• Fr0zone
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-02 18:45
Beste tweakers.

Ik heb laatst 12gb mushkin blackline RAM bestelt. Deze werkte perfect maar nadat ik Windows 7 opnieuw had geïnstalleerd herkent windows alleen maar 8gb dus niet de volledige 12gb.
In CPU-ID en speccy geven aan dat er 12gb is geïnstalleerd.
Er staat dus niet 12Gb ( 8gb usable ) maar gewoon 8gb bij computer properties.

Verder crasht mijn pc soms. Heb er nu geen overclock op.
Mijn volledige setup:
Sabertooth X58
Intel 950
6870 1gb

Ik heb het internet al afgesurfd maar geen concreet antwoord gekregen.

Heel erg bedankt!

*EDIT*
Sorry! Was vergeten om te zeggen dat ik ook al memtest heb gedraaid, zonder errors. Ook heb ik het voltage omhoog gegooid. Ook heb ik de timings handmatig naar 9-9-9-24 gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Fr0zone op 30-01-2012 20:11 ]

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-02 20:37
Je zou in je bios kunnen kijken of daar de juiste timing e.d. staat van je Ram. En je ram natuurlijk checken of daar de oorzaak ligt.

EDIT
elk reepje ram stuk voor stuk testen, verder is zomaar de voltage verhogen niet direct de oplossing :>

[ Voor 29% gewijzigd door karstnl op 30-01-2012 20:13 ]

Verwijderd

Ziet memtest wel 12GB geheugen? Want als bijvoorbeeld een slot defect is dan wordt het geheugen naar ik aanneem niet gezien en komt dus niet voor in Windows en ook niet in memtest.

Probeer ook eens een Ubuntu LiveCD je hoeft dan dus niets te installeren ;).

Verder eens met hierboven. De gegevens van het geheugen in de BIOS ingeven en het geheugen gaan testen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 20:29 ]

Verwijderd

Dat zijn 3 reepjes DDR3 klopt? Probeer meer IOH voltage misschien dat het helpt (crash).

En probeer:

D4NG3R in "6GB installed en maar 5,5 GB te gebruiken"

ook of een CMOS reset en/of in BIOS load setup defaults.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Wat voor CPU koeler heb je? Kijk eens of je die niet iets te ijverig vast hebt geschroefd. Ik heb ook last van 'wegvallend' geheugen gehad met m'n 950 en Rampage II Extreme destijds, er werd in BIOS en CPU-Z gewoon 6GB gezien maar Windows rapporteerde dat het maar 4GB of 2GB kon gebruiken. Iets losser zetten van de koeler loste het probleem op. Als je die dingen te strak aandraait maken de pinnen geen goed of verkeerd contact met wegvallend geheugen als gevolg.