diverse fora, op het moment is de i5 echt bang for buck allhoewel ik zelf voor de i7 heb gekozen (de 2600K) met het oog op de toekomst waarin steeds meer games multi-threading gaan ondersteunen.
Ik heb ze beiden in m`n pc gehad en toch moet ik toegeven dat de configuratie met de i7 toch net ff lekkerder draait, maar das mischien m`n gevoel hoor!

suc6 met je keuze verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:48:
a) Wederom doe je een uitspraak zonder bewijs!
b) Waarom zeg je net dan iets heeeel anders?

Aan dit soort one-liners van je hebben beginnende Tweakers dus helemaal niets aangezien ze "begeleiding" zoeken en bij ervaren Tweakers krijg je dus vervelende vragen van mensen zoals mij; je weet ook wel dat het forum een verzameling van meningen is maar die moet je wel kunnen onderbouwen.
a) Genoeg bewijs te vinden met Google en zulks. Search, FAQ en slotjes ftw?
b) Dat deed ik niet? TS vroeg specifiek welke beter is voor games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2rule
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-07 15:47
Ik twijfel ook tussen een i5 of i7 voor mijn nieuwe gamemachine. 100 euro lijkt veel (150 of 250 = 66% verschil in prijs). Maar op het complete systeem is 100 euro natuurlijk weinig ( 1000 of 1100 euro = 10 %).

Ook met het oog op de toekomst kan hypertreading en 33% meer cache + hogere clock toch het verschil gaan maken.

Of toch niet.... wie helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Hangt ervanaf wat jij onder toekomst verstaat. Je kunt nu natuurlijk voor een i7 gaan om er vervolgens over 3 jaar achter te komen dat je toch weer wat anders wilt. Je kunt de i5 een stevige overclock geven waar nodig en geloof me, het ding is snel zat voor alle hedendaagse (en voorlopig toekomstige) games. Je GPU is voor gamen gewoon veel belangrijker.

Het enige wat je mist is het kleine beetje extra cache (level 3 ook nog eens) en hyperthreading. Dat laatste is gewoon een klein extratje wat je niet echt goed maakt, maar 100 euro is het mij in ieder geval niet waard. De hogere clock is bullshit, je kunt een i5 heel gemakkelijk een flink eind overclocken, ik dacht dat het hiervoor niet uitmaakte of je een i7 of i5 kocht.

Good luck met het samenstellen van je systeem.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Pagina: 1